Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ja det är vitt och svart.

Bat stab - blå sköld med vitt kors

Liv skv - MP - vit sköld med blått kors

2.Skv - MPJ - vit sköld med rött kors

3.Skv - Malaj? - gul sköld med blått kors

4.Skv - Beriden hövakt - röd sköld med vitt kors

14.Skv - Bevakning - grön sköld med svart kors

LG/5.Skv - Stb Uh - blå sköld med gult kors(?)

Nog jag som blandar ihop färgerna lite; bilden på Livskv var lite otydlig i Nässerts bok och är troligen vit med mörkblått kors och inte svart som det såg ut. I övrigt stämmer din lista bra.

3.skv benämndes stabsskvadron (innan 1984: Stockholms stabskompani) och hade före 1987 ett märke med ett stående svärd i silver på en blå sköld (samma form) med vit kant.

14.skvadron benämndes 14.beredskapsskvadron 1984-89 med uppgifter i Arlanda om jag inte minns fel.

Så, då återstår fortfrande frågan om dina två märken, m/90-mönstrade och svart-vita...

• Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Färgerna på lejonen bestämdes av resp. utbildningskompanis kompanifärg som gick igen på fordonsskyltar och namnbrickor. Lifkomp hade vit färg, Gäsened orange färg. I samma veva (1/7 1995) som dessa nya märken hade införts kom någon på att orange fordonsskyltar (Gäsened) inte gick för sig då dessa var att förväxla med 'farligt gods' -skyltar. Gäseneds nya kompanifärg blev istället grå och då hade kompanimärket blivit förvillande likt Lifkompaniets, alltså togs ett nytt märke fram för Lif och Gäsened övertog Lif's gamla! (Har skrivit mer om detta i en annan tråd men kommer ej ihåg vilken!)

/G.L.

Gäsene inte Gäsened. :uzi

Gäsene är ett av Sjuhäradsbygdens härader.

De andra häradena är:

• Mark
  • Kind
  • Redväg
  • Ås
  • Bollebygd
  • Veden

Posted (edited)

pb94pvbatqo1.th.jpg

P4 4.Pvbat 92/93, inte till salu.

Någon grkplut har inte fastnat i de små grå, men det kanske tillfördes senare...

Kass bild? Textillim? Skjut fotografen. :P

Färgschema är P4 standard gul/svart.

Edited by Munin
Posted (edited)
Gäsene inte Gäsened. :wacko:

Gäsene är ett av Sjuhäradsbygdens härader.

De andra häradena är:

• Mark
  • Kind
  • Redväg
  • Ås
  • Bollebygd
  • Veden

Samma härad - annan stavning. På I15 stavades det alltid Gäsened, liksom Åhs. Kinds härad var på I15 uppdelat i Norra Kinds och Södra Kinds kompanier. Bollebygds härad hade aldrig något kompani uppkallat efter sig på I15 men däremot bildades Borås kompani i samband med flytten från Fristad hed in till de nybyggda kasernerna på Göta, Borås, 1914.

/G.L.

Edited by Göta Lejon
Posted

Använder vpl på K3 något reg. märke över huvud taget? ...

Nej

Hade skölden livregementets husarer på en av 90 uniformerna och ett runt mörkgrönt märke med svart taggtråd i cirkel och tre svarta kronor på fält i mitten uniformen.. skall fixa en scanner och scanna in dem båda om intresse finns

Posted

Det där märket var väl för Wanäs kompani och inte ett regementsmärke? Har även sett ett märke för Wanäs komp med Götiska valvet (?).

Posted

Wanäs kompani fanss inte när jag låg inne 2000, Låg på vadsbo skv innan det blev LBB och senare på Västra nerike skv.

vet ej vad märket med taggtråden härstammar från tidigare, men märke två är ett regementsmärke, såg tidgare inlägg i denna tråd att det märket inte gavs till vpl vilket är fel.

• Forumsledning
Posted

Då hade jag fel.

För bevakning hade inte det märket tidigare.. och jag har inte sett några nya bilder från de senaste åren att bevakning bär det märket.

3-kronorna med taggtråden har ju dock burits sen länge.

aja.. saker ändras.

Posted
Då hade jag fel.

För bevakning hade inte det märket tidigare.. och jag har inte sett några nya bilder från de senaste åren att bevakning bär det märket.

3-kronorna med taggtråden har ju dock burits sen länge.

aja.. saker ändras.

Du har inte fel.

Regmärket bärs enbart av regstaben och vissa officerare som inte är knutna till LBB/Und. Det kanske har delats ut till vpl något år, men det görs det inte längre.

Posted (edited)

Tack så mycket.

En fråga till: Någon som vet vart man kan införskaffa något av dom märkena? :baskerPa:

Edited by Lilla Sebbe
  • 1 month later...
Posted

Lyfter denna tråden igen (sett flera nya trådar om märken som skapats nyligen, kanske BG kan slå samman dessa med denna?) med följande fråga - kan någon identifiera märket nedan:

grvlingdo7.jpg

Ser ut som ett krigsförbandsmärke, kanske från K3?

/G.L.

• 3 weeks later...
Posted

Eftersom det verkar som att det inte längre bara är regementsmärke så tänkte jag fråga lite.

På kanonerna och vattnet ser det ut som ett KA märke, stämmer det?

Om det var så, var och vilka bar detta?

kaxlc9.th.jpg

Posted

Det är Vaxholms vapen så jag antar att det är från KA1.

Synd att man bytte, det där var ju bra mycket snyggare än jättegrejen de har nu. Tänker då framförallt på de tidigare baskermärkena där KA1 hade ett enormt märke medan de andra hade märken i normal storlek.

Posted
Eftersom det verkar som att det inte längre bara är regementsmärke så tänkte jag fråga lite.

kaxlc9.th.jpg

Tror det är någon av SK´s brigader, förslagsvis den då närmst Vaxholm. KAB2?

Och då torde den ha burits av befäl i brigadledningen.

Posted

Märket bars av personal vid f.d. Stockholms kustartilleriförsvar, SK. Alltså inget märke direkt relaterat till KA1. Vet dock ej om KAB2 hade något eget märke.

/G.L.

Posted
Det är Vaxholms vapen så jag antar att det är från KA1.

Synd att man bytte, det där var ju bra mycket snyggare än jättegrejen de har nu. Tänker då framförallt på de tidigare baskermärkena där KA1 hade ett enormt märke medan de andra hade märken i normal storlek.

KA1 märke var ungefär 43 mm brett och 33 mm högt.

Övriga KA-förbands märken var 30 mm breda och 46 mm höga.

Ungefär lika stora med andra ord. :P

Posted

Det låter bra, nu vet jag mer om vad det är för märke. Jag var lite osäker när jag köpte "grisen" i säcken.

De två som KA1 hade finns med på uniformsdetaljers hemsida över baskermärke. Men, eftersom de är lika förutom storleken så syns det inte så stor skillnad.

Posted (edited)
Nog för att det är OT i denna tråd men visst fanns det väl två olika storlekar av KA1'a baskermärke?
Stämmer som nämnts tidigare, klickbar bild enligt nedan:

ka1amfbaskermrkestorlitju7.th.jpg

Här syns tydligt skillnaden, det större (första) märket mäter ca 42 mm i höjd x 54 mm i bredd. Det mindre (andra) mäter ca 33 mm i höjd x 43 mm i bredd.

De två som KA1 hade finns med på uniformsdetaljers hemsida över baskermärke. Men, eftersom de är lika förutom storleken så syns det inte så stor skillnad.
Antingen har mannen bakom uniformsdetaljers hemsida fuskat lite genom att lägga ut bild i olika storlekar för "visa" två märken eller också har han valt bort att ta med fästarrangemanget på bild. Det är via dem som man kan se skillnaden; det lilla märkets två fästskruvar syns mycket tydligare än det större märkets. Detta pga att de fabrikstillverkade hålen i kronans baskrar fortfarande höll/håller samma avstånd och version 2 av märket skulle givetvis kunna användas utan att göra ändringar även på baskrarna.

Nog om baskermärken i denna tråd! :)

Edited by Göta Lejon
Posted (edited)
Detta pga att de fabrikstillverkade hålen i kronans baskrar fortfarande höll/håller samma avstånd och version 2 av märket skulle givetvis kunna användas utan att göra ändringar även på baskrarna.

Hade inte en aning om att det fanns mössor med färdiga hål. Då har man lärt sig något nytt.

Slut filtmössor.

En märkesfråga då, någon som vet när det nuvarande Sweden-märket för utlandsstyrkan infördes? Tidigare fanns det ju något med beige bakgrund.

Edited by 106
Posted

Detta pga att de fabrikstillverkade hålen i kronans baskrar fortfarande höll/håller samma avstånd och version 2 av märket skulle givetvis kunna användas utan att göra ändringar även på baskrarna.

Hade inte en aning om att det fanns mössor med färdiga hål. Då har man lärt sig något nytt.

Slut filtmössor.

En märkesfråga då, någon som vet när det nuvarande Sweden-märket för utlandsstyrkan infördes? Tidigare fanns det ju något med beige bakgrund.

Står lite här men inga direkta tidsangivelser:

Nationalitetsmärket - SWEDEN

Den beiga varianten har nog aldrig utgått, den är väl framtagen till m/61 och m/87K? Den är nog ganska sällsynt, inte många som får ut/tar ut denna uniform längre, efterfrågan på beiga märket har nog varit låg tills nu, när m/90 i ökencamo gjort sin debut.