Jump to content

Recommended Posts

Posted

Davve!

Som du skrev, löparbana är tråkigt. Ska jag vara helt ärlig så kan det vara det värsta jag vet. Mina minnen från förra årets sommarfys med hockeyn (mellan perioderna april-juli) tar mig tillbaka. De gånger vi inte kutade i skogen, såkallad "jägarmarsch" eller långlöpning (väldigt sällan) eller svettades bland stänger och vikter i gymmet, så trycktes det på med intervallträning a 400 respektive 200 meter. Körde vi 400m så var det 14 varv, med ungefär lika lång vila mellan varven som det tog att kuta ett. Var det 200 m pangade vi på med 28 varv. Hände mer än en gång att jag trodde hjärtat skulle strypa slangarna och helt sonika begå självmord.Så jag vet exakt vad du menar med löparbanetristessen. Det är rent av hemskt.

Även dina kommentarer ang löpning i motionsspår känner jag igen. Dessvärre upplever jag att spåret jag envisas med just nu är tvärtemot. Där är 2,5an relativs plan, och det är en ganska så behaglig löptur även om man trycker på lite. 5an däremot, som är det längsta jag kutar just nu, är fan så mycket backigare. Dessutom verkar det som om vaktmästarna (vilka är det egentligen som sköter spåren?! Haha.) gillar att köra någon form av traktor i ca halva banan efter ett par km. Resultatet blir att man springer i någon räfflad leråker, och jag lovar. Tror mig ha en aning om hur ett epilepsianfall känns nu iaf. Hur ofta kutar du nu ? Springer ca 4-5 dagar i veckan.

Inför nästa vecka ska jag väll försöka orka ta mig ut i ett milspår, och ge det ett försök.

Shit, kommer förmodligen bli en skräcktid. En känsla av att det kommer gå över dom där 47 minutrarna med ganska så god marginal. En liten idè jag fått är om man kanske skulle ta att skippa biran under helgerna och diverse fotbollsmatcher.. Men vafan, det är ju sommar nu. Så nä.

Förövrigt är jag skitlack då Hammarby lyckades tvåla dit mitt AIK igår..

Kommer nog vara en av de saker jag kommer sakna mest under tiden i Arvidsjaur. Att kunna följa AIK på Råsunda och i diverse andra små bondhålor där mina svartgula spelar.

Men imorgon är det fredag.. =)

• Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

@kungAnton

Hehe jag lider med dig. Joo jag ska också ta tag i milen snart men vet inte om jag vågar!? :S.

Jag springer ca 3ggr veckan. Har varit lite upp och ner de senaste veckorna, typ sjuk och absolut inte haft lust...

Haha det är med traktorspåren, det känner jag igen. För de har nämligen precis kapat massvis med skog vid spåret så det är gigantiska spår efter de mastodontstora maskinerna. =/ jobbigt värre.

Funderar på att hitta en sträcka som är så plan som möjligt och så "rolig" som möjligt. =D Tror att farsan snackade om ett bra ställe. Får se.

Hehe känns som att all alkohol gör så att man inte presterar lika bra, i och för sig gör det vell det också...

BTW: Fan förlorade kvällens poker, åkte ut sist. Det är inte ofta det händer. :@ Men vi hade en jävla trevlig kväll.

Posted

Någon som fått sina tågbiljetter?

Och är det många av er som åker från Sthlm?

Förövrigt så måste detta vara årets varmaste dag här i huvudstaden!

Kan faktiskt inte bli bättre - På med grillen, kyl bärsen. Om ett par månader är det ett minne blott =/

Posted

@kungAnton

Nej jag har inte fått mina biljetter heller, men skulle tro att de kommer snart.

Jag tror också att att vi kommer att åka samma tåg (Norrlandståget eller vad det heter inte SJ) från sthm till Jörn alt. Älvsbyn för att sedan åka buss till Arvidsjaur.

@Wannabe Kustis

Som sagt stor att alla åker samma tåg, tor inte att det går så jätte många tåg dit. Eller har jag fel?

@fillefalle

Skulle tro det! Det är vad jag skulle satsa mina pengar på i alla fall..

Men kan ha fel..

