Guest Posted August 15, 2002 Report Posted August 15, 2002 Har ofta funderat på en sak. Kollade nyss på De omutbara med K. Costner, där hans kollega prickar en skurk i pannan, som håller gisslan under vapenhot. Borde det inte inträffa någon slags muskelkramp/sammandragning i dödsögonblicket, framför allt i ett sådant dramatiskt skede, att den döde ofrivilligt trycker av ett skott? Jag har en gång sett en filmsnutt, där det var på riktigt, där polisens prickskytt avslutade gisslandramat med ett huvudskott. Men då gick allt bra. Men jag kan ändå inte släppa sinnesbilden av den döende med öppen mun, rosslande strupljud och krampaktiga fingrar som fäktar förgäves i luften.
Guest super Matrosen Posted August 15, 2002 Report Posted August 15, 2002 Har för mig att eftersom man skjuter i huvudet så blir det inga reflexer eller döds ryckningar. Ibland kan man ju dock se på film när dom blir skjutna i huvudet kan dom titta skumt med ögonen och sakta glida ner för väggen eller dylikt. Sanningen är en annan... blir man skjuten i skallen faller man ihop som en säck potatis... det är ialla fall så jag har fått för mig att det är. Om någon som vet mer om sjukvård eller liknande kan rätta mig så att jag blir lite mer allmänbildad hehe.
HvPrsk Posted August 15, 2002 Report Posted August 15, 2002 getN: Man kan med en kula åstakomma en total kollaps, eller som det egentligen är, en ögonblicklig död hos en person. I polisiera sammanhang, (nästan uteslutande vid gisslansituationer) är det precis som du målar det mycket viktigt att åstadkomma just detta. Det finns ett par centrala nervpunkter som man i dessa situationer strävar efter att nå verkan i. Kalla mig gärna fånig, men det känns inte riktigt ”rätt”, att gå in närmare på detta i forumet. super Matrosen: Det räker inte med "bara" en huvudträff, man måste vara mer exakt än så... - HvPrsk
Guest Sudden Posted August 15, 2002 Report Posted August 15, 2002 Jag har fått för mig att det finns folk som har levt ett tag med en kula i skallen. Det beror ju helt på var i håvet den sitter... Eller så är jag bara väldigt trött...
SG OLSSON Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 getN:Man kan med en kula åstakomma en total kollaps, eller som det egentligen är, en ögonblicklig död hos en person. I polisiera sammanhang, (nästan uteslutande vid gisslansituationer) är det precis som du målar det mycket viktigt att åstadkomma just detta. Det finns ett par centrala nervpunkter som man i dessa situationer strävar efter att nå verkan i. Kalla mig gärna fånig, men det känns inte riktigt ”rätt”, att gå in närmare på detta i forumet. super Matrosen: Det räker inte med "bara" en huvudträff, man måste vara mer exakt än så... - HvPrsk Korrekt. Jag håller med om att det inte är information som bör spridas. Men en direkt träff i målområdet orsakar totalkolaps av all muskelstyrning
Delta Golf Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 Hemligt värre eller?Tror ni inte att man kan få tag på vilka de punkterna är genom nätet eller ex genom vissa böcker? Menar inget illa mot någon med detta inlägg, men...
ArvidA Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 Hehe, kolla på Discovery Channel! Jag såg ett program där om LAPD SWAT. Under en intervju med en utav prickskyttarna så berättade han exakt var man skulle träffa. Jag tror det är tre ställen i skallen där det är sånna dära nervcentrum, mer säger jag inte.
LeadHead Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 Borde inte en 7,62 mm hålspetskula göra såna precisionsträffar överflödiga? Sen begriper jag inte varför alla är så förtegna om var man ska sikta för att eliminera "dödsryckningar". Om någon här verkligen tänker skjuta någon i huvudet så lär det ju knappast göra resultatet värre...? Jag har för mig att den del av hjärnan som kontrollerar nervernas rörelsesignaler och sånt sitter någonstans under de stora hjärnhalvorna med förskjutning bakåt mot nacken. Alltså är min personliga teori att ett skott som går in i ungefär ögonhöjd och fortsätter bakåt borde slå ut direkt. Men det är ju bara mitt luddiga minne från anatomilektionerna...
