Jump to content
Sign in to follow this  
Fö strv 122

TKSP 12,7 mm

Recommended Posts

Vilket företag är det som tillverkar den tunga kulsprutan vi använder i Sverige ? Är TKSP den korrekta benämningen och hur heter den internationellt? Dessutom är jag nyfiken på hur avfyrningen går till. Är inte så high på ämnet men på de bilder jag har sett ser avfyrningsprocessen ut att skilja sig ordentligt från lättare kulsprutor.

För väldigt, väldigt länge sedan läste jag en presentation av AMF org och utrustning där det stod att det krävs en grupp på omkring 8 man (inte säker) att medföra en TKSP med marklavett. Är det något man gör i realiteten? Det låter inte funkis att bära omkring på ett så tungt vapen för att sedan gruppera det vilket jag kan tänka mig är hyfsat bökigt om 8 pers delar på alla komponenter.

Vilket företag är det som tillverkar den tunga kulsprutan vi använder i Sverige ? Är TKSP den korrekta benämningen och hur heter den internationellt? Dessutom är jag nyfiken på hur avfyrningen går till. Är inte så high på ämnet men på de bilder jag har sett ser avfyrningsprocessen ut att skilja sig ordentligt från lättare kulsprutor.

För väldigt, väldigt länge sedan läste jag en presentation av AMF org och utrustning där det stod att det krävs en grupp på omkring 8 man (inte säker) att medföra en TKSP med marklavett. Är det något man gör i realiteten? Det låter inte funkis att bära omkring på ett så tungt vapen för att sedan gruppera det vilket jag kan tänka mig är hyfsat bökigt om 8 pers delar på alla komponenter.

Kulsprutan är en Browning M2 Heavy Barrel, kort "M2HB" eller "ma deuce".

Den tillverkas av FN i Herstal, Belgien.

Jag har inte skjutit SÅ mycket med lättare kulsprutor, men den främsta skillnaden är väl att du här har ett enkelskottsläge. Vapnet jobbar med kort piprekyl.

Båtbesättningen inom de flesta enheter på amfbat tjänstgör som TKSP-grupp vid behov. (dvs, 3 man)

Man plockar loss en av sprutorna i fören och knallar i land. Naturligtvis är detta endast tillämpbart då behov föreligger att kunna ge understöd från en ö till en annan eller dylika situationer, typ försvar. Att med denna tremannagrupp följa med en anfallsrörelse med HMG och tillräckligt med ammo för att kunna nyttja den effektivt är nog hopplöst. 2 pipor, låda och lavett väger en del. (pipor 2*11 kg, låda med slutstycke 27 kilo och lavett 12 kilo)

Plåtlådorna med 100 plugg FMJ väger 16 kilo styck, trälådorna med två plåtlådor väger 35 kilo.

Jag har släpat en del TKSP i skogen och lekt grupperingsövningar en hel del och det är så lagom kul..det är som sagt bara funkis för försvarsstrid och liknande.

Den "reglementerade" översättningen för tung kulspruta är HMG (heavy machine gun).

vidare blir då medeltung (7.62mm) medium-

lätt (5.56mm) light-

Har även sett den typ av avfyrings som används till HMG till medium sprutor, främs då den suttit på helikoptrar

EOD

Bekräftar 9x19 - Att som 3 mans båtbesättning bära med sig puffran och understödja någon annan stridsform än statisk försvarsstrid är endast funkis i teorin. Fy fan vad man fick släpa den där skiten... Man behöver nog vara 8 man för att det bärmässigt skall funka. Då kommer naturligtvis koordinationsproblemet in om så många skall få pjäsen att fungera...

Guest

Kan som upplysning nämna att denna kommer att sitta på SSG-120 när den kommer. För att spränga minor...

Guest

itkk.jpg

Inför förra årets självständighetsparad i Finland så såg jag ett program om gränsjägarna, som är en halvmilitär styrka med värnpliktiga som jobbar med skarpa bevakningsuppgifter även i fredstid. Var en grupp som släpade med sig en 12.7 mm NSV förutom ordinare mastodantpackning.

Motiveringen ska vara att den är effektiv mot fordon och även lätt pansar i viss utsträckning, samt psykologiskt så skiter fienden garanterat på sig. Jag gissar dock att man endast släpar med sig sådan om man ska upprätta tillfälligt försvar/checkpoint/whatever någonstans.

Är Tksp enbart fordons/båtburen i Sverige? Ja förutom när båtfolket tillfälligt måste ta ner den på land.

Vill minnas en bild från Kosovo med brittiska (nepalesiska urinvånare) vid en sandsäckscheckpoint med HMG.

[

Inför förra årets självständighetsparad i Finland så såg jag ett program om gränsjägarna, som är en halvmilitär styrka med värnpliktiga som jobbar med skarpa bevakningsuppgifter även i fredstid. Var en grupp som släpade med sig en 12.7 mm NSV förutom ordinare mastodantpackning.

Ledsen men jag måste dissa dig ld. Det var dessa jag övade med under Pingsthelgen. (XXX Sissit)

Jag har inte haft så roligt sedan dom draggade efter svärmor i fel sjö. Jag är stolt över att jag(vi) lyckades hålla masken. Hämmade soldater, fullständigt ofältmässigt uppträdande, vissa bra Yoff, andra kassa. Grundläggande kunskaper som orientering hos befälselever brast stort. Pratade istort sett bara Ryska och Finska. Vilket kanske är förståligt längs gränsen.

De flesta väringar var riktiga skogsfinnar.

Har aldrig gjort upp eld med krut/snöre innan jag åkte dit. Vilket istort sett var det enda jag tog med mig hem. (Gäddsoppa var också gott, när övningsledningen levererade lök, smör, kryddor och potatis)

Dom lider fortfarande av att behöva handla viss kvot ryskt skit enligt dom själva. Viss utrustning var skaplig som stridsselen(Inte västen vilken lyste med sin frånvaro.) Valmet som beväpning. Deras nya bössa såg vi inte till heller. Inga tunga vapen mer än P-skott(LAW variant) Truppmina"12" (ryssgrön)

Av respekt för deras gästfrihet håller jag tillbaka vilka jag övade med.

Guest

Casca, sammanfattar jag det du skriver, bortsett själva språket så blir det väl ungefär

* Hämmade soldater

* fullständigt ofältmässigt uppträdande,

* vissa bra Yoff, andra kassa.

* Grundläggande kunskaper som orientering hos befälselever brast stort.

* Viss utrustning var skaplig

* Inga tunga vapen

Låter som FM och i synnerhet HV i ett nötskal, framförallt HV avseende brist på tunga vapen. Jag förmodar att du var och samövade med nån halvmöpig reservistorganisation och knappast riktiga sissis.

Övade du med sissit som du påstår så lär de ha tillhört spaningskompaniet inom Kymen Jääkäripataljoona inom Karjalan Prikaati i Vekaranjärvi. Spaningskompaniet är det enda som för vidare arvet från det som tidigare kallades sissit (=gerilla), sådana finns inte längre i KarPr, inom brigaden finns ingbataljon, artbataljon, signalbataljon och jägarbataljon. Även inom jägarbataljonen finns det pansar och således tunga vapen. Kolla bataljonens fotoalbum nedan.

http://www.mil.fi/joukot/karpr/kuvat_jp.html

Av respekt för deras gästfrihet håller jag tillbaka vilka jag övade med.

Berätta gärna för mig dock.

Övade du med sissit som du påstår så lär de ha tillhört Kymen Jääkäripataljoona inom Karjalan Prikaati i Vekaranjärvi i finska Karelen, inom brigaden finns ingbataljon, artbataljon, signalbataljon och jägarbataljon. Även inom jägarbataljonen finns det pansar och således tunga vapen. Kolla bataljonens fotoalbum nedan.

http://www.mil.fi/joukot/karpr/kuvat_jp.html

De flesta bataljoner har ett jägarkompani(sa dom till mig), till skillnad från oss. Kompaniet hade gränsbevakningsuppgift.

Jag var inte där i egenskap av HV, vi hade dock en reservist med som gjorde författningsenlig tjänst. Stack inte ut åt något håll.(Pratade dock lite svenska/engelska vilket var bra)

Bristen på tunga vapen var säkerligen inriktningen på jägarstrid/överlevnad.

