Jump to content

Dödsstraff i krig?

Guest järv

75 members have voted

1. 1. Dödsstraff i krig?

• Ja, det är tyvärr nödvändigt.
      39
    • Nej, upprepad feghet på bekostnad av andra är acceptabelt.
      21

Recommended Posts

Guest den fete

nä staten kommer inte att köra med döds straff, därimot bör du se upp med din befälhavare.

eller den där beväringen som inte vill föra några fångar någon stans det är ju bara jobbigt,

det som förvånar mig är ju att när Arklöv gick på fyllan och blev till fångatagen, så var alla

så förstående att dom dömde honom till fängelse och gorde affär med svenska staten?

istället för att hissa upp han i närmaste lycktstolpe,  nå väl när han kom tillbaka så sköt han

snuten det va visst olagligt även i sverge, men det va inte olagligt att mörda kvinnor och

barn i ett annat land

Varför är det så svårt att göra en Poll som inte är full med förutsagda meningar?

I SVerige avskaffade vi dödsstraffet i krig någon gång under 70-talet... Vilket är helt rätt... Det är enklare att slänga in någon i "finkan" än att dra igång en hel Rättegångscirkus...

Instämmer med furiren. Ingen direkt neutral poll.

Vad gör man med ngn som 500 mil från civilisation och bebyggelse i fiendeland visar sig vara en överlöpare och börjar skjuta kamrater eller vägrar skjuta mot fienden när man vet att man är inringad och om två dagar väntar en stor offensiv av fienden. Överlöparen som har en central funktion skriker också ut sin önskan att gå över till fienden. Stridskamraternas stridsvilja är på fritt fall och symptomen sprider sig som en löpeld bland soldaterna?

Dagsböter?

Tycker svarsalternativen är illa formulerade så jag orkar inte rösta.

Frågar mig dock, vem är det som kommer jaga desertörer i händelse av krig? Är det lokala HV som kommer få uppgiften att sådana befinner sig i området o måste infångas? Är det MP? Vem?

Undra vad ett gäng über-MÖP:ar gör med ett par desertörer som infångas. Hm.

För det första så är jag helt emot dödstraff i allmänhet och ståndrätt i synnerhet.

För det andra skulle jag aldrig kunna avrätta en soldat som vägrar skjuta på fienden.

Citat: "Vad gör man med ngn som 500 mil från civilisation och bebyggelse i fiendeland visar sig vara en överlöpare och börjar skjuta kamrater"

Hmm...följa svensk lag kanske??

Tycker svarsalternativen är illa formulerade så jag orkar inte rösta.

Frågar mig dock, vem är det som kommer jaga desertörer i händelse av krig? Är det lokala HV som kommer få uppgiften att sådana befinner sig i området o måste infångas? Är det MP? Vem?

Undra vad ett gäng über-MÖP:ar gör med ett par desertörer som infångas. Hm.

Insats-HV-plutoner! :)

Plutonchef har pistol m 88B och resten är ksp-omgångar. Insatsplutonen går i eldställning ett femtiotal meter bakom övrig trupp. Uppgiften är "skarp motivationshöjning".

Kan ju behövas nu när FM ska återinföra begreppet "storma" i markstridstekniken.

Eller som nån annan sade; trams!

De svåra beslut människor tvingas fatta i krig har ingen neutral inramning. Därav frågeställningen.

Dahlberg:

Det går inte att slänga folk i "finkan" utan "rättegångscirkus". I krig brukar dock förfarandet i en krigsrätt vara mycket skyndsamt.

jo, instämmer me Lt P.. värst var det i skolan när vi fick ut en enkät på test.. dom skulle köra den på oss innan den gick ut till fler.. svaren var helt konstiga typ:

"Är det rätt med invandrare som får massa bidrag?"

"Ja, tycker inte dom ska behöva jobba"

Nej, dom ska utvisas"

lite överdrivet men ungefär så.. att inte folk kan lära sig skriva bättre. back to topic..

Tycker att dödsstraff är dumt och inte fyller någon funktion som straff.. endast för  "bekvämlighet".. det är ju lättare att gräva ner 5 000 fångar än att skaffa fram mat till dom varenda dag, men det gör det självfallet inte rätt att skjuta dom.

Själv har jag också som grundinställning att vara emot alla former av dödsstraff, i vilka sammanhang de än diskuteras. Men jag tycker det ska tålas att diskuteras hur rättsmekanismer fungerar då psyket är under yttersta belastning och man befinner sig i en situation där man svävar under konstant livsfara. Att hitta de laga och rätta rättsliga lösningarna på brott då kräver naturligtvis nit och ansträngning.

Rätta mig om jag har fel, men finns det ngn skrift som säger hur man ska handla i extrema situationer.

Till skillnad från andra forumsdeltagare tycker jag inte att detta är "Trams!"

/RP

För att utveckla min kritik till frågeställningens formulering en aning.

Vem anses lämplig att bevisa att en påstått "feghet inför fienden" begåtts?

Enligt den gamla skolan förutsattes alltid att den högsta tjänsteställningen i och med att han hade befälsrätt över den lägre också i princip var ofelbar, och därmed hade rätt. En ogenomtänkt order som kostar onödig människospillan anses därmed befogad emedan en vägran att utföra den tolkas som fanflykt. Dylikt resonemang fungerar självklart inte i en modern krigsmakt med utbildade soldater.  Rättsväsendet skall alltid ha sin gång. Om det är omöjligt med hänsyn till läget får chefen inprovisera, men inte genom att begå brottsliga handlingar.

Hårdförhet i befälsföringen är ett måste i en krigssituation, men det befäl som inte kan lösa detta utan att verka mot sina egna soldater skall inte ha en chefsposition.

Med uttalanden, som jag tolkar som dåliga skämt, om att "bota med 5,56" och "skarp motivationshöjning" förlöjligar ni er bara själva.

Adam Wilhelm: I krig är det väl inte fråga om att "vara bättre än ngn annan" (annat än på stridsfältet då!), och primärt gäller det väl överlevnad för sig själv och sin grupp? I min värld är det resultatet som räknas, inte vägen man uppnår det på. "Make it simple" s.a.s.

SLUT.

I ett förband med bra sammanhållning tror jag inte att problemen kommer att uppkomma. Det faktum att man är rädd och drar sig för att gå in i stridssituationer är naturligt och inget som ska bestraffas. Om man medvetet förstör för sitt förband är detta ett lagbrott och skall åtgärdas, dock inte med ståndsrätt och nackskott!

Givetvis finns det situationer som kan klassas som nödvärn, men då har den militäre förmannen rätt att använda det våld som krävs för att lösa den situationen. Förhoppningsvis finns det få befäl som utfärdar rena "självmordsordrar" och skulle så vara fallet får förbandet lösa det på bästa sätt. Det finns ju mer än ett befäl?? Redan under lumpen fick jag lära mig att jag inte behöver lyda order som är uppenbart felaktiga, den svenske soldaten får tänka själv. Det gäller bara att förstå att befälen kanske ser en större bild och i ett längre perspektiv. I en stridssituation kan man inte diskutera, men i nästan alla andra situationer. En bra chef söker också en diskussion med sina mannar för att förankra sina beslut. På så sätt kan den enskilde soldaten förstå varför man gör vissa manövrar som kanske ter sig onödiga och farliga.

Dödsstraff är en förlegad syn som inte passar i en modern demokrati.

Har vissa människor här ingen respekt för människoliv? Määnniskan är ingen maskin, utan kan regarea mycket olika vid olika situationer...

Man försvarar vårat livssätt och vårat sätt att leva... skall man då börja avrätta folk hur som helst så finns det ju inget kvar att försvara...

Adam Wilhelm: Det har jag inte sagt, däremot skulle jag inte tveka om soldaten uppenbarligen "förstörde" för sina landsmän (typ överlöpare o.dyl.) Tycker inte på något sätt att ett nackskott är en universallösning, men enligt mig kanske den bästa lösningen på svåra problem under krig. Är du helt emot avrättningar själv?, skulle du kunna tänka dig att vårda skadade fi på fältet eller skulle du säkra dom på plats?

PS. Lyckligtvis så har jag inte sett någon som dött i strid.

"Vanliga" döda människor kommer jag genom mitt jobb i kontakt med (jobbar då och då på ett hem som vårdar människor i livets slut), har inte svårare med en död tant/farbror än jag har med en död älg.

Ursäkta att jag brusar upp, men det här är ju tamejfan inte riktigt klokt!

Utan att gå till personangrepp så anser jag att du har en mycket snedvriden människosyn Fu Fredriksson. Dags för utvecklingssamtal med din plutonchef kanske?

hade jag haft en landsförrädare hade jag fanemig inte dödat honom!

för det första är det fel att döda folk!

för det andra, vilket ni inte tänkt på är att en levande person kan man få information av.

alla ni som tycker att man ska skjuta ihjäl sina kamrater borde sluta upp med att titta på så jävla mycket Rambo och dyl.

rädsla är en reaktion som ibland tar överhanden och gör så att man inte fungerar ordentligt.

jag vill inte vara stridskamrat med en som inte kan bli rädd, den personen vet inte när det är allvarligt läge.

först ska man vara rädd för krig, sen när kriget kommer ska man vara rädd för Fi, när Fi kommer skam an vara rädd för Fi` s kulor så att man inte dör, och sen förstås ska man vara rädd för FK. X som vilken sekund som helst kan tycka illa om mig och skjuter ihjäl mig för att jag vägrade att spänna fast en C4-laddning på mig och springa fram till Fi.

Mitt brott var såklart ordervägran.

Tycker det är synd att bristen på med mänsklighet inte finns på de flesta på detta forum.

Att frågeställaren valde en så korkad formulering på sin fråga.

"Vid en psykisk stridsreaktion behöver man mänsklig kontakt"

Handbok SJVman 1992

En soldat som mår bra, deserterar inte, en grupp där man tar hand om varandra och bryr sig om varandra och håller ihop deserterar inga soldater. Nä psyket börjar brista då tar man hand om personen inom gruppen eller överlämnar personen till sjukvårdare för vård.

Det är befälen som ska se till att gruppen/plutonen/kompaniet mår bra och inte får för sig några dumheter. Då slipper man deertörer och folk som bangar ur.

Man avrättar inte folk för att de gör misstag och reagerar som folk gör i pressade situationer.

Verkar som om det finns folk här som skulle behäva en lektion i psykologi och medmänsklighet.

Lagen ger faktiskt, oavsett vad vi tycker om det stort utrymme för "rättsskipning" inom förbanden.

Brottsbalken

Andra avdelningen - Om brotten

24 Kapitlet - Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

3§ Vid myteri eller under strid eller vid annat tillfälle, då brott mot lydnaden medför särskild fara,

får militär förman mot underlydande som inte lyder bruka det våld som är nödvändigt för

att lydnaden skall kunna upprätthållas.

*Med militär förman avses alla militära chefer, från grpch och uppåt.

Källa: http://www.jit.se/lagbok/962700t.html#kap. 24

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...