Aja, nu ska jag ut och springa i hettan =)

• Forumsledning
Posted

japp vi skiter i tåg/plats-diskusionen i denna tråden också, ni kan åka tåg utan någon att hålla handen.

/BlåGul

Posted

Vad är det för utr. som vi kommer att få ut som andra värnpliktiga (icke jägare) inte får ut?

Jag tänker på förhoppningsvis AK-5C, eller alla kanske kommer att få ut den iår, eftersom den tas vell i bruk nu antar jag? "Fiskemössan" eller vad den heter? Stridsväst 2000 garanterat. Något mer som kan tilläggas? Någon som kan fixa bilder på någon som jag inte har nämt?

I och för sig kommer vi att få reda på det under info-hegen, men det skulle vara roligt att få veta nu.

Inlägget kanske kan verka lite flummigt, men tror att ni förstår...

//David

Posted
Vad är det för utr. som vi kommer att få ut som andra värnpliktiga (icke jägare) inte får ut?
Jörnkängor, möjligtvis annat underställ och islandströja, kanske vattenrenare stidspar, multifuelkök mm. Det finns mycket prylar som använts vissa år, därmed inte sagt att ni får ut det. Ryggsäck 2000 (100LK) och FJS ryggsäck (110l) används även av andra än jägare, liksom en hel del annat. Att ni får ut viss utrustning som inte alla har är inte samma sak som att endast jägare har prylarna.

Jag tänker på förhoppningsvis AK-5C, eller alla kanske kommer att få ut den iår, eftersom den tas vell i bruk nu antar jag?
De första levereras till FM om ungefär en månad. Om ni får dem eller inte tror jag inte så många kan svara på nu. De kommer bli standard i FM så det är inget specifikt för jägare.

"Fiskemössan" eller vad den heter?
Får ni inte eftersom den endast är för marinens bassäk.

Stridsväst 2000 garanterat.
Ja, precis som resten av försvaret (även om inte alla i Hv fått den än, men de ska få den).
Posted

@106

Jörnkängor ja just det dem har jag läst om.

Hur är det med camelbak? Har för mig att jag har sett bilder på de som använder någon form av camelbak.

Jag kan ju hoppas på att vi får ut nya AKn i alla fall.. Återstår att se.

//David

Posted

Camelback har varit på prov nått år men ni kommer troligtvis inte få ut den.

Ang löpning så läser jag att ni nästan bara kör kortare sträckor på plant underlag... varför? Vill ni träna inför vad som komma skall så är det längre avstånd och mer kuperat som gäller.

• Forumsledning
Posted

Camelback är ett företag/varumärke på en produkt.

Det finns vätskesystem till SV2000 tillverkat av Source. Den delas ut numera på förbanden, eventuellt även till soldater på I19.

(Vätskesystem 1/T som det så fint heter)

Det ni får ut som inte andra får ut är som nämts lite speciella kläder anpassat för klimatet, och ryggsäck anpassad för den mängd utrustning ni ska kunna bära.

Vapensystem är mer eller mindre samma som övriga förband.

Posted (edited)
japp vi skiter i tåg/plats-diskusionen i denna tråden också, ni kan åka tåg utan någon att hålla handen.

/BlåGul

Självklart man kan åka tåg på egen hand, däremot sitter jag hellre med folk som jag ska spendera det kommande året med och snackar med dem, än att jag placeras bredvid Agnes 70+ och diskuterar vädret, barnbarnen och hennes svåra reumatism under ett ganska så stort antal timmar ?

Eller är jag helt ute och cyklar på vattnet ?

Edited by kungAnton
  • Forumsledning
Posted

Du får sitta bredvid vem du vill, jag VILL dock att ni inte diskuterar tågplatser i tråden, då det är ganska tillintetsägande och ointressant för de flesta av oss. Använd PM till sånt tack.

Posted

fick tågbiljetter idag.. hörde att de blivande jägarna på K3 hade sin informationshelg förra helgen, och att dom fick gräva en grop lika djup som dom själva! fan va kul!

(vågar jag smyga in att jag sitter på vagn 13 i Jörntåget?)

Posted

Yeah, fick också biljetterna idag. Men dock sitter jag i vagn 22.

