KD803 Posted April 19, 2006 Report Posted April 19, 2006 Vad jag däremot funderar på är om det är vettigt att placera alla datorer i samma utrymme. Lite "alla ägg i samma korg" över det hela. Förhoppningsvis så sitter åtminstone inte de båda CIP tillsammans. Quote
Bosse Fors Posted April 19, 2006 Report Posted April 19, 2006 (edited) Vad jag däremot funderar på är om det är vettigt att placera alla datorer i samma utrymme. Lite "alla ägg i samma korg" över det hela. Förhoppningsvis så sitter åtminstone inte de båda CIP tillsammans. Läste en powerpoint presentation för ett tag sedan (Chalmersstudie av ett framtida Gripen FCS) kommer inte ihåg vem som skrev den men sparade den här bilden. Verkar vara lite åt det hållet i allafall vad gäller FCS. Kommunikationen skulle också kunna ske trådlöst? Mvh, B Edited April 19, 2006 by Bosse Fors Quote
Erik_G Posted April 20, 2006 Report Posted April 20, 2006 Läste en powerpoint presentation för ett tag sedan (Chalmersstudie av ett framtida Gripen FCS)kommer inte ihåg vem som skrev den men sparade den här bilden. Verkar vara lite åt det hållet i allafall vad gäller FCS. Kommunikationen skulle också kunna ske trådlöst? Mvh, B Den lösningen verkar ju vara nästan tvärt om kontra F-22, där man verkar ha eftersträvat att flytta all "intelligens" till centraldatorerna. Å andra sidan så är det kanske bara olika sätt att se på samma sak, då datorerna i F-22 ju består av flera datorer, liknande bladeservrar, som kan vara knutna till olika funktioner men samtidigt ta över varandras funktion. Att ha en SEKUNDÄR förmåga att sända data mellan enheterna trådlöst är nog en bra idé, men frågan är om inte fiberoptik är att föredra som primär dataöverföringsmetod. Det som fick mig att fundera över alla ägg i en korg var detta stycket: Avionics Racks The avionics racks, located in the forward fuselage, contain the processing, not only for the mission avionics, but also for the Vehicle Management System (VMS) and Integrated Vehicle System Controller (IVSC). The flight worthy racks, including the liquid-flowthrough racks required for the CIP, are now in production. ..som tyvärr inte var med i mitt citat ovan... /E Quote
Bosse Fors Posted April 20, 2006 Report Posted April 20, 2006 (edited) "Verkar vara lite åt det hållet"...Syftade mer på BJE's kommentar att "CIP förhoppningsvis inte sitter tillsammans." Fast det blev slarvigt formulerat, sen kväll. Hittade filen: Flight control of future Gripen studie (kräver: Powerpointviewer) Kan inte säga att jag greppar alla flödesscheman men det finns säkert datakunnigt folk här som gör det. Mvh, Sören Edited April 20, 2006 by Bosse Fors Quote
Recommended Posts