Stella-Polaris Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 I tråden FJS aspiranter kom frågan om antagningen till a-dyk upp. Röjsop menade att man kan bli antagen som a-dyk medan Rokare menade att man först måste bli antagen till KJ I Urtiden,dvs när jag gjorde lumpen, fanns A-dyk Flottan. Dessa togs ut av flottan och de antagna placerades på KJ. De var alltså uttagna A-dykare. Dock var dessa tvungna att klara KJs A-dyk uttagning för att få fortsätta utbildningen som A-dyk. De utbildades alltså tillsammans med KJ A-dyk. När KJ utbildningen var klar, och alla muckade, fick de som var uttagna av flottan åka vidare för ytterligare tre månaders utbildning. Bla skulle de ha u-båts tjänst (3 man i torpedtub och så vattenfyllde man så de kunde simma ut. perfekt tjänst för klaustrofobiker) Finns nu de här "Flottans A-dyk" kvar och i så fall grundutbildas de fortfarande av KJ? Quote
Amfibieslusken Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 Flottan A-dyk lades ner 1979. Quote
Stella-Polaris Posted August 21, 2005 Author Report Posted August 21, 2005 Flottan A-dyk lades ner 1979. <{POST_SNAPBACK}> Menar du med det att Flottans utbildning av A-dyk lades ner 79 och flyttades över till KJ. Jag låg inne 83-84 och vi hadde A-dyk Flottan hos oss. Quote
badvakten Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 Flottan A-dyk lades ner 1979. <{POST_SNAPBACK}> inte riktigt.. det kan mycket väl ha varit så att flottans egen utbildning lades ner -79 (jag minns inte) men folk krigsplacerades i flottan som just flottan adyk fram till -84 eller -85 såsom stella-polaris beskriver.. nån som passerar dykboden på korsö i närtid kan ju kolla på väggarna vilket det sista året med ankare framför vissa namn(jag har för mig att det e 83-84 men det var ju så länge sedan jag var där).. Quote
Amfibieslusken Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 (edited) Flottan A-dyk lades ner 1979. <{POST_SNAPBACK}> inte riktigt.. det kan mycket väl ha varit så att flottans egen utbildning lades ner -79 Jepp det var det jag menade. Har för mig att det stod i boken Kustjägare 1956-1996. Samt på denna sidan Amf1 om A-dyk Edited August 21, 2005 by Amfibieslusken Quote
Rokare Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 Morning Röjsop kan nog tämligen exakt hjälpa oss med den historiska infon då han är både röjdyk, FL-Adyk och sedan KJ & A-Dyk. Vi får väl helt enkelt be om en liten redogörelse av honom i denna tråden för att stilla vår historiska nyfikenhet. Fakta är dock att idag finns ingen Fl-Adyk kvar utan endast spaningspluton, som är sprungen ur det som tidigare var A-dykTo. GMY Quote
Stella-Polaris Posted August 21, 2005 Author Report Posted August 21, 2005 Morning Röjsop kan nog tämligen exakt hjälpa oss med den historiska infon då han är både röjdyk, FL-Adyk och sedan KJ & A-Dyk. Vi får väl helt enkelt be om en liten redogörelse av honom i denna tråden för att stilla vår historiska nyfikenhet. Fakta är dock att idag finns ingen Fl-Adyk kvar utan endast spaningspluton, som är sprungen ur det som tidigare var A-dykTo. GMY <{POST_SNAPBACK}> Kan vi med det säga att flottan upphört att ha a-dykare, dvs att u-båt/a-dyk kombinationen är historia? Quote
badvakten Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 (edited) Kan vi med det säga att flottan upphört att ha a-dykare, dvs att u-båt/a-dyk kombinationen är historia? <{POST_SNAPBACK}> flottan har, mig veteligen iaf, inga adyk längre (inte sedan det glada -80 talet) men slussning från ubåt övades iaf till och från under -90 talet, inte i nån större utsträckning men ändå.. Edited August 21, 2005 by badvakten Quote
fogel02 Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 stella-polaris med tanke på att södermanlands klassen har dyksluss så tvivlar jag på att slussnings iden är historia Quote
Weerdo Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 i den nya budgeten, tror jag det var så står det att en ubåt skall specialanpassas för SF förband. Kan ju tänka mig att det är SSG i hakarna men dagens a-dyk kan säkert även i framtiden utbildas inom detta system. Quote
Rokare Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 Afton Jag, och fler med mig, ser gärna att denna tråden fokuserar mer på Flottan A-dyk och betydligt mindre, snarare minimalt, på eventuell slussningsförmåga hos förband eller maskin osv. Det finns en del öppen info, men förr eller senare skriver någon något som inte borde skrivits och det blir obra av allt. Ergo: Enough om slussning. Ta det som ni vill, tyck jag är dryg, fånig osv.. men så känner jag det utan att för den sakens skulle leka blågul eller vara en BG-wannabe. GMY Quote