Trodde att jag skulle få åka X:et till Sthlm C men icke. Men det är väll lika bra att vänja sig.

Posted

@PansarJägare/GRK

Skojjar du nu eller?

Svar: NEJ K4, Arvidsjaur har inte lagts ner, det tillhör nu i19 istället - I19/JBat.

Var det svar på frågan?

//David

• Forumsledning
Posted

K4 organisationen/förbandet är nerlagt. punkt. I19 har tagit över utbildningsansvaret för detatchment Arvidsjaur med jägarbataljonen och viss bevakningsförband.

Posted

Vad gäller vätskesystem så är jag inte så jäkla säker på att ni får ut det.

Det är något som inte fungerar vintertid och en jägare har inte tid eller plats för att tina den helt enkelt.

Obs: detta är bara mina spekulationer och inget annat.

Posted

@Adam Wilhelm

Det skulle ju fungera under sommartiden! Men som sagt under vintern kanske det blir lite jobbigt! =D

Posted (edited)

Så kliver jag på igen, med ännu en fråga. Och nej Admin, denna handlar inte om tåg =)

Tänkte kolla med er grabbar om någon av er vet lite mer specifikt om hur info/testhelgen kommer se ut ? Upplägget och aktiviteterna dvs. Läste i en tråd för dom som ryckte in sommaren 2004, där nämdes inget om löpning på en mil, utan om ett beeptest ?

Jag ska sluta spekulera, och frågar rakt ut istället: Någon som har koll på vad det är vi ska göra exakt ?

Och imorgon är det AIK-Gais på vackra Råsunda i Solna.

AIK vinner 3-0. Bajen torskar. Vi går till VM-uppehåll som serieledare i Allsvenskan 2006.

Dessutom har jag varit nykter hela helgen =)

Edited by kungAnton
Posted

@kungAnton

Hm... Jag kan inte säga att jag vet exakt vad vi kommer att få göra men det som jag vet är: Simprov 200m, dykning, konditionstest, step up med en ryggsäck om ca 25kg, chins, buk och rygg test.

Jag tor att du har fått ett lika dant papper med denna info?

Förhoppningsvis kommer vi också att få se jägarstrid, hoppas att det blir intressant. Samt kommer vi att få se all utr. vi kommer att anv.

//David

Posted
Så kliver jag på igen, med ännu en fråga. Och nej Admin, denna handlar inte om tåg =)

Tänkte kolla med er grabbar om någon av er vet lite mer specifikt om hur info/testhelgen kommer se ut ? Upplägget och aktiviteterna dvs. Läste i en tråd för dom som ryckte in sommaren 2004, där nämdes inget om löpning på en mil, utan om ett beeptest ?

Jag ska sluta spekulera, och frågar rakt ut istället: Någon som har koll på vad det är vi ska göra exakt ?

Jag vet iofs inte vad befälen uppe i norr har för policy vad gäller infohelgen, men på K3 blev vi tillsagda att hålla tyst om de specifika delarna av testerna så att ingen kan förbereda sig psykiskt. Lika för alla.

Sen är det väl alltid roligare med överraskningar? :D

Posted

@Phusion

Jag skulle tro att de har den samma, och jag kan hålla med om att det kanske är bra att alla inte säger vad som görs på respektive info-helg! Eftersom de som hänger på tex. soldf får reda på vad som kommer och kan då förberada sig mycket bättre en vad de som inte hänger här.

JA! Överraskingar är mycket trevliga.

BTW: Det är bara 77 dagar kvar! =)

Posted

Jag är peppad som fan! Har längtat sedan vi fick info om detta.

Men vet inte riktigt hur jag kommer att klara mig på Stockholms Central, har inte varit där? Men det är vell bar att fråga konduktören när han kollar min billjett.

Vad kommer ni att ta med er förutom det som står att man ska ha med? Tror ni att man behöver vinterjacka?

Sen är det väll det gamla vanliga:

-Ipod

-Laptop (Inte för att jag har med mig den vart jag än går, men skönt att ha med sig på resor.)

-Digitalkamera

Hehe nervös kommer jag nog att bli imorgon, ev på lördagen.

/David