Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted (edited)

"Det är över nu!"

"Nej, det är nu det börjar!" ;)

Intressant film.

Edited by Sg Toll
Posted

Intressant med de sätt som tyskarna använde för att slå ut en stridsvagn. Som blindgranaterna t.ex.

Sen så tog de upp lite att saker kan faktiskt gå åt helvete när man håller på, intressant på ett psykologiskt plan. Att man inte bara tar upp fall där soldaten alltid lyckas med allting de gör och allting går som på räls.

Posted

Även om det var propagandafilm så såg jag en del intressanta detaljer.

Jag fick uppfattningen (trots det svartvita) att deras hjälmar hade samma färg som marken. De plockade gärna av sig sitt bälte, Vet inte om det var ett dåligt bälte men jag tror att deras rörlighet under strid hade prio 1.

Deras SÄKI-Östfront verkade också ge möjlighet till egna tolkningar. ;)

Posted

Det var ju en klart intressant liten snutt att titta på. Angående SÄKI så antar jag att den töjs en smula när det väl börjar smälla frisk runt dig och ett gäng stridsvagnar rullar in i skyttegravsfronten

Posted

... inte endast i krig i vissa kretsar har jag hört. Men allt sker som vanligt både på egen och övningsledarens risk. Om du till exempel skulle bränna dig när du tänder med SäkI i kaminen gäller det för den ansvarige chefen att han kan visa att han/hon gjort allt som står i mänsklig makt för att förutse och förebygga brännskadeolyckan och dessutom minimera de negativa följderna av densamma. Om han inte kan det gäller det att han/hon kan visa att han/hon var en oansvarig idiot som aldrig borde fått föra befälet över kamintändning och att han/hon dessutom inte förstod sig vara idiot. :sniper:

Posted (edited)

Fin film! Dugliga infanterister för att uttrycka sig med ett understatement. Initiativkraft, mod och kunskap. Imponerande, även om det är en instruktionsfilm. Verkligheten lär å andra sidan vid många tillfällen ha överträffat filmen.

"Kort är hammarens skaft hos den segrande Tor, blott en aln lång är svärdet hos Frej:

det är nog; har du mod, gå din fiende när, och för kort är din klinga då ej."

Citatet ur Esaias Tegners Vikingabalk

Edited by Inf
Posted
"Kort är hammarens skaft hos den segrande Tor, blott en aln lång är svärdet hos Frej:

det är nog; har du mod, gå din fiende när, och för kort är din klinga då ej."

Citatet ur Esaias Tegners Vikingabalk

Tror inte ynglingarna på flanderns fält hade hållit med Tegnér så där vidare värst ;). Det bakladdade geväret och kulsprutan tog inte bara död på mängder av unga män, även hjältepoesi a la 1800-talet fick dödsstöten. :lol:

Posted

Agincourt 1415. Eller Lena borg i Västergötland kring 1200 (?), om man får tro Guillou... B)

Fast även militära minnen kan vara korta. Till exempel hade nog Haig et al glömt sin brittiska krigshistoria.

Posted

Det beror i och för sig på hur man ser det. Man kan se det som att det enda pojkarna i flandern försökte göra var att komma varandra inpå livet, det var först om man kom in på närstrids och hangemängsavstånd som man kunde nå framgångar i just den taktiska situationen.

Mer allmänt gäller att den som är beredd att ta striden ända inpå sin motståndare och inte väjer för det svårigheter det innbär också ofta vinner framgång. Frammåtanda och gålust har präglat många framgångsrika millitära operationer, både offensiva och deffensiva.

Posted

Personligen föredrar jag Tomahawkmissiler före såväl alnskorta svärd som att med hurrarop och höga knäuppdragningar "go over the top" för att komma fi inpå livet.

Men det skall sägas att det är jäkligt svårt att skriva hjältepoesi om kryssningsmissiler! ;)

Posted

Jovisst, sitta och blippa lite framför datorn med chipsen, smågodiset och colan lätt tillgänglig. Jag förstår och han hålla med. Ofta tvingar verkligheten sig på i form av puckon som inte köpte tomahawker eller motsvarande i tid utan satsade på skola, vård och omsorg i stället. :Malaj: Och då är det likt förbaskat soldater mot stridsvagnar fortare än man anar, och så lite hjältepoesi på det!

Jag utgår från att alla sett kultrullen Starship Troopers och kommer ihåg scenen under grundutbildning när en rekryt ifågasätter nyttan av att bokstavligt talat kunna slå ihjäl en fiende. Han fick en hangriplig motivering!

Posted (edited)

Har klickat på länken vid fler än 8 tillfällen nu, men alltid fått "bandwith exceeded"-felmeddelandet. Är det någon som har fått ner det som kan tänka sig att lägga upp filmen på soldf-ftp:n ?

Edit:

Läste just att den låg nere, men om det fanns en annan mirror skulle jag vara glad

Edited by NisseNord