Born Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 (edited) Jag har en liknande fråga fast angående hörseln.Under mönstringen satte jag alla saker på hörseltestet, då hade jag perfekt hörsel med andra ord. Nu under året som gått har jag lyckats få tinitus som gör att jag inte hör de ljusaste tonerna.. så frågan/orna: 1. Bör jag säga detta till pliktverket, för jag antar att jag nu räknas som incke medicinskt frisk... 2. Kommer jag behöva genomgå hörseltesten igen efter mönstringen? Du kommer få genomgå ett hörseltest vid inryck såvida dom inte ändrat rutinerna sista tiden. Detta hörseltest jämförs med ett likadant vid MUCK för att undersöka eventuella skador du kan ha fått under utbildningen. Du kan också bli omplacerad eller avskiljd om du har försämrat hörseln sedan mönstringen, detta för din egen skull och inte för att straffa dig... På första frågan i tråden så är det bara att fylla i hälsdeklarationen sanningsenligt och låta de som kan bedömma din lämplighet. Edited February 26, 2008 by Born Quote
Krüger Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Inte en chans i världen att du kommer få göra lumpen om du säger att du har allergi mot pollen. Antingen säger du ingenting om det och har chansen att komma in, eller så kommer du inte in garanterat. Frågan är dock vad de gör med någon som de upptäckt har sjukdom som denne inte nämnt, någon som vet? Quote
Timmi Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Inte en chans i världen att du kommer få göra lumpen om du säger att du har allergi mot pollen. Antingen säger du ingenting om det och har chansen att komma in, eller så kommer du inte in garanterat. Frågan är dock vad de gör med någon som de upptäckt har sjukdom som denne inte nämnt, någon som vet? Jag är pollenallergiker och har medicinerat mig mot det (dock inte längre). Jag berättade öppet det i alla papper jag fyllde i och i alla svar jag gav på frågor om det. Jag fick tjänstbarhet B istället för A pga det och först inskriven som Amf-GB sedan ändrad till MP/SÄK-GB, så omöjligt är det rakt inte. Dock så blir det väldigt mycket svårare kan jag hålla med om att få en stridande befattning då man kommer störas av rinnande näsa, nysningar och kliande/rinnande ögon. Var ärlig och gör så gott du kan när du mönstrar så får du se hur långt det räcker, de som inte ens försöker har redan misslyckats, bättre att försöka och misslyckas än att inte försöka alls. Quote
G3t_Zup Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Du kommer få genomgå ett hörseltest vid inryck såvida dom inte ändrat rutinerna sista tiden. Detta hörseltest jämförs med ett likadant vid MUCK för att undersöka eventuella skador du kan ha fått under utbildningen. Du kan också bli omplacerad eller avskiljd om du har försämrat hörseln sedan mönstringen, detta för din egen skull och inte för att straffa dig... På första frågan i tråden så är det bara att fylla i hälsdeklarationen sanningsenligt och låta de som kan bedömma din lämplighet. Med andra ord så är jag rökt? Quote
Yossarian Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 När jag mönstrade för snart fyra år sedan ville jag bli amfibieplutonbefäl. Hos läkaren angav jag sanningsenligt att jag hade viss pollenallergi mot björk och gräs. Det läkaren sa då var nåt i stil med: "Ja allergier innebär ju egentligen B-hälsa, men de vill ju gärna ha A-hälsa på amf så jag sätter det." Sen hamnade jag på en helt annan plats i försvaret ändå, men jag hade i alla fall aldrig några problem med allergi i fält. Quote
Pby Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Du kommer få genomgå ett hörseltest vid inryck såvida dom inte ändrat rutinerna sista tiden. Detta hörseltest jämförs med ett likadant vid MUCK för att undersöka eventuella skador du kan ha fått under utbildningen. Du kan också bli omplacerad eller avskiljd om du har försämrat hörseln sedan mönstringen, detta för din egen skull och inte för att straffa dig... På första frågan i tråden så är det bara att fylla i hälsdeklarationen sanningsenligt och låta de som kan bedömma din lämplighet. Med andra ord så är jag rökt? Om du i lämplighetsundersökningen medger att du har allergier får du svårt att ens komma till mönstringen. Känner inte någon (med allergier) som blev kallad till mönstring. Quote
Shrek Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Jag har pollen allergi (hösnuva och rinnande ögon) men valde att inte säga nått för att jag så gärna ville göra lumpen. Jag visste att om jag bara tog min nässpray så gick det ok... Jag har aldrig ångrat det för jag slutförde min värnplikt som Jägare, åkte på utlandstjänst och har anställning i ett beredskapsförband allt med en högst stridande befattning. Så det beror väll på hur stora problem du har och hur gärna du vill göra militärtjänst.. Lycka till! vad du än väljer.. Quote
Guest Nepto Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Jag är måttligt allergisk mot björkpollen men fick tjänstbarhet A i alla fall. Du är inte alls körd! Quote
Vikström Posted February 27, 2008 Report Posted February 27, 2008 Kan bara fylla på med min erfarenhet från när seklet var ungt och insatsförsvar inte riktigt slagit igenom ute på förbanden Hade inga problem med mönstringen (sa som det var) eller med tjänsten. Quote
linush Posted February 27, 2008 Report Posted February 27, 2008 Tack till alla som har svarat! Jag skulle kanske nämna i det första inlägget att min allergi inte är så jättestark och inte påverkar mig så mycket. Så länge jag låter bli att klia i ögonen så brukar det inte kännas. F.ö tar jag medicin (Kestine) oftast när det ligger stora halter björkpollen i luften. Nu i år har det ju inte varit någon riktig vinter så all pollen har dykt upp tidigare än den ska... Quote
G3t_Zup Posted February 27, 2008 Report Posted February 27, 2008 Men hur avgörande kan hörseln vara vid inryck? =/ Är det något man kan bli hemskickad för? Quote
simon Posted February 27, 2008 Report Posted February 27, 2008 Men hur avgörande kan hörseln vara vid inryck? =/ Är det något man kan bli hemskickad för? Ja. Quote
Björn- Posted February 27, 2008 Report Posted February 27, 2008 Dom på min pluton som inte klarade hörseltesten vid inryck fick göra om dom tills dom klarade det. Men det kanske beror på lite vart man ligger. Jag hadde E-hälsa när jag mönstrade och fick göra lumpen och hadde flera allergiker på min pluton så jag skulle inte tro att det är kört. Quote
Born Posted February 27, 2008 Report Posted February 27, 2008 Dom på min pluton som inte klarade hörseltesten vid inryck fick göra om dom tills dom klarade det. Men det kanske beror på lite vart man ligger. Jag hadde E-hälsa när jag mönstrade och fick göra lumpen och hadde flera allergiker på min pluton så jag skulle inte tro att det är kört. Göra om hörselprov tills man klarar det? Du menar att man fick en chas till ifall man skulle råka ha en dålig "örondag"? Annars är hörselnivån relativt statisk såvida man inte är sjuk eller just kommit inramlande från en väldigt bullrig miljö. Quote
Born Posted February 27, 2008 Report Posted February 27, 2008 oavsätt tjänst? Omplacering kan vara aktuellt annars, till en tjänst med lägre krav. Quote
Dream Exp. Posted February 27, 2008 Report Posted February 27, 2008 Dom på min pluton som inte klarade hörseltesten vid inryck fick göra om dom tills dom klarade det. Men det kanske beror på lite vart man ligger. Jag hadde E-hälsa när jag mönstrade och fick göra lumpen och hadde flera allergiker på min pluton så jag skulle inte tro att det är kört. Göra om hörselprov tills man klarar det? Du menar att man fick en chas till ifall man skulle råka ha en dålig "örondag"? Annars är hörselnivån relativt statisk såvida man inte är sjuk eller just kommit inramlande från en väldigt bullrig miljö. Hörselnivån är allt annat än statisk. Hur bra man hör är ett resultat av ofantligt många variabler. Humör, trötthet, om du är hungrig, hur mycket ljud du har varit utsatt för tidigare idag osv. Att få göra ett hörselprov flera gånger låter faktiskt rimligt... Quote
Born Posted February 27, 2008 Report Posted February 27, 2008 Dom på min pluton som inte klarade hörseltesten vid inryck fick göra om dom tills dom klarade det. Men det kanske beror på lite vart man ligger. Jag hadde E-hälsa när jag mönstrade och fick göra lumpen och hadde flera allergiker på min pluton så jag skulle inte tro att det är kört. Göra om hörselprov tills man klarar det? Du menar att man fick en chas till ifall man skulle råka ha en dålig "örondag"? Annars är hörselnivån relativt statisk såvida man inte är sjuk eller just kommit inramlande från en väldigt bullrig miljö. Hörselnivån är allt annat än statisk. Hur bra man hör är ett resultat av ofantligt många variabler. Humör, trötthet, om du är hungrig, hur mycket ljud du har varit utsatt för tidigare idag osv. Att få göra ett hörselprov flera gånger låter faktiskt rimligt... Och vad är skillnaden mot det jag skrev? Vad jag låste på var ordet TILLS. Dvs, frågan i grunden torde vara vad som händer med de som inte klarar kraven även efter en utökad hörselundersökning. Quote
