Jump to content

Tidernas främsta stridsvagnar @ discoverychannel


ErikH

Recommended Posts

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...
Guest gullan

Äntligen fick man då se det, den "rätta" versionen. Att lilla Sverige kan få med 1 ½ strv på listan.

 

Härligt att se en exalterad kn Brehag.

 

Någon som vet vilket år de spelades in? Kan det vara 04/05?

Link to comment
Share on other sites

Dax att skryta nu achilleos ;)

 

Det var absolut inte menat som skryt utan som en ytterst seriöst ställd fråga.... :unsure:

 

Det råder dock ingen tvekan om vilken av de två jag helst hade suttit i vid skarp läge. Av tio 103-vagnar på kompaniet så rullade vid ett tillfälle endast två.

 

En av kapten B:s lumparpolare, numera även han kapten och ansvarig för BTA:n, berättade att han under uppstarten av en övning i Skövde varit med om att alla vagnar på kompaniet utom en gått sönder på sträckan mellan garageplan och grovspolen...(ca 300 meter för er som inte är så hemma på P4).

Link to comment
Share on other sites

suttit i vid skarp läge. Av tio 103-vagnar på kompaniet så rullade vid ett tillfälle endast två.

 

En av kapten B:s lumparpolare, numera även han kapten och ansvarig för BTA:n, berättade att han under uppstarten av en övning i Skövde varit med om att alla vagnar på kompaniet utom en gått sönder på sträckan mellan garageplan och grovspolen...(ca 300 meter för er som inte är så hemma på P4).

 

Ren nyfikenhet:

Av vilken anledning gick de i sönder?

Motor?

Styrning?

osv.

 

+edit+

SKa utveckla frågan lite mer. Vilken är/var anledningen till att de blev stillastående oftast?

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

Ren nyfikenhet:

Av vilken anledning gick de i sönder?

Motor?

Styrning?

osv.

 

+edit+

SKa utveckla frågan lite mer. Vilken är/var anledningen till att de blev stillastående oftast?

 

Allt möjligt, men oftast var det hydraulläckage, eller olika motorfel. Hela styr/rikt-systemet drivs ju hydrauliskt så det är mycket som kan läcka där. Fördelen med att ha två motorer är ju att man kan köra på bara den ena, även om det går långsamt. Bandkrängning var relativt ovanligt på 103. Det händer generellt sett oftare på Leoparden, om man kör på fel sätt.

Link to comment
Share on other sites

Kändes helt rätt när man såg det och såg våra svenska vagnar. Ok, lite galen körning, men den jag brukar få se är ganska hämmad :/

 

Men att stridsvagn S kom med var en liten överraskning. Dock så att dom kallade det för en "fredlig" vagn lite konstigt. Kan ett vapen gjort för att döda vara fredligt?

Link to comment
Share on other sites

Men att stridsvagn S kom med var en liten överraskning. Dock så att dom kallade det för en "fredlig" vagn lite konstigt. Kan ett vapen gjort för att döda vara fredligt?

 

Det kan eventuellt bero på att vagnen är väl lämpad för defensiv strid iom dess låga profil och fasta kanon och har lite problem att dra jämnt med en tornförsedd stridsvagn som kan använda sig av stabiliserad kanon och därmed skjuta under gång.

Link to comment
Share on other sites

Men att stridsvagn S kom med var en liten överraskning. Dock så att dom kallade det för en "fredlig" vagn lite konstigt. Kan ett vapen gjort för att döda vara fredligt?

 

Det kan eventuellt bero på att vagnen är väl lämpad för defensiv strid iom dess låga profil och fasta kanon och har lite problem att dra jämnt med en tornförsedd stridsvagn som kan använda sig av stabiliserad kanon och därmed skjuta under gång.

 

Defensiv kan jag gå med på att kalla den, men de sa även att den var anpassad för strid mot en invaderande Ryss längs norrlandsvägar och det håller jag inte med om. Dels har den rätt kass framkomlighet i snö och den låga profilen gör den synnerligen lämpad för strid i skåneterräng som tvärtemot gänse uppfattning inte är särskilt platt utan består av mycket små åsar, mindre berg och kullar. MekB 7 t.ex. var ju utrustade med 103 och inte 104. Att den även fanns på MekB19 må vara hänt men att påstå att den är speciellt framtagen för Norrland är fel.

Link to comment
Share on other sites

Förutom 103: ans andra problem, borde inte nackdelen med att inte kunna skjuta under gång vara möjlig att lösa. Den hade ju redan reglerbar höjd så varför ine gyrostabillisera den. Om man kan gyrostabillisera en kanon verför inte en hel kaross?

 

På så sätt skulle siktena vara stadiga i höjdled om än inte i sidled.

Link to comment
Share on other sites

Det hade nog blivit ett rent helvete för hydralsystemet att hänga med i så fall för att hålla kanonen i jämnhöjd. Med slitage därefter förstås.

Om det ens skulle ha funkat. Om man ser i avsnittet om tanksen så jobbar inte hydralsystemet så övedrivet snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Defensiv kan jag gå med på att kalla den, men de sa även att den var anpassad för strid mot en invaderande Ryss längs norrlandsvägar och det håller jag inte med om. Dels har den rätt kass framkomlighet i snö och den låga profilen gör den synnerligen lämpad för strid i skåneterräng som tvärtemot gänse uppfattning inte är särskilt platt utan består av mycket små åsar, mindre berg och kullar. MekB 7 t.ex. var ju utrustade med 103 och inte 104. Att den även fanns på MekB19 må vara hänt men att påstå att den är speciellt framtagen för Norrland är fel.

 

Nu ska vi väl inte gå och beskylla dessa populärvetenskapliga jämförelserna som går på discovery för att fara med hela sanningen inte.. =)

 

Jag har tyckt mig se en tendens bland alla jämförelserna att de har en stor mängd slump med, samt att ballhetsfaktorn är ganska avgörande i vissa jämförelser tillsammans med tillverknings-/användarland

 

@hapazard:

Det är en viss skillnad i att låta en metallpinne några få ton balanseras, jämfört med ett helt chassi, där chassit i så fall i praktiken blir ofjädrat, även om en måttlig guppighet skulle jämnas ut och kännas som plattmark istället.

Edited by Meradan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
bläddrade lite i tråden och fick fram att programet heter Top Ten Tanks

 

 

Okej. Tackar. Hmm jag såg ett program som hette likadant i lördags kl 1600 ihopp om det skulle vara ovanstående program. Men där var inte någon leopard med. Utan den som vann var , hör o häpna: Ryska T34?!

 

Skulle gärna vilja se programmet med Strv 122...

Link to comment
Share on other sites

bläddrade lite i tråden och fick fram att programet heter Top Ten Tanks

 

 

Okej. Tackar. Hmm jag såg ett program som hette likadant i lördags kl 1600 ihopp om det skulle vara ovanstående program. Men där var inte någon leopard med. Utan den som vann var , hör o häpna: Ryska T34?!

 

Skulle gärna vilja se programmet med Strv 122...

 

Om du hade bemödat dig med att läsa igenom HELA tråden hade du ganska snabbt upptäckt att det finns två program på Discovery som av någon outgrundlig anledning heter samma sak vari det ena programmet Leo2 blev utsedd till bästa vagn.

 

The Swede :/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...