Jump to content

Stridsvagn vs. Stridsfordon


Recommended Posts

Blev alltså inskriven som stridsfordonsplutonbefäl på Wartofta kompani, vilket troligtvis innebär stridsvagnstjänst om jag förstått det hela rätt. Eftersom det var stridsfordon 90 jag var inställd på från början, och sugen på, så har man nu fått börja ställa om sig lite granna inför vad som komma skall, även om jag vet att inrycket/placering efter GSU är en väldigt öppen historia...

 

Här vill jag att det diskuteras tjänster på stridsvagn och stridsfordon, jämförelser, likheter och olikheter, med mera. Jag uppmanar eventuella postare att undvika kukmätning och "systemhets" sinsemellan, det bidrar inte med någonting. Seså, skriv nu så att tangenterna smälter ihop med fingrarna! ;)

 

 

 

//Simon (blivande :banana )

Link to comment
Share on other sites

strv

+ inga bollahavssoldater som stör :P

- dyrt -> mindre verklig utb. tid och mer simulator

 

strf

+ mycket körning och skjutning - skarpt

- anpassa(städa, skäll på, förklara för tomma öron osv.) dig efter skyttegruppen

Link to comment
Share on other sites

Här vill jag att det diskuteras tjänster på stridsvagn och stridsfordon, jämförelser, likheter och olikheter, med mera. Jag uppmanar eventuella postare att undvika kukmätning och "systemhets" sinsemellan, det bidrar inte med någonting. Seså, skriv nu så att tangenterna smälter ihop med fingrarna! ;)

 

//Simon (blivande :banana )

Strv: kör fast både lättare och oftare än Strf 90 (duh).*

 

Utbildningen är efter GSUn i huvudsak inriktad på en enda sak: strid.

 

Plutonerna är mindre vilket medför annorlunda gruppdynamik. Finns ingen "extra" arbetskraft att skicka på bajsmackor. Förläggning enligt kompanislinga kräver att alla jobbar järnet. Sova i vagn är trångt men uthärdligt. "Lättare" att leda som chef.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Strf 90: mer flexibelt än Strv, vilket IMHO ställer högre krav på plut/vagnschefer.

 

Att leda/samordna vid avsutten strid blir mycket svårt.

 

Ger efter fullgjord utbildning bättre/större möjligheter till utlandstjänst.

 

Utbildningen är efter GSUn mer varierad än hos Strv. I framtiden kommer den förmodligen att bli ännu mer inriktad mot utlandstjänst.

 

Större plutoner, bildas lätt grupperingar enligt: skytte vs besättning. Skyttegrupperna används som grå arbetskraft och drar ner arbetsbelastningen på besättningarna (mtrlvård, posttjänst etc etc). Förläggningsarbete går rasande fort om skytte är motiverat (läs: trötta). Sova i vagn med fulltalig skyttegrupp är otroligt trångt. Gnällnivån kan bli hög då det lätt förstärker sig själv i såpass stora "sysslolösa" grupper. Kräver samarbete mellan VC och Gruppchef.

 

...javisst ja, strf är mkt bättre och sparkar givetvis strv rumpa ;)

 

*"Jaja, det är självklart" säger du men skillnaden är större än vad man tror.

Link to comment
Share on other sites

Blev alltså inskriven som stridsfordonsplutonbefäl på Wartofta kompani, vilket troligtvis innebär stridsvagnstjänst om jag förstått det hela rätt. Eftersom det var stridsfordon 90 jag var inställd på från början, och sugen på, så har man nu fått börja ställa om sig lite granna inför vad som komma skall, även om jag vet att inrycket/placering efter GSU är en väldigt öppen historia...

 

Här vill jag att det diskuteras tjänster på stridsvagn och stridsfordon, jämförelser, likheter och olikheter, med mera. Jag uppmanar eventuella postare att undvika kukmätning och "systemhets" sinsemellan, det bidrar inte med någonting. Seså, skriv nu så att tangenterna smälter ihop med fingrarna! ;)

 

 

 

//Simon (blivande :banana )

 

Som besättningsmedlem är tjänsterna ganska lika enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom argument som "Stridsvagn är störst och tyngst = BÄST!" inte biter på mig, så verkar det som om man blivit tilldelad nitlotten. Eftersom jag hoppats på att ha en god möjlighet att skriva på för NBG/motsv. så känner man sig ganska snuvad på konfekten... :(

Link to comment
Share on other sites

Eftersom argument som "Stridsvagn är störst och tyngst = BÄST!" inte biter på mig, så verkar det som om man blivit tilldelad nitlotten. Eftersom jag hoppats på att ha en god möjlighet att skriva på för NBG/motsv. så känner man sig ganska snuvad på konfekten... :(

Är väl ingen nitlott men om du vill så kan jag offra mig och ta din plats... ;)

 

Viktigast är nog att man väl genomför en VC utbildning med godkända betyg, då borde en omskolning till 90-systemet inte vara helt otänkbart vid en rekrytering.

Link to comment
Share on other sites

Viktigast är nog att man väl genomför en VC utbildning med godkända betyg, då borde en omskolning till 90-systemet inte vara helt otänkbart vid en rekrytering.

 

 

Nemäen då så, att bli VC är ju inga problem... :( :/

 

Jaja, det är väl bara att bita i det jävligt sura äpplet och hoppas på att nån nisse med guld på axlarna inser behovet av en strv-pluton till NBG... :happy:

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Strv: kör fast både lättare och oftare än Strf 90 (duh).*

 

Utbildningen är efter GSUn i huvudsak inriktad på en enda sak: strid.

 

Plutonerna är mindre vilket medför annorlunda gruppdynamik. Finns ingen "extra" arbetskraft att skicka på bajsmackor. Förläggning enligt kompanislinga kräver att alla jobbar järnet. Sova i vagn är trångt men uthärdligt. "Lättare" att leda som chef.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Strf 90: mer flexibelt än Strv, vilket IMHO ställer högre krav på plut/vagnschefer.

 

Att leda/samordna vid avsutten strid blir mycket svårt.

 

Ger efter fullgjord utbildning bättre/större möjligheter till utlandstjänst.

 

Utbildningen är efter GSUn mer varierad än hos Strv. I framtiden kommer den förmodligen att bli ännu mer inriktad mot utlandstjänst.

 

Större plutoner, bildas lätt grupperingar enligt: skytte vs besättning. Skyttegrupperna används som grå arbetskraft och drar ner arbetsbelastningen på besättningarna (mtrlvård, posttjänst etc etc). Förläggningsarbete går rasande fort om skytte är motiverat (läs: trötta). Sova i vagn med fulltalig skyttegrupp är otroligt trångt. Gnällnivån kan bli hög då det lätt förstärker sig själv i såpass stora "sysslolösa" grupper. Kräver samarbete mellan VC och Gruppchef.

 

...javisst ja, strf är mkt bättre och sparkar givetvis strv rumpa ;)

 

*"Jaja, det är självklart" säger du men skillnaden är större än vad man tror.

 

Vad har du för erfarenhet av Strv och Strf?

Link to comment
Share on other sites

strv

+ inga bollahavssoldater som stör :P

- dyrt -> mindre verklig utb. tid och mer simulator

 

strf

+ mycket körning och skjutning - skarpt

- anpassa(städa, skäll på, förklara för tomma öron osv.) dig efter skyttegruppen

 

*Vissla oskyldigt*

 

Vagnsbesättningarna hatade oss skyttesluskar i början, när vi kom och förstörde deras perfekta ordningen i stridsutrymmet. ;)

 

Viktigast är nog att man väl genomför en VC utbildning med godkända betyg, då borde en omskolning till 90-systemet inte vara helt otänkbart vid en rekrytering.

 

 

Nemäen då så, att bli VC är ju inga problem... :( :/

 

Jaja, det är väl bara att bita i det jävligt sura äpplet och hoppas på att nån nisse med guld på axlarna inser behovet av en strv-pluton till NBG... :uuh:

 

Eller så agerar du och försöker göra vad du själv kan för att påverka situationen. Tala med befälen i samband med inryck eller veckorna efter, förklara att du vill bli förflyttad till skånings ädla pansarskyttekompani istället för wartoftas stridsvagnslashstridsvagntransportslashinsatsochbevakningskompani och varför, så tror jag inte det ska vara några större problem. När nuvarande KB-kull var nyinryckta skickades det soldater fram och tillbaka hela tiden. ;)

Link to comment
Share on other sites

Enligt din profil:

 

GSU I 19 Boden perioden 020923 - 021220 (HV tre månader) Bevakningssoldat.

Det tolkar jag som att du har gjort 3-månadersvärnplikt för hemvärnet på I19.

Stämmer det?

 

Isåfall hur mycket erfarenhet har du av Strv och Strf?

Har du tjänstgjort på båda typerna av fordon eller har du fått en orientering om dem?

Link to comment
Share on other sites

GSU I 19 Boden perioden 020923 - 021220 (HV tre månader) Bevakningssoldat.

Det tolkar jag som att du har gjort 3-månadersvärnplikt för hemvärnet på I19.

Stämmer det?

 

Isåfall hur mycket erfarenhet har du av Strv och Strf?

Har du tjänstgjort på båda typerna av fordon eller har du fått en orientering om dem?

Ja, jag har gjort 3 månaders värnplikt via hemvärnet och genomför nu värnplikt vid Psk I 19.

 

Har spenderat x antal timmar i bollhavet på Strf 90, har dock bara fått orienterande utbildning på vagnsystemet i sig själv. De synpunkter/åsikter jag gav uttryck för ovan är samlad erfarenhet från vpl och inte baserad på utbildning till VC på Strv 122 (hade dock inte tackat nej :lala: )

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt vad du baserar att stridsvagnar kör fast mer/oftare än stridsfordon 90. Jag körde fast två gånger ordentligt, i Kvarn, där skall man inte ha NÅGRA stridsfordon. Dessutom var det på högre chefs order jag körde där, så jag hade inte så mycket val.

 

Stridsvagnsstrid är mycket vänta och sedan ett äckligt tempo när det väl händer något. Mycket aggresivitet. Som någon påpekade är det färre på ett stridsvagnskompani så det blir mindre "glapp" mellan befäl och soldater.

 

Efter mörkerskarpskjutning lovar jag att du inte kommer tycka att det är en nitlott! :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att oavsett vilket system du landar på så kommer du få en rolig och givande vpl.

 

Jag låg som vc/skytt på psk I19 så det är den vinkeln jag har på saker och ting. Tror inte någon kan vara riktigt objektiv i denna fråga eftersom ingen har gjort vpl på båda systemen.

 

Mina tankar rent spontant är följande:

 

 

Att ligga på ett pskkomp ger fördelar i form av att man är många att dela bördor och uppgifter på. Nackdelen är färre utbildare per soldat.

Skytte är kul, striden är varierad och handlar inte bara om vagnen. Striden och uppgifterna är komplexa eftersom de kräver synkning mellan vagnar och skytte.

Min uppfattning är att vpl på psk var lite lökigare än på strv (detta gäller I19). Eftersom jag inte låg på strv så kan jag inte jämföra detta men de KB-folk man kände berättade tex om "hårdare" baskerprov osv. Sant eller ej? Fördel eller nackdel?

 

Att ligga på skytte är bra för utlandstjänst, men det är inte omöjligt för strv-pågar att komma ut. Finns många exempel på sådana.

Vidare så kräver stridsvagn mer utbildning eftersom striden är mer tekniskt baserad. GVU:n för strv är också längre. Däremot ger detta mindre tid till vanlig soldatutbildning.

Som KB på PSK har jag betydligt mer utbildning i skyttestrid än en VC på strv tex.

Grupps strid, grupps strid tunga vapen mm.

Återigen, + eller -? Pansar eller skytte?

 

Vad som är "roligast" går inte att säga. Det blir vad man gör det till. Jag vet bara att jag gillade min tid om vpl.

Pansarskyttestrid är skoj att öva, den är utmanande och emellanåt svår.

Men jag tror att strv är kul att öva det med. Samma sak där, du kommer prövas, var så säker!

Båda maskinerna är fräna och imponerande i skogen.

 

Rickard N:

När vi övade mot strv körde vi medvetet i terräng där vi visste att strv inte kunde framrycka, tex myrmark, björkkärrsliknande terräng. Helt enkelt för att en strv gräver ner sig där medan en strf kan passera utan att fastna. Säger nu inte att strv kör fast OFTARE än strf under utbildningsåren men däremot säger jag att strv inte har samma framkomlighet i sur mark. Inte mer med det. Samtidigt har strv större framkomlighet i andra terrängtyper. Helt naturligt att olika system har olika förutsättningar!

Link to comment
Share on other sites

Tack engan och Rickard N, låter ju inte helt hopplöst iaf.... :lol:

 

EDIT: Och som jag sa till Ezaey i ett PM. Man vet ju inte om man "vågar" be om förflyttning till psk-kompaniet. Detta kan ju stjälpa ens egna chanser till ex VC-tjänst om det nu visar sig att man inte kan byta, dvs ge ett dåligt och omotiverat intryck hos strv-befälen... Frågan är ju om man vågar "riskera" något sådant...

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Update:

 

Har nu avverkat GSU och befattningsskolan på stridsvagnskompaniet, och jag är hur nöjd som helst. Känner verkligen att VC-platsen på 122:an är mycket givande, och känns som att det är mycket mer där att syssla med än på 9040:n.

 

Bra vagnar båda två, och vart man än hamnar så KAN man inte vara missnöjd, även om jag personligen tror att 122:an kräver något mer av sin VC än vad 9040:n gör!

Link to comment
Share on other sites

Jag är VC på strv 122.

 

För det första...

 

120 UNDERBARA MILIMETER.

 

Sen får du tolka den meningen som du vill...

 

Strv är enligt min uppfattning lite slitigare och lite mer "skitgöra" än strf, men å andra sidan så belönar det sig när man övar strid, vilket man gör MYCKET! Då många VC på strv är YOF så kommer man nära befälen.

 

Sen vet jag att man inte ska jämföra storlek osv, men känslan att åka förbi och titta ner på allt och alla är faktiskt oslagbar.

 

Jag skulle aldirg vilja byta bort strv för strf, och hos oss är det ett flertal från strf/psk som vill byta till vårt kompani, men ingen som vill från oss.

Link to comment
Share on other sites

Just nu är det varken eller för min del. Är placerad på 3e kompaniet på P7 där det varken finns strf90 eller strv122.

 

Är rejält sugen på någon av de två, så jag gör allt som står i min makt för att bli förflyttad till 67e innan inrycket om ett år :P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Blev alltså inskriven som stridsfordonsplutonbefäl på Wartofta kompani, vilket troligtvis innebär stridsvagnstjänst om jag förstått det hela rätt. Eftersom det var stridsfordon 90 jag var inställd på från början, och sugen på, så har man nu fått börja ställa om sig lite granna inför vad som komma skall, även om jag vet att inrycket/placering efter GSU är en väldigt öppen historia...

 

Här vill jag att det diskuteras tjänster på stridsvagn och stridsfordon, jämförelser, likheter och olikheter, med mera. Jag uppmanar eventuella postare att undvika kukmätning och "systemhets" sinsemellan, det bidrar inte med någonting. Seså, skriv nu så att tangenterna smälter ihop med fingrarna! ;)

 

 

 

//Simon (blivande :rolleyes: )

Sa du på mönstringen att du vill göra utlandstjänst eller inte, för jag sa ja till det och mig placerade de som vagnchef på strf90 med tanke på att de skickar ut stridsfordonen till U-tjänst. Eller så är det kanske bara de som presterat bäst på mönstringen, hamnar som dig på en strv122?

Iaf vill jag säga dig att jag avundas dig rejält B-)

 

Edlund88 (oxå blivande :-()

Link to comment
Share on other sites

På "min" tid, blev man inte inskriven på kompanier utan på regementet. Så det kunde ju bli skånings lika mycket som wartofta.

