Innuendo Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 expressen aftonbladet Vad kan detta vara för något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lättöl Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Dumhet utom all gräns? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Inget man spränger på plats i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted February 7, 2006 Author Report Share Posted February 7, 2006 Det låter ju helt klart som ett skott till en GRG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted February 7, 2006 BlåGul -1 Report Share Posted February 7, 2006 Fler enradersspekulationer = låst tråd... och så låter vi bli att nämna folk vid namn om de inte vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Kan ju vara vad som helst. I Valdemarsvikskrokarna fanns värnpjäser av både 57mm och 75 mm kaliber. KAN ju vara ifrån detta. En 8 cm svinggr kan det förmodligen också vara, eftersom man hittade den i trädgården (!). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 "Senare identifierades den som en granat från cirka år 1900, och den är rena dödsbomben – fullproppad med svartkrut och stålkulor." Troligen inte grg, men det vore ju inte första gången AB har fel om så skulle vara fallet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Kul sak att få på skrivbordet en 7.5cm kulspräng granat är ju inte det man vntar sig att folk ska komma in med kanske... Är risken så stor som tidningarna målar up? eller förvärar dom allt som vanligt? Kan explodera när som utan ytrepåvärkan låter lite otroligt kanske eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 om kvinnan var korkad så är ju det är ännu "roligare" http://www.nt.se/GEN_Forum_Messages.asp?Fo...umThreadID=5300 sen undrar jag vad AB menar i ingressen Granaten misstänktes vara fullproppad med svartkrut och stålkulor, men visade sig vara tom. i brödtexten Senare identifierades den som en granat från cirka år 1900, och den är rena dödsbomben – fullproppad med svartkrut och stålkulor. Kan ju vara vad som helst. I Valdemarsvikskrokarna fanns värnpjäser av både 57mm och 75 mm kaliber. KAN ju vara ifrån detta. En 8 cm svinggr kan det förmodligen också vara, eftersom man hittade den i trädgården (!). mig veterligen så är det en bra bit från polisstn till närmsta värnpjäs dvs granaten fick skumpa i bil samma sak med platser där det skjutits svinggr (iofs har ju såna landat "fel" förr) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lättöl Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 (edited) Kul sak att få på skrivbordet en 7.5cm kulspräng granat är ju inte det man vntar sig att folk ska komma in med kanske... Är risken så stor som tidningarna målar up? eller förvärar dom allt som vanligt? Kan explodera när som utan ytrepåvärkan låter lite otroligt kanske eller? Det är väl inte det som är grejen. Hon är ingen sprängexpert och har inte en aning om den kan explodera. Sannolikheten att den ska självutlösa är väl troligtvis jättelåg. dödsbomben Forskare varnar, hela listan! Edited February 7, 2006 by Lättöl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted February 7, 2006 Forumsledning Report Share Posted February 7, 2006 SVD 2006-02-07 Granat inlämnad - polishuset utrymt Polisstationen i Valdemarsvik har utrymts sedan en kvinna lämnat in en granat på stationen. Kommunen, en skola och delar av centrum har samtidigt evakuerats. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11764797.asp - Om granaten hade legat utomhus hade sprängradien varit 1000 meter, säger Mikael Skoog. Det rör sig troligen om en spränghandgranat från WWI eller WWII med trähandtag. Mycket tveksam att den har 1000 m i sprängradie. Normalt är ju handgranater dödandeverkan i ca 5 m i radie och 300 m i riskavstånd (vilket då är rejält tilltaget), men 1000 m känns som en lätt överdriven siffra! http://en.wikipedia.org/wiki/Model_24_grenade http://en.wikipedia.org/wiki/RGD-33_Grenade <- The circumference of the shrapnel dispersion was about 15 meters. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 saken är ju den att man alltid betraktar OXA som högst instabil ( om jag inte är helt felunderrättad) detta kan ju vara allt från en barlastad granat som stått som prydnat till en skarp blindgångare som av nån skum anledning hamnat i kvinnans potatisland ( frågan är NÄR hon hittade den i trädgården, det är ju 50 cm snö i området) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 (edited) "Polisen gjorde bedömningen att det handlar om en skarp artilleripjäs." *Fniss* ;) Edited February 7, 2006 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Av vad som stått i de artiklar jag sett: Diameter 7,5 cm Längd 30 cm Eventuell laddning skulle bestå av svartkrut och stålkulor Tillverkad i början av 1900-talet Det rör sig uppenbarligen om en 7,5 cm granatkartesch modell 1900. Den här typen av granater är tämligen vanliga som prydnader och återfinns i varje välmöblerat hem (oftast vackert oxblodsfärgade, men även förnicklade förekommer i finare miljöer). Att svartkrut skulle vara "ytterst instabilt" är givetvis kvalificerat skitsnack, liksom att säkerhetsavståndet till en granatkartesch skulle vara 1 km. För övrigt så handlar det inte om stålkulor utan kulor av hårdbly. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 SVD 2006-02-07Granat inlämnad - polishuset utrymt Det rör sig troligen om en spränghandgranat från WWI eller WWII med trähandtag. Mycket tveksam att den har 1000 m i sprängradie. Normalt är ju handgranater dödandeverkan i ca 5 m i radie och 300 m i riskavstånd (vilket då är rejält tilltaget), men 1000 m känns som en lätt överdriven siffra! Vad menar du Henke? Det stod att granaten vägde 6 kg. Kan väl knappast vara en spränghandgranat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 tunga granater på början av 1900 talet vet du ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Jotack. Ett bowlingklot (dam) väger ca 6kg, herrarnas 7-8. Försök KASTA ett sånt någon längre sträcka... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest linc Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 (edited) Polisen har avblåst bomblarmet i Valdemarsvik sedan det visat sig att den granat som lämnats in till polisen inte innehöll något sprängmedel.... granaten bara vägde sex kilo. Om den skulle ha varit laddad hade den vägt 13 ... Det visade att det var en så kallad granatkartesch från förra sekelskiftet Hela artikeln (DN) Edited February 7, 2006 by linc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 Hmmm.... Något är galet här. En laddad 7,5 cm granatkartesch modell 1900 väger 6,8 kg. En tom (oladdad) väger 3,25 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 om den legat ute ( vilket inte framgår) så kanske den innehåller jord och annat "guck" men det hela låter onekligen lite knepigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 går det att få något som är 30cm långt och 7.5cm bret att väga 13kg hehe jävla massa bly i den i såfall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 (edited) det var följdaktligen en sån här då ? http://www.swedec.mil.se/photo.php?id=85997&nid=25000 en till http://www.swedec.mil.se/photo.php?id=9402&aid=2917 Edited February 7, 2006 by rhdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 det var följdaktligen en sån här då ? Japp! Om beskrivningen med längd, diameter och ålder stämmer så är det precis en sådan tingest. På de fotografier du länkat till ser man att det rör sig om rena prydnadsföremål eftersom de är förkromade. Orginalfärgen är brun med svart band. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 stämmer bra, det finns 2 såna på tradera just nu men likväl så betraktades även de kromade som potentiellt farliga bara för att nån putsat utsidan så ska man nog inte ge sig den på att granaten är fri från sprängämne. jag har förgäves försökt hitta nån bild på en i orginalskick men har hittils gått bet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 men likväl så betraktades även de kromade som potentiellt farligabara för att nån putsat utsidan så ska man nog inte ge sig den på att granaten är fri från sprängämne. Njae... Det kan jag inte hålla med om. Om den är kromad så måste den ha gått igenom ett antal kemiska bad. Jag har svårt att se att någon skulle göra så med en skarp granat och kan inte för mitt liv tro att det skulle gå att genomföra den processen utan att laddningen förstörs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 - Om granaten hade legat utomhus hade sprängradien varit 1000 meter, säger Mikael Skoog. Normalt är ju handgranater dödandeverkan i ca 5 m i radie och 300 m i riskavstånd (vilket då är rejält tilltaget), men 1000 m känns som en lätt överdriven siffra! Tryckverkan och andra fönster. SKadan behöver juh inte bara vara splittret. Så mycket mer som går ett helvete när man