Jump to content

Recommended Posts

Posted

När jag skulle somna häromkvällen. låg jag som vanligt och funderade i de mest bizzara banor.

Tänk om man..............?

Tänk om det gick.........?

Undrar hur det skulle........?

Varför..............?

Hur långt kan man skjuta med en GRG?

Om det bara gick..........?

Efter en stunds överläggnig mella mig och mig sommnade jag utan att vi löst problemet.

Frågan lyder:

Hur långt kan man lobba iväg en granat med en GRG?

Vi bortser helt ifrån praktiska skjutavstånd. SäkI, försvarsbudget, väder, vind, temeratur i luften, jordens rotation, avvikelser i kvaliten på granaterna och skyttens färg på kalsongerna?

Posted

Tja, i Bosnien var det en som sköt en rök c:a 2km och träffade.

Vad gäller D-max tror jag att du hittar det i SÄKI, den finns på nätet.

The Swede :)

Posted

Med en ny granat och skjutställning med utblås ned från en takkant eller liknande, så borde man kunna få bra räckvidd genom att skjuta i en väldigt vertikal bana, d.v.s. nästan rakt upp, och sedan låta granaten glidflyga mot målet. Detta är dock rätt så meningslöst i praktiken, då det är betydligt bättre att utveckla en sådan granat för grk än grg. Denna skjutmodell med vertikala skott och glidflykt är något som vi förmodligen kommer att få se mer av i praktiken, då det gjorts studier av att använda den för åtminstone grk och fartygsartilleri.

Posted
Med en ny granat och skjutställning med utblås ned från en takkant eller liknande, så borde man kunna få bra räckvidd genom att skjuta i en väldigt vertikal bana, d.v.s. nästan rakt upp, och sedan låta granaten glidflyga mot målet. Detta är dock rätt så meningslöst i praktiken, då det är betydligt bättre att utveckla en sådan granat för grk än grg. Denna skjutmodell med vertikala skott och glidflykt är något som vi förmodligen kommer att få se mer av i praktiken, då det gjorts studier av att använda den för åtminstone grk och fartygsartilleri.

och för haubits (excalibur)

Posted

Ur SäkI Ehv/PV s 199.

Skjutning med 8,4 cm granatgevär och spårljusövningsprojektil

...

Värden hämtade från SäkI

...

Dmax 1 300 m

...

Posted

kompletterar med övriga ammunitionsslag ur SäkI Ehv/Pv 2004 tabell 8:12

sgr 58: 2 300

sgr 00: 2 600

rökgr: 2 800

slpsgr: 1 300

övriga amslag: 1 300

Alltså når rök längst med ett Dmax på 2800 meter.

Posted

En dum följdfråga:

Dmax, är det den absolut längsta sträckan som granaten kan komma ved tex 45graders elevation?

Posted (edited)
En dum följdfråga:

Dmax, är det den absolut längsta sträckan som granaten kan komma ved tex 45graders elevation?

Det är den absolut längsta sträckan som granaten ska kunna gå. Det är inte maxsträckan vid en viss elevation. Men för att få ut maximal räckvidd så måste elevationen givetvis vara upp mot 30 - 50 grader.

edit: Förtydligande

Edited by BJE