Jump to content

Recommended Posts

• Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Någon som vet vad detta är?

http://spca.egetforum.se/forum/album_page.php?pic_id=85

Står Rudolf Ludvig högst upp. Och primus ad iaculandium längst ned.

Trodde det var en lätt nöt att knäcka genom att tyda latinet och via innebörden forska vidare. Tji fick man för det!

Jag redovisar vad jag kom fram till. Det bör betyda något i stil med.....Först till skott.(kast) Och vart leder det?......lägger ner.

Är det förresten vanligt att man använder W istället för V på svenska märken?

Primus:Första

Ad:inpå, intill, på, till, tills

Iaculator: a thrower, javelin man, spear thrower

Iaculum: dart,javelin, short spear

Iaculandium:?

Posted
Är det förresten vanligt att man använder W istället för V på svenska märken?

Om det är första bokstaven i ett namn som härstammar från stormaktstiden, ja.

På den tiden så annamade vi den tyska fonetiken och använde W för att beteckna v-ljudet i stället för V som lätt blev ett f-ljud i stället (som i tyskans Vogel)

• 3 weeks later...
Posted

Jag jagar tilläggstecknet för 21.MiloStabsbataljon (ibland 21.Stabsbat)!

Om någon har koll på utseendet så vore det ju fint med en beskrivning här och ännu hellre en bild.

Jag har för mig att den påminde om I5:s och MiloSbbataljonen NN:s tecken med en flygande fågel över bergen men med annan färgsättning.

/K

• 4 weeks later...
Posted

När jag muckade från lumpen (för en massa år sen), så tog jag med mig alla märken hem, sydde fast dom på en persedelpåse som jag ärligt köpt.

Tyvärr så var det någon annan som också gillade min väska, för den stals i ett bilinbrott för några år sen.

Min fråga till er är: Finns det någonstans där man kan köpa förbandsmärken mm?

Dessvärre så finns inte dom förbanden kvar längre, (Lv7, Lapplandsbrigaden) sen hade jag en "båge" där det stod stridssjukvård, hörde prat om att den bågen slutat tillverkas redan när jag gjorde lumpen.

Men är det någon som vet nåt om dom märkena, så skulle jag vara riktigt tacksam för lite tips.

Posted

Jag undrar om någon känner till märket för 2. Bat (VL) vid Fältjägarbrigaden?

Jag tillhörde nämligen bataljonen ett kortare svep innan brigaden lades ner, och det hade ju varit kul att åtminstone se det...

Posted

Jag tillhörde nämligen bataljonen ett kortare svep innan brigaden lades ner, och det hade ju varit kul att åtminstone se det...

Kanske den är med här?

Posted
Trevlig och användbar länk som många säkert kan hjälpas åt med att bygga ut...

Intressant på samma sätt som medalj.nu på sitt sätt...

:blink::banghead:

Bara för att klargöra är det ej jag som står bakom länken, hittade den av en slump. Men du har rätt, det är en bra sida :)

Posted

Tyvärr är märket inte med på uniformsdetaljer.com, däremot 1., 3. och 4. bataljon och QL "norgemärke", vilket var första skyttekomp i bataljonen.

Någon annan som har nys på märket? 2.Bat på Fältjägarbrig alltså...

Posted
Tyvärr är märket inte med på uniformsdetaljer.com, däremot 1., 3. och 4. bataljon och QL "norgemärke", vilket var första skyttekomp i bataljonen.

Någon annan som har nys på märket? 2.Bat på Fältjägarbrig alltså...

om du har ngt befäl att hänvisa till vore det lättare.

Posted

3. bataljons märke tillkom till VÖNN 93. 2. bataljon hade då inget bataljons märke vad jag minns (överlag var det ovanligt så med märken till krigsförbanden). Mördargrisarnas märke som visas på webbsidan tillhörde (om minnet inte sviker helt) 3. pluton 1. nskomp på 2. bataljon helt inofficiellt. Dåvarande befälssläge om ngn är intresserad tas via PM. De flesta andra märken verkar ha tillkommit under senare delen av 90talet. 2. bataljon bör ha utbildats igen ca 1997-8?

• 5 months later...
Posted

Skicka ett mail till mig så skickar jag en bild på märket!

Jag saknar märket men har en bild....

[email protected]

Visit My Website

• 5 months later...
Posted

Jag blir tvungen att bumpa den här tråden, sorry.

Efter att ha läst igenom tråden så hittar jag inte vilket märke jag som inryckande vpl på Luftstridsskolan kommer få? Jag talar inte om någon båge eller liknande utan vilket "regementsmärke" (eller heter det kanske flottiljmärke i flygvapnet...?) som kommer pryda min arm. Är det detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Luftstridsskolan_vapen.svg ?

Har tittat igenom den länkade uniformshemsidan med, utan resultat... LSS verkar vara bortglömt överallt!

Posted (edited)
Jag blir tvungen att bumpa den här tråden, sorry.

Efter att ha läst igenom tråden så hittar jag inte vilket märke jag som inryckande vpl på Luftstridsskolan kommer få? Jag talar inte om någon båge eller liknande utan vilket "regementsmärke" (eller heter det kanske flottiljmärke i flygvapnet...?) som kommer pryda min arm. Är det detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Luftstridsskolan_vapen.svg ?

Har tittat igenom den länkade uniformshemsidan med, utan resultat... LSS verkar vara bortglömt överallt!

Det är onekligen ganska likt det märket som den här herren har på sin vänsterärm...

Edited by eskil
Posted

Okej, det är så, trevligt! Jag vågade inte lita på bilden, någon inom FM kanske bara fotat en "random" soldat och sedan lagt upp den på LSS-siten.

Men då vet jag, tack!

• 3 weeks later...
Posted
Okej, det är så, trevligt! Jag vågade inte lita på bilden, någon inom FM kanske bara fotat en "random" soldat och sedan lagt upp den på LSS-siten.

Men då vet jag, tack!

För att hjälpa till lite då.

Här är LSS märket. Detta används av utbildingskompaniet.

LSS

MVH

Robban

• 6 years later...
Posted

Hej.

Kan någon hjälpa till med en identifiering av detta märket. Vet inte så mycket om det mer än att det tillhör en bekant till mig (Hemvärnsveteran).

IMG_1141b0470.jpg