Jump to content

Besöka Historiska Militära platser


Dragpack

Recommended Posts

java script:emoticon(':baskerFN:', 'smid_10')

:clap:

 

Jag tillhör den typen som kan ängna allt för mycket tid på krigsmuseum, Kända besöksplatser mm

( Enligt min Fru, så är det nu för mycket ! )

 

Så är det bara jag som har detta intresset ( Troligtvis inte ) ?

 

 

Allt började med att strax efter berlin muren öppnades, så stack jag till Peenemunde för att kontrollera lite Raket ramper mm

 

- Senast (Mars 06) var jag och kontrollerade strids linjer från Finska Vinter kriget.

Finska sidan mot Russland ( Min fru är från Kotka, vilket ligger mycket nära gränsen )

Link to comment
Share on other sites

Det har ju hänt att man krigsturistat, mest i utlandet (Åland - av en slump, Skottland, Frankrike), i utlandet är slagfält ofta tydligt utmärkta med löpande terrängorienteringar och kartor, vilket inte alls finns i Sverige, trots att det borde vara möjligt fr o m slaget vid Lund typ.

 

En annan sak som vi sysslade med i yngre år var att vid "kompisgängsresor" köpa Gröna Kartan (motsvarande för Åland och gäddfiskeresan) över resmålet vi skulle till och sedan bestämma från vilket håll Fi skulle komma, dra gränser för InfSkBat och sedan reka för fördröjningsstrid i terrängen. Kom man nån gång till samma plats så gick ju kartan att återvända för ett annat område, alternativt kom Fi bara från andra hållet.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan starkt rekomendera en bilresa längs hela normandiekusten. Inte nog med att det finns väldigt många intressanta platser att titta på. Det är även otroligt vackert med atlantvallen som sträcker sig så otroligt vackert med höga vita klippor och underbar utsikt. Jag finner inga ord för att beskriva hur vacker men samtidigt makabert det känns att stå vid ett av de gigantiska kustartillerierna uppe på vallen och se ut över havet. Det var fyra år sen jag var där men minnen kommer aldrig att släppa.

 

Militärhistoriska Studieresor

 

Staden Sainte-Mère-Église är ett givet resmål. Amerikanska fallskärmssoldater hamnade av misstag i staden och blev fullkomligt massakerade av tyskar. En av amerikanarna, John Steele (?), fastnade med sin fallskärm i kyrktornet och hängde där i fem timmar, spelandes död, till hans polerz kom och befriade honom. Han blev temporärt döv av kyrkklockorna (!), Än i dag hänger det en fullskalig model av en fallskärmshoppare i staden. Mitt emot kyrkan ligger världens absolut bästa Créperie(?)

 

Andra platser som måste besökas är militärmuseet i Bayeux och SJÄLVKLART Stränderna de allierade landsteg på. Amerikanarnas Kyrkogård är nogot som inte heller får missas. I övrigt är det bara att börja längst uppe i norr och bara köra söderut. Ni kan hitta billiga och bra inkvarteringar längs hela kusten och otroligt goda små fiskrestauranger. Ett tips bara. Åk inte på högsesongen. Folk som badar förstör lite av landstigningskänslan.

 

 

Hoppas det var lite till hjälp. Kom gärna med andra förslag på restips..

 

/Patrik

Edited by vixen
Link to comment
Share on other sites

Jag håller på å letar upp lite lämningar av landfronten här i Blekinge, ska försöka ta Per-Albin linjen vid tillfälle också Allt i mån om tid förstås, sen gäller det att hitta grejjerna också Det finns en del gött här ner bland öar å grejjer, gäller att hitta det bara innan allt "återställs"...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har besökt Vietnam 3 ggr och sett några platser, Khe Sanh, Camp Carroll, Con Thien, Gio Linh, Dong Ha, Quang Tri, Hué, Nha Trang, Cam Ranh Bay, Vung Tau, Saigon, Can Tho, Tra On, Chau Doc.

 

Tycker det är väldigt intressant att läsa en bok för att sedan besöka den platsen och se med egna ögon hur det ser ut. Även om det är svårt idag att verkligen föreställa sej hur det såg ut för X-antal årsedan. Khe Sanh är idag ett kaffeplantage, Camp Carroll ett peppar plantage och restående är helt överväxta.

 

Har även besökt Laos många gånger tidigare, men då det är många gånger väldigt svårt (Och Farligt då det ligger mängder av UXO omkring dessa områden) att ta sej mot och runt ex landningsfält, har det inte blivit några riktigt intressanta ställen jag besökt. Drömmen är fortfarande att få ta sej mot Long Cheng, den mest hemliga platsen under Vietnamkriget, och under vietnamkriget Laos andra största stad efter Vientien, och Högkvarteret för CIA's Air America. Landningsbanan är klart synlig på Google Earth.

Jag har besökt delar där Ho Chi Minh leden gick, Salavan, Sekóng, Attapeue och sett enorma Bombkratrar efter B52'or.

 

Laos och Vietnam har helt fantastiska landskap som tar luften ur dej många gånger, storslagna och otroligt vackra. Dessa länder kan jag inte få nog av utan återvänder hit så fort jag får chansen.

Link to comment
Share on other sites

Är man redan i Frankrike och insuper invasionsnostalgi i Normandie så är det bara ca 30 mil till Saumur. Där hittar man ett trevligt pansarmuseum med dryga 200 vagnar på utställning och ytterligare dryga 800 under renovering/i garage.

 

Jag var förbi i somras och såg bl.a. en finfin Kungstiger, som lär (enligt museumpersonalen) vara världens enda i körbart skick.

 

Rekommenderas kraftfullt.

 

/CQ1

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit på några militärt intressanta platser varav vissa jag kan rekommendera:

-Jerusalem

-Beirut, samt kuststräckan söderut som är fullt av lämningar från svunna orostider.

-Kinshasa

-Bosnien (många ställen av olika dignitet)

-Pristina (Tomahawk-hill)

 

*Typiskt att jag inte var på semester när jag var där*

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Har inte kommit så långt bort under mitt sökande av militärhistoriska platser. Frugan uppskattar inte alltid långa dagar på krigsmueseum. Men i sommar har jag fått möjligheten att traska omkring lite i närområdet.

 

I sommarvärmen var de tinga problem att få med barna (två snart 3åriga flickor) att springa omkring i en timme på Parsetjärns skans i Dals Ed.

http://www.vastsverige.com/templates/article____6096.aspx

 

Fredrikstens Fästning besöktes också (bor med utsikt mot fästningen)

http://www.visithalden.com/product.php?id=9971

 

Utflykten till Djuramosse fick utsättas då Pansarmuseet i Axvall skulle läggas ned och borde besökas innan flytten. Denna dag var det väldigt varmt, men då det såldes både dricka och glass var det inga problem med tre timmars gottande i pansarhistorien. Dock var 3 timmar i minsta laget så ett återbesök måste göras.

http://www.pansarmuseet.se/

 

 

Funderar på hur jag kan planera in och anpassa en resa till Normandie nästa sommar :banghead:

Link to comment
Share on other sites

  1. Kursk, Svårt att överblicka men det finns ett enormt pansarmuseum för den som vill gå och titta på rost.
  2. Stalingrad, som de flesta städerna ute på slätten i ryssland.
  3. Passet där striden ”300” stod i grekland, en jordhög idag men om man åker förbi stanna gärna och titta
  4. Jerusalem, vad ska man säga… åk dit
  5. Akko, påminner lite om jerusalem med den medeltida staden
  6. Mesina, storslaget att se om man får chansen och gillar vykorts upplevelser
  7. Normandie, en ska bara om man ska krigsturista
  8. Ypres/Somme, man känner ångesten i marken fortfarande när man är där
  9. Brecourt, Intressant att se i verkligheten
  10. Berlin, Finns hur mycket som helst. Man kan gå i centrala delarna och se alla kulhålen i fasaderna fortfarande. ÄR man intresserad av ww2 så är det platsen att åka till.
  11. Krakow med närliggande Oświęcim eller Auschwitz som det tyska namnet är. En mulen drypande oktober dag ger rätta stämningen och det besöket glömmer man aldrig.
  12. Bastogne, en liten stad med ett par Shermans i och ett litet torg där man kan dricka pilsner.
  13. Frosty’s bro om man sett filmen ”A bridge to far”

 

Usch vad man rest runt… skulle kunna hålla på en bra stund känner jag…

Link to comment
Share on other sites

Ett enligt min mening bästa platserna för att studera sjökrig är utan tvekan Narviks hamn med omgivningar. Där man på nära håll och med rätt utrustning studera slaget om Narvik på nära håll, och när man gasar ur så kan man gå på krigsmuseet i Narvik som har en mycket fin utställning.

Link to comment
Share on other sites

Finns många, just östfronten är en favorit för mig. Jag vet inte vad Ni andra som varit där tycker, men en fyrhjulsdriven bil är inte helt fel att ha eller hyra om man ska turista runt i västra/nordvästra Ryssland och Ukraina/Vitryssland/Östra Polen. Bl.a. besökt:

  • Området för Tjerkassy-inrigningen
  • Bjelgorod
  • Volgograd (Stalingrad)
  • Kursk (och då främst Prokhorovka-området)

Link to comment
Share on other sites

Detbattartikel om krigsturism i Expressen idag.

Jennie Dielemans reportagebok "Välkommen till Paradiset" handlar om den globala turismens baksidor - bland annat kritiseras krigsturismen i Vietnam. Men enligt författaren och Vietnam-kännaren Johan Romin är det bra för lokalbefolkningen att svenska resenärer besöker krigsskådeplatser. "Min utmärkte guide Hoa i Quang Tri fick 60 dollar av mig för att visa sönderskjutna kyrkor och skolor."

 

Read all about it: http://www.expressen.se/debatt/1.1284399/k...ed-gott-samvete

Link to comment
Share on other sites

Visst är det intressant att besöka historiska platser. I somras besökte jag såväl Poltava som Jalta (Båda i nuvarande Ukraina). Väldigt intressant faktiskt.

I Poltava besöktes såväl museet som minnesmärket ute på fältet. I Jalta var det självklara målet platsen där Jaltakonferensen (Livadia-palatset) hölls 1945.

Edited by RaDet94S
Link to comment
Share on other sites

Visst är det intressant att besöka historiska platser. I somras besökte jag såväl Poltava som Jalta (Båda i nuvarande Ukraina). Väldigt intressant faktiskt.

I Poltava besöktes såväl museet som minnesmärket ute på fältet. I Jalta var det självklara målet platsen där Jaltakonferensen (Livadia-palatset) hölls 1945.

 

 

Poltava säger Du. Intressant! Det är ett ställe jag inte har varit på, eftersom jag faktiskt inte kände till att det fanns museum där. Det måste ju undersökas! =)

Link to comment
Share on other sites

Jag har besökt san fernando tarlac i philippines.

1942 tillfånga togs ca 11000 amerikanska soldater och 66000 filipinska soldater av Japanska trupper.

Dom fick marchera från Bataan till san fernando 97km: Det tog 1 vecka för dom svagaste.

Den är känd som the death marsh of Bataan.

Bara 54000 av 75000 överlevde marchen.

 

 

i Manilla besökte jag Intramuros den enda spanska 1600tals fästningen i sydostasien,

men mycket blev sönder bombat 1945 när amerikanarna drev ut japanerna.

 

Finns många intresanta militärhistoriska platser i Filipinerna, både på land och hav.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Svenska kusten med alla "glömda" anläggningar på en hel del öar är sevärda. Jag håller på att sakta tröska mig igenom mellersta Ostkustarkipelagen medelst grön kajak och slagskeppsgrå torrdräkt som nästan är ett måste då man lättast tar sig simmande och paddlande mellan anläggningarna.

 

*Vadå nördigt?* ;-)

Link to comment
Share on other sites

Först en liten fråga till gode Isgubbe.

 

När du nämner Kursk och museum = titta på rost... är det Kubinka du menar då eller finns det ett till? ;-)

 

Själv tycker jag beredskapsmuseet utanför Höganäs kan vara ett bra resmål, så även pansar museet i Axvall... ännu bättre är dock Munster :) Berlin är toppen om man vill se skott skadade byggnader, intressant så det förslår men se till att passa på för dom bygger nytt som tusan... snart finns det inga skott skadade hus kvar, förutom Brandenburger Tor.

 

Annars... om man är som jag... så kan man åka till Sävedalen och besöka Terräng-Axel och kolla på gamla rostiga Duce and a Half´s, och lite annat smått och gott. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Har varit nere i Normandie o tittat på diverse försvarsverk o muséer, men stannade inte där utan tog tunneln under kanalen för att besöka Dover Castle också Mycket sevärt kan jag lova, då delar av fästningen fortfarande är i bruk.

 

På Dover Castle har du historia från medeltiden fram till idag. Hur intressant som helst!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
java script:emoticon(':rolleyes:', 'smid_10')

:Malaj:

 

Jag tillhör den typen som kan ängna allt för mycket tid på krigsmuseum, Kända besöksplatser mm

( Enligt min Fru, så är det nu för mycket ! )

 

Så är det bara jag som har detta intresset ( Troligtvis inte ) ?

Nej, du är inte ensam om detta intresse, har själv varit till Normandie, franska kanalkusten. Det finns mycke lämningar/muséer i Calais-området till ex Batteri Todt, V-1 ramper, V-2 basen Cupole, V-3 kanonen som var tänkt att beskjuta London med, inne i staden fanns en kommunikationsbunker som är muséum i dag mm. mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Är man på Malta kan man ju passa på att besöka Valetta och fortet Sant Elmo. Kändes konstigt att stå EXAKT där första bomben mot Malta under WWII landade (och dödade x antal LV-skyttar) Resten av ön kryllar av minnen från både medeltiden och WWII.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kreta!

Kombinera sol och bad med lite krigsturism :banghead: . Jag hade med ljudboken Kreta : Erövring och motstånd av Antony Beevor. Det var en höjdare att lyssna på boken och sedan åka runt och besöka bla flygfältet i Maleme.

( Den som spelat BF1942 mod:en forgotten hope kommer att känna igen sig ). Det finns även en större krigskyrkogård och museum kring Maleme.

 

Saigon (Ho chi min city) är dock av en helt annan division där finns väldigt mycket intressant att uppleva men lite mer svårtillgängligt än Kreta.

 

Berlin som tidigare skrivits, mycket att se.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte bräcka föregående inlagor, men var ute och skidade i förra veckan i Ursvik- Solna. Skrek stopp, och skidade genom skogen för att hitta en bortglömd handgranats kastningsbana, mycket överväxt- säkert från efterkrigstiden. Lite längre bort ligger en skjutbana. Vi "hittade" också den helt bortglömda krutbanan som gick från ammunitionsfabriken som låg under FOA i Ursvik, till Stockholm. Banan var uppriven, och överväxt också. Så det finns lite i närheten också.

Edited by galnekocken
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...