Jump to content

Materiel till insatsplutonerna

Paperboy

Recommended Posts

Har börjat tröttna på NSG nu rejält. Besked om att utrustning (bla. Bärsystemet) är på gång och ev. datum är satta för uthämtning. Men inget händer sedan....Redan för 3 år sedan började det att nämnas att vi skulle tilldelas ny matriel. Listor skickades ut och där var ju en jäkla massa saker som vi inte hade. Extra byxor, sovsäckar, jägarkök, granattillsats, bärsystemet och gemensam materiel såsom tält, radio, sjukvårdsväskor.Plutonsmaterielen får vi låna ihop från andra plutoner inom Jkpgbat vid varje övningstillfälle. Nu senast var det snack om en hel container som skulle landa hos oss senast i februari 06 med en komplett (?) uppsättning till vår pluton. All vår tidigare gemensam materiel skulle prickas av och skickas tillbaka. Inte ett ord om detta efter jul.

Nu undrar jag hur ni andra insatsplutoner inom NSG ser på saken och vad ni har för erfarenheter ang. NSG och materielen.

• Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu tillhör jag inte NSG utan Södertörn men vågar tro att vi har samma problem och problemet heter FmLog...

Just nu är det lätt att vara Kvm på Ik, har koll på all utrustning= inget finns..

Antar att ni har förråd klart att ha sakerna i, det blir ju lätt ett moment 22 annars, inget förråd inga grejor, inga grejor inget förråd.. etc etc etc..

Som jag fattat det under de möten jag varit på med kalmar insatspluton så har det äntligen lossnat ang. bärsystemet och stridsvästen. Kommer att praktiskt taget få ut den utrustningen )t.o.m mer) jag hade under lumpen förutom vapnet då. Verkar ju variera kraftig över hela landet vad jag förstått.

EDIT: Vet ingenting om NSG och hur det funkar osv. Men som sagt. Det verkar vara ett nationellt problem.

Edited by ArreliuS

Jag är faktiskt riktigt nöjd med vår tilldelade matriel, visst saknas några få grejer i förhållande mot GU, men det märks att kompaniledningen har oss i främsta tanke när det ska budgeteras.

Det var inte materielen i sig jag var missnöjd med utan tilldelning av ny utrustning som lovats.

Tjenis!

Ja jag tillhör NSG och våran pluton har då f.n inte sätt till någon utrustning om man bortser från att vi fick ut typ 5 högantenner eller så och en del radio apparater. Annars saknar vi det mesta i de "listor" som cirkulerat. Jag tror inte att de bryr sig om oss, det är definitivt mycket snack och lite verkstad. Sist vi skulle få ut prylar så skylldes det på att det inte fanns så att det räckte till hela hemvärnet inom NSG och det tycker jag suger bigtime. Är inte alls längre lika motiverad att fortsätta med "skiten" man ska kanske göra som många andra och lämna in så har dom snart inga kvar. Tyvärr så lär vi få vänta ett BRA tag innan vi får något mtrl tilldelat.

:banana:):):banghead::banghead:

Tillhör IP i LG-gruppen och kan väl rapportera det ser likadant ut här. Det snackas och det snackas men ingenting händer på mtrl-fronten. Har personligen den inställningen att jag inte tror på någonting förrens jag håller det i handen själv. Man tröttnar väldigt snabbt på rykten om att vi ska få det ena och det andra. Tror att det är väldigt demoraliserande i längden att höra att man ska få grejer och sen aldrig få dom. Då är det bättre att säga att den mtrl som är tilldelad är den vi ska ha helt enkelt.

Pernligen tycker jag ovkså att vapensystem tpy fler ksp58or och nya fordon till IP borde vara mer prioriterat än stridsvästar osv. Hela mtrl-debatten och alla rykten kring hela frågan gör att fokus tas frånm viktigare områden såsom att få fram och göra bättre soldater och förband av insatsplutonerna.

Jag är faktiskt riktigt nöjd med vår tilldelade matriel, visst saknas några få grejer i förhållande mot GU, men det märks att kompaniledningen har oss i främsta tanke när det ska budgeteras.

