SERG. B Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Får den svenska polisen under t.ex. spaning eller så utge sig för att vara någon man inte är, typ "maskera" sina civila bilar med dekaler där det står Pelles måleri eller något annat. Anledning till att jag frågar är att jag förra veckan såg en svart volvo S70 som såg ut precis som en civil snutbil med extra antenner, backspeglar och backlyse. Inne i bilen satt en radio och en blåljuslampa som man kunde sätta på taket. Men det som skilde bilen från andra snutbilar var att det stod SL Trafikledning ( Sthlms kollektivtrafik altså) på den. Är detta en "maskerad bil" eller är det en av SLs utryckningsfordon som dom har? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 POLISBIL, Serg.Bl, tror inte de poliser som besöker forumet behöver höra öknamn mer än de redan gör, speciellt inte av folk som borde veta bättre. Om man nu har en "undercoverbil" så borde konstruktören av den kanske göra något som döljer de saker som skiljer en vanlig bil från en civil polisbil. Tex internantenner, radio, speglar motsv. Dock är vi ju i sverige som är halvlösningarnas land där ingen som är hemlig inte vill vara det om man inte får visa det för hela världen. Troligtvis så är det helt ok att maskera en bil som man vill, om jag vill skriva något på sidan av min bil så är det ok. Extraantenner, saftblandare och radio sitter det i de flesta bilar som används när det bedrivs någonsorts jourtjänst. Och jag hopas innerligt att det inte var något försök till spaningsbil eller undercoverbil, för då har jag tappat respekten för den som beställde den bilen. Kan iofs ha varit en helt vanlig polisiär civilbil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Om det nu skulle vara en civil bil tycker jag att man borde ha god ton och ej nämna igenkänningstecken. Ang din stavning så är snutbil felstavat. Det stavas polisbil ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Får den svenska polisen under t.ex. spaning eller så utge sig för att vara någon man inte är, typ "maskera" sina civila bilar med dekaler där det står Pelles måleri eller något annat. Anledning till att jag frågar är att jag förra veckan såg en svart volvo S70 som såg ut precis som en civil snutbil med extra antenner, backspeglar och backlyse. Inne i bilen satt en radio och en blåljuslampa som man kunde sätta på taket. Men det som skilde bilen från andra snutbilar var att det stod SL Trafikledning ( Sthlms kollektivtrafik altså) på den. Är detta en "maskerad bil" eller är det en av SLs utryckningsfordon som dom har? Det är mycket troligt att den bil du såg mycket riktigt tillhör SL B) . Här i "Götet" så är Spårvägens trafikledningsbilar utrustade med blåljus och sirener och klassas som utryckningsfordon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Det va nog trafkikledningen. Har sett såna i Sthlm flera gånger. Svarta (har jag för mig) med saftisar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 SÄPO... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 NOT... Trafikledn tror jag också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 ser ni däremot svarta volvo V70 som är strejpade med "POLIS" på sidorna och har blåljus-båge, så är dessa inte polisens. de används vid filminspelningar av bla de som spelar in "wallander"-serien. har sett som mest 8 st. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Varför är de svarta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted April 18, 2005 Author Report Share Posted April 18, 2005 POLISBIL, Serg.Bl, tror inte de poliser som besöker forumet behöver höra öknamn mer än de redan gör, speciellt inte av folk som borde veta bättre Sen när är det fult att säga snutbil. Och mitt ordval har ingenting att göra med vilken syn jag har på polisen, larvigt. Om det nu skulle vara en civil bil tycker jag att man borde ha god ton och ej nämna igenkänningstecken. Ok, förlåt men jag trodde det var allmänt kännt hur civila polisbilar såg ut. Dom är ju inte precis diskreta. De som verkligen vill veta hur de ser ut vet det nog. Sen nu när jag tänker efter så är det nog en jourbil tillhörande SL men det brukar ju synas att det är en jourbil då de ofta har stora dekaler mm men denna bil var helt svart och bara en liten dekal, typ som att SL börjat leka SÄPO. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 Ja svensk polis får göra så, men därmed är det inte sagt att dem gör det. Det är lättare att tex hyra in anonyma bilar ifrån en hyrfirma. Sen finns det antal olika valmöjligheter till. Men den kunskapen har dom som har behov av det. Och nej du kan inte peka ut alla fordon de använder. Alla är inte utryckningsutrustade och behöver inte vara det. Ja och bilen som beskrivs tillhör med all säkerhet SL. I Göteborg har vi utryckningsklassade fordon som tillhör bla. bärgningskåren, Spårvägen, Göteborgs energi mfl. I Stockholm har även Connex ett par dylika fordon. Dem har fått tillstånd via Länstyrelsen och fått utbildning via polismyndigheten motsvarande. Varför? Jo för att användas vid tex spårvagnsolyckor för att påkalla fri väg fram till olycksplatsen. Inget konstigt alls! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted April 18, 2005 Report Share Posted April 18, 2005 OT I mina öron låter ordet snut inget vidare, däremot larvigt och nedvärderande. Slut OT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted April 18, 2005 Author Report Share Posted April 18, 2005 Ja svensk polis får göra så, men därmed är det inte sagt att dem gör det. Det är lättare att tex hyra in anonyma bilar ifrån en hyrfirma.Sen finns det antal olika valmöjligheter till. Men den kunskapen har dom som har behov av det. Och nej du kan inte peka ut alla fordon de använder. Alla är inte utryckningsutrustade och behöver inte vara det. Ja och bilen som beskrivs tillhör med all säkerhet SL. I Göteborg har vi utryckningsklassade fordon som tillhör bla. bärgningskåren, Spårvägen, Göteborgs energi mfl. I Stockholm har även Connex ett par dylika fordon. Dem har fått tillstånd via Länstyrelsen och fått utbildning via polismyndigheten motsvarande. Varför? Jo för att användas vid tex spårvagnsolyckor för att påkalla fri väg fram till olycksplatsen. Inget konstigt alls! Tack för ditt svar. Det var som jag trodde då, även fast bilen mer troligen såg ut att tillhöra Polisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIC Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 Jag har sett skåpbilar med nån slags reklam på, där en kille med jeans, t-shirt och axelhölster kliver in i, med en McD påse i handen Kan tilläggas att bakom den så stod en, som alla vet hur den ser ut, civil/SÄPO bil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 Varför är de svarta? för att volvo är ett hemskt rasisitist företag, som anti-diss byrån håller på att smider planer mot. på riktigt: jag vet inte. enl revisitören på wallander-serien, såg de att danska polisen hade något liknande. och att volvo var villiga att sponsra dem med ett gäng bilar. det kunde lika gärna ha blivit något tyskt märke, pga att mankells böcker säljer bra i tyskland. ärligt talat så ser man inte bilarna så mycket i serien, och när de syns så är det mest blåljusen så är i bakgrunden någonstans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 Blev under en tripp till N.Y. förbiåkt av en "yellow cab", som sekunden efter slog på blinkeblinken och tutetuten (Nej, ordet blåljus och siren är inte applicerbart på NYPD), och stoppade en stackars ägare till svart SUV som missat ett stoppljus (antagligen), varpå två gentlemän modell större med badgen runt halsen kliver ur för att förklara lokala trafikregler. Det hela var över mkt snabbt, förmodligen bara en varning, men ändå... Undras vad som skulle hända om de någon gång glömde "off-duty"-skylten, Die Hard 3 någon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu_Persson Posted April 21, 2005 Report Share Posted April 21, 2005 när jag flög hem från tampa knallade det omkring en tjej med en CIA-keps sköönt, då vet man att hon antingen är dum i huvet eller att det är en bomb på planet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.