Jump to content

Hjälp?? Hur får ut vapenlåset till AK4?


Fu Gref

Recommended Posts

Någon som har tips eller tricks för att få ur ett lås som kärvar? Har aldrig haft problem med de innan o senast jag plocka ur o satte i var för 2 veckor sen. Men nu vägrar de att ens röra sig.

 

Imorgon ska vi ha ombeväpning då vi ska få ut nya AK4 med rödpunkt skulle gärna se att det det var ur då. Har varit väldigt försiktig me tanke på att detta skulle kunna hända.. Men nu var de min tur. :o

Link to comment
Share on other sites

Någon som har tips eller tricks för att få ur ett lås som kärvar? Har aldrig haft problem med de innan o senast jag plocka ur o satte i var för 2 veckor sen. Men nu vägrar de att ens röra sig.

 

Imorgon ska vi ha ombeväpning då vi ska få ut nya AK4 med rödpunkt skulle gärna se att det det var ur då. Har varit väldigt försiktig me tanke på att detta skulle kunna hända.. Men nu var de min tur. :o

Lämna in både vapen och lås och kvittera ut ett nytt lås istället.

 

Låt vapenteknikern svettas över ditt kärvande lås istället.

 

Du vårdar väl låset ibland?

Link to comment
Share on other sites

En av mina DUC:ar försökte byta vapen på LG, då låset fasnat.

Han fick inte ut något nytt vapen med hänvisning till att låset skall konstrueras om p.g.a. för många "haverier".

Han blev inte så lite förvånad men fick lov att lämna motståndsnästet utan beväpning, Nej dom hadde inget alternativ på lager B)

Någon annan som har info. om detta förfarande, sker det samma sak i övriga landet?

En stilla undran från oss som ombeväpnar sist i riket!

Link to comment
Share on other sites

Vis av erfarenhet så ska man INTE lita på NÅGONTING som sägs på förådet på LG.

 

Personalen där kan visserligen uppfattas som hjälpsam och trevlig om man har tur, men koll, det har de definitivt inte.

Link to comment
Share on other sites

Personalen på LG frd gör i detta fall helt rätt.

 

det har nyligen kommit en teknisk Order ifr FMV som rör "uppdatering" av vapenlåset.

 

detta innebär i stort att de INTE får lämna ut några "gamla" vapenlås ( med tillhörande AK4!!).. däremot är det så att vapenlås i bruk. dvs de som finns ute hos hv-männen får användas ett tag till.

 

så skall du ombeväpnas till AK4b och ditt nuvarande lås har "skurit".. ja då får du inte ut ngn ny AK4b om frd inte har fått renoveringssatserna till låset. ( detta kan ju då vara lite olika på olika frd runt om i landet.. en del har fått satsen en del inte.)

 

uppdateringen av låsen har inget med låsets säkerhet att göra. den skall bara försvåra ( inte förhindra..) att låset så att säga "spontanutlöser"

Link to comment
Share on other sites

Jag råkade ut för detta problem.

"Problemet" Skulle dra tillbaka manöver hantaget men det satt som berget

"Lösningen" Häll en tunn olja ner i pipan vänta ett tag (typ läs FältarbR f Spräng eller landminmateriel eller någon annan kul bok)

"Resultat" Vips så hade jag ett stycke patronlägeslås i handen.

Slut Klar........... :camo:

Edited by TeLu
Link to comment
Share on other sites

Lt G Malmström MDM/ Lggrp: Om man lägger in vapnet i kasun då, får man hämta ut det då?

 

*suck* två månader att komma loss från STG, sen får man inte ut sin utrustning...

Link to comment
Share on other sites

Lt G Malmström MDM/ Lggrp: Om man lägger in vapnet i kasun då, får man hämta ut det då?

 

*suck* två månader att komma loss från STG, sen får man inte ut sin utrustning...

 

 

om man kan öppna kasunen för att lägga in det där.. så borde man ju få upp den sedan.. *ler lite*

 

men åter till allvaret..

 

visst kan den ligga i kasunen... men hur skall den komma ut ifr frd när de inte får lämna ut en AK till en hv-man utan patronlägeslås????

 

sedan säger ju bestämmelserna att låset skall sitta i under transport till övningen.. och har man inget lås... ja du fattar säkert...

 

personligen tror jag att det inte tar speciellt lång tid innan frd har fått renoveringssatsen.

 

så tyvärr får du vänta lite till.....

Link to comment
Share on other sites

Aha! Det låter som dom insett att o-ringarna som håller hårdmetallskären på plats inte tål varesig vapenfett lr. breakfree.

 

Har väntat på att detta problem skulle åtgärdas länge.

 

Och ni som ej har modifierat lås, byt "gummisnoddar" nu!

Link to comment
Share on other sites

Aha! Det låter som dom insett att o-ringarna som håller hårdmetallskären på plats inte tål varesig vapenfett lr. breakfree.

 

Har väntat på att detta problem skulle åtgärdas länge.

 

Och ni som ej har modifierat lås, byt "gummisnoddar" nu!

gummisnoddarna är kvar, dock sitter det numera även en liten spiralfjäderring ovanför metallskären (håller altså inte fast dem så fan vet vad den egentligen gör för nytta)

Link to comment
Share on other sites

@Skuggan

 

Bild?

då måste jag ju plocka ur låset först :P

 

ok, vänta en stund, jag fixar det

 

The Swede har bättre bild.

som ni ser så rullar personen på bilden ned ringen så den lägger sig framför skären.

