Orka Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Jag läste inlägget om Snus och nu har jag en fråga angående rökning. Vad e det för regler gällande rökning i försvaret? Eftersom jag är inbiten rökare, Minst 1 paket om dagen så är det ett vist personligt intresse för mig. Inget skit om att det e faligt att förka och så nu Tack. Jag vill bara veta vad det e för regler som gäller... Mvh, Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Rökning är ett välkommet moment i FM. Den ryska alltså. Ryssen kan sniffa tobak på flera mils avstånd, så självklart är rökning farligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Hoppas att du inte ska göra lumpen inom pansar iallafall: Man får inte röka i vagnen, inte i tältet, inte som post, inte vid TOLO. Kort sagt det kan bli lite svårt att hinna med bolmandet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 När jag gjorde värnplikten 93-94 så var det helt ok att röka. Dock inte alltid under övningar. Vad vi gjorde var att vi skaffade kopparrör, men en diameter lite större än en cig. Röret skall vara lite längre än ciggen. Om man sedan (när man röker på natten) trär röret över ciggen och riktar öppningen ner mot marken så syns inte glöden. En "naken" glöd kan annars ses hur långt som helst i mörker. Fast mest var det för att befälen inte skulle komma på en när man stog post... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Vi hade totalt rökförbud i fält. Det var snus eller plåster som gällde om man hade behov. Moralkaka: Ett paket om dagen? Funderar inte på att dra ner lite? Säger bara en sak... klirr i kassan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Tror att det är rätt olika vid olika förband. En tendens som nog stämmer är att ju högre krav på tjänst och fysiska krav desto mer förbjudet är det att röka. Men som sagt detta är bara en tanke från min sida. Tror dock inte att det är så populärt att röka..snus e ju mer passande om du måste ha nikotin i dig:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Gissa varför de flesta befäl snusar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Gissa varför de flesta befäl snusar? Kan det vara för att de tror de ser coola ut med sina fula, feta överläppar. SLUTA RÖKA FÖR H-E! Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Gissa varför de flesta befäl snusar? Snus är det bästa sättet att sköta munhygien i fält! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orka Posted June 26, 2002 Author Report Share Posted June 26, 2002 Moralkaka: Ett paket om dagen? Funderar inte på att dra ner lite? Säger bara en sak... klirr i kassan. Det e inga större problem med Pengar! Men snusar får jag inte göra sen jag opererade mig i munnen ! Så e det totalförbjudet att snusa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Ärligt talat, börja vänja dig av med det, lumpen borde vara ett utmärkt tillfälle att sluta med sådan där dynga. Det finns inte mycket som är roligt som att titta på folk med nikotinabstinens i fält. Men jag tvivlar på at det är lika roligt för dem (dig?)... Fixar du inte att snusa av en eller annan anledning så kan det nog bli svårt ibland. Dels är det svårare att ha cigaretter med sig, dels är det verkligen inte alltid poppis att folk röker. Tja. .så var det hos oss iaf. Har inga sådana laster själv, så jag hade bara att titta på och lyssla på gnället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orka Posted June 27, 2002 Author Report Share Posted June 27, 2002 Ok ! E inte direct den som får abstinens... Får bara massa överskottsenergi... Röker mycket för att stressa av... Har med mitt jobb att göra mycket också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Det finns nog lika många svepskäl för att röka som för att slippa träningen... Min högst personliga åsikt är att det är en drog, och det är intelligensbefriat att röka. Ja menar vill man suga i sig skit så kan man ta suga på närmaste avgasrör istället...Det är ungefär lika hälsosamt :P Bättre för oss andra i alla fall :cool: Häromdagen på "Allsång på skansen" var det en tjej som fick akut andnöd; dvs ett svårt astmaanfall, tack vare en vänlig själ som rökte i publiken. Hade det inte funnits en ambulans i närheten, hade hon med största sannolikhet inte levt idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orka Posted June 27, 2002 Author Report Share Posted June 27, 2002 Svepskäl vet jag inte om jag kan kalla det ! Det är nämligen inte direkt lätt att sluta röka på en arbetsplats där mäniskor röker runtomkring en hela dagarna. Vist fan e det en drog som vad somhälst. Det fins många andra Spel, Alkohol, Internet osv... Det fin massor.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Förvisso finns det många "droger", men tobaksbolagen stoppar ju i en massa kemikalier i tobaken. Så att du fortare blir beroende, tobak är det mest beroendeframkallande ämnet efter heroin. Att t-bolagen stoppar i en massa grejer avslöjades för en 4-5år sedan, det var en som jobbade med det som avslöjade lite för mycket om sin arbetsplats. Han heter Jeffrey Wygand och jobbade på Brown & Williamson Tobacco Co. i USA. Men tack vare ett konrakt som han skrev när han började, så skulle det resultera i ett långt fängelsestraff om han avslöjade mer än han gjorde. **<Det är nämligen inte direkt lätt att sluta röka på en arbetsplats där mäniskor röker runtomkring en hela dagarna. >** Handlar inte det mycket om vilja eller har jag missuppfattat? Vill man så kan man sluta, känner ett antal personer som har slutat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Jag snusar och feströker. Snusar ca 1/3-1/2 dosa om dagen. Har försökt sluta, och det är ett H-E. Klättrar på väggarna efter några timmar utan snus. Får svårt att koncentrera mig. Blir rastlös. Ska försöka lägga av med tobaksovanorna innan inryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Apropå beroende ett tag drack jag 1,5-2 liter Coca cola om dagen. Funkade inte utan cola, äckligt som fan va det, kunde inte bara vara utan cola. Drack jag ingen cola blev man rastlös, mådde illa och allmänt frånvarande. Anledningen var att jag fick ca 3-400liter gratis (på 2liters flaskor). Men nu ca 8år senare då kan man dricka cola någon gång i månaden ibland. Låter nog lite konstigt men så kan det gå.... :P Lite OT men men Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orka Posted June 27, 2002 Author Report Share Posted June 27, 2002 Förvisso finns det många "droger", men tobaksbolagen stoppar ju i en massa kemikalier i tobaken. Så att du fortare blir beroende, tobak är det mest beroendeframkallande ämnet efter heroin. Jag har både sett ilmen och läst boken. En rökare som inte vet att det e farligt fin inte i sverige. MEn det e inte gifterna som stoppas i tobaken som e beroendeframkallande. Det e NIKOTINET Man kan också bli beroende av Kofin. jag jobbar som bartender och det e somsagt inte helt lätt att sluta när man har massa rök omkringsig hela tiden ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 jag håller med ett tidigare inlägg, sluta rök, men om du måste ha nikotin, gå över till plåster eller snus, det lyser inte upp lika bra under mörka tiden av dygnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 nifelhel: jag har också varit beroende av Coca-cola. nu dricker jag det i perioder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts