gislemark Posted June 3, 2005 Report Posted June 3, 2005 När jag skulle somna häromkvällen. låg jag som vanligt och funderade i de mest bizzara banor. Tänk om man..............? Tänk om det gick.........? Undrar hur det skulle........? Varför..............? Hur långt kan man skjuta med en GRG? Om det bara gick..........? Efter en stunds överläggnig mella mig och mig sommnade jag utan att vi löst problemet. Frågan lyder: Hur långt kan man lobba iväg en granat med en GRG? Vi bortser helt ifrån praktiska skjutavstånd. SäkI, försvarsbudget, väder, vind, temeratur i luften, jordens rotation, avvikelser i kvaliten på granaterna och skyttens färg på kalsongerna? Quote
The Swede Posted June 3, 2005 Report Posted June 3, 2005 Tja, i Bosnien var det en som sköt en rök c:a 2km och träffade. Vad gäller D-max tror jag att du hittar det i SÄKI, den finns på nätet. The Swede Quote
A2Keltainen Posted June 3, 2005 Report Posted June 3, 2005 Med en ny granat och skjutställning med utblås ned från en takkant eller liknande, så borde man kunna få bra räckvidd genom att skjuta i en väldigt vertikal bana, d.v.s. nästan rakt upp, och sedan låta granaten glidflyga mot målet. Detta är dock rätt så meningslöst i praktiken, då det är betydligt bättre att utveckla en sådan granat för grk än grg. Denna skjutmodell med vertikala skott och glidflykt är något som vi förmodligen kommer att få se mer av i praktiken, då det gjorts studier av att använda den för åtminstone grk och fartygsartilleri. Quote
Skuggan Posted June 3, 2005 Report Posted June 3, 2005 Med en ny granat och skjutställning med utblås ned från en takkant eller liknande, så borde man kunna få bra räckvidd genom att skjuta i en väldigt vertikal bana, d.v.s. nästan rakt upp, och sedan låta granaten glidflyga mot målet. Detta är dock rätt så meningslöst i praktiken, då det är betydligt bättre att utveckla en sådan granat för grk än grg. Denna skjutmodell med vertikala skott och glidflykt är något som vi förmodligen kommer att få se mer av i praktiken, då det gjorts studier av att använda den för åtminstone grk och fartygsartilleri. och för haubits (excalibur) Quote
gislemark Posted June 9, 2005 Author Report Posted June 9, 2005 Har letat i SäkI, Hittar nada. Antingen är det jag som är korkad eller så är det "bokens" fel. Quote
Mirage Posted June 9, 2005 Report Posted June 9, 2005 Ur SäkI Ehv/PV s 199. Skjutning med 8,4 cm granatgevär och spårljusövningsprojektil... Värden hämtade från SäkI ... Dmax 1 300 m ... Quote
106 Posted June 9, 2005 Report Posted June 9, 2005 kompletterar med övriga ammunitionsslag ur SäkI Ehv/Pv 2004 tabell 8:12 sgr 58: 2 300sgr 00: 2 600 rökgr: 2 800 slpsgr: 1 300 övriga amslag: 1 300 Alltså når rök längst med ett Dmax på 2800 meter. Quote
gislemark Posted June 9, 2005 Author Report Posted June 9, 2005 En dum följdfråga: Dmax, är det den absolut längsta sträckan som granaten kan komma ved tex 45graders elevation? Quote
KD803 Posted June 9, 2005 Report Posted June 9, 2005 (edited) En dum följdfråga: Dmax, är det den absolut längsta sträckan som granaten kan komma ved tex 45graders elevation? Det är den absolut längsta sträckan som granaten ska kunna gå. Det är inte maxsträckan vid en viss elevation. Men för att få ut maximal räckvidd så måste elevationen givetvis vara upp mot 30 - 50 grader. edit: Förtydligande Edited June 9, 2005 by BJE Quote
Recommended Posts