Jump to content

Recommended Posts

Posted
Källa: Kontakt på Pers US... Jag ska se om jag får fram förslaget igen idag!

stämmer att det finns en lista, dock är det bara ATK's förslag som lades fram inför regeringssammanträdet.

Just nu har inte ens FM formellt tillstånd att använda sig av registerförbanden och namnlistan kommer troligen att ändras ett par ggr till innan beslutsprocessen är klar.

Vidare så har heller inte K3 som är bemanningsansvariga heller fått uppgiften att använda registerförband med eller utan att dom anmält svårigheter att bemanna.

För att hålla ner lite på ryktesfloran så stämmer det som sagt här, i förslaget finns två V/E plut med EOD kompetens + div stabsfolk. Just nu är förslaget att ta personal ur NC01 och därvid är personalramen på pappret uppfyllt men om regeringen i all sin visdom efter sommaruppehåll anser att det är viktigare att ha kvar registerförbandet (se hur det gick för JPLUT-Int även om det fanns andra skäl bakom det) så kommer det att rekryteras i vanlig ordning.

Det finns ett antal olika förslag på pappret från att detta ska vara en ordinare del av FS rotationerna till att göra en BA99 variant och utöka med en styrka som växlar in halvägs mellan FS12-13

/b

Posted
finns det eod-kompetens på NC01?

Inget EOD på NC01. Däremot vet jag att det finns folk med tidigare erfarenheter från EOD. Om man nu ändå ska blanda och ge, så varför inte plocka ut dessa och uppdatera deras utbildning. Men i vanlig ordning lär denna till synes logiska lösning förlora mot att rippa EN-förbandet på deras EOD-enheter och på så vis beröva dem på operativ förmåga.

Posted

även om man varit på eod tidigare så är det inte säkert att man fortfarande är cerifierad plus att uppläget av utbildningar inom eod har uppdaterats och ändrats, t.ex så måste man ha amröjledarutb för att vara Gruppchef på eod nu.

Posted

Blackadder har rätt och det är precis som jag skrev ett förslag. MEN!!! Det ger ett hum om vad man tänker skicka dit om nu inte miljökommunistr,röda kommunister och fd plogbill aktivister får för sig att skicka dit något annat.... För om man läser i pressmeddelandet som skickades ut när det tillkännagavs en ev utökning så kan man tolka att Leni mfl gärna skulle skicka några typer med peacemärken och bra holkar till det som afghanistan är världsledande till. :).. Well kanske inte så illa men efter ett litet fikamöte med en person på rät departement så kanske man borde skicka mer civila tjänster till Afghanistan. Min fråga till henne var: "Hur tänker du få dem att överleva?" :sniper: Men det är väöl därför man ska ha 2 V/E! :huh: Pessimist? Javisst! och väldigt trött på den "grön/röda röran" som Calle bildt sa 1991. :lala::winner:

Posted

Ni nämner v/e samt stabsfolk...e de det enda som e gångbart? hur blir de med camp/drift från Nc 01 ...kan ni svara på de, ni som till synes har reda på de mesta :)

• 1 month later...
Posted

Nu läser du mil.se som någon annan läser bibeln. 0:)

I bildtexten står Karzai fortfarande som Afghanistans president.

Så det är nog bara ett sommarjobb att vara Italiens president också. :D

Lite OT men ändå

Ett scoop på www.mil.se :D

Karzai tidigare president i Afganistan är numera prsident i Italien? :lol:

Betyder detta att Affeland saknar ledare eller extraknäcker han bara? :/

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=n...d=29012&ncid=17

Ganska långt ner

Posted

Nu får man ju se till vem det är som har författat detta stycke litteraturhistoria.

Nils Levi L är ju inte direkt känd som den redigaste författaren.

Han är ju känd som "Hästen" av de som låg i Modrica och Pec när han var där.

Tjänstgjorde med honom två gånger efter Hästeriet, en trevlig karl med roliga historier, ett tag..... ;) Har väl gjort ett oanat antal missioner.

Gör sig väl ok på cocktailparty men ingen jag skulle vilja omkring mig när det smäller.

Jag är inte förvånad att det är förvirrat i hans artiklar. Dock e det ju trevligt att han tar sig tid och skriver dom. Det är ju inte direkt ett stort flöde med officiell info av intresse som kommer

Nån annan som har senare erfarenhet av honom får säga om jag är för hård mot honom men det var mina 10 öre om den saken

//FNU_ :D

Nu läser du mil.se som någon annan läser bibeln.  ,O

I bildtexten står Karzai fortfarande som Afghanistans president.

Så det är nog bara ett sommarjobb att vara Italiens president också.  :D

Lite OT men ändå

Ett scoop på www.mil.se :D

Karzai tidigare president i Afganistan är numera prsident i Italien? :blink:

Betyder detta att Affeland saknar ledare eller extraknäcker han bara? :/

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=n...d=29012&ncid=17

Ganska långt ner

• 3 weeks later...
Posted
Du har lite fel, ja.

Armén kommer börja sin första riktiga utb.-kull enligt nya systemet i juli 2006. Denna är vad som i grafiken kallas "Armé 1". "Armé 2" rycker in för första gången i Januari 2007.

:angry:

HAr lite frågor angående den s.k snabbinsatsstyrkan i A-stan. Varför använder de Toyota Landcruiser och t.e.x inte GW? Vad är det för typ av styrka? SKyttesoldater eller?

Posted (edited)
Du har lite fel, ja.

Armén kommer börja sin första riktiga utb.-kull enligt nya systemet i juli 2006. Denna är vad som i grafiken kallas "Armé 1". "Armé 2" rycker in för första gången i Januari 2007.

:rodna:

HAr lite frågor angående den s.k snabbinsatsstyrkan i A-stan. Varför använder de Toyota Landcruiser och t.e.x inte GW? Vad är det för typ av styrka? SKyttesoldater eller?

för att det är ett bättre och billigare alternativ?

QRF styrkan har satts upp av LG's MP-Int och sedan har K4 satt upp förbandet, så av det kan du säkert sluta dig till vilken sorts soldater det är som tagits ut tidigare, styrkan är precis som det står en snabbinsatsstyrka som skall kunna verka där det behövs och kunna assistera bla observatörsteamen i PRT't

slutligen... fyll gärna i din profil... lättare att formulera svar på frågorna på rätt nivå.

[edit] oki stryk det sista.. efter att ha läst dina tidigare inlägg så...

/b

Edited by Blackadder
Posted

HAr lite frågor angående den s.k snabbinsatsstyrkan i A-stan. Varför använder de Toyota Landcruiser och t.e.x inte GW? Vad är det för typ av styrka? Skyttesoldater eller?

Resonemanget hos oss när jag var där var att det en jävla tur att man använde LC istället för GW.

Orskaerna varför FM valde LC är många men först och främst var det väl att britterna skulle använda dom och man resonerade att synergieffekter skulle nog då kunna uppstå. Sen är reservdelsläget på stan borta i MeS oceaner större för LC vilket säkert spelade in.

LC utan elektronik är en underbar nil, det enda som är en smula datoriserat i dom vi har där borta är cd-spelaren. Nu är man tillbaka till att kunna laga bilen med tejp & ståltråd! :)

//AJ