Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Någon här som legat på 15månaderstjänst och haft kvar sin flickvän efter muck? typ KJ, amf?

Edited by twintip
Posted

Nope, men jag gjorde 10 mån och tjejen var kvar men då var det iof bara 1 mil från där jag jag placerad och där hon bodde

Hade en polare som gjorde 15mån och han och hans tjej gjorde ett uppehåll under lumpen

Posted

Ja kanske det? Varför inte, om de gjorde ett uppehåll är det väl bara göra vad man känner för ...

Posted
Alltså knullade hon runt som satan medan han låg inne eller?

Vet faktiskt inte. Han sa bara att de hade uppehåll och det var allt han sa om det

Posted

Det händer, hade varit jobbigt att gå på KB balen utan flickvän hehe. Men vill man ha större chans att inte falla isär rekommenderas att söka till ett ställe som ligger mycket nära hemorten.

Posted

Är 6 månader in i en utbildning på 12 månader. Det höll i något mindre än 5 månader efter inryck. Dock så träffades vi en månad innan inryck, så förutsättningarna var väl inte de bästa. Det är bedömt lättare att få det att hålla om man varit ihop längre innan.

Posted (edited)
Ja kanske det? Varför inte, om de gjorde ett uppehåll är det väl bara göra vad man känner för ...

Jag skulle aldrig gå med på att ha "uppehåll". Då kan man väl lika gärna göra slut?

Edited by twintip
Posted

jag har flickvän som ligger inne, ska själv in nu i januari. får se hur det går :Malaj:

Guest Fågel Fenix
Posted

Min bror gjorde 15 månaders på I5. Hemort Uddevalla. Alltså ganska bra avstånd. Detta kombinerade han med att jobba som vakt då han ej hade helgtjänst. Han hade tjej då och är gift med samma än idag. Allt går om man vill . . .

Posted

Man har bara en flickvän under vpl och hon heter Anna-Karin.

Har nämnt detta i en tidigare tråd men jag kan nämna det igen. Vi fick ut vår post i terränglådan under vår fältvanevecka, det vara vår tredje vecka efter inryck. En av killarna fick ett brev, öppnade det, läste det, tittade sedan upp och skrek sedan så att det måste ha hörts över hela övningsfältet "Din jävla subba". Hans flickvän gjorde slut med honom via brev efter att han bara hade legat inne i tre veckor. Kasst läge...

Vill man få ett förhållande att funka så går det säkert alldeles utmärkt, oavsett hur länge man ligger inne. Det största problemet som jag ser det är att föräldrar/flickvän/kompisar kan ha lite svårt att förstå att man är mentalt och fysiskt trött när man kommer hem efter en vecka på regementet och att man därför hellre tillbringar sin lediga tid med att sova istället för att gå på bio med flickvännen eller åka hem till mormor på söndagsmiddag.

Posted

Det är slitsamt för bägge parter när man ligger inne. De allra flesta är omogna när det gäller förhållanden och relationer, vilket inte hjälper. I KB-kullen mitt år var vi 15-18 som hade fast förhållande när vi ryckte in, 3 av oss hade samma tjej vid MUCK. Vi tre som hade lyckats hålla våra förhållanden vid liv hade ca 1 års förhållande innan vi ryckte in att leva på..

Mången söndagseftermiddag har jag somnat i "svärföräldrarnas" soffa i ett försök att vara social.

För att summera:

- Det är inte lätt, det räcker inte att sova bort helgerna med hänvisning till att "det är ju så jobbigt" Gå isäng tidigare på vardagskvällarna då. Det är inte bara ni som har det tufft!

- Det finns en överhängande risk att det inte håller. Hårt liv, men så är det. Bit ihop och kom igen. Mycket få gifter sig och bildar familj med den tjej de dejtar i 18-årsåldern, lumpare eller ej.

Jag önskar alla lycka till med respektive förhållande, jag fann mycket stöd i det under min värnplikt och hoppas att ni har respekten att vårda det väl eller dumpa er partner snyggt!

/Magnus B

Posted
Man har bara en flickvän under vpl och hon heter Anna-Karin.

Har nämnt detta i en tidigare tråd men jag kan nämna det igen. Vi fick ut vår post i terränglådan under vår fältvanevecka, det vara vår tredje vecka efter inryck. En av killarna fick ett brev, öppnade det, läste det, tittade sedan upp och skrek sedan så att det måste ha hörts över hela övningsfältet "Din jävla subba". Hans flickvän gjorde slut med honom via brev efter att han bara hade legat inne i tre veckor. Kasst läge...

Vill man få ett förhållande att funka så går det säkert alldeles utmärkt, oavsett hur länge man ligger inne. Det största problemet som jag ser det är att föräldrar/flickvän/kompisar kan ha lite svårt att förstå att man är mentalt och fysiskt trött när man kommer hem efter en vecka på regementet och att man därför hellre tillbringar sin lediga tid med att sova istället för att gå på bio med flickvännen eller åka hem till mormor på söndagsmiddag.

det är bara folk som är egoistiska som inte kan förstå att man är trött efter många timmars övning. Människor som kan förstå sånt är värda att satsa på.

Posted
Någon här som legat på 15månaderstjänst och haft kvar sin flickvän efter muck? typ KJ, amf?

Låg i 15månader uppe i boden (bor i karlskrona = måååånga mil). Hade en flickvän sedan 2år när jag ryckte in. Vi var inställda på att göra det bästa av situationen båda två. Men...

... Ett halvår innan jag ryckte in, flyttade hon till Luxemburg för att jobba som AU-Pair ett år. Dvs vi träffades väl en helg per månad då och när jag ryckt in blev det mer sällan. Sedan var hon hemma ett halvår (när jag legat inne ett halvår) och pluggade. Då funkade det finfint. Dock så kommer nu nådastöten. Efter det halvåret flyttade hon till London ett halvår för att jobba. Då var det givetvis knepigare att träffas och få förhållandet att fungera. Dock så fungerade det ända tills vi båda kom hem till "normalt liv". Och båda upptäckte att vi hade växt åt olika håll...

Nu i efterhand så funderar man givetvis på om vi inte skulle gett det mer tid. Det tär på förhållanden (mitt iaf) att vara ifrån varandra mycket. Men vi borde nog ha försökt "växa ihop igen". Men men, det är lätt att vara efterklok...

Ta nu inte det här som ett kvitto på att det går åt helvete. Vi gjorde det ju ganska extremt kan jag lova... :baskerFN:

Lycka till!

Posted

Jag låg iofs bara inne 10 månader, men mitt förhållande höll genom hela lumpen. Nu var jag visserligen hemma de flesta helger (förutom övningar och en beredskap hade vi i princip aldrig helgtjänst), och dessutom gjorde jag praktik på en ambulansstation nära mitt hem i tre veckor, så jag hade väl ganska bra förutsättningar jämfört med nån stackare som gjorde 15 månader som jägare i Arvidsjaur. Men visst var det jobbigt ibland; å andra sidan hade man nåt att längta hem till. Vi hade varit ihop i drygt ett halvår innan jag ryckte in och vi fortsatte att vara ihop i drygt ett halvår efter att jag muckade. Det är till och med möjligt att lumpen förlängde snarare än förkortade förhållandet.

Posted

Funkade rätt bra med flickvännen under GU trots långa perioder inne, och att man var ett trött, blekt skelett typ när man kom hem från permis.

Däremot gjorde väl ca 75 % slut med sina flickvänner i samband / direkt efter Muck.

Posted

Jag lyckades kära ner mig i M i samband med mitt studentfirande, och vi blev ett par "på riktigt" bara ett par dagar innan inryck. Det var lite segt att rycka in nyförälskad...