 

Så är det inte längre. Man skrivs numer in på kompaniet/skvadronen, dock får man vanligtvis inte reda på detta fören vid inkallelsen. Om man inte frågar dvs.

Link to comment
Share on other sites

Kan även berätta vad en Skytt på Stridsvagn 122 gör.

 

Som skytt är man huvudansvarig för tornet, dvs du styr hela tornet precis hur du vill om du inte får

order om att ha tornet klockan 12 dvs i färdrikting eller mot en "farlig riktning".

Man har de trängst av alla i stridsvagnen och sitter strax under Vagnchefens knän, och lite då o då kan man få

en spark :)

 

Du ansvar även för inner KSP, du kan alltså Skjuta med den eller beordra laddarn trycka av medan du siktar.

 

Du har ett IRV (värme sikte) och ett Dagsikte, IRV siktet är skyttens allra bästa vän.

Då man upptäcker i princip allt som ger ifrån sig värme.

Finns många hjälpfunktioner för hur man nedkämpar olika fordon mm..

 

När alla funktioner är "tillgänglia" är det relativt lätt att nedkämpa fiender, då systembortfallen blir fler

är det skyttens förmåga & precision som avgör striden.

 

 

Skyttens bästa tider under utbildningen är:

* Skarp skjutningarna (inte upplevt än, men har hört att det är väldigt roligt)

* TBTA/BTA (simulator) strid.

* King of the hill

Link to comment
Share on other sites

När jag testade att sitta på VC plats i strf på P4 regementets dag insåg jag en sak. DET ÄR JU SKITTRÅNGT!

Undrar hur man en skall kunna sova i en vagn där man knappt får plats med benen ju. Jag kan bara säga en sak och det är att jag lider med er VC på strf som är ute i skogen nu och krigar

Link to comment
Share on other sites

Allvarligt, ta bort skyddsgallret mellan VC-plats och LA-plats och lägg det horisontellt över hylskorgen och "laddarhyllan" så har du skapat dig en relativt bra sovplats!
Du ligger ännu bättre om du dumpar eldröret max och lägger dig på gallret därunder hylskorgen. Inte så högt att falla och dessutom slppper du kondensvatten och andra otrevligheter.
Link to comment
Share on other sites

Eller så blir du antagen som stridsvagnsförare som jag och sover hur skönt som helst mest hela tiden. Luta tillbaka sätet, bulla upp med mummabyxorna som kudde, motsvarande, och kryp ner i sovsäcken. Nästan som kasern :rockon:.

 

"I huvudsak kan stridsfordon indelas i stridsvagnar och pansarskyttefordon, där stridsvagnens huvuduppgift är att bekämpa fiendens stridsfordon medan pansarskyttefordonets huvuduppgift är att transportera trupp fram till anfallsmålet. Sedan slutet av 1970-talet har det även utvecklats en fordonstyp som i sig själv benämns stridsfordon. Det är i grunden ett pansarskyttefordon som försetts med så kraftig beväpning att det kan bekämpa andra pansrade fordon." -http://sv.wikipedia.org/wiki/Stridsfordon

 

*Stridsvagn 122:

+Mycket bra skydd.

+God rörlighet i förhållande till vikt. Den är snabb!

+Större eldkraft och mer tekniskt avancerad.

-Sämre framkomlighet i svår terräng.

-Längre rep/vård.

-Färre i antal och dyrare i drift.

-Inte lämpad för strid i bebyggelse utan stridsfordon 90 som understödjer.

 

*Stridsfordon90:

+Mycket god rörlighet och framkomlighet i svår terräng (bäst i världen sägs det!).

+Skyttesoldater.

+Fler i antal och billigare i drift. Möter man som ensam stridsvagn tre stycken stridsfordon blir det svettigt.

+Lämpad för strid i "skogen" och i "staden".

-Sämre eldkraft.

-Sämre skydd.

 

Det är vad jag anser vara skillnaderna. Rätta mig om jag har fel! :worthy:

Edited by CV90
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...