smäller en bomb etc i en stad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted February 7, 2006 Report Share Posted February 7, 2006 (edited) men likväl så betraktades även de kromade som potentiellt farligabara för att nån putsat utsidan så ska man nog inte ge sig den på att granaten är fri från sprängämne. Njae... Det kan jag inte hålla med om. Om den är kromad så måste den ha gått igenom ett antal kemiska bad. Jag har svårt att se att någon skulle göra så med en skarp granat och kan inte för mitt liv tro att det skulle gå att genomföra den processen utan att laddningen förstörs. men tydligen så åker man ut med expertis då sådana hittas med. eller? annars skulle det ju räcka för EOD-folket att ställa frågan " är den kromad?" det verkar även om att granaten lika gärna kan vara putsad med smärgelduk motsv och det har ju inte direkt visats någon bild på den aktuella granaten, så den kanske var rostig /ärgad för inte allt för länge sedan hittades en liknande granat här i stan och det visade sig vara en blindgångare ( den hittades i ett källarförråd) edit här har vi en bild på den lilla rackaren http://www.nt.se/imgauto/2006/2/8/NT08_300_4234065.jpg det syns att iaf granatkroppen har åkt en gång genom ett eldrör, men jag skulle iaf reagera på en sån där om jag snubblade över den Edited February 8, 2006 by rhdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted February 9, 2006 Report Share Posted February 9, 2006 men likväl så betraktades även de kromade som potentiellt farligabara för att nån putsat utsidan så ska man nog inte ge sig den på att granaten är fri från sprängämne. Njae... Det kan jag inte hålla med om. Om den är kromad så måste den ha gått igenom ett antal kemiska bad. Jag har svårt att se att någon skulle göra så med en skarp granat och kan inte för mitt liv tro att det skulle gå att genomföra den processen utan att laddningen förstörs. men tydligen så åker man ut med expertis då sådana hittas med. eller? annars skulle det ju räcka för EOD-folket att ställa frågan " är den kromad?" det verkar även om att granaten lika gärna kan vara putsad med smärgelduk motsv och det har ju inte direkt visats någon bild på den aktuella granaten, så den kanske var rostig /ärgad för inte allt för länge sedan hittades en liknande granat här i stan och det visade sig vara en blindgångare ( den hittades i ett källarförråd) edit här har vi en bild på den lilla rackaren http://www.nt.se/imgauto/2006/2/8/NT08_300_4234065.jpg det syns att iaf granatkroppen har åkt en gång genom ett eldrör, men jag skulle iaf reagera på en sån där om jag snubblade över den Jag uttalade mig inte om granaten i Valdemarsvik utan bemötte påståendet att en kromad granatkartesch skulle kunna innehålla en fungerande laddning. Jag hävdar att en förkromad granat rimligen måste betraktas som ofarlig om man träffar på en sådan. Det skulle vara en prestation av mycket hög klass att lyckas förkroma en skarp granat av den typen utan att utlösa laddningen eller eljest göra den obrukbar. Att de båda granatkartescherna på fotografierna från SWEDEC är förkromade eller förnicklade råder det ingen tvekan om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted February 9, 2006 Report Share Posted February 9, 2006 OK då är jag med på resonemanget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nils h Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 expressen aftonbladet Vad kan detta vara för något? Möjligen en granatkartesch, även om jag tvivlar på att de fanns så tidigt som 1900 - 1914 var de aktuella! Konstruktionen består i att man ser granathylsan som ett eldrör. I detta eldrör skjuter man ut en massa kulor (diameter 10-15 mm) med hjälp av svartkrut som får verka på en drivspegel. Svartkrutsladdningen tänds av en tidsfördröjning när granatkarteschen har hunnit lagom långt, kanske kilometervis. Anledningen till att det inte bör ha varit en kartesch är följande: en kartesch var en laddning med kulor av ungefär samma diameter som ovan, men inlagd i en tunn behållare, kanske av tunn plåt, som knappast vägde 6 kg för 7,5 cm kaliber. Denna tunna behållare sköts ut direkt ur eldröret, och användes för att rensa området framför pjäsen från folk. Fanns redan tidigt på 1800-talet, och fanns i Bodens fästning för att skjuta längs hinder; ibland skjuten ur specialpjäs som kallades kaponjärkanon. Räckvidd kanske 100 meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts