Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Japp, verkar som om den plutonen inte delade din uppfattning. Eftersom jag inte var där ska jag inte ha några synpunkter varken på det ena eller andra hållet, men uppenbarligen var det så att inte alla var fullt lika förtjusta. 2 plutoner dök inte ens upp?

det är rätt att 2 plutoner inte kom , den ena för att den inte har någon personal & den andra på grund av inre stridigheter. ingen av plutonerna uteblev på grund av övningsupplägget. dom fyra plutoner som fullföljde övningen var nöjda.

Edited by The Swede
  • Replies 255
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det är inte roligt att behöva stå framåtböjd med särade skinkor och samtidigt behöva se ut som om man tycker om det som drabbar en.

Jag är övertygad om att de andra plutonerna på övningen hade det alldeles UNDERBART med en massa krig och örlog (det lät så på kompstri-nätet i alla fall). Dessvärre så var övningen, eller UBKn om ni så vill, ett totalt mörker för undertecknad.

Förhoppningsvis vänder alltihop till dur i och med att Södra Skånska guppet tar över utbildningen framöver. Fick ett mycket gott intryck av utbansv.

Posted

Jag är den förste att beklaga Flamdämpares beslut att packa säcken och lämna in. Hoppas du omprövar ditt beslut och återkommer i värmen, mannen. När det gäller övningen på Revinge och den avhoppade plutonen så var det självfallet djupt olyckligt med inte helt obegripligt med tanke på bakgrundshistorien. En barnslig reaktion som fick tråkiga konsekvenser och säkert retade upp en hel del folk. Förhoppningsvis kommer det något bra ur det här även om själva avhoppet kan och skall ifrågasättas.

Man måste börja ta vuxna människor på allvar och respektera den tid de lägger ner på sin fritid och efter en lång arbetsvecka. Ingen vill åka terrängbil i flera timmar på fredag kväll och sedan tycka att övningstiden disponeras dåligt och på fel saker. Man klarar en kass övning då och då, men inte varje gång. Viljan att "stå ut" försvinner koefficient med antalet trista och innehållslösa övningar, så är det bara. Ingångsvärdena inför helgen var UBK, men det som utspelade sig var en tillämpad kompaniövning med väldigt lite innehåll för delar av övningstruppen. Kul för dem som hade att pyssla med, mindre kul för dem som mest frös och svalt.

SLUT

Posted

Och här gör jag en 3150 mot många andra. Redan lämnat in pga (var yoff asp.), FB04 men det gick inte att hålla emot längre..

- gick precis med i HV, Malmö 41.komp.

Där bjöds det på kaffé och halvfrusen mazarin (det var sig likt sedan man var HVU)..

Hoppas på en givande tid framöver.

Fjun

Posted
@Fjun: Finns nog en IP nära dig när du tröttnat på never-ending-fika :D

Japp, 3 IP, 4 IP och 7 IP! Alla samlade på samma ställe.....

Posted (edited)

Japp. Eftersom det framförts kritik mot övningar etc här så tyckte han det kunde vara motiverat att inskränka vår grundlagsskyddade yttrandefrihet. Snyggt va?

Edited by Hotel Charlie One
Posted

En sån tur att man lämnat 5:e Sovjetiska Hemvärnsbataljonen då. Hoppsan, Var det nån som sa att det var högt i taket inom FM? Clownen kan ju försöka med Soldf-förbud, Det ger bara ännu ett bevis på att något är ruttet där.

Posted

Soldf förbud WTF !? Har jag aldrig hört talas om .

Flamdämpare hoppas att du kommer upp på SIBen i sommar fastän du slutat i HV .

Posted

Om man inte som Bataljonchef. kan ta emot lite kritik så är det han som borde lämna in.

Och att sedan utfärda ett SoldF.förbud det är ju fan i mig LÖJLIGT!!!!!

Så ett tips till ovan nämda Bataljonchef.

"Kolvslå dig själv till sans människa!!"

Och glöm inte att efter ett kolvslag kommer pipstöt.

Posted

Har han ej tagit upp detta till diskusion med berörda eller han tyckte att de var lättare att utfärda ett förbud !?

De e fan tragiskt .

Posted

Det intressanta är inte vad som förevarit innan detta "förbud" kom utan att det de facto uttalades. Jag är i min fulla rätt att uttrycka precis vad jag vill så länge jag inte yppar något hemligt, förtalar någon eller uttrycker mej kränkande.

Undrar förresten vad RikshvC skulle tycka om det hela? :rockon:

Posted

Kära ledningen i ***-Hvbat,

Ta till er kritiken istället för att försöka tysta den. Behåll och vårda relationen till era soldater istället för att genom tveksamma metoder jaga bort de som har nog vett i skallen att framföra sina synpunkter på verksamheten. Sätt er sedan och fundera över hur ni ska lösa uppgiften med en halv grupp ja-sägare när alternativet varit en hel pluton soldater som kan tänka själv?

Posted

Jaha det var det... Vad blir nästa steg ??? Att soldaterna inte får umgås/prata med varandra på fritiden med risk för konspiration mot bataljonen ???? :rockon:

Guest C 02 Städ
Posted

Ta till er kritiken istället för att försöka tysta den. Behåll och vårda relationen till era soldater istället för att genom tveksamma metoder jaga bort de som har nog vett i skallen att framföra sina synpunkter på verksamheten. Sätt er sedan och fundera över hur ni ska lösa uppgiften med en halv grupp ja-sägare när alternativet varit en hel pluton soldater som kan tänka själv?

,O Jag tror att ledningen har tagit åtsig av kritiken tillsammans med myndigheten angående den sk utb-kontrollövningen. Men att spy "galla" på detta forumet tycker jag är fel. Efter vad jag har hört så var det ett möte i lördags med berörda insatspluton där representant från myndigheten och Bataljonchef var med, och vad jag har förstått så var det inget förbud att gå in på soldf för att diskutera: Däremot så förordade dem en vettig diskustion på arrangerade möte. Vilket mötet tydligen hade varit. :Malaj:

Posted

,O Jag tror att ledningen har tagit åtsig av kritiken tillsammans med myndigheten angående den sk utb-kontrollövningen. Men att spy "galla" på detta forumet tycker jag är fel. Efter vad jag har hört så var det ett möte i lördags med berörda insatspluton där representant från myndigheten och Bataljonchef var med, och vad jag har förstått så var det inget förbud att gå in på soldf för att diskutera: Däremot så förordade dem en vettig diskustion på arrangerade möte. Vilket mötet tydligen hade varit. :Malaj:

Tja, varför skulle den här bataljonen på något vis vara känsligare än andra? Det är ju inte bara denna ***-Hvbat som får kritik här omkring, utan här haglar synpunkterna frekvent. På det här forumet härskar moderatorerna, det är de som avgör huruvuda diskussionerna är vettiga eller ej.

Guest C 02 Städ
Posted
,O Det kan ju vara så att dem som har lämnat in nu, gör det bara lättare för resten av plutonen att fungera med en ny chef!? Utan en massa skitsnack!!?? :Malaj: