Zeb Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 Min fru var med om en trafikolycka i lördags. Hon kom åkandes på en huvudled och så svänger det ut en idiot (han hade väjningsplikt) framför henne, hon stod på bromsen så mycket det gick men kollisionen var ett faktum. Hon körde in i baken på den andra bilen och den stannade inte utan körde därifrån = smitning Hon blev rejält uppskakad och tänkte inte på att ta bilnummret på den bilen. Kvar på vägen ligger det lyktglas från den andra bilens baklykta, på en av skärvorna står det ett/flera nummer. Nu till min fråga: Hur gör man för att identifiera bilmodellen med hjälp av dessa nummer?? Hon såg att det var en röd kombimodell Ev opel eller en vw. Ska tillägga att vi bor i en liten håla så många känner många. Är tacksam för tips Mvh/Zeb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 Polisen borde ha koll på sådant, problemet är nog att övertyga dem om att utreda. Det borde annars funka hyfsat att låta ryktet cirkulera om det är en lokal förmåga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 Såg ett avsnitt av CSI med samma scenario. En smitningsolycka, kvar på platsen finns bara krossat glas, men på glasskärvorna finns några siffror och med dessa siffrors hjälp kunde de spåra bilen. Men SCI och verkligheten är två skilda ting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted May 23, 2005 Author Report Share Posted May 23, 2005 Såg ett avsnitt av CSI med samma scenario. En smitningsolycka, kvar på platsen finns bara krossat glas, men på glasskärvorna finns några siffror och med dessa siffrors hjälp kunde de spåra bilen. Men SCI och verkligheten är två skilda ting. oh f-n är det det. ;) Kom igen nu, va lite seriös. Troligtvis är det en lokal förmåga, om jag kan ta reda på vilket bilmärke det är så blir det lite färre bilar att kolla upp. Jag menar det finns ju folk här på forumet som mer eller mindre kan allt eller nästan allt om allt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 Såg ett avsnitt av CSI med samma scenario. En smitningsolycka, kvar på platsen finns bara krossat glas, men på glasskärvorna finns några siffror och med dessa siffrors hjälp kunde de spåra bilen. Men SCI och verkligheten är två skilda ting. oh f-n är det det. ;) Kom igen nu, va lite seriös. Troligtvis är det en lokal förmåga, om jag kan ta reda på vilket bilmärke det är så blir det lite färre bilar att kolla upp. Jag menar det finns ju folk här på forumet som mer eller mindre kan allt eller nästan allt om allt. Släng upp lite bilder på skärvorna och numren så kan man ju kika iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BA02 Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 Din fru gissade ju på två bilmärken. Kontakta återförsäljare för dessa märken, de kanske kan hjälpa till ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
olaevil Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 Hoppas att Frugan mår bra. Bilen är ett problem.Säkert ingen från Stan.om det är så så va han väl full eller gammal.Har sett detta ett par gånger när jag bodde i Jönköping och hade kontor pricis jämte en en sådan korsning.En gång tog jag ett kort på smitarn.HE HE HE han åkte fast rätt bra.Dom åkte hem till honom typ 20 minuter senare o han satt där skitfull. Dom så menar jag Polisen. Hoppas att det löser sig för Er. MVH Olaevil Link to comment Share on other sites More sharing options...
drmagoo Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 Det enda du kan få ut av dessa nummer är tillverkningsserien av glaset. Det ger dig bara vilken typ av bil det är... vilket kan hjälpa en del.... om du har en misstänkt =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprice Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 De största tillverkarna av lyktglas är Bosch och Hella, kontakata deras kundtjänst eller någon av deras återförsäljare så kanske de kan hjälpa dig få fram vad det är för bil. Bosch Hella Eller kan du prova att söka på numret här Hellas katalog. Hoppas det löser sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted May 24, 2005 Author Report Share Posted May 24, 2005 Man får tacka för alla ideer och uppslag, ska forska vidare på detta. Återkommer när jag vet nåt mer. Ska tillägga att det inte blev några personskador. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted May 24, 2005 Report Share Posted May 24, 2005 Det går att identifiera bilen med tur. Det hela beror på om ägaren ersatt det trasiga glaset eller inte. Det är dock inget som polisen kommer att lägga ner resurser på eftersom det är ett så litet brott. Även om det skulle gå att hitta bilen så spelar det egentligen ingen roll om inte din fru sett vem som kört. Ägaren behöver nämligen inte uppge vem det var som körde bilen och jag kan sätta pengar på att ägaren kommer säga att han lånade ut bilen just den dagen men minns inte till vem. På så sätt kommer ägaren (som säkert var den som körde) undan utan problem. Mitt tips. Ta det med ditt försäkringsbolag och glöm att hitta den andra bilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted May 24, 2005 Report Share Posted May 24, 2005 Ja eller ägna en dag med att ringa runt till bilverkstäder o kolla om ngn lämnat in en bil som matcher de skador som den borde ha... ;) Är det en liten stad borde det inte finnas så många. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted June 1, 2005 Author Report Share Posted June 1, 2005 Ja, nu har det hänt. Efter massa detektivarbate har det givit resultat. Bilen och föraren är identifierade. Det är en lokal förmåga som är till åren. Har inte pratat med honom ännu, men har pratat med bilverkstaden som han lämnade bilen till för att par dagar sedan. Ägaren sa att han hade troligtvis blivit påkörd på en parkering den lördagen då det hände. Min fru har varit på verkstaden och kollat på bilen och kände igen den direkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Polisanmäl. Kan bli lite jobbigt om det bara är ord mot ord, men jag hade polisanmält direkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted June 1, 2005 Author Report Share Posted June 1, 2005 Polis anmälan är redan gjord, det gjordes direkt efter krocken. Jag har försökt att nå den polisen som har ärendet men han va inte anträffbar så jag lämnade ett meddelande på telefonsvararen att han skall höra av sig så fort han kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Se bara till att din fru eller vem det nu är bergsäkert känner igen föraren. Att hon känner igen bilen är väl bra och så men om hon inte är säker på föraren så faller allt. Mannen som äger bilen kan säga att han lånade ut bilen till en person men minns inte vem och då faller det hela. Se mitt tidigare inlägg. Sak nr 2 att komma ihåg. Var det en kännbar smäll? kan mannen ha missuppfattat allt och inte trott att det var något. för att det skall bli smitning så måste mannen ha insett att han varit inblandad i en trafikolycka och sedan smitit. Förstod han inte att det var en trafikolycka så har han per definition inte smitit eftersom han inte förstod/visste/insåg att han krockat. Se till att tänk på sånt innan ni pratar med polisen igen. Dvs se till att det blir uppenbart för polisen att mannen insåg att han varit inblandad och sedan åkte iväg. Fast bara om det är sant, det är inte fint att ljuga bara för att "sätta dit nån" eller fabulera om sånt man inte minns men rättar till i efterhand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted June 1, 2005 Author Report Share Posted June 1, 2005 Se bara till att din fru eller vem det nu är bergsäkert känner igen föraren. Att hon känner igen bilen är väl bra och så men om hon inte är säker på föraren så faller allt. Mannen som äger bilen kan säga att han lånade ut bilen till en person men minns inte vem och då faller det hela. Se mitt tidigare inlägg. Sak nr 2 att komma ihåg. Var det en kännbar smäll? kan mannen ha missuppfattat allt och inte trott att det var något. för att det skall bli smitning så måste mannen ha insett att han varit inblandad i en trafikolycka och sedan smitit. Förstod han inte att det var en trafikolycka så har han per definition inte smitit eftersom han inte förstod/visste/insåg att han krockat. Se till att tänk på sånt innan ni pratar med polisen igen. Dvs se till att det blir uppenbart för polisen att mannen insåg att han varit inblandad och sedan åkte iväg. Fast bara om det är sant, det är inte fint att ljuga bara för att "sätta dit nån" eller fabulera om sånt man inte minns men rättar till i efterhand. Jodå, hon är tvärsäker. Tack för tipsen, ska ha dom i åtanke när jag pratar med polisen. Gubben som körde bilen är som jag skrev tidigare en äldre herre och han hör och ser inte så bra. Dom jag har pratat med menar på att hans släktingar har försökt att få honom att sluta köra bil i över 2 år, men han vill inte det. Kanske dax att tänka över saken nu. Jag återkommer igen när jag vet mer. Mvh/Zeb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted June 21, 2005 Author Report Share Posted June 21, 2005 Skulle bara tala om att det hela har löst sig. Förövaren har erkänt, Skadeanmälan är påskriven och godkänd av försäkringbolaget. Bilen är lagad och allt är frid och fröjd. Simma lungt// Zeb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted June 21, 2005 Report Share Posted June 21, 2005 Skulle bara tala om att det hela har löst sig. Förövaren har erkänt, Skadeanmälan är påskriven och godkänd av försäkringbolaget. Bilen är lagad och allt är frid och fröjd. Simma lungt// Zeb I just love a happy ending! /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Jag hade nog inte klarat körkortsprovet idag och förlåt en okunnig, men sa du inte att din hustru körde på bilen bakifrån? Är det inte ALLTID den som kör på bakifrån som räknas som vållande hur djävligt det än är? (jag hukar och gör mig redo för tillrättavisningar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Jag hade nog inte klarat körkortsprovet idag och förlåt en okunnig, men sa du inte att din hustru körde på bilen bakifrån? Är det inte ALLTID den som kör på bakifrån som räknas som vållande hur djävligt det än är? (jag hukar och gör mig redo för tillrättavisningar) Han sade också att frugan hans körde på huvudled och att motparten hade väjningsplikt. Då gäller inte påkörning bakifrån utan motparten har inte lämnat företräde och därför orsakat olyckan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Det finns tillfällen då den kan bli fråga om delad skuldbörda. Även om de båda fordonen befunnit sig på samma väg och den bakre kört in i den främre. Det