Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 255
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ägde detta möjligen rum i anslutning till Södra Skånska Guppets fögderi? Verkar vara ett ständigt tema inom Hv i denna svarta del av det militära mörkret...

 

Bäste Ragulin :rockon:

 

Skånska gruppen ska ha all heder för de är faktiskt jäääääkligt bra folk där... Detta go vänner har inte framkommit i allt "gnäll" om Skånes Hv... Skånska gruppen består av jävligt bra folk och ska ha all heder, däremot är det de lokala kompanicheferna som står för "fögderiet" som du kallar det... Skånska gruppen kan inte göra så rasande mycket åt detta då det ska var "demokrati" i ett förband.

 

Så ni i Skånska gruppen... Jag personligen tackar er för allt ni har gjort och kommer att göra för hemvärnet i Skåne, ni är klippor i tillvaron och en stöttepelare utan like. :rolleyes: Ett speciellt stort tack till alla de officerare och civilt anstälda från fd Skånska Dragongruppen... "gott jobbat" och en x-tra klapp på axlen till "Torsten W", "Majoren från Gotland" och "Jörn-lärare"... ni stöttade 6:e bat och "det nordvästligaste kompaniet" när det behövdes... Stort TACK!!!

Link to comment
Share on other sites

Börjar snegla på off-topic ramen just nu.

 

Fk Satan

Blågul

 

Detta var inte många inlägg sedan... fattar ni vinken?

 

Fk Satan

Blågul

 

tillägg> Ni må ha problem i skåne med chefer etc. Att chefer kanske slutar är den bästa lösningen men att fira andras avhopp från hemvärnet anser iaf jag (och efter kontroll med andra BG) ligger utanför denna tråd. När ni kanske slutar i hemvärnet, vill ni då att ett forum på internet ställer sig upp och jublar över att ni slutar?

 

Detta OT-beslut togs tillsammans med andra blågula på forumet.

 

Nu har jag plockat bort ytterligare några inlägg från denna tråd.

 

Fk Satan

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Jag köper din förklaring Fk Satan... Det är dock synd att folk slutar i Hv på grund av samarbetsproblem. Det är här, om något, som utbildningsgrupperna borde gå in och stötta. Det sker säkert men hemvärnets demokrati sätter käppar i hjulet.

 

Jag kan bara göra återkoppling min arbetsplats. Har vi problem med en medarbetare så är det jag och någon annan chef som under bekväma former för den "drabbade" tar ett mjukt samtal.

 

Jag skulle gärna se att två eventuella konkurerande chefer togs in för samtal lett av en från utb gruppen, med efterföljande samtal och utvärdering. Jag ser gärna utbgruppen som ett aktivt stöd i frågan, en terapeut, psykolog eller vad ni vill... någon som inte är i "smeten" måste räta ut "fnurran" på tråden. Nu släpps agresiviteten vind för våg, tack vare kompaniråd och medbestämmande.

 

Det borde inte vara så svårt för ilskna chefer att vara lite mänskliga. Är en soldat ilsken så drabbar det ett ytterst fåtal, är en kompani och bataljonchef det så drabbar det hela förbandet.

 

//Lfskbat

Link to comment
Share on other sites

Med gårdagens lilla notam från försvarsberedningen lades korten på bordet för många punkter som diskuterats här på forumet. Namnfrågan, reformering av förbandsstrukturen (att vara särredovisat adoptivbarn i familjen FM) strulet med vissa frivorg mm.

 

Jag förutsätter att i NS så har vitsord och utvecklingssamtal samma periodisitet som övriga delar av grundorganisationen (och att det är samma, inget hemmasnickrat hopkok). Ramarna medger då inte "eget kör" på förbandsnivån dvs den kompanichef som inte sammarbetar i sida och som kör över egen trupp (missar uppsatt mål) får först varningssignal via vitsord och utvecklingssamtal, nästa steg är befrielse från tjänst.

 

Jag hoppas att det innebär att "EPAlösningarna" (typiska Hv) går i graven, istället så är det grundorganisations mtrl och taktik som brukas rakt över.

 

Faran är väl nu snarast att allt brus under senaste tiden samt detta nya gör att numerären dyker rejält under kommande två år.

Edited by traktorspaning
Link to comment
Share on other sites

Jag förutsätter att i NS så har vitsord och utvecklingssamtal samma periodisitet som övriga delar av grundorganisationen (och att det är samma, inget hemmasnickrat hopkok). Ramarna medger då inte "eget kör" på förbandsnivån dvs den kompanichef som inte sammarbetar i sida och som kör över egen trupp (missar uppsatt mål) får först varningssignal via vitsord och utvecklingssamtal, nästa steg är befrielse från tjänst.

 

Är detta något som du har hört i samband med satsningen på Hv? Jag ser klart och tydligt att du "Förutsätter", ligger det något bakom som gör att du anar/misstänker att det kommer att bli något åt detta hållet?

 

Skulle vara bra för Hv att få fler riktlinjer som stöttar uppgifter enl TOEM, typ kvalitetssäkring. :-P

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag utgår i från att det blir som i GRO dvs att det är slut med krystade "hvlösningar" när man helt intigreras. Som exempel, har man fastställt RU AM till 40 mm granattillsats (203) en gång för alla behöver inte någon på rikshvavd "hitta på" att Hv bara skall ha 1,5 granat per eldrör som "eget" RU.

 

Jag ser framför mig att man i framtiden kan vara en individ inom FM, inte som när jag frivilligtjänstgjorde man var en individ i GRO samt ytterligare en annan i Hvspåret (soldaterna vart förvirrade)

Link to comment
Share on other sites

Oki-doki Traktorspan!

 

Jag är dock mer intresserad av någon form av riktlinjer rörande hemvärnets inrikting/kompentenshöjning än mer mtrl... Mtrl är förvisso smaskens och kan ge en och annan ny till kompanierna... Hon den tjusiga politikerdamen i försvarsutskottet nämnde också något om mtrl tillförsel inom befintlig FM mtrl till Hv... kan väl röra sig om fordon och 203:an kan tänka, får man drömma om 8 cm Grk :)

 

Mer "säkring" av chefernas kompetens från grupp till komp skulle vara önskvärt, och innan någon citerar mig fel så menar jag att säkerställa kompetenshöjning när det gäller truppföring och ledarskap och inget annat... Det finns mången bra chef ute i landet... lets get it on paper and make sure.

Link to comment
Share on other sites

Jag skiter i om hon är kapten... Är hon singel? ;-):)

 

Nåväl... det ska bli spännande att följa Hv/NS utveckling i nära framtid... kanske man hoppar på tåget igen... om någon bat vill ha mig dvs :/

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

När alla nu rör om i Hv grytan, kommer den framtida soppan att smaka som något man känner igen eller blir det något man inte vill svälja ens under vapenhot?

 

Faktorer som påverkar:

  • Befattnings och befordringsutbildning (om utbildningsgrupperna läggs ned och HVSS allt tunnare utbud)
  • Kompletteringsutbildning (Försvarsutbildarnas centrala och regionala kurser ser väl inte än allt för ljus framtid an)
  • Truppföra och sätta förbandsanda (under Hvveckan är det många block som skall avverkas varav en del måsten som löses enskilt momentvis)
  • Möjlighet att utvecklas som pedagog (som sagt mycket som skall trattas in i hvveckan, enda tillfället för utbildning under året)

I dimman just nu väger vågskålen över för att fortsätta, hur ser ditt ställningstagande ut och vilken är bevekelsegrunden?

 

Edit: Anpassning efter flytt

Edited by traktorspaning
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har man inte skrivit här på ett tag men jag känner ändå att det är dags nu när det ser ut som om jag kommer att lämna in prylarna ändå...

 

26 år gammal känns det för ungt men jag har varit med om för mycket skräp dom senaste åren för att jag ska kunna vara en soldat till min egen belåtelse.

Som det ser ut nu så skulle vilken halvblind överviktig gubbe somhelst vara en bättre soldat än mig :/

 

För dom som inte vet så har jag drabbats utav både konstiga lymfsjukdommar och tumörer som gjort allt för att ta livet av mig men misslyckats, nu är jag på tok för gammal i kroppen för min egen ålder och tror inte att en fortsättning är aktuell i gröna kläder.

 

Tack alla medMÖPar för tiden i grönt, nu lägger jag av.

 

/Lockwed

Link to comment
Share on other sites

Någon skrev tidigt i tråden att "fel personer lämnar in". Jag skulle faktiskt vilja drista mig att hålla med där lite. Det som är synd är att det finns så många "nollor" som ligger kvar i listorna i flera år innan de mer eller mindre blir tvingade att lämna in, medan de som verkligen gillar Hemvärnet och vill vara med, väljer att lämna in istället för att gå ner i tid.

 

Har dock full förståelse för att folk väljer att lämna in istället för att byta förband. Dels vill de flesta få ut så mycket som möjligt av sitt deltagande samt att det kan kännas trist att behöva lära känna nya personer som kanske inte alls är på samma nivå, ambitionsmässigt eller kompetensmässigt, som de man övat med innan. Jag är själv ordinarie hemvärnsman och känner att en del av personerna i larmlistan inte borde stå där. Jag har bara träffat två personer i min grupp, min stf Gruppchef, som var Gruppchef innan jag tog över, och en soldat som gjorde introutb samtidigt som jag (2006). Honom har jag aldrig sett på en övning och han vill enl. honom själv endast delta på PEK-skjutning. Resten av folket har nollat sedan jag gick med. :banghead:

 

Är rätt sugen på att flytta till insats men känner att jag inte vill "tvingas" att göra minst 60 timmar för tillfället. Som pappa till en ettåring och nytt jobb vill man vara lite herre över sin egen tid. Kommer dock att flytta mig till insats så fort jag känner att tiden finns eftersom det är en helt annan uppslutning vid övningar på dessa plutoner.

 

OT: Angående förrådsgalenskaper. I Kosovo fick våra stf Gruppchef:er lämna in sina pistoler till förrådet. Detta med motiveringen att eftersom de inte skulle ha det enl listorna skulle de finnas på förrådet ifall någon behövde dem. :blink: Till saken hör att de faktiskt behövde dem eftersom det utgjorde vårat "närskydd" när vi röjde minor. Ingen vill ha en AK5:a slängandes på ryggen i ett minfält. Slut.

Link to comment
Share on other sites

Vem ska man prata med om man funderar på att lämna in? Är det TSF, PC, PersBe eller någon annan stjärna?

 

Jag känner att jag inte har tid just nu samt att jag vill satsa på jobb, utbildning (har sökt en utb på distans) och familjen (inkl sonen på 14 mån). Är med i en "vanlig" pluton som sign, gjorde första halvåret 50tim.

Link to comment
Share on other sites

Vem ska man prata med om man funderar på att lämna in? Är det TSF, PC, PersBe eller någon annan stjärna?

 

Jag känner att jag inte har tid just nu samt att jag vill satsa på jobb, utbildning (har sökt en utb på distans) och familjen (inkl sonen på 14 mån). Är med i en "vanlig" pluton som sign, gjorde första halvåret 50tim.

 

Just sådana situationer brukar det ju dock vara okej att sätta sig som inaktiv, låsa in vapnet istället. Så slipper man omaket att göra intro m.m. när man väl får tid igen. Brukar vara okej på de flesta ställen.

Link to comment
Share on other sites

Alltså allvarligt talat...

 

Det här med att inte veta vem man ska kontakta om man vill "lämna in" eller att man inte vet vilka som är i gruppen är totalt främmande för mig.

 

En idé kan väl vara att lyfta på luren och ringa dom som är i gruppen, och alla kompanier har väl någon sorts expeditions-kväll där man kan ses utöver helg övningarna?

Link to comment
Share on other sites

Just sådana situationer brukar det ju dock vara okej att sätta sig som inaktiv, låsa in vapnet istället. Så slipper man omaket att göra intro m.m. när man väl får tid igen. Brukar vara okej på de flesta ställen.

 

Jag hade för mig att dom har ändrat reglerna så att man inte får stå som reserv mer än max 12 mån, men kan ha fel. Vapen är instället i kassun samt nyckel i Plut.vapenskåp.

 

 

Edit:

@FkN = Jag vet vilka som är med i min grupp och har mycket bra samarbete med dom - det var mer en fråga om VEM jag ska säga till för att gå "den RÄTTA vägen". Vi har ingen kväll som vi har "öppet hus" då det inte var någon större uppslutning då vi försök med detta tidigare.

Edited by Gilthas
Link to comment
Share on other sites

Just sådana situationer brukar det ju dock vara okej att sätta sig som inaktiv, låsa in vapnet istället. Så slipper man omaket att göra intro m.m. när man väl får tid igen. Brukar vara okej på de flesta ställen.

 

Jag hade för mig att dom har ändrat reglerna så att man inte får stå som reserv mer än max 12 mån, men kan ha fel. Vapen är instället i kassun samt nyckel i Plut.vapenskåp.

 

 

Edit:

@FkN = Jag vet vilka som är med i min grupp och har mycket bra samarbete med dom - det var mer en fråga om VEM jag ska säga till för att gå "den RÄTTA vägen". Vi har ingen kväll som vi har "öppet hus" då det inte var någon större uppslutning då vi försök med detta tidigare.

 

Kontakta kompaniets kvartermästare så kan han hjälpa dig med alla papper på uppsägning eller om du hellre vill ha vilande (ska vara ok i 3 år just nu). Rekommenderar dig starkt att överväga vilande, lättare att komma tillbaka då när / om livssituationen ändrat sig.

Link to comment
Share on other sites

Just sådana situationer brukar det ju dock vara okej att sätta sig som inaktiv, låsa in vapnet istället. Så slipper man omaket att göra intro m.m. när man väl får tid igen. Brukar vara okej på de flesta ställen.

 

Jag hade för mig att dom har ändrat reglerna så att man inte får stå som reserv mer än max 12 mån, men kan ha fel. Vapen är instället i kassun samt nyckel i Plut.vapenskåp.

 

 

Edit:

@FkN = Jag vet vilka som är med i min grupp och har mycket bra samarbete med dom - det var mer en fråga om VEM jag ska säga till för att gå "den RÄTTA vägen". Vi har ingen kväll som vi har "öppet hus" då det inte var någon större uppslutning då vi försök med detta tidigare.

 

De reglerna brukar var kunna vara lite flexibla, man vill ju inte tappa folk i onödan :alien:

 

Jag skulle gå två vägar, dels informera via gruppch/plutch/kompch (så att de vet vad som händer) - sedan parallellt via personalbefälet på kompaniet, sedan bör det bara vara att lämna in prylarna på lämpligt stället (TSF/turbil m.m.).

 

I teorin kan du ju avrusta utan att informera kompaniet, men det brukar inte vara så poppis..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ev OT...Blågul flytta/ta bort i så fall!

 

Tiden den går och det var ett bra tag sen man lämna in grejorna...men nu så börjar man sakna gemenskapen och tiden i grönkläder i skogen. Frågan är om man gjorde rätt som lämna in?

Link to comment
Share on other sites

Ev OT...Blågul flytta/ta bort i så fall!

 

Tiden den går och det var ett bra tag sen man lämna in grejorna...men nu så börjar man sakna gemenskapen och tiden i grönkläder i skogen. Frågan är om man gjorde rätt som lämna in?

 

Vilken tur att du alltid är välkommen tillbaka då! :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

bg_band2.jpg

Då släpper vi detta med vem som övar vad och hur mycket. Det finns andra "gnäll-trådar" för sådant.

 

tex: Det bubblar i hemvärnsleden?

 

 

Tillägg>

Efter lite funderande och PM från medlemmar togs beslutet att dela denna tråd, diskussioner om Sn@jper brev sker i tråden jag länkat till.

 

Fk Satan

Blågul

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Lite över fyra år sedan jag lämnade in utrustningen men det hindrade inte Rikshemvärnschefen från att i fredags skicka mig ett informationsbrev om det nya hemvärnet, riktat till aktiv personal.

Härlig uppdatering av personallistorna. :banghead:

 

 

Kanske det var medvetet? en person med erfarenhet är önskvärd i det nya Hemvärnet!

Link to comment
Share on other sites

Lite över fyra år sedan jag lämnade in utrustningen men det hindrade inte Rikshemvärnschefen från att i fredags skicka mig ett informationsbrev om det nya hemvärnet, riktat till aktiv personal.

Härlig uppdatering av personallistorna. :banghead:

 

 

Kanske det var medvetet? en person med erfarenhet är önskvärd i det nya Hemvärnet!

Förvisso men brevet var inte formulerat på det sättet.

Jag trodde också att det var frågan om rekrytering först men det var ren info till befintliga hv-soldater.

Link to comment
Share on other sites

Troligen har du inte lämnat in all utrustning och således ej blivit avförd från förbandet. Ligger det kvar en strumpa eller namnbrickshållare i systemet så är du kvar. Allt sådant måste affsas bort, det är något utbildningsgrupperna är dåliga på....

Link to comment
Share on other sites

Troligen har du inte lämnat in all utrustning och således ej blivit avförd från förbandet. Ligger det kvar en strumpa eller namnbrickshållare i systemet så är du kvar. Allt sådant måste affsas bort, det är något utbildningsgrupperna är dåliga på....

Alla mina utrustningskort är nollade och kvitterade för fyra år sedan.

Det såg jag till när jag lämnade in prylarna, ville inte ha något som låg och släpade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...