Jump to content

Recommended Posts

Sitter och röjer i garaget, allt med anledning av att jag skall lämna in den unfform jag i olika varianter haft i 20 år :rodna:

Känns rätt vemodigt.

Minns hur man som ung 15 åring fick åka buss till F17 och hämta ut en M59 när man blev medlem i FVRF.

Man kännde en viss stolthet.

Efter några år var det lumpen på samma förband och en annan M59 men framförallt överdragskläder och under 4 veckor gamla hederliga M60 då vi var på central utbildning..

Efter lumpen blev det FVRF och sedermera Hemvärnet..

Efter att ha slängt in en ansökan till Bosnien så kom det klassiska samtalet (Sökte trott eller ej som pressfotograf och det var nog lagom kaxigt för att de skulle se min ansökan och kolla vad jag var utbildad till och kunde passa som).

2 år senare slängde jag in ett email med 3 frågor om en vakans tjänst varpå tfn ringde igen och det blev en ny vända till bosnien.

Nu siter jag här.. 5 år senare.,.. Och har insett att jag inte har tid med HV längre.

Kan inte dra ihop de timmar som jag vill (insats) och gör valet att lägga av helt istället för att trappa ner. Detta då jag anser att om jag skall vara med där skall det vara i en menningsfull befattning med motiverade kollegor.

MEN det som slog mig var att detta nog var sista gången jag var i militär uniform..

Sitter idag i läget att svensson livet inte tillåter fler trippar till Bosnien eller andra platser (samt att lönen som SFC inte är tillräckligt hög att motivera bortavarto för familj och annat).

Så.... Det känns helt enkelt vemodigt.....

*DEPPAR*

• Replies 255
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sitter i samma sits som du.

I morgon åker jag till Eksjö och lämnar in min utrustning.

Som tur är har jag liiiite extra prylar så jag kan dra på mig en uniform om jag vill ta en tur längs "memory lane" biggrin.gif

Även här är det prioritering av tiden som är orsaken, eller en av orsakerna till att jag lämnar in mina prylar.

Jag håller ju på med mitt lilla pbv-projekt och har inte tid till både hv och pebban så jag tackar för mig.

Det känns rätt trist på grund av att jag tillhörde en härlig pluton och jag och Plutch jobbade väldigt bra tillsammans.

The Swede :baskerHV:

Sitter i samma sits som du.

I morgon åker jag till Eksjö och lämnar in min utrustning.

Som tur är har jag liiiite extra prylar så jag kan dra på mig en uniform om jag vill ta en tur längs "memory lane" biggrin.gif

Även här är det prioritering av tiden som är orsaken, eller en av orsakerna till att jag lämnar in mina prylar.

Jag håller ju på med mitt lilla pbv-projekt och har inte tid till både hv och pebban så jag tackar för mig.

Det känns rätt trist på grund av att jag tillhörde en härlig pluton och jag och Plutch jobbade väldigt bra tillsammans.

The Swede :baskerHV:

Och vi i plutonen tycker det känns trist att du lämnar oss Swede.. Men jag vet ju orsaken varför du lämnar in och tackar för dej...

Men det kommer att märkas att du inte är med i plutonen längre...vi mister mycket kunskap i och med det..

Live long and prosper my friend.

/JBP

Jag tycker ni ska vara stolta över vad ni gjort, det finns många som ser upp till folk som er men man måste också låta tiden ha sin gång och inse att det finns mindre krabater som behöver er mer nu och att det finns yngre förmågor som drar ut till nya oroshärder när ni gör era bataljoner hemma bland fotoalbumens minnen....

Jag tycker ni ska vara stolta över vad ni gjort, det finns många som ser upp till folk som er men man måste också låta tiden ha sin gång och inse att det finns mindre krabater som behöver er mer nu och att det finns yngre förmågor som drar ut till nya oroshärder när ni gör era bataljoner hemma bland fotoalbumens minnen....

*ler* Det sista låter som ett citat ur en vaerion av hemåt det bär som jag har :worthy:

Men i alla fall...

Jo sant... Men det är ibland svårt att inse....

Önskar verkligen att jag om 5-6 år när barnen är i ålder så att de kan vara utan sin far får en sista chans att åka någonstans under den blågula fanan, alternativt att man känner att det finns en plats för en i någon form av annat militärt förband :D Den som lever får se...

Livet idag gör det inte möjligt.. eller rättare sagt mina prioriteringar i livet gör det inte möjligt...

Det är absolut jobbigt att inse att den bästa tiden kanske redan varit, utan att man faktiskt insett det? Snart har jag varit med i Hv halva mitt liv........kanske några år till, eller lurar man bara sig själv som tänker så?

Så.... Kl 08.45 klampade jag in på serviceförrådet och lämnade in 3 plastäckar med utrustning plus 3 ryggsäckar och liknande...

Så... Nu är man civil... Eftermiddag ägnades åt att hämta en bil som skall vårdas ömt och kanske om tid och pengar tillåter sluta som tävlingsbil på bana.... Så...

Lägger ingen tolkning i om det är rätt eler fel folk som lämnar.

Det enda jag kan konstatera är att jag inte har tiden att vara med i insats, och drar slutsatsen att JAG finner inget nöje menning med det vanliga hemvärnet ELLER att stå på en lista och ha en utrustning inkl AK hemma.

Kanske någon gång i framtiden att man återvänder????

Vem vet...

Det gör ONT i en förrådsmans själ att höra sånt där!

Får mig att fundera på hur mycket nya, bra prylar egentligen som ligger hårdbevakat av div. förrådsmän/kvinnor i olika hyllor på förråden som egentligen BORDE varit utlämnat och brukat??? :mellow:

Får mig att fundera på hur mycket nya, bra prylar egentligen som ligger hårdbevakat av div. förrådsmän/kvinnor i olika hyllor på förråden som egentligen BORDE varit utlämnat och brukat??? :mellow:

Det där är en myt. :lala:

För att?

Vad är det som säger att det jag har hemma är stulet från försvaret?

Om du har missat det så samlar jag på militaria och köper en hel del saker till min samling.

Det vet jag mycket väl, mitt inlägg var lite skämtsamt menat, på bekostnad av "sur-förrådsnisse-stereotypen". Tydligen gick inte det skämtet riktigt hem i stugorna, vilket jag beklagar...

Edited by simon

Får mig att fundera på hur mycket nya, bra prylar egentligen som ligger hårdbevakat av div. förrådsmän/kvinnor i olika hyllor på förråden som egentligen BORDE varit utlämnat och brukat??? :=o

"Vadå lämna ut, nån kanske behöver grejorna ju"................ :=o

Får mig att fundera på hur mycket nya, bra prylar egentligen som ligger hårdbevakat av div. förrådsmän/kvinnor i olika hyllor på förråden som egentligen BORDE varit utlämnat och brukat??? :angry:

"Vadå lämna ut, nån kanske behöver grejorna ju"................ :)

"Jau haur baura en och om du faur denn sau haur jau ingen ifall nuån bihauver nuån"

eller varför inte den mer sofitikerade:

"Jau haur tvau, men om dau faur en så haur jaug baura en ifall det är nuån suom vill hau tvau."

Två citat ur verkliga verkligheten ... :clap:

Edit: Synd att ni blir tvungna att avrusta, men det är skönt att höra att ni tar besluten med öppna ögon och på genomtänkta grunder.

Edited by Vargas

Apropå konstiga saker man hört på "serviceförråd" (motståndsnästen):

- Jag behöver lite tändstickor också.

- Va' sa' du me' dom te'? :=o

- Typ tända lite...

Jag hoppas av hela mitt hjärta att beväringen som i dag måste in på förrådet i Skövde har bättre tur med personalen.

Apropå konstiga saker man hört på "serviceförråd" (motståndsnästen):

- Jag behöver lite tändstickor också.

- Va' sa' du me' dom te'? :=o

- Typ tända lite...

Jag hoppas av hela mitt hjärta att beväringen som i dag måste in på förrådet i Skövde har bättre tur med personalen.

låter som en viss dam som jobbat på förrådet på p4....

Edited by Pego