finns nämligen ett litet men inte obetydligt tillägg i trafikförordninge som säger att man inte får göra kraftiga OMOTIVERADE inbromsningar. (det står även att man inte får köra omotiverat långsamt, något som alla jävla "jag får visst köra 60 på 90 väg om jag vill" kanske skulle läsa). Hur som helst så kräver delad skuldbörda att det finns tillförlitliga vittnen till olyckan som kan styrka ett sådant händelseförlopp. Att som körskolan lär ut, bromsa för att påvisa för bakomvarande att man är missnöjd med avståndet till bakomvarande är INGEN bra idé. Visserligen är bakomvarande förares beteende klandervärt iom att han inte efterlevde lagen om att man ska hålla avstånd, men vissa saker kan man inte förutse. Utdrag trafikförordningen: "16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning." I sin helhet: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm Martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 I stand corrected! Man tackar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Vad kommer hända med mannen? La din fru ner anmälan? Grattis till lyckat detektivarbete herr Scherlock Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted July 14, 2005 Author Report Share Posted July 14, 2005 Vad kommer hända med mannen? La din fru ner anmälan? Grattis till lyckat detektivarbete herr Scherlock <{POST_SNAPBACK}> Tackar. Anmälan är nerlagd. Bröderna till denne man som orsakade detta elände vill inte att han ska köra bil någon mer gång, (pga sin höga ålder) så polisen skulle hjälpa dom att ta kontakt med de rätta instanserna för att få mannen att lämna in sitt körkort förgott. Sorry för det sena svaret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Posted July 15, 2005 Report Share Posted July 15, 2005 Ingen fara! Bra att han lämnar ifrån sig sitt körkort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted July 15, 2005 Report Share Posted July 15, 2005 Att som körskolan lär ut, bromsa för att påvisa för bakomvarande att man är missnöjd med avståndet till bakomvarande är INGEN bra idé. Visserligen är bakomvarande förares beteende klandervärt iom att han inte efterlevde lagen om att man ska hålla avstånd, men vissa saker kan man inte förutse. Fast om bakomvarande är så nära att det smäller för att man "duttar" lite på bromsen bara så att bromsljuset tänds, då är nog färden dömd att gå åt skogen hursomhelst... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TeLu Posted July 15, 2005 Report Share Posted July 15, 2005 Att som körskolan lär ut, bromsa för att påvisa för bakomvarande att man är missnöjd med avståndet till bakomvarande är INGEN bra idé. Visserligen är bakomvarande förares beteende klandervärt iom att han inte efterlevde lagen om att man ska hålla avstånd, men vissa saker kan man inte förutse. Fast om bakomvarande är så nära att det smäller för att man "duttar" lite på bromsen bara så att bromsljuset tänds, då är nog färden dömd att gå åt skogen hursomhelst... <{POST_SNAPBACK}> Tror att det fins något som heter 3 sek regeln Link to comment Share on other sites More sharing options...
LT Posted July 16, 2005 Report Share Posted July 16, 2005 Tror att det fins något som heter 3 sek regeln Jo, och den följer alla slaviskt, eller inte. En god vän till mig var övertygad om att den bara gällde (och var tillämpbar) när man låg i 110. Således var det inga problem att ligga någon sekund bakom framförvarande bil i 70 eller 90. Faran i att markera med bromsljuset ligger ju inte i att man blir påkörd bakifrån, utan att bakomvarande (för nära liggande) bils förare kanske inte reagerar optimalt, släpper lite på gasen och låter avståndet öka, utan nitar och själv blir påkörd bakifrån, åker av vägen eller något annat ohälsosamt. Jag minns inte att jag någonsin fick höra att jag skulle bromsa för att visa mitt missnöje, däremot stod det i teoriböckerna att man genom att applicera ett lätt tryck på bromspedalen kunde tända bromsljusen utan att för den skull trycka så hårt att bromsverkan faktiskt uppnås. En tanke är ju annars att själv lätta på gasen om man tycker att bakomvarande ligger för nära, för att öka avståndet till framförvarande och därmed valmöjligheter och tid för reaktion och handling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted July 21, 2005 Report Share Posted July 21, 2005 Jag minns inte att jag någonsin fick höra att jag skulle bromsa för att visa mitt missnöje, däremot stod det i teoriböckerna att man genom att applicera ett lätt tryck på bromspedalen kunde tända bromsljusen utan att för den skull trycka så hårt att bromsverkan faktiskt uppnås. En tanke är ju annars att själv lätta på gasen om man tycker att bakomvarande ligger för nära, för att öka avståndet till framförvarande och därmed valmöjligheter och tid för reaktion och handling. <{POST_SNAPBACK}> Jag kan ärligt talat inte heller minnas att körskolan propagerade för att flasha med bromsljuset, utan snarare för att som du säger, helt enkelt lätta på gasen och öka avståndet till framförvarande. Att "flasha" får väl hänföras till kategorin "senare ackumulerad vishet". Ett annat alternativ, om man råkar köra en tgb 11 eller annan bil som är kopplad på samma sätt, vore att dra upp spärren för backväxeln, vilket tänder backljuset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.