Skalman Posted February 27, 2008 Report Posted February 27, 2008 Och vad är skillnaden mot det jag skrev? Vad jag låste på var ordet TILLS. Dvs, frågan i grunden torde vara vad som händer med de som inte klarar kraven även efter en utökad hörselundersökning. Jag känner personligen till två sådana fall. Den ena bedömdes ha en egentlig hörselnedsättning när han mönstrade (han misslyckades gång på gång med samma ton på samma öra) och fick frisedel. Den andre misstänkte de hade en vaxpropp i ena örat, så han fick en tid hos vårdcentralen för sköljning, sedan gjorde de om testet och han blev godkänd och gjorde sedan lumpen som ingenjörssoldat i Boden. Har man tinnitus (eller får tinnitus under värnplikten) så lär de skicka hem en. Speciellt om det innebär att man inte hör vissa toner längre. Quote
Björn- Posted February 28, 2008 Report Posted February 28, 2008 Dom på min pluton fick göra om dom TILLS dom klarade testerna både vid inryck och muck. En av dom sa att han bara tröck på måfå. Hans tinnitus hadde förvärrats under värnplikten men jag vet inte om han sa att han hadde det till någon läkare. Quote
Born Posted February 28, 2008 Report Posted February 28, 2008 Dom på min pluton fick göra om dom TILLS dom klarade testerna både vid inryck och muck. En av dom sa att han bara tröck på måfå. Hans tinnitus hadde förvärrats under värnplikten men jag vet inte om han sa att han hadde det till någon läkare. Ok, går tydligen inte rätt till överallt om det stämmer. Synd att folk ska riskera hörselskador för livet. En utökad undersökning är vad som ska göras om man inte "klarar" hörseltestet. Quote
Rimo Posted February 28, 2008 Report Posted February 28, 2008 Jag har en liknande fråga fast angående hörseln.Under mönstringen satte jag alla saker på hörseltestet, då hade jag perfekt hörsel med andra ord. Nu under året som gått har jag lyckats få tinitus som gör att jag inte hör de ljusaste tonerna.. så frågan/orna: 1. Bör jag säga detta till pliktverket, för jag antar att jag nu räknas som incke medicinskt frisk... 2. Kommer jag behöva genomgå hörseltesten igen efter mönstringen? Gör inte ett skit. När du sedan rycker in kommer dom inte göra något test, däremot kan du efter någon skjutövning påstå att du fått skadan i lumpen och bli några tusenlappar rikare. Din lumpentid kommer inte att hindra dig pga din tinitus, det finns några på vår skvadron som har hörselproblem. Quote
M00nStalker Posted February 28, 2008 Report Posted February 28, 2008 (edited) Gör inte ett skit. När du sedan rycker in kommer dom inte göra något test, däremot kan du efter någon skjutövning påstå att du fått skadan i lumpen och bli några tusenlappar rikare. Din lumpentid kommer inte att hindra dig pga din tinitus, det finns några på vår skvadron som har hörselproblem. Ursäkta, han skulle göra VAD sa du?!! Klart att han inte ska mörka en hörselskada, det är skadligt både för honom själv och för Försvaret (vilket spelar mindre roll, vi pratar livsbestående men här). Hörseltest görs vid inryck och utryck för att se om någon skada uppstått sedan mönstringen respektive under utbildningen, så har det iallfall varit för alla jag har pratat med, men det kanske är olika (fast det borde inte vara det). Sedan att säga att han ska påstå att han fått skadan under värnpliktstiden är ju enbart förbannat korkat. För att svara på G3t_Zups fråga: Ja du bör anmäla det här till pliktverket, jag tror till och med att man är skyldig att anmäla ändrade förhållanden mellan mönstring och inryck, men det kan säkert någon annan bättre. Anledningen är att hörselskador är lite speciella i och med att när man väl har en skada så kan den förvärras ganska kraftigt vid ytterligare påverkan. I andra ordalag, om du blir utsatt för kraftigt buller med en hörselskada så kommer du att drabbas hårdare än utan skadan. Det här gynnar ingen, allra minst dig själv, och pliktverket kan göra bedömningen om du bör göra värnplikten eller inte. Vi hade några som hade lättare hörselskador under min tid, men det är ju ett tag sedan. Edited February 28, 2008 by M00nStalker Quote
Born Posted February 28, 2008 Report Posted February 28, 2008 Jag har en liknande fråga fast angående hörseln.Under mönstringen satte jag alla saker på hörseltestet, då hade jag perfekt hörsel med andra ord. Nu under året som gått har jag lyckats få tinitus som gör att jag inte hör de ljusaste tonerna.. så frågan/orna: 1. Bör jag säga detta till pliktverket, för jag antar att jag nu räknas som incke medicinskt frisk... 2. Kommer jag behöva genomgå hörseltesten igen efter mönstringen? Gör inte ett skit. När du sedan rycker in kommer dom inte göra något test, däremot kan du efter någon skjutövning påstå att du fått skadan i lumpen och bli några tusenlappar rikare. Din lumpentid kommer inte att hindra dig pga din tinitus, det finns några på vår skvadron som har hörselproblem. Vilken pluton ligger du på isåfall? Tydligen har hörseltestet missats, hör av dig till närmsta chef så ordnar han så ni får genomföra det. Finns inte en chans i helvetet att man får ut ett öre även om man skulle skada hörseln om man inte har ett värde att jämföra med (det som fås vid inryck). Ditt dumma påhitt om att försöka få ut pengar kan man bara skratta åt, patetiskt... Quote
linush Posted March 1, 2008 Report Posted March 1, 2008 Det verkar som om min tråd har blivit kapad av G3t_Zup's hörsel Jag har sett en del svar här som angår min allergi. Några har skrivit att jag inte under några omständigheter ska nämna det(Inte ens vid hälsodeklarationen) och läst på andra forum att FM inte bryr sig medan andra säger att man ska vara fullt uppriktig när frågan kommer. Någon som vill fördjupa sig i ederdera åsikt? Quote
dxl Posted March 1, 2008 Report Posted March 1, 2008 Utgå ifrån att förr eller senare så kommer din allergi märkas av, hur befäl kommer reagera då om du inte varit ärlig från början är lite svårt för mig att sia om. Men har du funderat på vad som kan hända om din skyddsmask inte är tät när ni går in i tårgaskammaren? Eller vad som händer om ni har brandövning och får springa i brandtunnel? Din allergi kan inte bara bli värre utan den kan bli kronisk i den bemärkelsen att du förstör både hals och lungor. Quote
linush Posted March 1, 2008 Report Posted March 1, 2008 Ok, nu vill jag inte låta som en desperat person som viftar bort ett problem men om sanningen ska fram så att jag är allergisk mot björkpollen, extremt smått mot gråbo(en mycket liten svullnad visade sig vid senaste pricktest 2007) samt mot olagade jordnötter, äpplen och morötter (går även bra om man skalar de två sistnämnda) och är också allergisk mot hästar och marsvin (Så beriden högvakt blir nock inte ) Jag förstår inte riktigt vad du menar med om jag inte skulle ha gasmasken tät nog vid tårgasövning? Det är väl inte björkpollen i tårgas och dessutom blir väl alla tårögda om de blir utsatta för tårgas? Jag förmodar även det med att jag skulle fördärva både hals och lungor att jag har astma, men det har jag inte. Quote
Born Posted March 1, 2008 Report Posted March 1, 2008 Jag förstår inte problemet. FYLL I DIN HÄLSODEKLARATION SANNINGSENLIGT OCH LÅT DE SOM KAN GÖRA BEDÖMNINGEN OM DU ÄR TJÄNSTBAR ELLER INTE GÖRA DET OCH INTE DU SJÄLV ELLER NÅGON ANNAN HÄR. Hur jävla svårt kan det vara? Quote
Timmi Posted March 1, 2008 Report Posted March 1, 2008 Born satte på ett ypperligt sätt huvudet på spiken och mer därtill. Det är inte svårare än så och anses du inte lämplig är det bara bita i det sura äpplet och gå vidare. Quote
Zgrom Posted March 1, 2008 Report Posted March 1, 2008 Kan inte annat än att hålla med Born. Kan dock berätta om hur det är för mig. Innan mönstringen så hade jag aldrig haft problem med pollen eller någon allergi alls. Jag mönstrade i Mars '06, senare det året, runt sommaren, så hade jag enorma besvär med rinnande näsa och kliande ögon. Jag visste inte vad det berodde på men köpte tabletter och medicin mot pollen och det lättade mina besvär. Samma sak förra året. Nu ryckte jag in i slutet av januari, det första jag berätta om under mitt personliga samtal med plutonsbefälet var om just det. Svaret jag fick var att avvakta just nu men senare i vår, om jag känner att jag börjar få besvär, så ska jag ta kontakt med honom och kompanisköterskan så ska jag dem bestämma då hur det blir med mig. Om besvären kan undvikas med medicin så får jag väl va kvar, annars... tja, jag skulle avvakta sa han. Så jag får väl se hur det blir. Kan nämnas att jag gör min värnplikt i Boden, träd så långt ögat kan nå... Quote
Recommended Posts