Jump to content

Recommended Posts

Men inte tog du skada över att få ett brev om HV's nya inriktning? :banghead:

Jag ser det som positivt att de skickar information, även till de som lämnat in för 5 år sedan. Mycket kan ha hänt i livet, det kan finnas möjlighet att få tillbaka soldater den vägen också. Speciellt när de ser att de satsas på NS.

• Replies 255
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nä, jag tog inte skada men jag reagerar på deras dåliga koll på vilka som egentligen är medlemmar i Hv.

Om det varit ett brev avsett för att få mig att söka tillbaka till Hv hade jag inte sagt något men detta är tydligt ett brev avsett för de som ingår i förbandet.

Nä, jag tog inte skada men jag reagerar på deras dåliga koll på vilka som egentligen är medlemmar i Hv.

Om det varit ett brev avsett för att få mig att söka tillbaka till Hv hade jag inte sagt något men detta är tydligt ett brev avsett för de som ingår i förbandet.

Extra jobbigt blir det om man lyckats skicka post till folk som har dött motsv. Även om medelåldern i Hv bedömt har sjunkit betydligt på senare tid så vet man ju aldrig..

Hemvärnet är inte ensamt om att skicka ut brev till avlidena eller fd medlemar, drabbar nog de flesta stora organisationer.

Tröghet i administrationen :)

Säg Swede, hur reagerar du som fd Hemvärnare på det nya hemvärnet. Bra eller dåligt, kan det vara en utveckling som kan locka tillbaka en del som lämnat in?

• 1 month later...

De trogna läsarna av denna tråd känner till mitt ärende. Det var 2,5 år sen nu. Jag trivs i mitt nuvarande förband, men i går så var jag upp på min gamla Hemvärnsgård där jag började min militära "karriär" hösten 1991 och fick vid en väldigt enkel ceremoni mottaga Hemvärnets bronsmedalj av min dåvarande plutonchef, sedermera kompanichef.

På den tiden när jag var väldigt framåt och intresserad av rekrytering så tyckte min pluton att jag gjorde ett bra jobb. Sen blev det lite jobbigt och utan att jag visste om det så blev diplom och medalj liggande.

Iallafall, nu blev det av. Ska gravera namn och datum på baksidan.

:rolleyes:

100112_hv_bronsmedalj.jpg

• 2 weeks later...

Idag har jag meddelat min kvm att jag ska sluta i Hemvärnet men att jag begärt att få sitta som vilande året ut för att se hur det går med KFÖ-systemet.

Om systemet är kvar om ett år måste jag sluta definitivt.

Jag är kapten och har varit kompanichef i fem år. Sedan ett år tillbaka har jag varit stabsbefäl på ett IK. Gick med i HV 1997.

Mycket sorgligt.

Ett svårt, mycket svårt, beslut.

:ph34r:

Idag har jag meddelat min kvm att jag ska sluta i Hemvärnet men att jag begärt att få sitta som vilande året ut för att se hur det går med KFÖ-systemet.

Jag är kapten och har varit kompanichef i fem år. Sedan ett år tillbaka har jag varit stabsbefäl på ett IK. Gick med i HV 1997.

Mycket sorgligt.

:ph34r:

Ett tråkigt, mycket tråkigt, beslut.

:dribble:

• 2 weeks later...

Mycket sorgligt.

:)

Väldigt trist! Du kommer att bli saknad...

• 2 months later...

Då gör man sina sista skälvande timmar i hemvärnet och efter kvällens månadsöppet i förrådet och en sista (antagligen) fika med soldaterna som jag har haft äran att vara kvartermästare för under de senaste sju åren lämnar jag in nycklar och koder imorgon bitti. Känns vemodigt men med utvecklingen ett nödvändigt beslut.

Strid väl mina vänner! :-P

//QM (retired) 8-/

• 1 month later...

Då har jag tagit beslutet att lämna HV efter tre år med ett tidsuttag som motsvarar ett år med heltidsanställning.

Det som gör att jag inte vill vara kvar är det att jag inte orkar leva i denna gråzon mellan civilist och militär som jag har levt i dessa år. Det funkar helt enkelt inte att harva hela tiden emellan de två, jag har inte haft tiden att lära känna mig själv som person under dessa år då plikttroget ställt upp på allt som har efterfrågats på mig. Ofta kvällar mitt i veckan som har kostat mig på ett ekonomiskt- som ett socialt plan.

Man skulle kunna hävda att det nya systemet skulle underlätta för mig eftersom att det endast kräver att jag skulle behöva ställa upp åtta dagar om året. Men jag kan inte garantera att jag håller en tillräckligt bra nivå för att kunna prestera i en krigs/kris situation.

Det som jag känner är att antigen så ska jag jobba heltid som soldat/YO/SO/PSC eller vara heltidscivilist, andra alternativ har jag svårt att se att de skulle vara något som skulle vara bra för mig som person.

Om jag tycker att det är sorgligt eller vemodigt? Inte speciellt, jag ser det mera som ett kapitel som avslutas och ett steg i min personliga utveckling.

Om jag kommer bli saknad? Troligtvis inte, personligen så tror jag att folk är mer glada att jag försvinner....

:baskerHV:

Klart du kommer att bli saknad Mattsson!

Det finns tusentals goda skäl att lämna in och jag hoppas att det är något/några av dessa som ligger till grund för beslutet.

Att hitta en vettig kombination mellan familj, fritid, jobb och frivilligt militärt engagemang är som du skriver stundtals svårt.

PM?

• 8 months later...

nu lägger jag ner hv tramset o klubben för inbördes beundran och dumpar skräputrustningen på serviceförrådet.

o det är helt utan vemod.

så i framtiden slipper man alla knivhugg i ryggen o allt skitsnack o lögner som hela tiden spreds om mig.

Och framförallt så får man tid för en meningsfull fritid.

och till de få jag gillar i hv tack för många trevliga stunder (tror ni själva vet vilka ni är)

Och till er andra

bg_band2.jpg
Så har Joppe en del åsikter som innehåller ett språkbruk som jag inte tyckte passade i skrift. Ni får använda er fantasi istället /Daraven

--------------------

REGLER

Edited by DaRaven
cencur

• 2 weeks later...

nu lägger jag ner hv tramset o klubben för inbördes beundran och dumpar skräputrustningen på serviceförrådet.

o det är helt utan vemod.

så i framtiden slipper man alla knivhugg i ryggen o allt skitsnack o lögner som hela tiden spreds om mig.

Och framförallt så får man tid för en meningsfull fritid.

och till de få jag gillar i hv tack för många trevliga stunder (tror ni själva vet vilka ni är)

Och till er andra

bg_band2.jpg
Så har Joppe en del åsikter som innehåller ett språkbruk som jag inte tyckte passade i skrift. Ni får använda er fantasi istället /Daraven

--------------------

REGLER

Ha ha!

Way to go Joppe... Jag var i din pluton några månader men det var sköj och du var en frisk fläkt om man jämför med den så kallade kompanichefen... som jag tyckte var... *hybris* typ.

:rockon:

• 2 weeks later...

Det var ett tag sedan jag var inne... Hade helt glömt vilken hysteri det är runt kulor och krut... saknar det inte ett dugg, snarare tvärt om... vi var ca 40 man i Båstads kompani som alla har slutat, vi brukar fråga varandra "-Ska du gå med i Hv?" Det blir bara ett asgarv till svar.

Skönt att ha lämnat in och slippa... "-Jag vill ha granat tillsats", "-Vi ska ha PBV", "Varför får vi inte jägar utb?"... "-Varför ska alla befälen ha bästa uniformerna?", "-Jag vill också ha tropik M/90"

Never again!!!!

...

Skönt att ha lämnat in och slippa... "-Jag vill ha granat tillsats", "-Vi ska ha PBV", "Varför får vi inte jägar utb?"... "-Varför ska alla befälen ha bästa uniformerna?", "-Jag vill också ha tropik M/90"

...

Det finns många idag som inte är så här. Fler än de som låter faktiskt. Drömma är en sak, men jag har upplevt en förändring bara de senaste två åren (i de två kompanier jag övat med). Ju större övningar vi har getts, desto mindre har det klagats på bristen på pansarfordon och tunga vapen, och mer fokuserat på att lösa uppgiften och få ut de grejor som faktiskt redan står i listorna, men inte kommer ut.

Så, de som var med i ditt förra kompani är inte representativt för hela Hv.