röjsop Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 Rätta mig gärna om jag har fel men detta är min bild av hur det var: Flottan A-dyk var från början ett "vapensystem" för flottan att sabotera fartyg med, men sedan såg man på Navy SEAL:s insattser i Vietnam och förstod att man kunde använda dom till spaning/dold strid(prickskytte och "tysta" angrepp). Sedan förstod man att det mest effektiva sättet att organisera var på KA, och det startades en utbildning där med. Och som en logisk följd ville inte försvarsledningen ha två snarlika utbildningar så man slog ihop det (eller "svek flottan" som vissa uttryckte det). Jag tror det paralellkördes mellan 1977-1979. Jag blev flyttad 1977 men i princip alla befälen var från flottan. Angående rekryteringssätt så var sökning mycket vanligt, dock förekom både direktintagning till YOP (rekryterna var kadetter) och att folk vad jag förstod gjorde klassisk vpl där. Eftersom systemet var nytt så visste nog ingen riktigt regelverket. Jag minns inte om folk först gjorde rekryten på KJS eller inte. Jag är vidare osäker på om KJS antog direkt, eller om folk var tvungna att först göra ordinarie vpl. U-båten jag upplevde var HMS Spiggen, en miniubåt. Men man kunde både åka 200-båt och andra fartyg vid behov. Quote
Rokare Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 Kul med spiggen röjsop, berätta gärna mer om den och upplevelser ombord. GMY Quote
röjsop Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 @Rokare: Pytteliten och illaluktande är tyvärr dom upplevelser som jag först kommer och tänka på, fast det tror jag alla u-båtar har gemensamt tillsammans med sina dåligt sjöegenskaper vid ytan. Fast man var ju lätt euforisk när man åkte den, man slapp ju simma och frysa! Hemlighetsmakeriet var i sann ubåtsanda på gränsen till paranoia, och många av befälen överdrivet trevliga. Jag vet ju inte riktigt vad som är öppen information om den, så jag vill inte tala om detaljer. Quote
Rokare Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 Vilken spiggen var det? Spiggen I eller Spiggen II? Är ju lite olika modernitet på dem. GMY Quote
röjsop Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 Det var HMS Spiggen (I), som f.ö finns att betrakta på Imperial War Museum i England. Den såldes till museumet i samma veva som jag förflyttades. Den var ju en aning primitiv, det måste medges. Dess efterträdare är som du påstår långt ifrån primitiv! Quote
Rokare Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 Okaj då är jag med, iofs sägs det att Spiggen I utrangerades redan 1972, var du med så tidigt? GMY Quote
Amfibieslusken Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 (edited) Flottan A-dyk var från början ett "vapensystem" för flottan att sabotera fartyg med, men sedan såg man på Navy SEAL:s insattser i Vietnam och förstod att man kunde använda dom till spaning/dold strid(prickskytte och "tysta" angrepp). Sedan förstod man att det mest effektiva sättet att organisera var på KA, och det startades en utbildning där med. Och som en logisk följd ville inte försvarsledningen ha två snarlika utbildningar så man slog ihop det (eller "svek flottan" som vissa uttryckte det). Jag tror det paralellkördes mellan 1977-1979. Jag blev flyttad 1977 men i princip alla befälen var från flottan. Okej nu blir jag nyfiken här. Först kan du förklara för mig vad du menar med "tysta angrepp". Det har jag aldrig hört talas om förut. Menar du kanske att de smög runt med ljuddämpade K-pistar och sköt soldater på måfå eller smög runt och skar halsen/vred nacken av dem som Rambo? Vidare säger du att A-dyk KA började utbildas efter man tittat på SEALs i Vietnam och att man började utbilda attackdykare för insatser på land först då? Jag vet inte vad du tycker Röjsop, men informationen som finns på Amf1-s hemsida och den officiella informationen om Attackdykarna stämmer inte med det du säger. Jag citerar: "Historik Attackdykare (A-dyk) utbildades för första gången i Sverige 1955 i flottan. Dessa inriktades framförallt mot uppgifter i eller nära anslutning till vatten, exempelvis sabotage mot fartyg och fartygsbaser. I och med att Kustartilleriets Kustjägarskola (KJS) startade 1956 uppstod ett behov av attackdykare som även kunde lösa uppgifter på land med tyngdpunkt på spaning. Attackdykarna organiserades i en tropp ingående i Kustjägarkompaniet och den första kullen tog examen 1957." (Källa: Amf1 om A-dyk Vad som framgår utifrån denna sidan så utbildades A-dyk för KA redan 1957 med spanings- och stridsuppgifter på land och var organiserade i KJkomp. Hur kommer det sig då att A-dyk KA enligt dig bildades först 1977 och parallell-utbildades med A-dyk flottan mellan 1977-1979 när det är uppenbart att det har skett sedan 1957? Ursäkta min nyfikenhet men jag och flera andra vill gärna veta. Edited August 22, 2005 by Amfibieslusken Quote
j.. Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 alltså det offensiva dykeriet har två olika rötter, båda från ww2.. den ena roten är offensiva aktioner, spränga skepp i hamn osv, där italien (!) måste betraktas som pionjär.. den andra är landstigningsföreberedelser där vi pratar ncdu/udt som en av de stora ursprungen, med rek och ingengörsuppgifter.. alltså sveriges landstigningsflotta har under de senaste århundradena varit ganska liten om man jämför med text usa.. således var det svenska adyks ursprung flottan adyk, grabbar med hår i arslet som skulle smyga omkring med en dolk emellan tänderna i fiendens hamnar eller placera laddningar på fientliga fartyg.. sedan skapades närförsvarsskolan, sedemera kustjägarskolan, där förebilden var royal marines och således sbs för adyk.. dessa var då mera skogsmatroser, dvs uppgiften löstes på land, inte som flottan adyk, i eller i nära anslutning till vattnet.. eftersom fm fram till början av -90 talet var inriktat mot att HEJDA ett fientligt angrepp i ww3 och vi aldrig haft en särskilt stor ubåtsflotta så ansågs var mindre intelligent att offra en ubåt för att leverera grdmän (för övrigt en självmordsuppgift under de förhållandena).. detta gjorde att ww2 taktiken började anses som kanske inte helt realistisk och flottan adyk fasades således ut (flyttades först över till ka och togs sedemera helt bort ur kriorg).. j Quote
KD803 Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 U-båten jag upplevde var HMS Spiggen, en miniubåt. Men man kunde både åka 200-båt och andra fartyg vid behov. <{POST_SNAPBACK}> Eftersom HMS Spiggen utrangerades 1970, några år innan du påstår att du tjänstgjorde som röjdyk/adyk/osv så ställer jag mig något tveksam till att du skulle ha "upplevt" henne. Möjligtvis uppankrad någonstans, men aldrig att du skulle ha "åkt" med henne. Quote
Hotel Charlie One Posted August 23, 2005 Report Posted August 23, 2005 Börjar undra var röjsop tog vägen... Quote
Sir Vival Posted August 23, 2005 Report Posted August 23, 2005 Börjar undra var röjsop tog vägen... Han har kanske ett jobb att sköta... Quote
Hotel Charlie One Posted August 23, 2005 Report Posted August 23, 2005 Ja. Han är säkert ute och flyger. Quote
Hotel Charlie One Posted September 16, 2005 Report Posted September 16, 2005 Apropå absolut ingenting... Börjar undra om vi inte varit utsatta för en bs-bomber. Quote
Probos Posted September 16, 2005 Report Posted September 16, 2005 Jag kan berätta hur uttagningen till A-dyk gick till 1991-92 iallafall eftersom jag var med då (ej uttagen). Alla som låg inne på PB KJ fick vara med på uttagningen som bestod av diverse fystest och anda uthållighetstester. Det var faktiskt en ganska allvarlig incident där en kille kollapsade. De som hade bäst resultat togs ut. Jag tror inte någon antogs på annat sätt till a-dyk det året. Quote
simon Posted September 16, 2005 Report Posted September 16, 2005 Apropå absolut ingenting...Börjar undra om vi inte varit utsatta för en bs-bomber. <{POST_SNAPBACK}> Grejen är ju iofs att röjsop inte varit inloggad efter att BJE postade sitt "avslöjande inlägg", var han är vetitusan.... Intressant det här... ;) Quote
Pbmin Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Skulle inte Röjsop till Ryssland? Har för mig att han sa det... Quote
Vysotskij Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Finns inte en sportmössa att hitta Internetaccess bortom Narva... Quote
Stella-Polaris Posted September 17, 2005 Author Report Posted September 17, 2005 Finns inte en sportmössa att hitta Internetaccess bortom Narva... <{POST_SNAPBACK}> Och om så är tangentborden lite knepiga..... Quote
Recommended Posts