Jump to content

Internationella Amfibiestyrkan IAS


Recommended Posts

  • Replies 730
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är det någon här som kommer in redan på söndagen?

 

Japp, åker från Hstd kl.13.00 på söndagen, är framme i Sthlm ca 19.45 dvs. på Berga kanske 21.00.

 

Tänk på att maila innan om du ska upp på söndagen så det finns log. + frukost.

 

 

Japp det har jag redan gjort, fick även min flygbiljett idag. Så jag kommer nog vara på berga runt 20:00 kan jag tänka mig, tar nog 19:58 bussen mot berga örlogsskolor.

Link to comment
Share on other sites

Nu har allt kommit tågbiljetter,skattebrevet samt så kommer det nya passet nästa vecka!

Föresten nån som vet om man kommer få ut permisuniform?

 

Beställde du ditt skattebrev via telefon eller via internet? Beställde mitt på telefon igår, undrade spontant hur lång tid det tar att få hem!

Link to comment
Share on other sites

Nu har allt kommit tågbiljetter,skattebrevet samt så kommer det nya passet nästa vecka!

Föresten nån som vet om man kommer få ut permisuniform?

 

Var man tvungen och ha ett pass eller? som jag läste breven så skulle man ta med det om man hade ett, eller måste jag fixa fram ett pass till inryck?

Link to comment
Share on other sites

Jag var endå tvungen o förnya mitt eftersom det går ut i mars..

Passuppgifterna används som det står i brevet sen har jag ingen aning om hur det funkar om man åker på mission men det känns väl som man ska ha passet men sen tror jag inte du behöver det under utbildningen.

Link to comment
Share on other sites

http://www.3ysflj.mil.se/iks/photo.php?id=...7&nid=28001

 

Är det en sån där väst kanske? Kan man fästa kassett- magfickor direkt på ett kroppsskydd eller kör man stridsvästen utanpå?

Kommer bli en fröjd att ta sig ner i maskinrummet på en stridsbåt med en sån där på sig... Eller för all del bara att sitta och navigera några timmar.

Link to comment
Share on other sites

http://www.3ysflj.mil.se/iks/photo.php?id=...7&nid=28001

 

Är det en sån där väst kanske? Kan man fästa kassett- magfickor direkt på ett kroppsskydd eller kör man stridsvästen utanpå?

Kommer bli en fröjd att ta sig ner i maskinrummet på en stridsbåt med en sån där på sig... Eller för all del bara att sitta och navigera några timmar.

 

hellre sitta och navigera med den än att va tvungen att strida med den! båtfolk.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

http://www.3ysflj.mil.se/iks/photo.php?id=...7&nid=28001

 

Är det en sån där väst kanske? Kan man fästa kassett- magfickor direkt på ett kroppsskydd eller kör man stridsvästen utanpå?

Kommer bli en fröjd att ta sig ner i maskinrummet på en stridsbåt med en sån där på sig... Eller för all del bara att sitta och navigera några timmar.

 

hellre sitta och navigera med den än att va tvungen att strida med den! båtfolk.. :)

 

Nu är det som sagt inte den modellen utan mer likt de gamla modellerna av kroppsskyddet. Det borde gå att fästa kassettfickor och annat på den med det är stridsvästen som används över den.

Link to comment
Share on other sites

Ja nu börjar det dra ihop sig till inryck och uppstart av T3 och utbildningen av IAS. Det är inte bara Ni som är förväntansfulla - så är givetvis även vi som har jobbat med rekrytering och planering och som snart skall få förmånen att arbeta tillsammans med och utbilda Er!

Under den gångna veckan har samtliga officerare inom IAS vistats på VÄDDÖ skjutfält. Repetition och färdighetsträning (i rollen som soldat) med tonvikt på vapenhantering och strid. Envar inom Int. Amfibiestyrkan kommer att ha olika färdighetsnivå, kapacitet och kunskap inom olika områden, precis som inom alla andra förband. Inom Kåren har vi dock alltid strävat efter att samtlig personal skall ha en god till mycket god färdighet som soldat. Där ligger grunden för all militär tjänst!!

 

Som nämnt tidigare så är förväntningarna stora och ambitionen hög hos befälet. Mycket energi läggs på att skapa de bästa förutsättningar för Er, för oss! Vad mer kan sägas än att Ni skall känna Er varmt välkomna!

 

Så till senaste dagarnas frågor:

- SJUKMÖNSTRING: Allt börjar med en dialog med närmaste chef (sjukmönstring). Här kommer Ni överens hur situationen skall hanteras (vila på log, begränsingar i dagens tjänst, besök hos kompanisjuksköterska). Till stor del kommer förfarandet att likna det Ni är vana vid sedan GU ifråga om i vilken ordning saker sker.