Nöjd med att olika IP inom samma IK inte har samma utrustning?

Faktumet är ju att ni och IP Stockholm har fått ut grejer när det varit uppvisningar! Ni när rikshv-cheferna var på besök och sthm när ÖB & Statsministern var till Lidingövägen 28.

Vad jag hört/läst/sett är att två uppvisningar är planerade för oss och IP SYD, och då är det lovat grejer...

Pernligen tycker jag ovkså att vapensystem tpy fler ksp58or och nya fordon till IP borde vara mer prioriterat än stridsvästar osv. Hela mtrl-debatten och alla rykten kring hela frågan gör att fokus tas frånm viktigare områden såsom att få fram och göra bättre soldater och förband av insatsplutonerna.

Måste ju fråga..

Räcker det inte med fyra Ksp och två Grg per pluton??

Som jag fattat det under de möten jag varit på med kalmar insatspluton så har det äntligen lossnat ang. bärsystemet och stridsvästen. Kommer att praktiskt taget få ut den utrustningen )t.o.m mer) jag hade under lumpen förutom vapnet då.

När jag, i min gröna ungdom, var på väg över i just detta förband så lovades det också stridsväst. Detta var 2001. Och det kanske är dom som kommit nu. 5 år är ju ingen tid i ett mannaminne. (Eller också har de återanvänt lögnen en gång till...) :P

Guest Nordin

Som jag fattat det under de möten jag varit på med kalmar insatspluton så har det äntligen lossnat ang. bärsystemet och stridsvästen. Kommer att praktiskt taget få ut den utrustningen )t.o.m mer) jag hade under lumpen förutom vapnet då.

När jag, i min gröna ungdom, var på väg över i just detta förband så lovades det också stridsväst. Detta var 2001. Och det kanske är dom som kommit nu. 5 år är ju ingen tid i ett mannaminne. (Eller också har de återanvänt lögnen en gång till...) :P

ArreliuS-

Hehe, du kan ju alltid hoppas på det bästa. Blev oxo lovad guld och gröna skogar av insats en gång i tiden.

Problemet är att det sprids rykten. Det finns anledning att använda det gamla talesättet, "tro inga rykten, sprid inga rykten"

När vi fick våra västar kom de som en blixt från klar himmel. Vi ställde upp för att marschera nånstan; det visade sig vara ett förråd där västarna väntade på oss! Våran PC väntade med beskedet tills dess han var 110% säker på sin sak. KLOKT!

Problemet är att det sprids rykten. Det finns anledning att använda det gamla talesättet, "tro inga rykten, sprid inga rykten"

Mm visst skall man inte tro rykten och inte heller sprida sådanna, men nu var ju fallet som paperboy säger att det är MD-gruppen (finns ju inte längre iofs) som lovat oss matrielen till Feb 06 (ja vi tillhör samma pluton). Likadant har dom lovat oss personlig mtrl så som strv 2000 vid ett antal tillfällen. med början får typ 3 år sen. Sen skyller dom på att det inte finns tillräckligt att tillgå! SKITSNACK!! Då personal på förrådet själva har ställt sig frågande till det utalandet när dom har undrat när dom skall bli av med pallarna med stridsvästar som är öronmärkta för IP som faktiskt står där.

/me som ställer in sig i ledet bakom Paperboy.. 0:)

Kan iofs vara möjligt. Men eftersom resten av plutonen ska hämta ut väst och bärsystem på en annan plats några dagar senare gör att jag är väldigt säker på att vi kommer att få ut grejerna. Men självklart. Detta är ju fort. försvaret och då kan allt hända 0:)

Likadant har dom lovat oss personlig mtrl så som strv 2000 vid ett antal tillfällen. med början får typ 3 år sen.

Den lär ni nog få vänta på eftersom det projektet är nedlagt för länge sedan. :P Men visst är det trevligt att bli utlovad stridsvagnar som personlig materiel. 0:)

Nöjd med att olika IP inom samma IK inte har samma utrustning?

Faktumet är ju att ni och IP Stockholm har fått ut grejer när det varit uppvisningar! Ni när rikshv-cheferna var på besök och sthm när ÖB & Statsministern var till Lidingövägen 28.

Nej det är kass, men det är väl bara SV2k du snackar om? Resten(alta skydden, bollé glajjorna, fältmössan osv.) har vi fått ut samtidigt som alla andra.

OT: Det är jag som sitter och ser ful ut med brandsläckaren på ryggen på länken i din underskrift.. 0:)

Läget med mängden "lediga" västar borde nu vara annorlunda än från 2001 också, då västen var relativt ny och antalet vpl i kullarna var större. Förhoppningsvis kommer Sv2K ut till fler insatsplutoner under året, det borde inte vara en omöjligthet om det snackats så mycket om det... sen vad drömmande befäl sade back in 2001, det är en annan historia ;)

Att vi dessutom ska till F17, som så vitt jag vet inte ens har några selar, gör det hela i mina ögon mer trovärdigt.

I övrigt ska vi få ut komplett bärsystem 2000, fältkepa 90 camo och ett jägarkök, och sen resten enl. vpl-utr i stort sett.

@Boston: I min värld har man 1 AK/GRT, 1 AK med optik/PSG, 2 KSP samt 1 GRG/6-manna-ptrl..

Men vad vet jag, jag är ju bara en sketen furir..?

Nu var det inte du som fick frågan, men svaret är fritt.

Då kommer nästa fråga till dig..

Är du med i Hermvärnet? I så fall vet du våra uppgifter och då vet att det du snackar om, är ganska overkill...

Antar att det var så där din ptrl så ut i lumpen, inget fel i det, men det blir mycket att släpa på antar jag..

Jaha, Fogelström, då kommer "regulares" säkert att få sammaledes inom något år. Alltid något. Nu har jag det mesta ändå, vilket retar vissa. Inom fd Kalmargruppen skulle hjälm 90 vara "utbildningstecken" för IP och det retade slag på vissa att förrådsfolket inte höll med utan delade ut hjälm 90 till alla som behövde hjälm. OT, jag vet!

När han Fredriksson pratar om KSP så menar han, tror jag KSP90B och inte KSP58B som väger mycket mer . Annars så tycker jag också att 6 manna patruller är att föredra framför 8 mannagrupper som annars används.

Och ja!! jag är med i en av insatsplutonerna i Jämtland.. :blink:

Nej det är kass, men det är väl bara SV2k du snackar om? Resten(alta skydden, bollé glajjorna, fältmössan osv.) har vi fått ut samtidigt som alla andra.

Alta skydden har vi. Bolle brillorna räckte inte, så vi har motorglasögon så länge... men är lovade att få Bolle rätt snart!

Måste ju fråga..

Räcker det inte med fyra Ksp och två Grg per pluton??

Nja, räcker och räcker. Skulle gärna ha 6 kulsprutor på varje pluton, helst 8. Tre grupper med 2 st ksp var och en understödsgrupp med 2 grg och skarpskytt osv. Sen att ha två extra ksp monterade mer eller mindre permanent på fordonen vore ju också fint. Tycker inte att fler kulsprutor verkar var en omöjlighet då man tydligen planerar (planerade) att skrota ett antal tusen av dessa fina vapen.

Trodde att våran IP var ensamma om att ligga långt efter i materialutdelning , har jag nu ändrat uppfattning , men som tur var fick vi ut allt och då menar jag allt i höstas , det enda som fattas och som dom sagt att vi "ska" få till sommarn är granattillsats till ak4!!!

Trodde att våran IP var ensamma om att ligga långt efter i materialutdelning , har jag nu ändrat uppfattning , men som tur var fick vi ut allt och då menar jag allt i höstas , det enda som fattas och som dom sagt att vi "ska" få till sommarn är granattillsats till ak4!!!

Sa de vilken sommar ni skulle få det? Jag tror inte att denna utrustning kommer ut till IP, tyvärr. Men ska bli intressant att veta var alla västar och bärsystem från senaste försvarsnedläggningen har tagit vägen. För så många västar kan inte ha kommit ut till IP... det kanske är 3000-3500 västar som är ute till IP MAX!