Jump to content

Ge mig ett bryt

Stefan F

Recommended Posts

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Tyvärr så är detta inte ett skämt, vi har fört den här diskutionen i min klass i skolan också,

fast även om lärarna säger ifrån att eleverna inte får ha mp3 spelaren igång under lektions tid så händer det inget,

Dagens lärare har ingenting att säga till som känns det som,

Vad behövs reformeras i dagens skola?

Åh vad jag älskar filmen Hets och Stig Järrel! "Så herr Wigren har inte gjort läxan? Herr Wigren är lat! Vi har inte plats för sådana som Wigren här...." Vi hade riktigt roligt när mina lärarstudentkollegor och jag såg den när vi pluggade och drömde oss bort långt ifrån den mobil- och MP3fulla verkligheten i skolorna.

Sanningen är nog den att den järrelska respekten lyser med sin frånvaro, på gott och ont skall medges. men om jag minns rätt så skissade man på ett nytt förslag där läraren skulle ges tillåtelse att beslagta dylik utrustning om det störde lektionen. Jag tror att det första förslaget föll då det skulle kunna jämföras med egenmäktigt förfarande. Någon som vet hur det gick med det?

Hum. Rätt tillämpat är det väl egentligen inget problem? Att ha lite musik i öronen vid egen räkning/skrivning är väl mest en fråga om hur man själv koncentrerar sig bäst. Att däremot ha det under genomgång är tämligen förkastligt, om det nu var vad som avsågs med förslaget.

Hum. Rätt tillämpat är det väl egentligen inget problem? Att ha lite musik i öronen vid egen räkning/skrivning är väl mest en fråga om hur man själv koncentrerar sig bäst. Att däremot ha det under genomgång är tämligen förkastligt, om det nu var vad som avsågs med förslaget.

Problemet är väl skillanden mellan rätt och fel tillämpning. Under lektionstid kan det ju hända att läraren avbryter den fria räkningen för att ta upp ett problem som 10 elever ställt samma fråga om, och då finns det ju risk för att man missar det när man har lite avslappnande Metallica i lurarna :D

För hundra år sedan, när jag gick i skolan fanns ju inte MP3, men väl s.k Freestyle, känd i resten av den civilicerade världen som walkman, ni vet, sådana där jättestora Ipoddar med band istället för hårddisk, där "skärmen" var ett fönster man kunde se hur mycket band som fanns på respektive spole. Ja jisses.. det var inte alltid bättre förr.. men hursomhelst, då var väl problemet något liknande, men å andra sidan var det kanske inget problem eftersom läraren helt sonika lade beslag på den missbrukade utrustningen till efter lektionstid.

Att en dylik aktion skulle kunna leda till en fällande dom för egenmäktigt förfarande är anmärkningsvärt, att det ens leder till anmälan och åtal är nästan värre. Har man inte vett att låta bli att tala i mobilen, lyssna på musik eller spela gameboy under lektionstid kanske man behöver lite handgriplig fostran. Det kanske borde finnas ett åtal man kan väcka mot dylika elever i retur, för störande av andras skolgång.

Nä, nu ska jag njuta av de tekniska landvinningar i bärbar musikspelning som gjorts sedan Sonys första Walkman i början på 80-talet och lyssna på lite klassisk 80-tals rock i min Ipod video.. på arbetstid..

:D

/E

Det är ju även en del som spelar in info på sin Mp3 inför ett prov, sedan stoppar in lurarna i öronen å spolar sig fram till svaret på den ställda frågan.

Framför allt när det är prov så tycker jag inte man ska acceptera Mp3. Dels för att en del använder det som en metod att fuska och dels för att det många gånger läcker väldigt mycket ljud ur öronsnäckorna och stör bänkgrannen/grannarna

För att lyfta ämnet till en lite mer allmängiltig nivå så tycker jag mig se precis samma tendenser på jobbet.

Samhället styrs som bekant av normer, dels mer formella normer i form av regler, förordningar, lagar o dyl och dels av mer informella normer, dvs vad som anses OK i en viss grupp vid en viss tid (såsom skolklassen eller arbetslaget)

På mitt jobb har vi en relativt stor del deltidsarbetande ungdomar i åldersgruppen 20 år och strax därunder. Det som slår mig när jag betraktar dessa är att de verkar helt oförstående inför nämnda normers själva existens och framförallt verkar de oförstående till att de skulle omfattas av dessa normer oavsett om de själva vill det eller inte. Det verkar som om dagens unga helt präglas av den egna viljan och valfriheten och individualismen.

Till exempel uppfattar dessa ungdomar det som helt OK att sluta arbeta eller väsentligt sänka arbetstempot för att istället ringa privatsamtal eller svara på ett SMS eller liknande - enbart för att de själva tycker att det är bättre att göra det just då istället för att sköta jobbet fullt ut. Överfört till exemplet med MP3-spelare i skolan skulle man kunna säga att ungdj-larna tycker att de ska lyssna på musik just då och har ingen förståelse för att läraren vill ha deras uppmärksamhet.

Varför skulle läraren ha nåt att säga till om ifall inte ungdomarna tycker det just då?

Ett annat exempel är en tidningsartikel jag läste för ett par år sedan där arbetslösa vägrade ta anvisade jobb enbart för att jobbet inte var exakt just det som de ville ha. Det var alltså inte fråga om kloakrensarjobb men eftersom det itne rörde just det som man helst av allt ville

jobba med så fick det vara.

Jag pratar alltså inte om sådana element som gör sådant de inte får bara för att retas (sådana har det alltid funnits - även på Stig Järrells tid- och kommer nog alltid att finnas) utan just det faktum att många ungdomar inte förstår att det finns normer som gäller även dem och att detta omfattande inte alltid är föremål för deras vilja och valfrihet.

Vad beror det på då? Jag skyller allt på "samhället" :D

Allvarligt så tror jag att det är en konsekvens av de senaste 10-15 årens inriktning från ett kollektivt samhälle mot ett valfritt samhälle. Skolan erbjuder nästan precis vilka inriktingar och studiekombinationer som helst och i övrigt blir allt mer i samhället en fråga om valfrihet. Missförstå mig rätt, jag tycker på det stora hela att den utvecklingen är bra men kanske har den skett på bekostnad av något annat?

EDIT: Tillägg: förbjuda MP3-spelare när ett skolprov pågår? Sover Dolly Patron på rygg, har påven en rolig mössa? På min tid (ni vet, då för länge sen, när Gustav Vasa just hade dött) så gick lärarna runt inför matteproven och tryckte på miniräknarnas reset-knappar för att ingen skulle kunna spara formler i räknarens minne. Hade nån haft en freestyle med sig så hade den blivit konfiskerad fortare än Dolly Parton ramlar ur sängen när hon försöker rulla från ryggläge till magläge.

Att ta ifrån en elev deras Mp3, mobil, gameboy eller vad det nu är, är INTE tillåtet.

MEN!!

Om det finns ordningsstadgar i skolan har läraren rätt att slänga ut en elev som bryter mot dessa. Dock endast den lektionen det handlar om, inte hela dagen. Står det stadgarna att Mp3 inte får användas i klassrummet så får den inte det, och en elev som bryter mot detta måste sluta med det eller fortsätta i korridoren.

Har precis diskuterat detta till leda, både med jurister och kollegor. Jobbar som lärare i en skola i södra stockholm, grundskola.

Verkar som om jag får föra ungdomens talan i frågan.

För det första, så är mp3 i öronen under lektioner något som jag upplever som väldigt uppskattt, då det fär många verkar avslappnande. Jag upplever att jag koncentrerar mig bättre när jag har musik i öronen.

Att förbjuda mp3 på lektionerna tycker jag sommelev är ett korkat och illa igenomtänkt förslag.

På skrivningar däremot anser jag att de enda grejerna man skall få ha är:

Miniräknare.

Penna + Sudd.

(Formelsamlingen)

Eleven har talat!

En fråga:

Är det alltså inte tillåtet för en lärare att samla ihop alla telefoner/mp3-spelare /whatever i en låda under lektionstid för att sedan lämna tillbaks omedelbart vid lektionens slut?

Att förbjuda mp3 på lektionerna tycker jag sommelev är ett korkat och illa igenomtänkt förslag.

Eleven har talat!

Problemet med mp3-spelare är som med allt annat, att om det sköts på rätt sätt av ALLA så är det inget problem. Om elever inte lyssnar på mp3-spelare under lektionstid eller låter bli att sms:a eller svara i telefon under lektionstid så finns det inget behov av ett förbud. Förbuden instiftas för att man ska kunna ta itu med de som helt enkelt inte har mental kapacitet att SJÄLVA förstå att det, förutom att det påverkar deras egna inlärningsförmåga i negativ riktning att lyssna på musik istället för läraren, dessutom är ett tecken på respektlöshet mot läraren. Att tala i telefon på lektionstid (eller tala med sin bänkgranne) stör ju dessutom de omkringvarande eleverna, av vilka några kanske rent av är i skolan för att lära.

Jag tycker det är synd att det inte längre är lärarna som bestämmer i klassrummen. Lärarna borde ges större handlingsutrymme. Skulle en lärare missbruka sin ställning så ska det finnas forum där lärarövertramp kan rapporteras. En slags intern "skolrätt" där rektor samt elevråd kan döma och fastställa riktlinjer.

Att det skulle vara brottsligt lägga beslag på missbrukad utrustning under de 80 minuter en lektion fortgår tycker jag är horribelt. Det är väl i så fall bättre att man tillåter beslag av mobiltelefon/mp3-spelare under lektionstid vid missbruk än att man totalförbjuder utrustningen från skolområdet och sparkar ut elever som råkar ha med sig nämnda utrustning kanske utan att för den skull ha missbrukat den.

Som far till dotter i skolålder blir man ju orolig. Själv skulle jag ju hellre se att läraren tar tag i och ger min dotter lämplig tillsägelse om hon missköter sig, än att hon kickas ut och får med sig en fånig lapp hem.

/E

För det första, så är mp3 i öronen under lektioner något som jag upplever som väldigt uppskattt, då det fär många verkar avslappnande. Jag upplever att jag koncentrerar mig bättre när jag har musik i öronen.

Miniräknare.

Penna + Sudd.

(Formelsamlingen)

Eleven har talat!

Försök med det där när du gör lumpen...... :banana

Jag skulle tro att du får leta efter din MP3 spelare på ett väldigt mörkt och obehagligt ställe efter att ha försökt förklara att du känner dig bättre koncentrerad med lite musik i öronen vid en lektion/genomgång! :ph34r:

Självklart så skall man inte ha MP3-spelare/mobil/gameboy etc. under lektion, och jag är så gammalmodig att jag kan utsträcka mig att anse att man har inte keps eller toppluva på sig inomhus heller! :clap:

//Nisse

Som blivande lärare så tycker jag att mp3-spelare i klassrummet ska få vara tillåtet, MEN.... bara under enskilt arbete, låt vara i klassrummet. Och då ska det vara på så pass låg ljudnivå att ljudet inte hörs av dem som inte har lurarna i öronen. Underlättar det elevens arbete så ska det få vara tillåtet. Mobiltelefoner ska däremot vara avstängda under lektionen.

Men om mitt nitiska jag ska få bestämma så ska det vara "Hets" i klassrummet, men det fungerar inte i dagens skola.

Allvarligt så tror jag att det är en konsekvens av de senaste 10-15 årens inriktning från ett kollektivt samhälle mot ett valfritt samhälle. Skolan erbjuder nästan precis vilka inriktingar och studiekombinationer som helst och i övrigt blir allt mer i samhället en fråga om valfrihet. Missförstå mig rätt, jag tycker på det stora hela att den utvecklingen är bra men kanske har den skett på bekostnad av något annat?

Valfrihet hör ihop med personligt ansvar för ens egna val, det som förefaller har införts är en kollektiv ansvarslöshet. Man skall få göra som man vill och omgivningen är skyldig att erbjuda det utan förbehåll.

Tycker det är dags att börja kalla skolan för en arbetsplats. Inte särbehandla den bara för att det inte är en majoritet av vuxna inom lokalerna.