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

Lite OT men drar det snabbt :P

 

Hur är det egentligen med vapen under värnplikten? Tar man med sig vapnet hem under permission eller lägger man det i något skåp på regementet? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Lite OT men drar det snabbt :P

 

Hur är det egentligen med vapen under värnplikten? Tar man med sig vapnet hem under permission eller lägger man det i något skåp på regementet? :unsure:

Dom ligger i kasun tills dess att du har varit riktig duktig och befälen är på gott humör. Och när dom väl plockas ut så ska du var glad om du får röra vid dom ... ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite OT men drar det snabbt :P

 

Hur är det egentligen med vapen under värnplikten? Tar man med sig vapnet hem under permission eller lägger man det i något skåp på regementet?  :unsure:

Dom ligger i kasun tills dess att du har varit riktig duktig och befälen är på gott humör. Och när dom väl plockas ut så ska du var glad om du får röra vid dom ... ;)

Haha, kunde tänka mig något i den stilen. Men det snackas ju om en massa vapenlås och grejer, gäller det då HV-personal eftersom man (enligt dig) inte får ut något vapen under sin värnplikt?

Link to comment
Share on other sites

Lite OT men drar det snabbt :P

 

Hur är det egentligen med vapen under värnplikten? Tar man med sig vapnet hem under permission eller lägger man det i något skåp på regementet? :unsure:

Vapnen ligger inlåsta i kasun när dom inte används.

på min tid hade vi vapnen i skåpen och vital del inlåst i säkerhetsskåp men numera är hela vapnet inlåst.

 

Att få ta med sig vapnet hem är lika sannolikt som om en banktjänsteman får ta med sig en miljon eller två hem från jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Lite OT men drar det snabbt :P

 

Hur är det egentligen med vapen under värnplikten? Tar man med sig vapnet hem under permission eller lägger man det i något skåp på regementet?  :unsure:

Vapnen ligger inlåsta i kasun när dom inte används.

på min tid hade vi vapnen i skåpen och vital del inlåst i säkerhetsskåp men numera är hela vapnet inlåst.

 

Att få ta med sig vapnet hem är lika sannolikt som om en banktjänsteman får ta med sig en miljon eller två hem från jobbet.

Men vad är då snacket om en massa vapenlås som inte går upp?

Om man nu inte får ta ut vapnet ur kasunen, vad ska man då med lås på dem?

 

Är det bara jag som är ute och cyklar? :lol:

 

 

:uuh: 100 inlägg nu :clap:

Edited by Step
Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som är ute och cyklar? :unsure:

Ja.

 

Diskussionen rör vapenlås till AK4, dvs för hemvärnssoldater. Det är en helt annan sak än vapenförvaringen på GU-förbanden.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som är ute och cyklar?  :unsure:

Ja.

 

Diskussionen rör vapenlås till AK4, dvs för hemvärnssoldater. Det är en helt annan sak än vapenförvaringen på GU-förbanden.

Ojdå, då var jag ju helt ute och cykldae, tyvärr... :(

 

Sorry, ska inte störa mer då, ni får väl återgå till själva ämnet istället så ska jag försvinna (för idag)...

Link to comment
Share on other sites

visst kan den ligga i kasunen... men hur skall den komma ut ifr frd när de inte får lämna ut en AK till en hv-man utan patronlägeslås????

 

sedan säger ju bestämmelserna att låset skall sitta i under transport till övningen.. och har man inget lås... ja du fattar säkert...

Vad inträffar ifall övningen börjar vid kasunen? Då behövs inte låset för transport till övningen eftersom övningen redan är påbörjad och det gäller lite andra regler för transporten under övning jmf med till och från övning ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad inträffar ifall övningen börjar vid kasunen? Då behövs inte låset för transport till övningen eftersom övningen redan är påbörjad och det gäller lite andra regler för transporten under övning jmf med till och från övning ;)

Fast den första transporten till kassunen kan bli lite knepig att få till en övning... I och för sig en hypotetisk fråga då förrådet inte lämnar ut en AK utan lås.

Link to comment
Share on other sites

Vad inträffar ifall övningen börjar vid kasunen? Då behövs inte låset för transport till övningen eftersom övningen redan är påbörjad och det gäller lite andra regler för transporten under övning jmf med till och från övning  ;)

Fast den första transporten till kassunen kan bli lite knepig att få till en övning... I och för sig en hypotetisk fråga då förrådet inte lämnar ut en AK utan lås.

Jag vet inte om det är någon regel på det, men när min AK4a ligger i kasun så sitter patronlägeslåset i.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Vad inträffar ifall övningen börjar vid kasunen? Då behövs inte låset för transport till övningen eftersom övningen redan är påbörjad och det gäller lite andra regler för transporten under övning jmf med till och från övning  ;)

Fast den första transporten till kassunen kan bli lite knepig att få till en övning... I och för sig en hypotetisk fråga då förrådet inte lämnar ut en AK utan lås.

Transport till kasun går att fixa med skyddstyrka/eskortstyrka osv. då får vapnet transporteras utan patronlägeslås. Sedan har man Kasunen på samma inhängnade område som exempelvis kasunen finns så...

 

exempelvis jmf FBU:s kursgårdar där övningen börjar vid kasunen. Så det går att lösa på detta sätt. Praktiskt bra, njaaa det vet jag inte....

Link to comment
Share on other sites

Personalen på LG frd gör i detta fall helt rätt.

 

det har nyligen kommit en teknisk Order ifr FMV som rör "uppdatering" av vapenlåset.

 

detta innebär i stort att de INTE får lämna ut några "gamla" vapenlås ( med tillhörande AK4!!).. däremot är det så att vapenlås i bruk. dvs de som finns ute hos hv-männen får användas ett tag till.

Detta är jag inte riktig överens med dig om.Den skrivelsen jag har sett så är det så att alla patonlägeslås skall vara moddade innan ett visst datum(kommer inte ihåg exakt vilket typ 2006-xx-xx).Det står ingen om att omoddade lås inte får lämnas ut. :clap:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...