...man saknade ju det lilla hjärtebubblet, men det var OK under början av GSU:n, man har ju en del annat att tänka på. Jobbigt blev det när man blev påmind om det - när det spelades någon låt i matsalen man förknippade med M, när man fick brev, de få gångerna man hann prata i telefon...GSU:n var jobbig nog på andra sätt.

Iofs hade man permission då och då...och då fick man visserligen igen allt...;)

Befattningsutbildningen var mer avancerad på det rent "yrkesmässiga" sättet - men det var enklare med kärleken. Pratade ganska mycket i korridortelefonen på kasern, och när vi var ute på Korsö eller i Göteborg blev det korta mobilsamtal efter navövningarna var slut på kvällen, innan man började med planering och mekande.

Kompanitiden var helt OK, vi var ganska stabila efter 10 månader tillsammans. Enda tunga var väl JMC042 i Skottland, där vi var borta tre veckor till stor del utan kontakt. Jag tyckte det inte var SÅ tungt eftersom vi hela tiden hade äventyr på gång...men vad jag förstått längtade M ganska mycket...

Förhållandet blev egentligen inte dåligt förrän jag hade muckat - kanske var det inte lika spännande när man kunde träffas hela tiden, när som helst. Det höll tre månader - sen gjorde M efter 18 månader slut via telefon när jag satt bakfull en söndag på Nesta i Malmö...mer eller mindre från klar himmel.

Det FUNKAR att ha ett förhållande, men man måste vara väldigt klar mot sin partner vad det innebär att göra GU; mycket tid borta, liten möjlighet till kontakt i vissa perioder och att man kan vara trött och sliten när man ses.

Tilläggas kanske att flickvännen innan det gjorde slut efter att jag mönstrat - hon var inte förtjust i 450 dagar i Stockholms skärgård...

/M

Posted

Jag gjorde lumpen som PB-AMF och jag hade en flickvän tills crika 4månader in i tjänsten då jag tyckte det belastade mig för mycket civilt när jag var ledig på helgerna. Jag ville inte lägga ner varenda helg på henne utan kunna välja vad jag ville göra på helgerna. Hon var vell lite krävande på uppmärksamhets-planet och då var det ett naturligt steg.

Posted

Jag har legat inne i sex månader nu och det fungerar väldigt bra, vi hade bara varit ihop i två månader innan inryck. Det gäller bara att vara beredd att satsa på det. Värt att tänka på är att det oftast är jobbigare för den som är kvar hemma i samma gamla mönster som innan, medan du som vpl är med om nya upplevelser hela tiden och kanske inte "hinner" sakna lika mycket.

Posted

När jag gjorde lumpen skapades det en del par bland oss värnpliktiga... Egentligen inte så konstigt när man bor och lever så nära inpå varandra under ett år. Några gjorde slut direkt efter muck andra hann till och med gifta sig innna muck!! :lala:

Tilläggas bör att dom fortfarande är gifta och att befälen inte visste någonting förräns på muckarfesten!

Posted

det är som att spela rysk ruolett.

jag hade en tjej under GU det höll till muck.

sen har jag torskat 3 flickvänner på 4 missioner och den sista kraschade dan innan jul fast då var det hon som var i US....

Posted

Har nu legat inne i september och hitills funkar det fantastiskt bra. Flickvännen gör permissionerna underbara och är perfekt att ringa till en sen kväll på luckan. Det funkar, bara man är beredd att lägga ner lite energi. :=o

Posted

:P Detta ämne berörde tydligen mång a^^

Det jag vill tillföra är att det tyngsta lasset drar den parten som inte gör vpl.

Mycket lättare att ligga inne och allt bara rullar på, nya intryck nya saker att göra.

det är iaf min erfarenhet av detta "problem"

Lycka till med tjejerna

Posted
det är som att spela rysk ruolett.

jag hade en tjej under GU det höll till muck.

sen har jag torskat 3 flickvänner på 4 missioner och den sista kraschade dan innan jul fast då var det hon som var i US....

Du vet var vi finns om du vill ta en öl, eller två, i baren...

Kram,

Fru TOW ;)