Jump to content

Recommended Posts

Tjena!

Jag är ny på forumet, och jag börjar direkt med en fråga.

FS10 (afghanistan), om jag nu inte blandat ihop siffrorna. Är det någon som vet när svar ang rekrytering kommer.

Har försökt kontakta via nätet, men det är omöjligt att få svar på ens när besluten kommer.

Tacksam om någon har/delger info.

Mvh / GrpCAndersson

Hur många fotsoldater blev det till slut nu när man skulle utöka?

Låter intressant att det skulle bli minimalt med jägare då det väl är k4 som rekryterar och de brukar ju inte sprida rekryteringen direkt...

/P

Att. Stevooooo.

Så tjänsterna är inte ens tillsatta ännu?

Tolkade snubben som att cheferna satt och gick igenom ansökningarna (läs igår) och att inga tjänster var tillsatta. Dvs dom sitter och kollar vilka dom vill ha med, ringer upp och kollar om dom fortfarande vill åka, skickar ut ett antagningsbesked...............

Edit: Detta är bara min egen tolkninga av det samtal jag hade med PersUS. Vem vet, dom kanske bara säjer så till varje kotte som ringer och frågar idiotiska grejor för att dom ska vara tysta :Malaj:

Edited by stevooooo

Att. Stevooooo.

Så tjänsterna är inte ens tillsatta ännu?

Tolkade snubben som att cheferna satt och gick igenom ansökningarna (läs igår) och att inga tjänster var tillsatta. Dvs dom sitter och kollar vilka dom vill ha med, ringer upp och kollar om dom fortfarande vill åka, skickar ut ett antagningsbesked...............

Edit: Detta är bara min egen tolkninga av det samtal jag hade med PersUS. Vem vet, dom kanske bara säjer så till varje kotte som ringer och frågar idiotiska grejor för att dom ska vara tysta :Malaj:

Ok. jag är med. Tackar...

Låter intressant att det skulle bli minimalt med jägare då det väl är k4 som rekryterar och de brukar ju inte sprida rekryteringen direkt...

/P

Som sagt var, det blir inga jägare alls i MOT/PRT (spaningsteam).

QRF plutonen? Ja det kanske är den som K4 fyller med jägarsoldater.

Utökning? Regeringen har mandat för 150 man, idag är det inte så många så kanske om de får sitt större ansvarsområde och britterna drar och nåt regemente läggs ner för att få pengar så kanske det utökas.

Jag blev uppringd & intervjuad i förmiddags av PersUS. Antagningsbeskeden skickas ut from nästa vecka & 2 v framåt. Inryckning/utb sker from v 35 och nerrotationerna går v 42-43. Hemrotation sker senast 18/5-06. Får man inget uttagningsbesked så kommer "det vita kuvertet" nån vecka senare.

// Mvh Armywoman

• 2 weeks later...

/P

Utökning? Regeringen har mandat för 150 man, idag är det inte så många så kanske om de får sitt större ansvarsområde och britterna drar och nåt regemente läggs ner för att få pengar så kanske det utökas.

En fråga, kanske jag som är dum i huvudet (inget direkt något obekant tillstånd) B)

Inga jägare, som inga jägers från K4? eller kort och gott inga Jägare.. Låter ju en smula fånigt att bestämma sig för det..

"Denna rotation tar vi inga jägare, nästa rotation blir det inga spaningssoldater.. och vänta nu.. *rotar långt ner i tombolan* oj då, inga yxor med GU på I16 i halmstad näst nästa rotation" :lol:

Anhåller om ett ännu mer uttömmande svar från Östskog än de två tidigare? ;)

GMY

/P

En fråga, kanske jag som är dum i huvudet (inget direkt något obekant tillstånd) B)

Inga jägare, som inga jägers från K4? eller kort och gott inga Jägare.. Låter ju en smula fånigt att bestämma sig för det..

"Denna rotation tar vi inga jägare, nästa rotation blir det inga spaningssoldater.. och vänta nu.. *rotar långt ner i tombolan* oj då, inga yxor med GU på I16 i halmstad näst nästa rotation" :baskerPa:

Anhåller om ett ännu mer uttömmande svar från Östskog än de två tidigare? ;)

GMY

Och på FS112 blir det bara folk som är vänsterhänta och har cendrefärgat hår.

Jo det bara slumpade sig att det helt enkelt blev lite jägare, inget som var förutbestämt.

Skulle vara kul att veta vilken källa du har på detta påstående. Som det har varit hittills så har ju K4 med vissa undantag internrekryterat till FS, och det kommer väl vara så den här gången också

Så om de inte ska ta med några jägare, då blir det nog rätt svårt att få tag personal från K4 som inte är jägare.. För vad jag vet så utbildar de bara jägare där, om man bortser från vakter o dyl, och jag förutsätter att man inte rekryterar vaktsoldater till den här styrkan...

Så för mig låter det som att du bara försöker dra igång ett rykte ;)

K4 har inte haft monopol på FS tidigare.

FS07 bestod av Livgardister samt personal från MPint, åttan var mest Kfyringar, många från spanplt/KS09 och de som är nere nu har K4 varit rekryterings ansvariga för, därför många från K4.

K4, eller I19J är ansvriga för FS10 och därför lär det bli många därifrån nu också

Skilnaden är att jägers killarna hamnar på QRFplt (säksold) och är du spansold hamnar du på ett MOTteam.

MOT funkar som UND/liaison taem varför erfarenhet kanske prioriteras, och då kanske inte GU förband har lika stor betydelse.

Långt i från alla i afghanistan har ett förflutet på K4, men många.

Förbandet är ju någorlunda mekaniserat (TLC/HKP) :baskerPa:

K4 har inte haft monopol på FS tidigare.

FS07 bestod av Livgardister samt personal från MPint, åttan var mest Kfyringar, många från spanplt/KS09 och de som är nere nu har K4 varit rekryterings ansvariga för, därför många från K4.

K4, eller I19J är ansvriga för FS10 och därför lär det bli många därifrån nu också

Skilnaden är att jägers killarna hamnar på QRFplt (säksold) och är du spansold hamnar du på ett MOTteam.

MOT funkar som UND/liaison taem varför erfarenhet kanske prioriteras, och då kanske inte GU förband har lika stor betydelse.

Långt i från alla i afghanistan har ett förflutet på K4, men många.

Förbandet är ju någorlunda mekaniserat (TLC/HKP) :baskerPa:

Japp så är det. MOT behöver inte vara bäst på att bajsa i påse och smyga i skogen. Bättre att ha andra erfarenheter och kunna tala med folk. Spaning är inte alltid att ligga på en O-plats i åtta veckor på raken. Mera liasion.

Svårt att hålla koll på allt när det skrivs lite hejvilt om varje mission. Men har FS10 haft ringvecka? När kommer svar anlända i så fall?

FS10 ringvecka har redan genomförts.

Uttagningsbeskeden för både FS10 och KS13 ska skickas ut nästa vecka. (v27)

(edit: beskedet för FS kom visst redan idag. :huh: )

Uttagningen för LA05 är försenad, där genomförs ringvecka enligt obekräftad uppgift v35 med skriftligt svar v37.

Edited by ISmannen

Och enligt ryktena 2 qrf plutoner samt stab/camp personal

Nja det var ej 2 qrf plut utan 2 vakt/eskort som var aktuella. Känns ju bra att vara med i den enda v/e plut som finns i beredskap i sverige då :rockon:

någon som vet hur det funkar om man söker en vakans om det tar längre tid och är svårare att koma med på och liknande

Vakansplatser är i princip endast för de som redan har gjort utlandstjänst och därmed redan har genomgått utbildningen i Sverige samt har erfarenhet, så det är inte ett snabbare sätt att komma iväg första gången.

Jag fick från väl initierade källor igår listan på Sveriges grundtänk på vad som ska skickas. 2V/E, 5 MOT team,sjvgrp,sbgrp, 5 stabsfunktioner, kockar mm. tyvärr råkade jag radera den på fyllan så jag ska maila och be kompisen om en ny...... Och sen är det så att Sverige kanske inte skickar 2 V/E eller andra funktioner då man vill leja bort så mycket som möjligt till Finland,Norge och Danmark! så det blir kul att se om man får åka......... :-(