Och på en arbetsplats där det behövs uppmärksamhet och interaktion utan att någon ska behöva springa runt och påkalla uppmärksamhet så är mp3 och dylikt förbjudet, eller hårt reglerat hur och när man får och inte får använda den.

Det ger även bättre förutsättningar för skyddsombud och skolor med undermåliga lektionssalar rustas upp..

Fast kommunerna kommer kämpa hårt för att slippa, för dom innebär det bara ökade kostnader.

Miniräknare.

Penna + Sudd.

(Formelsamlingen)

Eleven har talat!

Försök med det där när du gör lumpen...... :clap:

Jag skulle tro att du får leta efter din MP3 spelare på ett väldigt mörkt och obehagligt ställe efter att ha försökt förklara att du känner dig bättre koncentrerad med lite musik i öronen vid en lektion/genomgång! :baskerFN:

Självklart så skall man inte ha MP3-spelare/mobil/gameboy etc. under lektion, och jag är så gammalmodig att jag kan utsträcka mig att anse att man har inte keps eller toppluva på sig inomhus heller! :}

//Nisse

Underförstått är ju att man anpassar efter situationen... :}

@FireFist

"En fråga:

Är det alltså inte tillåtet för en lärare att samla ihop alla telefoner/mp3-spelare /whatever i en låda under lektionstid för att sedan lämna tillbaks omedelbart vid lektionens slut? "

Bara om det görs frivilligt från elevernas sida.

På vilken annan arbetsplats har en chef, motsvarande, rätt att "konfiskera" privata ägodelar från övriga på arbetsplatsen? Barn har samma rättsskydd som vuxna. Även om det inte verkar så ibland.

ShyGuy:

För att vara besvärlig då; man "förbjuder" ju vissa tillhörigheter på prov/skrivningar. Ingen skulle ju ifrågasätta ett förbud mot fusklappar eller varför inte mobiltelefoner vid såna tillfällen.

Vad är skillnaden på en skoltimme där det är prov och en där det är lektion?

Jag anar svaret men jag gillar det inte. Nåt är fundamentalt fel i samhället.

På vilken annan arbetsplats har en chef, motsvarande, rätt att "konfiskera" privata ägodelar från övriga på arbetsplatsen?

En chef kan utan större problem förbjuda vissa privata tillhörigheter på arbetsplatsen, och om den anställde inte följer reglerna kan han/hon bli avvisad/hemskickad utan lön. En lärare kan uppenbarligen inte förbjuda telefoner och andra leksaker under lektionerna, och om en lärare ändå skulle försöka ha sådana förbud saknas praktisk möjlighet att genomdriva dem. Jag ser mycket få likheter mellan en elevs "arbetsplats" och en anställds arbetsplats.

Det är helt rätt att förbjuda vissa saker på lektion och prov. Om ni läser mitt inlägg högre upp så ser ni att en lärare har rätt att vägra undervisa en elev som inte följer ordningsreglerna i skolan.

Jag pratade om att ta ifrån en elev något, DET är inte tillåtet.

Som sagt, för 3:e gången; en elev som inte följer ordningsreglerna kan bli "utslängd" om jag får använda det uttrycket, eleven kan inte få sina tillhörigheter fråntagna av läraren. Ser ni skillnaden.

Om en elev använder förbjudna effekter på ett prov, mobil, mp3 mm, har läraren rätt att underkänna/se till att eleven lämnar rummet.

Behöver jag ta det en 4:e gång? :worthy:

Det är helt rätt att förbjuda vissa saker på lektion och prov. Om ni läser mitt inlägg högre upp så ser ni att en lärare har rätt att vägra undervisa en elev som inte följer ordningsreglerna i skolan.

Jag pratade om att ta ifrån en elev något, DET är inte tillåtet.

Som sagt, för 3:e gången; en elev som inte följer ordningsreglerna kan bli "utslängd" om jag får använda det uttrycket, eleven kan inte få sina tillhörigheter fråntagna av läraren. Ser ni skillnaden.

Om en elev använder förbjudna effekter på ett prov, mobil, mp3 mm, har läraren rätt att underkänna/se till att eleven lämnar rummet.

Behöver jag ta det en 4:e gång? :worthy:

Så man kan alltså upphäva lagen om skolplikt med en MP3-spelare...

Det vore kanske bättre för alla parter om läraren trots allt hade rätt att beslagta föremål som påverkar lektioner och lärande i negativ riktning.

Att jämföra skolan med en "vanlig" arbetsplats är dessutom befängt. På arbetet är man frivilliugt, dvs vill man inte arbeta går man arbetslös, med alla komplikationer det innebär. På arbetsplatsen antas man vara en vuxen människa med allt vad det innebär.

Skolelever i grundskolan är INTE vuxna, även om de i högstadiet nog gärna ser sig som vuxna. Kan de inte uppträda som vuxna ska de inte heller behandlas som vuxna. Kan man inte ansvara för sitt eget lärande måste man få hjälp. Om det innebär stödundervisning i matematik, eller hjälp med att förstå vanligt hyfs så får det vara så.

Sen ÄR skolan en arbetplats, för lärare och annan personal, så självklart ska det finnas fungerande ventilation, fungerande toaletter etc.. men det hör inte heller till denna diskussionen.

OBS Med ordet vuxen menar jag att uppföra sig på ett vad vi flesta anser vara ett moget och ansvarstagande sätt. Att det sedan finns vuxna i alla åldrar som man kan tro fortfarande är fem kan vi ju bortse ifrån i detta fallet. Dock kanske de hade blivit vuxna på riktigt om de haft någon som pekade ut kursen åt dem i deras ungdom.

/E

@Erik_G

"Så man kan alltså upphäva lagen om skolplikt med en MP3-spelare..."

Det handlar inte om att upphäva lagen om skolplikt. Det handlar om enskilda lektioner.

Om beteendet fortsätter och går ut över lärandet träder helt andra lagar in.

Men att "slänga ut" en elev som inte följer skolans ordningsregler är tillåtet, men utslängningen gäller endast den lektionen, inte den efter.

I skollagen står även att eleverna har rätt till undervisning utan störande moment, att bryta mot ordningsreglerna är att anse som störande moment. Förutsatt att reglerna är förankrade i skolan och inte något läraren hittar på själv.

När det gäller "att behandla dom som vuxna". Oavsett hur omoget en elev beter sig måste läraren följa samma lagar som gäller för vuxna. En självklarhet, jag vet.

Ordningsreglerna är ofta till för att uppfylla en av skolans förpliktelser gentemot elevern, att fostra. Det är ofta därför det finns regler som, ingen mössa på, tuggummi, osv. Det är det som räknas som vanligt hyfs. De elever som inte klarar av att följa detta får ta konsekvenserna.

[

Sen ÄR skolan en arbetplats, för lärare och annan personal, så självklart ska det finnas fungerande ventilation, fungerande toaletter etc.. men det hör inte heller till denna diskussionen.

/E

OT: Så fungerade toaletter och ventilation är bara ett privilegium som personal på en normal arbetsplats ska avnjuta? :P Antar att du inte menade det så men det är vad som står :D

OT: Så fungerade toaletter och ventilation är bara ett privilegium som personal på en normal arbetsplats ska avnjuta? :P Antar att du inte menade det så men det är vad som står :D

Inte så som jag läser det, som jag läser det så står det precis som jag menade, att det är självklart att det ska finnas ventilation och toaletter.. med andra ord, bara för att man inte ska se det som att BARNEN går till ett 8.00 - 17.00 jobb, så innebär det ju inte att man kan åsidosätta regler som gäller för normala kontorsarbetsplatser.

Detta angående prat om att det skulle vara bra att se på skolan som en vanlig arbetsplats med skyddsombud mm.

Alltså, följa bestämmelser om arbetsmiljö: ja!

Se barnen som ansvarstagande anställda löneslavar: nej!

Möjligen ska man se barnen som kunder, men absolut inte produkter man ska spotta ut på löpande band.. ojdå, den där var kass, den slänger vi i återvinningen.

Jag blir lite äcklad när man hör ord som "produktion" och "resultatenhet" kopplad till verksamheter som skolor och ålderdomshem. Visserligen går det att förklara och försvara användandet av de orden, men det känns fel att klassa "slutförvaring" av gamla som "produktion" där det gäller att göra "resultat". Vad är ett bra resultat för en skola? Maximalt antal elever per årskull? Maximalt antal MVG per årskull? Att alla kan läsa när de lämnar grundskolan?

ShyGuy, ta det inte som personlig kritik, eller att jag försöker tala om hur det ÄR, jag bara spånar på hur det SKULLE kunna vara..

Men allt jag hör om skolan idag verkar grunda sig i lärarens maktlöshet. Inte för att jag stöder skolaga eller allmänna faschistfasoner, men nog måste man kunna ge läraren ett visst mått av frihet att lösa sin uppgift.

De bästa lärare jag har haft har varit de som varit som farsor för klassen, de som vågat ta tag i problem, vågat skälla på elever som inte skött sig och samtidigt vågat vara öppna och schyssta mot klassen och framför allt verkat intresserade av sitt arbete.

De sämsta lärarna har varit de som inte vågat vara öppna och ärliga, de som istället för att ta tag i bråket på plats efteråt ringer hem till föräldrarna och gnäller och de som hellre velat vara någon annanstans.

Samma sak gällde givetvis senare, i lumpen, så lärare och officersyrket har en del gemensamma nämnare. Jag misstänker att en bra ledare skulle kunna vara en bra lärare eller tvärt om...

/E

Problemet är väl skillanden mellan rätt och fel tillämpning. Under lektionstid kan det ju hända att läraren avbryter den fria räkningen för att ta upp ett problem som 10 elever ställt samma fråga om, och då finns det ju risk för att man missar det när man har lite avslappnande Metallica i lurarna :worthy:

Fast förhoppningsvis så är antingen läraren, eleven eller en kamrat såpass uppmärksam att de påkallar elevens uppmärksamhet, märker att det är något på gång eller slår lite på kamraten bredvid som är helt inne i sin egen lilla värld. Om inte något av ovanstående inträffar tror jag att den aktuella skolan/klassen har mer problem än bara MP3-spelare. :-(

Måste instämma i åsikten om att lärare absolut borde få konfiskera tingestar som ej hör hemma på lektioner. popmaskiner, telefoner mm. Att bedriva undervisning idag med de störande element som redan finns i form av uppkäftiga och bråkiga elever är svårt nog. Att ytterligare spä på detta genom att ge dessa elever möjlighet att stänga ute förmaningar och upplysning från läraren lär ju inte göra dem till bättre människor.

Till de sm anser att det visst kan fungera "rätt använt" säger jag bara. Vet ni hur in i helvete enerverande det är att sitta bredvid någon som har lurar i öronen? Att ständigt höra det där odefinierbara diskantoljude gör då inte att jag koncentrerar mig bättre. Med andra ord stör man sin omgivning rejält.

/martinator

Äntligen någon som slår näven i bordet. Det har daltats med problemelever alldeles för länge. Stå på er Malmö-politiker.... För mer info, se TV4-nyheterna. (En skola i Malmö läggs ner p.g.a. bråk och störande uppförande. Eleverna måste flytta till andra skolor.)

Äntligen någon som slår näven i bordet. Det har daltats med problemelever alldeles för länge. Stå på er Malmö-politiker.... För mer info, se TV4-nyheterna. (En skola i Malmö läggs ner p.g.a. bråk och störande uppförande. Eleverna måste flytta till andra skolor.)

Och det är bra? Att skolan läggs ner är alltså bra? Hur tänker du?

Nej, men det finns en begränsad mängd kinder man kan vända till innan man faktiskt måste agera. Om elever får varningar, blir avstängda etc. och problemen fortsätter måste man ta det till nästa steg. Slutligen kommer man till att skolan stängs, en bra väckarklocka för föräldrar vad gäller barnens skolgång. Jag menar inte att stängning av skolor är en bra lösning men det har ju varit på G lite varstans i Sverige de senaste åren, att skolor stängs under en kortare tid på grund av bråk. Det som har hänt i Malmö är bara en logisk följd av detta sätt att hantera skolsituationen och beslutet som sådant kräver en hel del mod och övertygelse. Därav mitt stöd för deras agerande.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...