SG OLSSON Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 Hehe, kolla på Discovery Channel!Jag såg ett program där om LAPD SWAT. Under en intervju med en utav prickskyttarna så berättade han exakt var man skulle träffa. Jag tror det är tre ställen i skallen där det är sånna dära nervcentrum, mer säger jag inte. jodå Jag har sett samma program bland andra men jag vet inte hur många olämpliga element för den typen av kunskap som brukar titta på discovery. Tror att det är lite för djupt för dem. Dessutom lär den som har tjänstebehov av att veta var man ska träffa också få utbildning på det
HvPrsk Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 Hemligt värre eller?Tror ni inte att man kan få tag på vilka de punkterna är genom nätet eller ex genom vissa böcker? Menar inget illa mot någon med detta inlägg, men... Nej, det är absolut inte hemligt. Jag känner bara att jag inte vill medverka till att informationen sprids och då cäljer jag att inte nämna dom, dess storlek och problem som kan uppstå om skottet inte blir rent... Som sagt, kalla mig fånig, men... ;) - HvPrsk
Casca Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 Som sagt, kalla mig fånig, men... ;) - HvPrsk Gärna! Casca PS siktet är sålt.
Linus Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 Har två filmer The best of banned from tv 1 och 2. I dom får man se flera riktiga huvudskott och alla som får sin hjärna utblåst faller som en säckpotatis. Om ni är sugna på att kolla på lite avrättningar och dylikt gå till http://www.ogrish.com/
Guest Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 Har två filmer The best of banned from tv 1 och 2. I dom får man se flera riktiga huvudskott och alla som får sin hjärna utblåst faller som en säckpotatis Klart som fan dom faller. Men vad det handlar om är att den skjutne inte får få ett enda litet ryck i fingret utan hela kroppen måste bli avslappnad omedelbart vid träff.
Casca Posted August 16, 2002 Report Posted August 16, 2002 Har två filmer The best of banned from tv 1 och 2. I dom får man se flera riktiga huvudskott och alla som får sin hjärna utblåst faller som en säckpotatis. Om ni är sugna på att kolla på lite avrättningar och dylikt gå till http://www.ogrish.com/ Ryssen som får halsen avskuren är en oerhörd hemsk scen, men fan vad han biter ihop och köper läget, en kämpe. Han har en garanterad plats i valhall. Folkrätt, javisst det händer ju inte oss? Casca
Bamse Posted August 18, 2002 Report Posted August 18, 2002 Har två filmer The best of banned from tv 1 och 2. I dom får man se flera riktiga huvudskott och alla som får sin hjärna utblåst faller som en säckpotatis. Om ni är sugna på att kolla på lite avrättningar och dylikt gå till http://www.ogrish.com/ Diskussionen fram till detta inlägg tycker jag har varit intressant, inte speciellt givande men intressant..... "Om ni är sugna på att kolla på lite avrättningar........" Va fan! Väx upp! Trodde efter inläggen i bla Cimic-tråden att det var högre klass bla forumbesökarna än så här! En hemsida med div makabra bilder från olyckor,obduktioner o dyl.......... Sjukt!!!! Det räcker att de som måste se det här eländet å yrkets vägnar ser det! Finns ingen anledning att sitta och titta på det på internet för skojs skull!!!!! Ang folkrätten Casca, det är ingen som sagt att ev anfallande ryssar kommer vara spec duktiga på att följa folkrätten men det är ingen anledning till att vi ska strunta i den! Vi bör vara medvetna om att den inte kommer att efterlevas men.....
Adam Wilhelm Posted August 18, 2002 Report Posted August 18, 2002 FY FAN!! Ogrish var fan bland det värsta som jag nånsin sett. Sätt er in i att vara krigsfånge och veta att man ska bli avrättad. De som innehar den här sidan borde fan få uppleva det själva.
Nifelhel Posted August 18, 2002 Report Posted August 18, 2002 Blev tipsad av en jobbarkompis om flera sådana där videoklipp, bla den med ryssen. Har sett den och höll på spy första gången jag såg den, det knyter sig lite i magen bara jag tänker på skiten ??? Tycker inte att sådan filmer är speciellt "roande"... Det finns en skitsida till, www.rotten.com, där kan man se allt ifrån bilder på folk som stoppar saker i kroppens håligheter till just lik och annat skräp :( Har man KaZaA kan ladda ner en massa filmer som går under namnet "Faces of death" alltifrån den där ryssen till en film där Jackass killarna skall hoppa upp på ett tak med en BMX cykel....
Casca Posted August 18, 2002 Report Posted August 18, 2002 Ang folkrätten Casca, det är ingen som sagt att ev anfallande ryssar kommer vara spec duktiga på att följa folkrätten men det är ingen anledning till att vi ska strunta i den! Vi bör vara medvetna om att den inte kommer att efterlevas men..... ..........men vadå? Du behöver inte sträcka upp mig angående folkrätt, jag delar samma värderingar som du och tycker att scenerna är lika motbjudande. Att sedan någon samlar på sådan här skit kan man ju ifrågasätta, men faktum kvarstår ändå. Sanningen finns därute, utanför Sverigementaliteten med rödakorsarmbindlar, fri läkarvård, Konsum och den lokala idrottsföreningen. Jag skulle råda till att inte titta på filmerna, men människan är av naturen nyfiken. Alla sådana här scener sätter ett spår i själen. Casca
Ing Posted August 18, 2002 Report Posted August 18, 2002 Sanningen finns därute, utanför Sverigementaliteten med rödakorsarmbindlar, fri läkarvård, Konsum och den lokala idrottsföreningen. Jag skulle råda till att inte titta på filmerna, men människan är av naturen nyfiken. Alla sådana här scener sätter ett spår i själen. Casca Sant. Tänker inte besöka stället. Man mår inte bra av det... Har varit inne på Rotten-sidan, och vet vad ogrish är för sida.. Men jag måste bara fråga.. var får de tag på allt osmakligt? Några förslag? Det är inga "vanliga" bilder. Niox.. var det inte på "rotten" som någon hittade dumheter för ett tag sedan? Den var faktiskt nästan lite rolig. Som någon nämnde... stoppa in saker i vissa håligheter i kroppen som inte är till för det..
Delta Golf Posted August 18, 2002 Report Posted August 18, 2002 Välj att inte titta, och välj att inte se verkligheten.
Bamse Posted August 19, 2002 Report Posted August 19, 2002 Du missförstod mig nog lite Casca. Min kommentar till dig angående folkrätten hade inget att göra med det jag skrivit tidigare i inlägget (jag var otydlig!). Utan gällde denna kommentar från dig : "Folkrätt, javisst det händer ju inte oss?" Jag tolkade den som om folkrätten inte spelar någon roll då ryssarna inte följer den ändå och då är ofta folk som tycker att då behöver vi inte följa den heller..... Det är ju bara jobbigt! Jag menade inte kommentaren speciellt till dig utan var en allmän kommentar på det du skrev och som sagt det gällde bara denna enstaka kommentar. Att du har förhållandevis sunda värderingar är inget jag tvivlar på! Jag ber om ursäkt om jag har förolämpat dig! "Välj att inte titta, och välj att inte se verkligheten." Verkligheten för vem? För dig Delta Golf? Ser du mycket obduktioner, bilolyckor, skottskador, avrättningar i din verklighet???? Den stora verkligheten innefattar också sexövergrepp på barn, ska vi titta lite på barnporr också?...... Lämna respektive verklighet åt de som är tvungna att leva i den!
Delta Golf Posted August 19, 2002 Report Posted August 19, 2002 Verklighet för oss alla.Det vi ser på bilderna är vår art på vår jord som utsätts för saker människor idag utsätts för. Jag tycker att man kan lära sig av bilderna och inse, tja, hur brutal verkligheten kan vara.För att inte tala om människokroppens "helighet".Är människan helig efter att ha sett sanningen i vitögat? Att titta på barnporr tycker jag inte hör hit, eftersom det är något som ska föreställa "sexuell njutning" för vissa störda individer. Att sedan se på dessa bilder av olyckor och dylikt tar nog bort naiviteten och vanföreställningarna hos en del.Det här är så det är.Sen kan man svälja det eller inte.
Casca Posted August 19, 2002 Report Posted August 19, 2002 Bamse: Det är ok. Mina inlägg är ofta fria för tolkning ser jag när jag läser dom i efterhand. Vilket skapar lite jobbiga, men intressanta situationer att reda ut. "Kramar Bamse" |Se upp för kniven!| Casca
Guest Lt. payne Posted August 19, 2002 Report Posted August 19, 2002 "Lämna respektive verklighet åt de som är tvungna att leva i den!" Du kan inte mena allvar...!? Har du ingen medkänsla för de som lever i en sån verklighet? var är sjukvårdarens medmänsklighet?
BlåGul -1 9x19 Posted August 19, 2002 BlåGul -1 Report Posted August 19, 2002 Niox.. var det inte på "rotten" som någon hittade dumheter för ett tag sedan? Den var faktiskt nästan lite rolig. Just det. "Potatoes and Jelly" heter rubriken. Kniip!
Bamse Posted August 19, 2002 Report Posted August 19, 2002 Min medmänsklighet är det inga större problem med..... Vad jag menade med lämna var givetvis inte att man inte skulle bry sig utan att man inte skulle sitta och titta på det hemma vid sin dator. Låt dem som genom sitt yrke eller motsv måste stå ut med motsv bilder göra det. Sitt inte framför datorn hemma och kom på massa undanflykter för vad som egentiligen är bizarr nyfikenhet!!! Man behöver inte sakna medkänsla bara för att man tycker att det är onödigt med dessa bilder och att det är tillräckligt att de som upplever dem "skarpt" behöver se detta! "Verklighet för oss alla.Det vi ser på bilderna är vår art på vår jord som utsätts för saker människor idag utsätts för." Stämmer men visste du inte om detta innan......... Vill du se verkligheten så ut i den och upplev den!!! Det ni ser på denna sida är inte verklighet, det är bilder av en verklighet. I verkligheten så finns det mycket mera bla känslor... "Att sedan se på dessa bilder av olyckor och dylikt tar nog bort naiviteten och vanföreställningarna hos en del.Det här är så det är.Sen kan man svälja det eller inte." Ja, det tar nog bort en hel del vanföreställningar och naivitet men skapar nog en hel del annat.... Det är inte så här det är!!!! I verkligheten som tidigare sagt så är det känslor inblandade som du inte kan känna bakom tangentbordet. Alla dina sinnen är inblandade, du känner lukten av liken, hör deras "sista" andetag osv..... Nopp, verkligheten är inte en samling bilder man kan titta på med en öl i näven hemmifrån!!!
Guest Lt. payne Posted August 19, 2002 Report Posted August 19, 2002 Nej men man kan via media ta del av någon annans verklighet och försöka sätta sig in i denna persons lidande. Jag tror att det var drivkraften hos många FN-killar och tjejer att kunna göra nåt för den stackaren dom såg på tv,rätta mej om jag har fel. Jag tycker att vi är långt utan för topicen, kanske blågul fixar det?
Bamse Posted August 19, 2002 Report Posted August 19, 2002 Jag är med på ditt resonomang men tycker denna typ av bilder inte är lämpliga för detta.... Vi lämnar ämnet, rejält OT.
SISU Posted August 19, 2002 Report Posted August 19, 2002 Jag tycker att sidor som rotten o dyl absolut inte hör hemma här . Det finns säkert många sådana sidor men de behöver ej vara här .
Guest Posted August 20, 2002 Report Posted August 20, 2002 Juuuuuuuuuuuuuuuust det! Testa att hålla er till ämnet, annars skriv inte. Har haft "gisslandrama" i några Sib-pek och ville bara reda ut några frågetecken som dykt upp på senare tid. Programmet jag såg gick dessutom på kanal 5 och inte på någon bisarr köttfärssida på nätets bakgård.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.