Om Ni insjuknar under ledighet och svårligen kan ta Er till Amf 1, skall detta anmälas till Er närmaste chef.

Efter ett visst antal dagar krävs sjukintyg.

Vid anställning enligt avtalet för US, nyttjas inte karensdag på samma vis som är brukligt i övrigt. Sålunda kommer inte lönen minskas för några enstaka dagars sjukfrånvaro. Dock, om frånvaron blir längre (vecka eller mer), så kommer det självklart att hanteras. Detaljer hur allt detta går till får Ni efter inryck.

Sammanfattning: Öppen dialog med Er närmaste chef kommer att lösa de flesta uppkomna situationer. Längre frånvaro kräver intyg.

 

- PASS: Enligt vad som står i inryckningsinformationen skall Ni ta med pass OM NI HAR. Anledningen att det står så är att det inte finns något omedelbart behov av ett dylikt nu i början. Vi kommer längre fram under våren att hantera passfrågan. Den text som beskriver varför vi vill ha passuppgifter är densamma som går ut till missionsförband. Den är giltig även för IAS, men på sikt.

 

- PERSONUPPGIFTER: Blanketten skall medtagas ifylld till inrycket. Blanketten är densamma som används inom hela US, därav att adress till PersE US är förtryckt samt i övrigt instruktioner om hur hantera blanketten. För de som skickat in blanketten till den adress som är förtryckt (ett fåtal), så löser vi det också!

 

Väl mött!

//IAS Rekry

Edited by SpecOps
Link to comment
Share on other sites

Ytterligare...

- LÖNEUTBETALNING: I samband med att Ni läggs upp i lönesystemet, kommer ett konto att skapas i NORDEA, till vilket lönen utbetalas. Enskild behöver inte vidta några åtgärder!

 

- LEDIGHET UNDER BEREDSKAPSTIDEN: Inställelsetiden under beredskapen är max 7dygn (till Amf 1 BERGA). Detta innebär i de flesta fall ingen begränsning för privatlivet och resande. I vissa fall kan enskild behöva resa till en plats där det blir mer tveksamt om 7-dagars-kravet kan innehållas. I sådant fall skall ansökan (om undantag) göras till IAS.

Under hela beredskapstiden skall IAS ha uppgifter om var Ni kan nås. I de flesta fall löser sig detta mha ett mobil- eller hemnummer, vilket är giltigt under lång tid. Vid vissa resor dock kan annan information gälla, vilken Ni då SKALL tillställa IAS. I detta sammanhang är det värt att påpeka att det hela bygger på en anställning, ett kontrakt, upprättat mellan Er och FM. Detaljinformation kommer att ges under utbildningstiden.

 

//IAS Rekry

Link to comment
Share on other sites

Guest Mekkras
Är det någon här som kommer in redan på söndagen?

 

Japp, anländer 19:40 till Stockholm C förvidare transport till Berga

 

 

 

Jag anländer vid 21.40 till C. Då ses vi på luckan NF..

Link to comment
Share on other sites

Det kropsskyddet ni snackar om väger 13kg (med plattor) ungf 7kg utan. Det är kroppsskydd 04 för marinen, jag hade det hela min värnplikt och man lär väl sig leva med det. Jobbiga med det är att det inte andas för fem öre så såfort det blir varmt så täpper det igen alla svettporer och klådan blir helt sjuk (framförallt när man gör något fysiskt utan kroppsskyddet efteråt och porerna öppnas igen). Bästa är att man kan bära tungt med det utan att snebelasta och att det klarar 7.62AP. (Man dör ju av trycket men blir ett fint lik iaf).

 

Ni nu som hamnar på GRK får ta en jävla massa bilder och bygga vidare på amfgrk-bild tråden i filmsalen!!! Ja kommer vänta som ett barn på julafton efter sådant material!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Precis som i övriga US så är kompetensen inom vissa tjänster HÖGRE prioriterad än den fysiska spänstigheten. Med risk för att trampa ngn på tårna: Om IAS får tag på Svea Rikes bästa kylmekaniker, som inte är snabbast på milen - kanske det kan vara värt det när han/hon excellerar inom AC-området, så att IAS har svala båtar/containrar nere i djupaste Kongo?!

 

Va skönt, då kan jag slappa tillbax och fundera ut några goda recept istället som jag kan bjuda på! =)

 

Ses på Måndag/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest 241 Magnusson
Hur är maten på berga? hört att den ska vara kass.. man orkar ju inte laga Tagliatelle med riven tryffel och cambozolasås på spritköket varje dag liksom..

 

Har varit på lite övningar på Berga under sommaren och jag vill minnas att i stort sätt vid varje tillfälle vi åt i matsalen serverades det Kallops Med Potatis. Kändes som lite bristande fantasi.. Hoppas på bättre nu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...