"Tyvärr" var vi tvungna att avvika innan övningsveckan var över.

Dom kanske idkade diversion, vad vet jag.

Berätta gärna för mig dock.

Om jag känner dig rätt så är du väl den enda som skulle skriva dit och skälla på dom för att dom agerat kasst. Det vill jag inte och därav nej.

Guest

Mja inte för att jag vill skriva till dem, men för att jag vill förstå sammanhanget lite bättre bara.

Till Kymes jägarbataljon hör följande enheter

1. Jägarkompaniet

2. Jägarkompaniet

Spaningskompaniet

Pansarvärnskompaniet

Infanteriunderofficersskolan

De flesta bataljoner har ett jägarkompani(sa dom till mig), till skillnad från oss. Kompaniet hade gränsbevakningsuppgift.

Som du såg på bildlänken ovan så är jägarkompanierna högt mekaniserade, och har även strv som understöd. Jägare i mer svensk benämning borde väl då vara spaningskompaniet som även utbildar gerillasignalister, o är de enda som kallas sissi (=gerilla) inom brigaden, detta för att de organisatoriskt kan ingå i andra (special)enheter i händelse av krig.

Vad gäller gränsvaktandet så är det en helt enskild myndighet som sköter det och inte KarPr.

Så för att återgå till det tjafset började om. På vilka grunder du dömer ut finska gränsjägare som har 12.7 mm NSV (för att leda in det hela på lite topic igen) av vad du sett, det vete fan.

När jag gjorde GU så hade vår dåvarande Lt en fix ide om att vi skulle gruppera med 12,7. Funkis på papper men inte i verkligheten. Jag tror att det behövs minst en grupp på åtta man för att kunna använda vapnet effektivt. Så jag instämmer helt med föregånde inlägg av 9x19 och EO4. Jag tror att med KJs gamla 6 manna grupper ( KSP grp) så begränsade man vapnets prestanda, främst med tanke på ammo tillgång. Har datorprogramet kommit ut på förband eller var det ett försök?

Så för att återgå till det tjafset började om. På vilka grunder du dömer ut finska gränsjägare som har 12.7 mm NSV (för att leda in det hela på lite topic igen) av vad du sett, det vete fan.

Jag passade på att svara på den fråga du ställde i en annan tråd om hur jag upplevt vistelsen. Vilka skidor du har spelar ingen roll om du inte kan åka slalom.

Du har ju tidigare vurmat för den Finska vapen/(fordons) materielen som till stor del är rysk licenstillverkad materiel.

Som jag beskrev tidigare så upplever dom den inte som positiv och tvångskontraktet verkar löpa ytterligare en tid.

Denna materiel har dom tydligen behövt lida av sedan krigsslutet i syfte att kunna samverka med Sovjet inför ett imperialistiskt anfall från väst.

Kommentarer?

Guest
Du har ju tidigare vurmat för den Finska vapen/(fordons) materielen som till stor del är rysk licenstillverkad materiel.

Som jag beskrev tidigare så upplever dom den inte som positiv och tvångskontraktet verkar löpa ytterligare en tid.

Även svenska soldater gnäller på utrustningen. Även splitter ny. Tillhör väl helt enkelt svensk jantekultur som finns i viss mån även i Finland. Sålänge du inte hörde nån konkret motivering till varför den ryska (eller finska licenstillverkade) utrustningen skulle vara kass/skit/värdelös så utgår jag från att det var just gnäll och inget annat. Gränsjägarna vet jag har en hel del ryskt, exempelvis Dragunov. Självklart var det billigare att köpa upp ett par tusen sådana från det förfallna östtyskland än börja köpa in specialsniperversioner från H&K som dessutom inte ens har samma kaliber som finska bössor.

Dessutom verkade de lasse-i-ledet du träffade inte riktigt förstå fördelarna med att ha ex en 12.7 mm NSV framför en 12.7 mm Browning. Den förstnämnda kan använda samma ammo och reservdelar och dyl som de fi har.. även om Bush Jr är lite oberäknelig.

Även svenska soldater gnäller på utrustningen. Även splitter ny. Tillhör väl helt enkelt svensk jantekultur som finns i viss mån även i Finland.

Korrekt, vår diskussion med deras Yoff  kom mer att handla om att Finnarna sedan kriget tvingats köpa vapen från Sovjet och således inte kunnat göra ett eget val av den bästa materiel. De gamla sovjet kontrakten gäller tydligen fortfarande en tid.

Dom som provat ex AK5 var lyriska. Granatgeväret har dom försökt handla i alla år men förhindrats trots att Sverige varit "Neutrala". Förhoppningar om AT4 fanns också.

Guest

AT4 i finsk tjänst är inte helt omöjligt. Läste att LAW-varianten, det lätta 66 mm pansarskottet "är verksamt till början av 2000-talet".. vilket borde innebära att motsv finska FMV redan nu tittar på efterföljare. O då är ju AT4 i ganska bra läge eftersom det sålt så mycket. Fast å andra sidan kan man bära med sig 2 st LAW till mindre vikt och bök än 1 st AT-4

Vad gäller grg så hade man förut i Finland ett omladdningsbart raketgevär som nu är taget ur tjänst. Finns väl möjligtvis i de sämst utrustade vaktbataljonerna. Ganska likt RPG-7 men i 55 mm istället för 40 mm.. hittar ingen bättre bild men ungefär såhär:

sinkomies.jpg

det var tydligen ingen hit med omladdningsbart, därför köpte man in LAW istället. Eftersom man köpte in APILAS för inte så länge sen så tror jag man fortfarande håller fast vid principen engångsvapen.

Finns väl inga kontrakt som gäller fortfarande från sovjettiden. Jag tvivlar starkt på det. Däremot har man gjort med de efterföljande ryssarna, som bland annat levererat höghöjdsluftvärn som avbetalning för gamla skulder till Finland. O det var så Finland fick mycket vapen under kalla kriget, man levererade finsk elektronik och motsv och fick betalt i vapen. Man fick mer vapen i utbyte än man hade fått från väst, samt goda handelsrelationer med farlig granne. Även utbildning hos farliga grannen, finska flygvapnets MiG-21 piloter utbildades i Ryssland t.ex. Så enkelt är det.

Guest Pal

Jag tror att Finland fortfarande måste följa vissa regler.

Max 60 stridsflygplan och noll ubåtar till exempel. Tror det funnits/finns regler om missil beväpning både till sjöss och i luften. Tror dock att dessa missil avtal lättades på nittiotalet.

Så sent som 1999 så vet jag iallfall att finskt militärflyg reglerades av avtal skrivna i Paris 1947. Segermakterna i andra världskriget begränsar genom detta finlands antal stirdsflygplan till max 60.

Österike fick t.ex inte använda missiler på sina drakar som dom köpte från sverige. Dom vill gärna beväpna dom med sidewinder, men det var stopp. Därför sattes en extra automatkanon in i österikes drakar.

att: GA KA

Jag tror att med KJs gamla 6 manna grupper ( KSP grp) så begränsade man vapnets prestanda, främst med tanke på ammo tillgång. Har datorprogramet kommit ut på förband eller var det ett försök?

Ksp gruppen använder använder oftast sina två 58:or, TKSP används vid sidogrupperatunderstöd.

Har datorprogramet kommit ut på förband eller var det ett försök?

Om du menar simulatorn så användes den på KA 2 våren 98 och framåt iaf, skulle tro att detsamma gällde övriga KA regementen

Finns väl inga kontrakt som gäller fortfarande från sovjettiden. Jag tvivlar starkt på det. Däremot har man gjort med de efterföljande ryssarna, som bland annat levererat. höghöjdsluftvärn som avbetalning för gamla skulder till Finland. O det var så Finland fick mycket vapen under kalla kriget, man levererade finsk elektronik och motsv och fick betalt i vapen. Man fick mer vapen i utbyte än man hade fått från väst, samt goda handelsrelationer med farlig granne. Även utbildning hos farliga grannen, finska flygvapnets MiG-21 piloter utbildades i Ryssland t.ex. Så enkelt är det.

