Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag blev tjänstebefodrad till sergant på EB02. Dvs jag fick en vanlig "pixel" på lån men blev menig igen när jag kom hem.

Enligt vårat PersBefäl så slapp man vita gradbeteckningar upp till fanjunkare om man hade genomfört minst tre månaders värnplikt.

/ Blomberg :)

edit: Jag vet att det är jävligt svårt att bli fanjunkare nu, men det var så han förklade det.

Edited by Blomberg
  • Replies 367
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Jag blev tjänstebefodrad till sergant på EB02. Dvs jag fick en vanlig "pixel" på lån men blev menig igen när jag kom hem.

Enligt vårat PersBefäl så slapp man vita gradbeteckningar upp till fanjunkare om man hade genomfört minst tre månaders värnplikt.

edit: Jag vet att det är jävligt svårt att bli fanjunkare nu, men det var så han förklade det.

Jag har upplevt samma sak. De med minst 3 månaders GU kunde bli tjänstegradsbefodrad till sergeant medan de med GSU US i botten blev en vit sergeant. Har dock fått indikationer på att man inte kör på samma "regler" längre.

/D

Edited by Dexter
Posted

Om jag fortsätter på tjänstegraderna, om man muckade som Furir(grp Ch.) får man inte då den graden i US??

(tja man blir ju furir när man har muckat som grp. ch)

Posted
Om jag fortsätter på tjänstegraderna, om man muckade som Furir(grp Ch.) får man inte då den graden i US??

Nepp!! Egentligen har inte din grad när man muckar någon som helst betydelse för ens grad i US.

US är en anställning med tillhörande tjänstegrad....typ. Är man uttagen till soldat så blir man menig och det skulle ju bli lite kaos om alla skulle springa runt med sina "egentliga" grader.

De enda som görs undantag med graderna är när ex. yoff tar över en gruppchefs plats och då behåller sin grad. Varför vet jag inte men jag förstår det! I dessa jämställdstider så.... :clap:

:)

Posted

Nope. I US har du den grad som är kopplad till din tjänst.

Posted

Den vita gradbeteckningen har inget med GU att göra. Jag bar vitt eftersom min tjänst i grunden var en civil kompetens. Dessurtom är det inte någon gradbeteckning utan ett tjänställningstecken...

Det vita visade att man har en civil kompetens som grund för den militära befattningen. Om man är yoff bär man inte vitt. Men då bär man ett yrkesband som finns i olika färger beroende på yrke, det vanligaste är de röda för sjukvårdspersonal. Det finaste och ovanligaste är det blåa bandet som HygOffar har...

Så här krångligt blir det när man läser UnirFM:

Yrkestecken

Tjänstepliktig och totalförsvarspliktig läkare, veterinär, tandläkare, apotekare, hälsovårdsinspektör, sjuksköterska, juridisk personal, musiker och själavårdspersonal bär respektive yrkestecken invävt i bronsfärg i kragspegel m/58 på höger eller på båda kragsnibbarna på fältjacka 90. Yrkestecken kombineras alltid med yrkesband och kan kombineras med tjänsteställningstecken.

Tjänsteställningstecken

Tjänsteställningstecknen har samma utformning som gradbeteckningar men är invävda i vit färg på kragspegel m/58 respektive på grön axelklaffshylsa. Tjänsteställningstecken finns som motsvarar graderna överste/kommendör – fänrik. Tjänsteställningstecken på kragspegel m/58 bärs på vänster kragsnibb. Tjänsteställningstecken kombineras alltid med yrkesband.

Yrkesband

Yrkesband enligt sid 181 bärs av tjänstepliktig och totalförsvarspliktig personal på båda kragsnibbarna på fältjacka 90 samt på kragspegel m/58 med tjänsteställningstecken på bröstet på värmejacka 90 och fältskjorta m/59 samt på axelklaffshylsa till arbetsskjorta m/93 FN och till sjöstridsdräktssystem 93.

Dessutom är det inte vitt, det är PLATINA! :clap: Vilket som alla vet är värdefullare än guld...

Posted

Då var är det snart dags att sätta sig på tåget till LG. :banana

Imorgon börjar prövningarna. Är det någon som kan berätta vad man komer att gå igenom?

Rycker in som Sjv/SISUför KS14.

Posted
Då var är det snart dags att sätta sig på tåget till LG. :)

Imorgon börjar prövningarna. Är det någon som kan berätta vad man komer att gå igenom?

utbildning så klart :baskerPa: om du ska ligga på sjv så bli inte förvånad om du åker iväg till FSC och det ligger numera i götet, sen repetionsutbildning AK5 osv... inskjutning... missions utbildning tex patrulering, bil sök mm

Posted
Då var är det snart dags att sätta sig på tåget till LG. :baskerPa:

Första dagarna är rätt inrutade. Ni går till sjukan för sprutor och div. kontroller, hämtar utr., info möten mm. Det är bara att sätta tummen i spåret och följa med.

Ett tips är att byta dålig/sliten utr. så fort som möjligt. Man kan ta det via sin QM men lättast - och definitivt snabbast - är att själv gå ned till förådet och slå på charmen alt. muta personalen.

/ EES

Posted
Då var är det snart dags att sätta sig på tåget till LG. :baskerPa:

Gör det inte, rädda dig om du kan........ Ta tåget åt andra hållet..............

Posted

Är det nån som vet om det blivit beslutat än hur många leaveperioder det ska bli på KS14, eftersom det är en längre mission?

Och, när infaller i så fall den första leaveperioden? Har en flickvän som ska planera sin semester, och skulle vara bra att veta på ett ungefär när den kommer...

:clap:

Guest Xpress
Posted

Är inte säker men jag tror att det blir 3 leave

1:a leave 1 vecka

2:a leave 1 vecka

3:e leave 2 veckor

men jag är inte säker på detta samt att jag inte vet när de kommer ske. :ph34r:

Posted
Är det nån som vet om det blivit beslutat än hur många leaveperioder det ska bli på KS14, eftersom det är en längre mission?

Och, när infaller i så fall den första leaveperioden? Har en flickvän som ska planera sin semester, och skulle vara bra att veta på ett ungefär när den kommer...

Du kommer att få reda på när din leave är när du kommer till Gardet det brukar vara klart rätt tidigt, oftast.

Posted

Du kommer att få reda på när din leave är när du kommer till Gardet det brukar vara klart rätt tidigt, oftast.

Första veckan klar. Precis som det sas så blev det bla utrustning, hälsokontroll, inskjutning, täthetsprov (gick inget bra) och minmedvetenhet. Ang leaven så har vi ännu inte fått något konkret besked mer än att det blir 2x1 vecka och 1x2 veckor. Tydligen skall det föras disskusion om en fjärde vecka men det är långt ifrån bekräftat.

Posted

Mindre än en månad kvar till inryck och jag har inte fått några papper än. När brukar de dyka upp? Är jag bara lite nervig eller är det dags att slå en pling till Pers/US?

Posted

Ring på studs. Jag hade inte fått mina papper så jag ringde upp och då hade min "tacka ja" lapp inte kommit in, så de skickade papprena till mig när jag ringde.

Posten = Obra ibland.

Posted

Så då var det bara en dryg vecka kvar till inryck. :)

Alla papprerna är inskickade och klara. Sista tentan för ett tag är skriven. Lghtn är iordningplockad. Prylar är inhandlade. Väskorna börjar packas i huvudet. Snart så smäller de för oss på sökpluton iaf. :)

Är det ngn som vet hurvida det går att komma upp dagen innan inryck. Blir lite tajt att komma till Livgardet kl 8 om man ska åka från skövde på morgonen?

Posted

På 09:an kunde man komma upp söndag kväll så det borde rimligtvis vara så även nu tycker jag, särkskilt med tanke på isbjörnarna som bor i norr och har en liten bit att åka.

Posted
Så då var det bara en dryg vecka kvar till inryck. :)

Alla papprerna är inskickade och klara. Sista tentan för ett tag är skriven. Lghtn är iordningplockad. Prylar är inhandlade. Väskorna börjar packas i huvudet. Snart så smäller de för oss på sökpluton iaf. :)

Är det ngn som vet hurvida det går att komma upp dagen innan inryck. Blir lite tajt att komma till Livgardet kl 8 om man ska åka från skövde på morgonen?

Tror inte det är några problem, Gjorde själv så eftersom jag kom från Kristianstad. Vårt logement var redan inmutat söndagkväll. Anmäl dig i vakten när du kommer så får du en karta på vilken kasern du skall bo på.

Välkommen :lala:

Posted

Åhhhh varför ska jag behöva rycka in så sent?? Hela två veckor kvar...

Ringde faktiskt till LG och frågade huruvida man kunde komma upp dagen innan. Efter att kopplats runt i ca en halvtimme kom jag äntligen till någon som kunde ge mig beskedet: Det ordnar vakten!

Nåja, väl mött på LG söndagen den 9:e...

Posted (edited)

Ja snart är det dags för inryck, vi ses på LG alla glada som skall iväg. Och tänk på att det inte är vanliga minnen vi skapar utan nostalgi.

Remember, Just keep your pecker hard and your powder dry and the worm will turn!

Edit: taskig färg

Edited by Fr_Svensson
Posted (edited)
Är det bara jag som rycker in 18/4?

Nej då, har har du en till som rycker in 18/4.

Edited by QuizQuoz
Guest Bajtaren
Posted

Inte lång kvar... ska ner som medic.. första missionen... vad kan va bra å ha med mer än en dator, mp3-spelare å ett glatt humör?

Ses snart

Posted
Inte lång kvar... ska ner som medic.. första missionen... vad kan va bra å ha med mer än en dator, mp3-spelare å ett glatt humör?

Ses snart

Kamera för tusan.

Mitt råd är att ta många bilder i början, innan du blir blassé på allt tok.

/Krook

Posted

Ses snart

Kamera för tusan.

Mitt råd är att ta många bilder i början, innan du blir blassé på allt tok.

/Krook

Precis! Nu var det ett tag sen jag var där men då var kameror lika billiga/dyra som hemma så jag skulle nog köpt en innan jag roterade. Dator har jag saknat också, så har man en är det en idé.