Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Trafikolycka med smitning

Zeb

Recommended Posts

Posted

Nu tog jag körkortet för 8 år sedan, men när jag körde med min körkortslärare så fick jag absolut inte "dutta" på bromsen ifall det var någon tätt bakom, inte ens för att tända bromsljusen. Detta då det i värsta fall kunde leda till att den bakomvarande bilisten kunde panikpromsa och orsaka någon annan trafikolycka.

Lösningen var den som redan har tagits upp, lätta på gasen så att man ökar avståndet till bilen framför, och ifall det finns plats för omkörningar, håll ut mot kanten.

Posted

Neee är det inte så att man ska hålla 3 sek till bilen BAKOM :)

"Och ja jag var ironisk"

Polisen-------> :D <-------TeLu med för tung höger fot =1600:-Böter

Tror att det fins något som heter 3 sek regeln

Jo, och den följer alla slaviskt, eller inte. En god vän till mig var övertygad om att den bara gällde (och var tillämpbar) när man låg i 110. Således var det inga problem att ligga någon sekund bakom framförvarande bil i 70 eller 90. :baskerPa:

Faran i att markera med bromsljuset ligger ju inte i att man blir påkörd bakifrån, utan att bakomvarande (för nära liggande) bils förare kanske inte reagerar optimalt, släpper lite på gasen och låter avståndet öka, utan nitar och själv blir påkörd bakifrån, åker av vägen eller något annat ohälsosamt.

Jag minns inte att jag någonsin fick höra att jag skulle bromsa för att visa mitt missnöje, däremot stod det i teoriböckerna att man genom att applicera ett lätt tryck på bromspedalen kunde tända bromsljusen utan att för den skull trycka så hårt att bromsverkan faktiskt uppnås. En tanke är ju annars att själv lätta på gasen om man tycker att bakomvarande ligger för nära, för att öka avståndet till framförvarande och därmed valmöjligheter och tid för reaktion och handling.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...