Trots att muren föll 24 augusti 1991 så har fortfarande ryssen ett bra punggrepp på Finnarna med skrivna kontrakt och avtal tydligen. Krigsböterna reglerades/regleras med beordrade vapenköp. Man blir förvånad när man hör det.

Den Reservisten som deltog beskrev följande angående frivilligrörelsen:

1. Hemvärn är förbjudet av ryssen fortfarande, men förhandlas och lär snart vara på g igen som före kriget. Kommer inte ihåg namnet på org före kriget, typ frivilligkåren. Denna "Kår" skapade stort lidande bland de ryska soldaterna. (Det största hotet för Sovjet är ett folkförsvar, då armén kunde regleras och kontrolleras lättare med avseende på utbildningstid motsv)

2. Dom har fått lov att starta upp en reservisorganisation. Den är 3 år gammal och utbildar reservister, i kompletteringsutbildning och befodringsutbildning för värnpliktiga officerare placerade i armén.

Inte roligt att vara Finne.

Casca

För att återgå till TKSP 12,7 mm.

M2Hb: "HB" står inte för "Heavy Barrel" utan för "Hydralic Buffer".

Gränsen mellan "LMG", "MMG" och "HMG" är ganska flytande då britterna kallar L7A1 (KSP 58, FN MAG) för "LMG" i handburen form och "MMG" när lavett används.

"LMG": handburen med benstöd,

"MMG": lavett,

"HMG": mer skillnad i kaliber än användningsområde.

(The complete encyclopedia of weapons 1980, sid 211)

För att återgå till TKSP 12,7 mm.

M2Hb: "HB" står inte för "Heavy Barrel" utan för "Hydralic Buffer".

Gränsen mellan "LMG", "MMG" och "HMG" är ganska flytande då britterna kallar L7A1 (KSP 58, FN MAG) för "LMG" i handburen form och "MMG" när lavett används.

"LMG": handburen med benstöd,

"MMG": lavett,

"HMG": mer skillnad i kaliber än användningsområde.

(The complete encyclopedia of weapons 1980, sid 211)

Du är den förste jag nånsin stött på som säger att HB = hydraulic buffer. Står det i denna encyklopedi?

Jag har läst Heavy Barrel i all litteratur jag stött på. Den amerikanska Field Manualen för vapnet säger HB = Heavy Barrel. Sist jag plockade isär en M2HB hittade jag inte något hydrauliskt i bufferten.

Original-M2 (som heter M2 UTAN HB) hade en hydraulisk buffert, men den togs bort i samband med en uppgradering på 30-talet då den tunga pipan infördes. I samband med detta bytte vapnet namn till M2HB.

Nu kommer jag inte förstås ihåg var någonstans jag stötte på att det var "hydralic Buffer", vilket är j... irriterande.

Guest

Pal. Du lever i en värld som upphörde 1990 då Finland bestämde sig för att skita i avtalet. Finska flygvapnet har numera både över 60 stridsflygplan, samt missiler av yppersta klass, t.ex. AMRAAM mer om vad finska flygvapnet har och inte har kan du läsa om här

http://www.ilmavoimat.fi/index_en.htm

Casca. Skulle nog vilja säga att antingen pratade han strunt eller så missförstod du grovt. När Finland 1990 bestämde sig för att skita i avtalet så uppstod reserviströrelsen som är mer eller mindre som FBU, det som fanns förut, IKL (fosterländska folkrörelsen) kan jag garantera inte kommer uppstå i Finland igen, en fascistisk extremiströrelse som till råga på allt var en direkt arvtagare till "de vita" som var en av parterna i det finska inbördeskriget. Reserviströrelsen i Finland ger kurser.. dock med assistans från militären. Ett exempel är denna övningen

http://tietokannat.mil.fi/ressu2001/kuvagalleria.php3

"Manövern är en del av försvarsmaktens planmässiga frivilliga försvarsutbildning, där de krigstida trupperna utöver de normala repetitionsövningarna får vidareutbildning och fortbildning, som på bästa möjliga sätt stöder försvarsberedskapen. Deltagandet i manövern sker på frivillig basis. Reservistlön eller dagpenning utbetalas inte för manövern."

Av bilderna att döma så håller det svensk HV-klass..

Casca. Skulle nog vilja säga att antingen pratade han strunt eller så missförstod du grovt. När Finland 1990 bestämde sig för att skita i avtalet så uppstod reserviströrelsen som är mer eller mindre som FBU, det som fanns förut, IKL (fosterländska folkrörelsen) kan jag garantera inte kommer uppstå i Finland igen, en fascistisk extremiströrelse som till råga på allt var en direkt arvtagare till "de vita" som var en av parterna i det finska inbördeskriget.

Jag tyckte han var saklig och pratade bra Svenska. Jag har gett den informationen jag snappade upp och kan inte kommentera den ytterligare då den Finska Historien efter det att vi förlorade landet inte intresserar mig personligen.

Ni har säkert rätt till del båda två.

Casca

"Finlands sak är din"

Hej,

Jag har också för mig att HB står för Heavy Barrel.

Plockade isär en M2 som varit flygplansmonterad och troligt från andra världskriget (den hade en märkbart tunnare pipa som även hade en mantel som täckte hela pipan)

Detta kan ju dock ha med att göra med att det just var avsett för flygplan.

Den pipan var inte snabb att byta då du var tvungen att plocka ut mekanismen och pipan var fastskruvad i låsstycket (låsramen?) och man behövde även justera headspace efter varje borttagning av pipan.

Bild: http://medlem.spray.se/the_bomb_bar/vapen/bild34.jpg

Kolla detta: http://www.impactguns.com/store/M2HB.html  jag vill gärna klick på knappen "add to cart" :rolleyes:

Tksp är mkt. kul att skjuta... gärna multi purpose såklart :)

Kollade in en Rysk NSV hos FinBat i förrgår, mycket intressant, väldigt simpel och gedigen. Jämfört med M2:an så har den en väldigt enkelmekanism.

Synd att jag inte fick skjuta :(

Guest Pal
Pal. Du lever i en värld som upphörde 1990 då Finland bestämde sig för att skita i avtalet. Finska flygvapnet har numera både över 60 stridsflygplan

Nej du LD, dom har inte fler än 60 stridsflygplan. Finland har 57 stridsflygplan. Resten är klassade som skolflygplan och kan/får inte beväpnas.

Antalet finska stridsflygplan har legat på samma nivå mycket länge. Före F18 Hornet hade finland Draken och Mig-21 i ett totalt antal av 60. Antalet hawk är det samma som det varit i många år. Men finlands modell av hawk får egentligen inte beväpnas, du kanske noterar på den länk du hänvisade mig till hur dom endast refererar till hawk som skolflygplan. Hade inte avtalet funnits hade man nästan garanterat använt dom som skol och lätt attack. Det kan man inte nu.

I den manual till Tksp jag har så uttyds HB som Heavy Barrel. Dessutom är modellen som används av det svenska försvaret QCB dvs. Quick Change Barrel.

Guest

Pal. Du kan varken läsa eller tyda en bild märker jag

http://www.ilmavoimat.fi/kalusto_ilma_en.htm

Nu har jag letat upp en länk där du helt omöjligt kan missa att man har mer än 60 jaktplan. O kollar du på Hawkbilderna så ser du 30 mm kanonkapsel och ryska luftvärnsrobotar. Vilket på ren svenska innebär att de i händelse av krig blir spaning/lätt attack precis som det svenska skolflygplanet.

Som sagt, vill du veta mer så slår du upp VSB-avtalet i historieböckerna. Lämpligtvis en ny sådan inte farmors från 1973. Vänskap, samarbete, Bistånd avtalet som påtvingades Finland 1947 efter freden i Paris struntade Finland i 1990. Redan före det hade man myglat sig runt det på flera sätt. Ex. fick man inte ha torpedbåtar, det enda man gjorde var att lyfta av torpedtuberna och döpa om dem till patrullbåtar. I händelse av ofred hade man bara lyft tillbaka dem igen. Man fick inte ha mer än 35.000 man (eller nåt sånt) i armén. Sure, men man hade en reserv på en halv miljon.. o.s.v.

Pal. LD.

Ta snacket om Finland i en annan tråd så kör vi Tksp i den här tråden.

The Swede

BLÅGUL