svalan Posted February 22, 2008 Report Posted February 22, 2008 triggerpuller: Att straffa soldater som vill säga upp sig är ju orimligt. Finns ju flera anledningar. Tex att lönen sjunker, tjänsten är något annat än specificerat, boendet under tillåten standard (faktum från mina tidigare anställningar). Men framför allt personalproblem eller samarbetsproblem inom enheten. I ett yrkesperspektiv kan man inte längre bara stå och ta emot skiten som kommer flygande i det som rör icke-tjänst. Tiden med den blint lojala soldaten som accepterar allt oavsett om det är dålig mat, lön boende osv hoppas jag innerligt är förbi. Bara för att försvarsmakten KAN så betyder det inte att man SKA ha odrägliga arbetsförhållanden. Och så länge arbetsförhållandena är dåliga så ska personalen inte jobba där. Missförstå mig inte. Under insats ska enligt mig soldaten acceptera andra förhållanden än det jag gnäller om ovan. Quote
Guest Triggerpuller Posted February 22, 2008 Report Posted February 22, 2008 (edited) triggerpuller:Att straffa soldater som vill säga upp sig är ju orimligt. Finns ju flera anledningar. Tex att lönen sjunker, tjänsten är något annat än specificerat, boendet under tillåten standard (faktum från mina tidigare anställningar). Men framför allt personalproblem eller samarbetsproblem inom enheten. I ett yrkesperspektiv kan man inte längre bara stå och ta emot skiten som kommer flygande i det som rör icke-tjänst. Tiden med den blint lojala soldaten som accepterar allt oavsett om det är dålig mat, lön boende osv hoppas jag innerligt är förbi. Bara för att försvarsmakten KAN så betyder det inte att man SKA ha odrägliga arbetsförhållanden. Och så länge arbetsförhållandena är dåliga så ska personalen inte jobba där. Missförstå mig inte. Under insats ska enligt mig soldaten acceptera andra förhållanden än det jag gnäller om ovan. Jag menar inte på något sätt att man skall ha odrägliga arbetsförhållanden etc. Men faktum är att när man skriver på exv ett bindande 4-årskontrakt tänker man sig för både en och tio gånger innan och då vet arbetsgivaren hur förbandet kommer att se ut på lång sikt samt kan planera därefter. Alla regler och lagar skall efterlevas avseende arbetssituationen och det skall vara klart angivet i anställningskontraktet vilka huvudsakliga arbetsuppgifter som man skall utföra. Om inte avtalet följs blir det ju avtalsbrott från FM:s sida. Sen så måste soldaterna ha ett eget fackförbund. Edited February 22, 2008 by Triggerpuller Quote
GC1 Posted February 22, 2008 Report Posted February 22, 2008 triggerpuller:Att straffa soldater som vill säga upp sig är ju orimligt. Finns ju flera anledningar. Tex att lönen sjunker, tjänsten är något annat än specificerat, boendet under tillåten standard (faktum från mina tidigare anställningar). Men framför allt personalproblem eller samarbetsproblem inom enheten. I ett yrkesperspektiv kan man inte längre bara stå och ta emot skiten som kommer flygande i det som rör icke-tjänst. Tiden med den blint lojala soldaten som accepterar allt oavsett om det är dålig mat, lön boende osv hoppas jag innerligt är förbi. Bara för att försvarsmakten KAN så betyder det inte att man SKA ha odrägliga arbetsförhållanden. Och så länge arbetsförhållandena är dåliga så ska personalen inte jobba där. Missförstå mig inte. Under insats ska enligt mig soldaten acceptera andra förhållanden än det jag gnäller om ovan. Straff är väl att ta i... Däremot så har jag noll och ingen förståelse för soldater som anmäler intresse, tar anställning och sen inte fullgör sina kontrakt med hänvisning till att det inte var som man tänkt. Problemet är delvis FMs eget eftersom man hårdrekryterar på ett sätt jag inte tycker om men när man väl satt sin kråka där så är det inte som vilken FBU kurs som helst utan det hela är faktist på riktigt. Innan man utsätter sig själv och sin omgivning för något sånt här så gäller det att man har tänkt igenom det hela såpass att det inte är begränsad tillgång till internet som gör att man tappar sugen.... Quote
01/B3 Posted August 31, 2008 Report Posted August 31, 2008 Dagens industri har en artikel om NBG idag (31/8): Därför kom EU:s allra dyraste stridsgrupp aldrig till skott Quote
trisse Posted March 2, 2010 Report Posted March 2, 2010 Någon som kan bekräfta uppgifterna att den i media aktuelle polischefen, Göran Lindberg, var "gender rådgivare" åt Karl Engelbrektson under NBG 08. Om detta är sant kan jag inte låta bli att le litegrann. Quote
Skanefane Posted March 2, 2010 Report Posted March 2, 2010 (edited) Någon som kan bekräfta uppgifterna att den i media aktuelle polischefen, Göran Lindberg, var "gender rådgivare" åt Karl Engelbrektson under NBG 08. Om detta är sant kan jag inte låta bli att le litegrann. Verkar finnas viss substans i detta.. http://www.genderforce.se/dokument/Genderf...rev3_070413.pdf [Förtydligande: Länken ovan visar enbart att Lindberg har undervisat FM's personal i genderfrågor och i samma nyhetsbrev men i en annan artikel så omskrivs också NBG08 som ett förband som kommer att använda sig utav "Gender Field Advisors", dock utan direkt koppling till Lindberg ] Edited March 2, 2010 by Skanefane Quote
Anders Posted March 2, 2010 Report Posted March 2, 2010 Någon som kan bekräfta uppgifterna att den i media aktuelle polischefen, Göran Lindberg, var "gender rådgivare" åt Karl Engelbrektson under NBG 08. Om detta är sant kan jag inte låta bli att le litegrann. Nej, det är inte sant. Eller rättare sagt, Göran Lindberg ingick inte i NBG 08. Om han och C NBG hade brevduvekorrespondens i genderfrågor är väl svårt att sia om, men Lindberg hade ingen officiell anknytning till förbandet. Quote
Kryptörn Posted October 29, 2010 Report Posted October 29, 2010 (edited) Återupplivar en gammal tråd: Riksrevisionen har granskat uppsättningen av 2008 års upplaga av nordiska elefantiasisstridsgruppen och kommer med kritik: För dålig styrning, för sen styrning, för dålig återkoppling, för mycket materiel (av fel sort), för lite materiel (av rätt sort), för sent beställd materiel, för lite samövning, för dålig kostnadskontroll, för dålig strategisk transportförmåga och för stor organisation i förhållande till uppgift och beställning. Artikel i SvD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kritik-for-nordic-battle-group_5589783.svd Riksrevisionen: http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/EArchiveItemPage____555.aspx?publicationid=2964&order=ZmFsc2U= Edited October 29, 2010 by Kryptörn Quote
Recommended Posts