Jump to content

Spanska ryttare i Tingstadstunneln


Morkaii

Recommended Posts

Hörde just på nyheterna om ett nytt värdetransportrån. Rånarna hade tydligen efter rånet kastat ut Spanska ryttare från sin flycktbil (en Volvo V70) i tingstadstunneln för att fördröja Polis mm.

 

... är det bara jag eller måste det ha varit en ENORM V70 om de slängde ut flera Spanska ryttare från den... jag skulle ha svårt att få plats med EN!

 

... trist att media inte kan hålla koll på vad som är vad :(

Link to comment
Share on other sites

Hörde just på nyheterna om ett nytt värdetransportrån. Rånarna hade tydligen efter rånet kastat ut Spanska ryttare från sin flycktbil (en Volvo V70) i tingstadstunneln för att fördröja Polis mm.

 

... är det bara jag eller måste det ha varit en ENORM V70 om de slängde ut flera Spanska ryttare från den... jag skulle ha svårt att få plats med EN!

 

... trist att media inte kan hålla koll på vad som är vad :(

 

Rånarna har naturligtvis tänkt på att polisen kanske förföljer i strf90/strv122. Volvon är således hemskestor.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte oxå lite bökigt att få tag på en spanjor med tillhörande häst?

Men nu sa man väl bara att man slängt ut ryttare, inte hästar?

Att det var just spanjorer som slängdes ut tyder helt klart på att det är Spanska ridskolan som ligger bakom rånet!

Jockeys är ju rätt små till växten och sådana skulle man väl kunna få med ett halvdussin av i en V70?

 

Vad som förbryllar mig är på vilket sätt dessa skulle fördröja de efterföljande poliserna. Jag vågar knappt fortsätta spekulera här - det hela börjar bli obehagligt.....

 

 

Om jag skall sluta tramsa mig så var det ett rån uppåt Grebbestad för ett par år sedan. I tidningen Bohuslänningen var det några reportage från rättegången. Där beskrevs också hur rånarna slängt ut spanska ryttare från flyktbilen. Både för att jag var nyfiken och för att jag ville leka besserwisser skrev jag till journalisten och frågade om man verkligen använt detta felaktiga ord under rättegången. Jag fick ett mycket artigt svar som tackade för påpekandet men hävdade att reportaget så till vida var korrekt i det att begreppet "spanska ryttare" hade använts såväl av åklagare som vittnande poliser.

Tyvärr är det nog så att detta, otroligt irriterande, felaktiga språkbruk härstammar från, eller i alla fall ofta sprids av, polismakten.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte oxå lite bökigt att få tag på en spanjor med tillhörande häst?

Men nu sa man väl bara att man slängt ut ryttare, inte hästar?

Att det var just spanjorer som slängdes ut tyder helt klart på att det är Spanska ridskolan som ligger bakom rånet!

Jockeys är ju rätt små till växten och sådana skulle man väl kunna få med ett halvdussin av i en V70?

 

Vad som förbryllar mig är på vilket sätt dessa skulle fördröja de efterföljande poliserna. Jag vågar knappt fortsätta spekulera här - det hela börjar bli obehagligt.....

 

 

Om jag skall sluta tramsa mig så var det ett rån uppåt Grebbestad för ett par år sedan. I tidningen Bohuslänningen var det några reportage från rättegången. Där beskrevs också hur rånarna slängt ut spanska ryttare från flyktbilen. Både för att jag var nyfiken och för att jag ville leka besserwisser skrev jag till journalisten och frågade om man verkligen använt detta felaktiga ord under rättegången. Jag fick ett mycket artigt svar som tackade för påpekandet men hävdade att reportaget så till vida var korrekt i det att begreppet "spanska ryttare" hade använts såväl av åklagare som vittnande poliser.

Tyvärr är det nog så att detta, otroligt irriterande, felaktiga språkbruk härstammar från, eller i alla fall ofta sprids av, polismakten.

 

 

Jag använde tyvärr uttrycket spanska ryttare när vi övade vcp. Men fanjunkaren som också var polis tillrättavisade mig. Jag har full förståelse för att man säger fel, eftersom media oftast säger fel. Men nu hoppaas jag att jag lärt mig rätt iaf :D

Link to comment
Share on other sites

Kanske några svar finns här...

 

soldf: rånare spränge värdetransport

 

Sålunda måste nästa fråga ställas:

 

När kallar man fotangel... för just fotangel och spanska ryttare för just spanska ryttare? Nu menar jag storleksmässigt. :D

 

 

 

@Rune Frunkh

Var går gränsen mellan fotangel och spansk ryttare?

 

Vad kallar du dem som man har i tex utlandsstyrkan som är ca 30 cm höga och låter sig "lätterligen" transporteras i fordon?

DSCN1927_JPG.jpg

Spansk ryttare eller fotangel?

Foto: Kimster 2002

 

Fotangel

http://www.all2know.com/sv/wikipedia/f/fo/fotangel.html

 

Spansk Ryttare

http://www.all2know.com/sv/wikipedia/s/sp/...sk_ryttare.html

 

 

EDIT: Fipplada dit quoterna...

Link to comment
Share on other sites

Sålunda måste nästa fråga ställas:

 

När kallar man fotangel... för just fotangel och spanska ryttare för just spanska ryttare? Nu menar jag storleksmässigt. :D

 

det är INTE samma sak fast olika storlekar. Fotanglar är dom med 4 ben där en alltid sticker upp hur dom än kastas. Dessa är fotanglar vare sig dom är 10 cm höga eller 100 cm höga.

Spanska ryttare är dom som är massa piggar på en stock som man använder för att blockera en väg t.ex. Användes tidigt effektivt för att stoppa kavalleri. Sedan finns ju dom gigantiska fotangel liknande sakerna fårn Normandie kusten som kallas för tjeckiska igelkottar... men det kan vi ju ta nån annan gång :P

Link to comment
Share on other sites

De tingestar, liknande Tjeckiska Igelkottar, som nämns i FältArbR Fördröj från 1980 heter "Spärrspretor" och placeras på rullbanor(motsv.) för att blockera och hindra främmande/fientliga flygplan att landa. Dessa är gjorda av 2-3 meter långa stålrör och således enkla att flytta på (om blockeringen skall brytas).

 

Sålunda:

* Spärrspretor är stora (2-3 meter) och används för att blockera rullbanor (motsv.)

* Tjeckiska igelkottar är gjorda av järnvägsräls och mindre (ca 1.5 meter) och används framförallt för att hindra fordon.

* Fotanglar är små (<decimeter) och primärt avsedda att hindra ryttare och trupp. Fungerar även på poliser och polisbilar.

 

Det som visas på bilden ovan borde därmed vara små Tjeckiska Igelkottar eller mycket små Spärrspretor.

 

Låt oss nöja oss med att kalla dem fotanglar.

 

Djurskyddsföreningen skulle sannolikt få fnatt om busarna började kasta ut tjeckiska igelkottar på vägarna i samband med rån. :D

Link to comment
Share on other sites

De tingestar, liknande Tjeckiska Igelkottar, som nämns i FältArbR Fördröj från 1980 heter "Spärrspretor" och placeras på rullbanor(motsv.) för att blockera och hindra främmande/fientliga flygplan att landa. Dessa är gjorda av 2-3 meter långa stålrör och således enkla att flytta på (om blockeringen skall brytas).

 

Sålunda:

* Spärrspretor är stora (2-3 meter) och används för att blockera rullbanor (motsv.)

 

Har du en bild på "spärrspretan"? Jag har fullständigt bommat den. Tack.

 

MVH

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Guest Hexmaster

Är också intresserad av lite mer info om spärrspretan. Vad heter det på engelska? Google vill inte kännas vid det svenska ordet vilket inte är särskilt vanligt.

 

Eftersom jag utgår ifrån att de existerar i sinnevärlden har jag dock lagt med dem på faktoid-sidan. Tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

Bilderna och beskrivningen finns, som tidigare nämnts, i FältArbR Fördröj från 1980. Tyvärr har jag ingen pdf eller bild på den.

 

Detta innebär att jag ikväll får tillfälle att skarpt testa min i torsdags inköpta skrivare-skanner!!! :lala:

 

Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka.

 

Spärrspreta (FältarbR F Fördröj,1989)

 

Här är den efterlängtade informationen om Spärrspretor. Hem och bygg! Släng dem inte framför några polisbilar bara...

 

(För er som letat förgäves i den av mig tidigare nämnda bok, ni har letat förgäves! Det skall naturligtvis vara FältarbR F Fördröj från 1989, inget annat.) ;)

Link to comment
Share on other sites

name='alfie' date='Nov 3 2005, 13:40 ' post='396496']

 

 

Fotangel

http://www.all2know.com/sv/wikipedia/f/fo/fotangel.html

 

Spansk Ryttare

http://www.all2know.com/sv/wikipedia/s/sp/...sk_ryttare.html

 

 

 

EDIT: Fipplada dit quoterna...

 

Då funderar ju jag på vad den variant med 6 "spretor" heter då den länkade förklaringen sa att en fotangel hade 4 spretor.

 

Har alltid använt benämningen spanska ryttare på de (bland annat?) 6 benta spretsakerna man kan stoppa bilars framfart med.

:)

Link to comment
Share on other sites

alltid undrat varför de just heter "spanska ryttare", någon som har en förklaring?

 

 

En tanke kanske är att syftet från början var att stoppa kavalleri? Nån som vet nått jag inte vet? :baskerKav:

 

men varför just spanska ryttare? var det så att det spanska kavaleriet var så dåliga attd e bara dög till att ligga ivägen för de andra?

Link to comment
Share on other sites

alltid undrat varför de just heter "spanska ryttare", någon som har en förklaring?

 

 

En tanke kanske är att syftet från början var att stoppa kavalleri? Nån som vet nått jag inte vet? :navy:

 

men varför just spanska ryttare? var det så att det spanska kavaleriet var så dåliga attd e bara dög till att ligga ivägen för de andra?

 

 

Är lite osäker här eftersom jag inte har nån historia examina än. Men om jag minns rätt så kallades det för Spanish riders eller nått sånt på engelska och dom härstammar från långt bakåt. Och dessa hade som syfte att stå ivägen för när kavalleriet kom. Om ni ser på holywood filmer så står dom ibland längst fram med långa spjut för att stoppa kavalleri. Det var en annan metod. Men syftet var att få ner folket på marken och slåss istället.

 

Och jag hoppas ifall nån som vet bättre än mig här rättar mig ifall jag skrivit fel, är ju bara taget från min hobbyhistoriker hjärna...

Link to comment
Share on other sites

En sammanfattning.

 

*snipp*

 

Edit: Bilderna kommer från den här sidan.

 

Men vad heter då det som finns i bilden från checkpointen längre upp i tråden? Ser ju mer ut som Tjeckiska igelkottar fast på din bild ser kottarna stora ut.

 

Övrigt en spontankommentar på fotangeln: AJ! (sitter barfota framför datorn)

Link to comment
Share on other sites

Men vad heter då det som finns i bilden från checkpointen längre upp i tråden? Ser ju mer ut som Tjeckiska igelkottar fast på din bild ser kottarna stora ut.

Norsk igelkott? :D

 

Ja, det måste finnas namn på dem.

Vi har bara kallat dem "kryss" om jag inte minns fel.

Kommer INTE börja säga att man ska ta ut och vika upp de tjeckiska igelkottarna i en mcp.

 

 

btw.. Pederson: Inte citera bilder. :D

Link to comment
Share on other sites

Men vad heter då det som finns i bilden från checkpointen längre upp i tråden? Ser ju mer ut som Tjeckiska igelkottar fast på din bild ser kottarna stora ut.

Norsk igelkott? :D

 

Ja, det måste finnas namn på dem.

Vi har bara kallat dem "kryss" om jag inte minns fel.

Kommer INTE börja säga att man ska ta ut och vika upp de tjeckiska igelkottarna i en mcp.

 

 

btw.. Pederson: Inte citera bilder. :D

 

Btw mr Blågul.... PedersEn :D Blågul

 

Annars är det taget!

 

Så du tror inte på "rasta igelkottarna"

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Det verkar faktiskt fattas vettiga namn på dylika tingestar i svenska språket.

Eftersom sveriges ledande militära experter finns samlade här på forumet så tycker jag att vi helt sonika utarbetar svenska termer för dessa och börjar tillämpa dem. B)

 

Mina förslag:

Spärrspreta (redan fastslaget i FältarbR Frdrj 1989)

Stridsvagnsspreta

Fordonsspreta

 

Fast eftersom den sista uppenbarligen används av svensk militär så borde den redan ha både M-munner och förådsbeteckning

Link to comment
Share on other sites

Fast eftersom den sista uppenbarligen används av svensk militär så borde den redan ha både M-munner och förådsbeteckning

 

... och finnas med i SäkI! :rocketl:

 

Ja faktiskt ;) - hur man får använda en fordonspreta måste väl vara reglerat på något sätt.

 

agri003.jpg

Åter till spanska ryttare, här har vi men bild på en civil variant. När man skulle spärra ingången i ett stormhinder har jag byggt något liknande - men jag har för mig att de kallades något annat i militär terminologi. Sitter någon på ett befästningsreglemente och kan berätta om mitt minne sviker mig så?

 

MVH

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...