Jeppe Posted December 12, 2005 Report Share Posted December 12, 2005 Och det finns att få tag på vars wigurt, gärna PM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 12, 2005 Report Share Posted December 12, 2005 Det är inte tillåtet att bjuda ut material som är skyddat av copyright motsv. Har tagit bort vissa inlägg och editerat andra. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted December 12, 2005 Report Share Posted December 12, 2005 Sorry the swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 Går NU på Discovery Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gullan Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 Äntligen fick man då se det, den "rätta" versionen. Att lilla Sverige kan få med 1 ½ strv på listan. Härligt att se en exalterad kn Brehag. Någon som vet vilket år de spelades in? Kan det vara 04/05? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 Nån mer än jag här på forumet som krigat till det i TVÅ av vagnarna på listan? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trident Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 Dax att skryta nu achilleos ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 Dax att skryta nu achilleos ;) Det var absolut inte menat som skryt utan som en ytterst seriöst ställd fråga.... Det råder dock ingen tvekan om vilken av de två jag helst hade suttit i vid skarp läge. Av tio 103-vagnar på kompaniet så rullade vid ett tillfälle endast två. En av kapten B:s lumparpolare, numera även han kapten och ansvarig för BTA:n, berättade att han under uppstarten av en övning i Skövde varit med om att alla vagnar på kompaniet utom en gått sönder på sträckan mellan garageplan och grovspolen...(ca 300 meter för er som inte är så hemma på P4). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 (edited) Nån mer än jag här på forumet som krigat till det i TVÅ av vagnarna på listan? :P den spelades in 04/05 dokumentären dvs vår utbildningskull EDIT: ojoj sorry the swede Edited January 5, 2006 by wigurt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted January 5, 2006 Report Share Posted January 5, 2006 (edited) suttit i vid skarp läge. Av tio 103-vagnar på kompaniet så rullade vid ett tillfälle endast två. En av kapten B:s lumparpolare, numera även han kapten och ansvarig för BTA:n, berättade att han under uppstarten av en övning i Skövde varit med om att alla vagnar på kompaniet utom en gått sönder på sträckan mellan garageplan och grovspolen...(ca 300 meter för er som inte är så hemma på P4). Ren nyfikenhet: Av vilken anledning gick de i sönder? Motor? Styrning? osv. +edit+ SKa utveckla frågan lite mer. Vilken är/var anledningen till att de blev stillastående oftast? Edited January 5, 2006 by Honken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 5, 2006 Report Share Posted January 5, 2006 122an Bandagregat skulle jag nog våga sägga typ det ända som går sönder på dom. Men nog älskar vi henne för det. STRV103 vet jag inget om (fast banden där med kanske?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 5, 2006 Report Share Posted January 5, 2006 @Wigurt @Sandqvist Innan ni postar, läs, fundera och förstå de inlägg ni tror att ni svarar på. Som det är nu svamlar ni bara. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted January 5, 2006 Report Share Posted January 5, 2006 Ren nyfikenhet:Av vilken anledning gick de i sönder? Motor? Styrning? osv. +edit+ SKa utveckla frågan lite mer. Vilken är/var anledningen till att de blev stillastående oftast? Allt möjligt, men oftast var det hydraulläckage, eller olika motorfel. Hela styr/rikt-systemet drivs ju hydrauliskt så det är mycket som kan läcka där. Fördelen med att ha två motorer är ju att man kan köra på bara den ena, även om det går långsamt. Bandkrängning var relativt ovanligt på 103. Det händer generellt sett oftare på Leoparden, om man kör på fel sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 5, 2006 Report Share Posted January 5, 2006 Nån mer än jag här på forumet som krigat till det i TVÅ av vagnarna på listan? :P Nej men MOT tre av dem 122, 103 och Centurionen (vet ej vilken men bedömt 104:an) /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted January 5, 2006 Report Share Posted January 5, 2006 Nån mer än jag här på forumet som krigat till det i TVÅ av vagnarna på listan? :P Nej men MOT tre av dem 122, 103 och Centurionen (vet ej vilken men bedömt 104:an) /Krook ja mot 2 av dom iaf t72, 122 samt 121 :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted January 7, 2006 Report Share Posted January 7, 2006 Kändes helt rätt när man såg det och såg våra svenska vagnar. Ok, lite galen körning, men den jag brukar få se är ganska hämmad Men att stridsvagn S kom med var en liten överraskning. Dock så att dom kallade det för en "fredlig" vagn lite konstigt. Kan ett vapen gjort för att döda vara fredligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meradan Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Men att stridsvagn S kom med var en liten överraskning. Dock så att dom kallade det för en "fredlig" vagn lite konstigt. Kan ett vapen gjort för att döda vara fredligt? Det kan eventuellt bero på att vagnen är väl lämpad för defensiv strid iom dess låga profil och fasta kanon och har lite problem att dra jämnt med en tornförsedd stridsvagn som kan använda sig av stabiliserad kanon och därmed skjuta under gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Men att stridsvagn S kom med var en liten överraskning. Dock så att dom kallade det för en "fredlig" vagn lite konstigt. Kan ett vapen gjort för att döda vara fredligt? Det kan eventuellt bero på att vagnen är väl lämpad för defensiv strid iom dess låga profil och fasta kanon och har lite problem att dra jämnt med en tornförsedd stridsvagn som kan använda sig av stabiliserad kanon och därmed skjuta under gång. Defensiv kan jag gå med på att kalla den, men de sa även att den var anpassad för strid mot en invaderande Ryss längs norrlandsvägar och det håller jag inte med om. Dels har den rätt kass framkomlighet i snö och den låga profilen gör den synnerligen lämpad för strid i skåneterräng som tvärtemot gänse uppfattning inte är särskilt platt utan består av mycket små åsar, mindre berg och kullar. MekB 7 t.ex. var ju utrustade med 103 och inte 104. Att den även fanns på MekB19 må vara hänt men att påstå att den är speciellt framtagen för Norrland är fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hapazard Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Förutom 103: ans andra problem, borde inte nackdelen med att inte kunna skjuta under gång vara möjlig att lösa. Den hade ju redan reglerbar höjd så varför ine gyrostabillisera den. Om man kan gyrostabillisera en kanon verför inte en hel kaross? På så sätt skulle siktena vara stadiga i höjdled om än inte i sidled. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Det hade nog blivit ett rent helvete för hydralsystemet att hänga med i så fall för att hålla kanonen i jämnhöjd. Med slitage därefter förstås. Om det ens skulle ha funkat. Om man ser i avsnittet om tanksen så jobbar inte hydralsystemet så övedrivet snabbt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hapazard Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Nu är ju inte jag så insatt men är det inte hydral styrning på kanonen i tex en 122? I så fall borde det vara möjligt att skala upp systemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meradan Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 (edited) Defensiv kan jag gå med på att kalla den, men de sa även att den var anpassad för strid mot en invaderande Ryss längs norrlandsvägar och det håller jag inte med om. Dels har den rätt kass framkomlighet i snö och den låga profilen gör den synnerligen lämpad för strid i skåneterräng som tvärtemot gänse uppfattning inte är särskilt platt utan består av mycket små åsar, mindre berg och kullar. MekB 7 t.ex. var ju utrustade med 103 och inte 104. Att den även fanns på MekB19 må vara hänt men att påstå att den är speciellt framtagen för Norrland är fel. Nu ska vi väl inte gå och beskylla dessa populärvetenskapliga jämförelserna som går på discovery för att fara med hela sanningen inte.. =) Jag har tyckt mig se en tendens bland alla jämförelserna att de har en stor mängd slump med, samt att ballhetsfaktorn är ganska avgörande i vissa jämförelser tillsammans med tillverknings-/användarland @hapazard: Det är en viss skillnad i att låta en metallpinne några få ton balanseras, jämfört med ett helt chassi, där chassit i så fall i praktiken blir ofjädrat, även om en måttlig guppighet skulle jämnas ut och kännas som plattmark istället. Edited January 9, 2006 by Meradan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 (edited) Om man skall vara lite petig så är det elektrisk drift på tornet i 122, i 121 var det hydraulisk drift. Edited January 9, 2006 by Rickard N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honke Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Någon som vet vad programmet hette???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 (edited) bläddrade lite i tråden och fick fram att programet heter Top Ten Tanks Edited January 17, 2006 by Honken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honke Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 bläddrade lite i tråden och fick fram att programet heter Top Ten Tanks Okej. Tackar. Hmm jag såg ett program som hette likadant i lördags kl 1600 ihopp om det skulle vara ovanstående program. Men där var inte någon leopard med. Utan den som vann var , hör o häpna: Ryska T34?! Skulle gärna vilja se programmet med Strv 122... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 bläddrade lite i tråden och fick fram att programet heter Top Ten Tanks Okej. Tackar. Hmm jag såg ett program som hette likadant i lördags kl 1600 ihopp om det skulle vara ovanstående program. Men där var inte någon leopard med. Utan den som vann var , hör o häpna: Ryska T34?! Skulle gärna vilja se programmet med Strv 122... Om du hade bemödat dig med att läsa igenom HELA tråden hade du ganska snabbt upptäckt att det finns två program på Discovery som av någon outgrundlig anledning heter samma sak vari det ena programmet Leo2 blev utsedd till bästa vagn. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honke Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Okej. Tyvärr hade jag inte tid o läsa hela tråden. Sorry. Då vet jag en som ska leta på discovery! Tack för hjälpen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.