wolfie666 Posted May 28, 2005 Report Share Posted May 28, 2005 Tjenis! Har suttit och smurfat runt på en massa av FM:s sidor och en del andra nyhetsrep från övningar med hemvärnet. En del IP en del "vanliga" hv. Jag har märkt något mycket märkligt och säker fler med mig. De soldater som är med på bilder och så har oftast den senaste utrustningen stridsväst mm. Och det särskilt när det är "viktiga" personer som statsministern,kungen överstar coh så vidare med på bilderna och observerar övningen. Det är mycket konstigt för det speglar ju inte bilden av verkligheten speciellt bra tycker jag. Visst så är det så att utrustningen delats ut till många förband men långt ifrån alla. Inte ens alla IP har fått ut stridsväst mm. Så min fråga är vem försöker dom lura eller bildka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted May 28, 2005 Report Share Posted May 28, 2005 Men det hör väl knappast till ovanligheterna att försvaret försöker ge en bättre bild än den som egentligen är. Så fort man får höra att nån högt uppsatt officer kommer på besök så blir det puts vansinne där man gör allt för att skina så mycket som möjligt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted May 28, 2005 Report Share Posted May 28, 2005 Tjenis! Har suttit och smurfat runt på en massa av FM:s sidor och en del andra nyhetsrep från övningar med hemvärnet. En del IP en del "vanliga" hv. Jag har märkt något mycket märkligt och säker fler med mig. De soldater som är med på bilder och så har oftast den senaste utrustningen stridsväst mm. Och det särskilt när det är "viktiga" personer som statsministern,kungen överstar coh så vidare med på bilderna och observerar övningen. Det är mycket konstigt för det speglar ju inte bilden av verkligheten speciellt bra tycker jag. Visst så är det så att utrustningen delats ut till många förband men långt ifrån alla. Inte ens alla IP har fått ut stridsväst mm. Så min fråga är vem försöker dom lura eller bildka? Tycker att det är en mycket intressant ämne du drar upp. Varför satsas det inte lika i hela landet? Sitter vi inte i samma båt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DBH Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Så görs det nästan överallt på alla ställen. Om man surfar in på någon stads sida och spanar in lite bilder är det ofta en fin park på våren när änderna har fått ungar och fontäner i bakgrunden. Det visas ju aldrig all fågelskit, luffare som sover på bänkarna och dylikt. Samma sak för skolor, hotell, affärer, restauranger... Alla visar upp det "bästa" de har att erbjuda för att locka folk och visa att de är lite "bättre" än konkurrenten eller någon annan. Exakt samma sak är väldigt vanlig när släkten/svärmor ska komma på middag till midsommar eller påsk. Då putsas allt och man gör det till och med bakom hyllan :P Nu gör inte alla så men de flesta brukar göra så... Antar att det är samma sak inom FM, inte mycket att göra åt saken, eller har jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Samma sak för skolor, hotell, affärer, restauranger...Alla visar upp det "bästa" de har att erbjuda för att locka folk och visa att de är lite "bättre" än konkurrenten eller någon annan. även om hv är lite sådär halvcivilt då och då så ser jag inte riktigt militär vht som direkt jämförbar med en civil affärsrörelse med vinstintresse. vem försöker man lura? soldaterna, det inspekterande befälet eller sig själv? dela ut utrustningen i den takt den blir tillgänglig! basta! vore jag bataljonchef så skulle jag visa upp de soldater som har den omoderanste utrustningen vid alla inspektioner och sedan glatt svara på frågor om hur jag ser på mtrltilldelningen i vårt slaktade försvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mech.Inf Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 Intressant det här med "Kodak moments" i propagandasyfte. Tror ni man är tvunga att lämna tillbaka materielen efter fotot/fotona togs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted May 30, 2005 Report Share Posted May 30, 2005 (edited) Intressant det här med "Kodak moments" i propagandasyfte. Tror ni man är tvunga att lämna tillbaka materielen efter fotot/fotona togs? Det sker/har skett och kommer säkert att fortsätta till dess alla har samma utrustning överallt i landet... Exempel: Hög officer ska komma och inspektera bataljonen och dess personal. Kompanichef springer som en dopad gepard till TSF för att få ut Hjälm90 på kortlån så all i IP ska se snygga och likformiga ut. Hjälmar återlämnas efter inspektion. Bra: Visar att HV har de nya prylarna (för HV iaf...) och erbjuder givande övningar/utb Dåligt: Nyblivna hemvärnssoldater blir grymt besvikna när de får se verkligheten och upptäcker att det inte finns några stridsvästar, bandvagnar eller båtar. Som med alla verksamhet: Yta och image är allt! Mvh, Foxtrotcharliegrg Edited May 30, 2005 by Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
15,5cm Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Jag har varit med på ett flertal förevisningar för diverse dignitärer där det delas ut stridsvästar, hjälmar, mm av senaste snitt. Efter föevisningen får man gott stå i kö och lämna tillbaka allitihop. Detta gäller även gruppmtrl., fordon, vapen mm. Många i min bekanskapskrets har irriterat sig på att man visar upp en förfinad bild av verkligheten. Men vad gör man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Jamen, här är KAG en förebild! Inget nytt här inte! IP har hjälm 90, men annars är det lika för alla som gäller; 304K, hjälm m/37 och g m/96... Näe, Ak4A, men ändå! Och det har inte ens kommit några rykten om när vi ska ombeväpnas till Ak4B, hjälm 90 eller något annat. Men, inte blir det i denna kungens tid inte... Och hemsidan visar verkligheten, faktiskt! Här övas med gamla hjälmar, bössor och stridsbälten! Inget förskönande här inte! Men, det beror väl på att vi inte har något TSF inom rimlig avstånd som kan låna ut prylarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Men många av försvarsmaktens publikationer är faktiskt rätt så "offtopic" när dom beskriver HV som ett modernt förband med god fältförmåga och utrustning.....annars skulle man ju även inkludera de gamla farbröderna som inte kan ladda vapnet och aldrig fått lära sig vad "omgruppering" eller "växelvis framryckning" betyder.....Men visst! Vi är på god väg att sålla och utbilda i leden så om fem år kan vi kanske motsvara den mediabild som FM vill ge av HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TTAC Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 På min slutövning skulle vi få besök av en general (om jag inte missminner mig) och då fick samtligt befäl totalt tuppjuck. De gjorde allt för att överglänsa varandra. Detta innebar även att jag ordervägrade för första och enda gången under min värnplikt. Någon pluton hade fått ut räfsor för att snygga till i förbindelsegångarna mellan värnen och få bort löv och skit... Varför inte ut med skurhinkar så vi kunde städa skogen också??? Jag sa till min kapten att "om han ville att vi skulle räfsa ihop vårt kamoflage och exponera den ljusa, fina sanden för flygspaningen så fick han ge plutonen den ordern för jag tänkte inte göra det" och var beredd att ta en KF för det. Bara för att alla andra hoppar från stupet måste inte jag sluta tänka... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts