Jump to content

Kommer angripas igen

HvPrsk

Recommended Posts

Saxat från aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,185524,00.html

---

"Kommer angripas igen"

Vid talet, på en poliskonferens i Washington, liknande FBI-chefen terroristerna vid flugor som angriper landet, redo att döda amerikanska medborgare.

- Det finns ingen tvekan i mitt huvud om att vi kommer att bli angripna igen. De kan finnas i ditt kvarter.

---

Intressant uttalande, det lär ju piska upp stämningen lite, särskilt med tanke på vapengömman som hittades i moskén nyligen...

Granq vad menar du med ett nytt Tysland 1930? Snackar du om judeförföljse? TYcker att detta är befängt, för det första så gick inte judarna runt och dödade massa oskyldiga. Sedan kan nämnas att judarna var få och hade ej sitt eget land...

Araberna däremot har hela mellanöstern förutom Israel, ( vilket araberna flertalet gånger har försökt att driva ut varenda jude ifrån.. på tal om Hitler Tyskland och judar...)

Om det är något land som är rasistiskt så är det inte USA utan arabländer i allmänhet. De förföljer kurder kristna, och icke muslimer..... Läste i en artikel att de CIA agenter som var på marken inte fick vara blonda eller svarta ( ett krav från Pakistan...) En kvinna skulle bli stenad till döds i Iran för att hon hade varit ihop med en tysk och han skulle dödas för detta hiskiliga brott ( detta var ren rasism). Nä du Granq det enda den killen säger är saningen. Han har helt rätt, och CIA har blivit kritiserade för att ej varnat folket tillräckligt. Jag måste också nämna att sådan paranoi du talar om kan faktiskt rädda liv..... Britterna under WWII informerade folket om exakt samma sak som denna killen gjorde, resultatet blev att alla Tyska agenter greps BLA PGA uppmärksamma civila.....

niklas.. det får stå för dig men jag måste tillägga att jag tycker du verkar lite väl vinklad.. du pratar om araberna har hur mycke land och sånt som helst, du har alltså kopplat samman terroristerna med araber i sin helhet.. lite av det jag menade..dessutom, va fan snakar du om??

hursomhelst.. jag har ingen lust att föra denna diskusskuionen, iallafall inte i detta skede... och du behöver inte svara för min skull då jag betivlar att du verkligen är insatt i mellanöstern och därför inte kan tillföra så mycke av värde.. men om det är jag som har fel så är du naturligtvis välkommen att skriva.. och kanske för dom andra på fourmet..

Granq bra lägge att leka överlägsen? Du missupfattar vad jag skriver. Anledningen att jag skrev att araberna hade mycket, land, folk och länder är pga att dessa kan tala för sitt folk. Dvs börjar USA förfölja araber grovt kommer detta ge ENORMA konsekvenser för USA. Kommer du ihåg oljekrisen? behöver jag säga mer?

Näh du Granq har läst på ämnet mer seriös debatt och vet vad du går för. Utan att veta ett skvat om vad andra vet drar du förhastade slutsatser påstår att andra inget vet osv. Dessutom märkte och märker jag att du verkar vara väldans vänster vriden..

Sedan sa jag inte att alla araber var terrorister de är de inte. Alla med tysk härkomst i storbrittanien var inte spioner under WWII... Faktum är att de sker mycket mer förföljse i arab länder än det sker i USA. Detta är värt att komma ihåg, allting är relativt.... rasism är också mer utbrett, i alla fall öppet mot judar.

Granq du vet inte skvat om mig och jag vet en hel del om mellan östern. Att du sedan kommer med låga ogrundade kommentarer att jag inte vet något och det inte värt att snacka med mig då är så lågt.........

Granq du har ett attityd problem som är JAG HAR RÄTT, ALLA SOM INTE HÅLLER MED MIG ÄR OKUNNIGA.

jaha. får väl ta mig tid då, först, vad du nu har med saken, jag kommer rösta på moderaterna alternativet folkpartiet, sen får du värdera om du tycker det är vänster vridet..

"Sedan kan nämnas att judarna var få och hade ej sitt eget land...

Araberna däremot har hela mellanöstern förutom Israel"

det kan du väl förstå att jag såg det som du jämförde araberna med judarna, men det var det väl inte, sorry..

"Dvs börjar USA förfölja araber grovt kommer detta ge ENORMA konsekvenser för USA. Kommer du ihåg oljekrisen? behöver jag säga mer?"

Kan rekomendera boken "Tailibanerna,   Islam, oljan och det nya maktspelet i centralasien" skriven av Far eastern economic review korrespondeten Ahmed Rashid, den tar upp en hel del om oljan där och hur usa stöde talibanerna först för att få bygga en pipe line genom landet, men efter en kvinno grupp hade lobbat lite (valår och clinton behövde kvinnornas stöd) så ändrades deras förhållande markant och USA's oljedirektörer och maktmän grät nog inte bara av sorg den 11 september.. ryssland har uttalat USA hotar stabileten i området (dom är ju också sugna på oljan) och nu ska usa göra klart för krig mot Irak (specialförband kanske redan är inne?) och det kommer bli ännu ett oljeland som kommer stå nära USA..

"Faktum är att de sker mycket mer förföljse i arab länder än det sker i USA. Detta är värt att komma ihåg, allting är relativt.... rasism är också mer utbrett, i alla fall öppet mot judar."

Nja, är inte så säker på det, tror det är allmänt hat, pågrund av ibland "krigs" stämning, snarare än rasism i många arab länder.. och amerikanerna har en tendens att tro dom är bättre än alla andra (prata med folk från USA och ta reda lite på deras världsbild) och detta kan i många fall kallas rasistiskt eller något väldigt nära..  jag har inte sagt mig veta något om dig, utan jag sa att jag TYCKER.. dock aldrig sagt jag vet, du bör dock ta och läsa ditt inlägg.. då du säger att jag HAR problem..

måste instämma med GranQ, Niklas inlägg kändes verkligen en aning anti-muslimskt.

@Niklas, vad som är rätt i "deras" kultur kan verka väldigt fel i våran och vice versa. Säger nu inte att det är rätt att stena någon till döds men man måste ta kulturskillnaderna i beaktning.

Niklas skrev "Om det är något land som är rasistiskt så är det inte USA utan arabländer i allmänhet. De förföljer kurder kristna, och icke muslimer"

Du tycker inta att du generaliserar en aning nu Niklas? vad du påstår är att ALLA muslimska länder förföljer i stort sett alla som inte tillber Allah. Tro inte på allt du läser i Aftonbladet!

De flesta muslimer kommer mkt väl överrens med kristna t.ex.

Niklas skrev "Faktum är att de sker mycket mer förföljse i arab länder än det sker i USA. Detta är värt att komma ihåg, allting är relativt.... rasism är också mer utbrett, i alla fall öppet mot judar."          Skulle vara intressant se vad du har för källa att hänvisa till...........

Till sist får du bestämma dig för inom vilka geografiska områden du rör dig, ena stunden är det muslimska länder andra arabländer. Arabländer? Arabiska halvön eller?, länder där islam är statsreligion finns förutom ovan nämnda regionen även i Afrika och Asien.

Okej, när det gäller dig och vara vänster vriden har detta med dina anlyser att göra, angående Afghanistan och din attityd till USA.

Sedan kan ju sägas att angående Afghanistan och oljan så är det så att det ej finns olja i Afghanistan. Det som gäller angående olja och Afghanistan är att vissa oljebolag vill lägga pipelines genom Afghanistan till Pakistan. Dock är detta inte en så enorm ekonomisk grej ty det går att lägga pipelinesen genom Iran vilket dock USA ogillar tanken på. Talibanerna sågs först av den amerikanska administrationen som något rätt positivt, ty de rensade upp bland krigshärrar och banditer och amerikanska oljebolag som var intresserade av denna pipeline kunde få chansen att bygga den när rövargängen var borta.

"(valår och clinton behövde kvinnornas stöd)" Detta var inte den stora anlednigen till att USA ändrade attityd mot talibanerna. Den stora anledningen var att terror attentat mot amerikanska intressen skedde. Dessa attentat kunde härledas till en viss Mr Osama Bin Ladin som upphöll sig i Afghanistan.  USA ville ha vissa Al-queda folk utlämnade detta vägrade Talibanerna ( Taliban betyder student) USA blev rasande.

Sedan har detta med olje pipeline inget med en kampanj som kostar 400 miljarder+ att genomföra. Utan bombningarna av AFFE har med 11 september att göra. Att ifråga sätta detta med grunden en olje pipeline är befängt och något bara RKU gör ( Revolutionstisk Kommunistisk Ungdom)

Sedan kan vi nu avverka Irak.... oki Irak attackerades pga invasionen av Kuwait och med stöd av FN. Ibland länder inblandade var Egypten som stödde kriget med 50 000 man....

USA kunde tagit ut Irak hur lätt som helst men gjorde det ej...

Vad har ändrats sedan dess? har USAs intresse för olja ökat? nej! det var stort då som nu.  Nej du glöm olja, Irak levererar ändå olja.

Det handlar om att Irak har brutit avtal om att Irak ej får ha massförstörelse vapen. Att Irak ej skulle ha massförstörelse vapen skulle kontrolleras av FN inspektörer..... men dessa blev kickade ur landet när de hittade för mycket... Saddam kan närsomhelst i princip tills i alla fall nu avvärja hotet om krig om han börjar samarbeta med FN och vapeninspekörerna. Men det gör han ej han håller massförstörelse vapen så kärt att han riskerar krig för dom. Vad säger det dig? mig säger det att han vill ha massförstörelse vapen. Varför? det kan bara spekuleras om, Tex kan det vara för att utpressa andra länder och därmed ta över tex Kuwait. Eller så gömmer det sig något ännu dunklare motiv.. vi kan bara spekulera över varför han vill ha möjligheten att döda miljoner människor och riskera ett krig och hans eget fall för det.

Sedan kan ju nämnas angående tolkningen av vad jag skrev. Så är det så att jag trodde vi snackade om att det skulle breda ut sig förföljelse av araber i USA och inte om Palestina frågan.....

Fu gson. För det första så sa jag i allmänhet. Det betyder ej alla.

"Till sist får du bestämma dig för inom vilka geografiska områden du rör dig, ena stunden är det muslimska länder andra arabländer. Arabländer? Arabiska halvön eller?, länder där islam är statsreligion finns förutom ovan nämnda regionen även i Afrika och Asien." Muslimer är ej ett folk därför använde jag termen Araber vilket är ett folk. Det är också så att de arabiska länderna har mest inflytande PGA sin olja.

Niklas skrev "Faktum är att de sker mycket mer förföljse i arab länder än det sker i USA. Detta är värt att komma ihåg, allting är relativt.... rasism är också mer utbrett, i alla fall öppet mot judar."          Skulle vara intressant se vad du har för källa att hänvisa till...........

Såna här saker finns det inte en källa eller ett bevis till. Oki nr MÅNGA av de i den muslimska världen tror att Moussad låg bakom 11 september....... orkar inte ta upp artiklar i tex Time som tar upp detta ämnet.

Sant, i allmänhet betyder inte alla men det innefattar den absoluta majoriteten iaf och majoriteten av de muslimska länderna är INTE rasistiska! inte mer än ngt annat land, kristet som hinduistiskt.

Du generaliserar, araber är att samlingsnamn som är lika passande som asiater! det finns stora skillnader mellan de länder som du kallar för arabländer. Det är som att säga att alla europeér är precis lika, tysk som svensk som spansk......

Angående 11:e sep så finns det ingen som är dömd ännu så möjligheten finns att det var MOSSAD som låg bakom, eller så var det kanske militanta veganer......vad vet jag......

men Gson, usa har ju sagt hur länge som helst att dom har bevis hur kan du tvivla.. och nu när kriget är över så kommer dom alldeles säkert presentera det *ironi*

GranQ, jag tror dom har ett videoband där Mr Bin Laden erkänner och ber om förlåtelse för sin synder, konventerat till kristendom har han också.....

Nee Niklas du får nog bli lite mer kritisk till den information som du inhämtar. Irak byter sin olja mot mat,medicin och liknande, detta till trots så har 250 000 dött i onödan EFTER kriget, detta enligt UNICEF.

Vidare har Irak till 90% efterlevt kraven på vapeninspektioner, min känsla är att USA letar efter en ursäkt så att Bush Jr kan avsluta det som Bush Sr påbörjade.

Fakta är att det var muslimer som begick dådet. Det råder inte mycket tvivel om det. Det finns bla filmer på när de går på planet. Det finns dessutom svarta lådor och folk som har ringt från plan som vittnar om att det var dessa namngivna som begick attentatet, altså muslimer. Men vi kan ju Arkivx oss lite? det är ett tecken på deras attityd till judar de skylls för att ligga bakom massa världskomplotter.... Känner någon igen detta från 30 talets Tyskland?

Det är möjligt att Arab är en beteckning för folk från en specifik region. Men faktum kvarstår dock att många av olje staterna är Arabiska länder.

Sure, är själv rätt övertygad om att det var muslimer, dock så lägger jag inte så stor vikt vid religionen. Religion är bara en ursäkt som folk använder för att rättfärdiga sina idiotiska handlingar. Och ska vi jämföra kristendom och islam vad det gäller handlingar som är tvivelaktiga så lär kristendom vinna på knockout.

Visst är de flesta länder med olja belägna kring persiska viken. Dock så kan det ju nämnas att det land med störst oljefyndighet är Saudi-arabien,kring 20% tror jag, och SA är ju gravt pro-amerikanska......

Fu gson börjar amerikanerna förfölja folk grovt för att de är muslimer kommer även SA att reagera.

De stödjer också dock inte USAs planer på ett nytt krig mot Irak....

Sedan håller jag med dig angående religion dock tror jag inte att jag inte helt kan hålla med dig om knockout...... Muslimerna har också gjort en jädrans massa i deras namn.. Men som sagt idag handlar det om att fundametantalismen är förhållandevis MYCKET större och grövre bland muslimer än bland kristna.

Själv är jag inte särskilt kristen....

Sorry johansson, en miss av mig, man är inte mer än mänsklig :) Kan vi dock enas om att SA:s (förkortningen har ju en lite dålig klang, hehe) styrande Shejk familj är pro-USA? Sen om dom litar på varandra eller inte är ju en annan sak.

I ärlighetens namn så ska det sägas att mina kunskaper om förhållandet mellan SA och USA är ringa, kör på rutin enbart :)

@Niklas, diskusionen om religion kan vi hålla på annan plats, annan tid. Kort bara, fundamentalismen inom kristendomen är/har varit hyfsad den med, korstågen för att ta ett snabbt exempel.

Nja och mja, shejken är mer eller mindre pro-amerikansk liksom en fraktion inom familjen.

Kronprinsen och en annan fraktion är det däremot inte.

Eftersom shejken har varit sjuk i ett antal år så sköter numera kronprinsen ruljansen vilket du kan tolka som du vill med avseende på USA-vänlighet.

"Nee Niklas du får nog bli lite mer kritisk till den information som du inhämtar. Irak byter sin olja mot mat,medicin och liknande, detta till trots så har 250 000 dött i onödan EFTER kriget, detta enligt UNICEF.

Vidare har Irak till 90% efterlevt kraven på vapeninspektioner, min känsla är att USA letar efter en ursäkt så att Bush Jr kan avsluta det som Bush Sr påbörjade."

Tja 250 000 har dött i onödan. Undrar vems fel det är? sanktionerna är införda av FN! Saddam skulle ge bort 1 miljard till New Yorks hemlösa medan hans folk svälter ihjäl! han har byggt två Gigantiska palats! han ska bygga världens störtsa Moskee, han bygger gigantiska monument på sig själv. Nä du Saddam kunde ha gjort mycket för att rädda deras liv! Sanktionerna är faktiskt som sagt inte på mat och medicin utan på teknik och lyx produkter för ledningen och vapen.

Sedan är det ett faktum att vapeninspektörerna utsända av FN åkte hem PGA att deras arbete stoppades... inte USA,,, så FN ljuger?????? för att USA ska attackera Irak?

Och sist men inte minst varför tog inte USA ut Irak helt i desert storm, om de nu vill ha kontroll över Irak? och vad har ändrats sedan dess som gör att USA HELT PLÖTSLIGT VILL?

Glöm aldrig att Saddam är en barna mördare! han lät gasa i hjäl 5000 kurder. Han dödar oppositionella osv.

@Johansson, viker mig för din kunskap....passar på att tacka för att du upplyst mig, det behövs......:D

@Niklas

sanktionerna infördes av FN, USA styr FN......

jag säger inte att Saddam gjort allt som står i hans makt för att förhindra att dessa oskyldiga dog, bara att sanktionerna direkt har åsamkat 250 000 oskyldiga dödsoffer.

Sanktionerna var från början väldigt mkt mer omfattande, bland annat så fick Irak inte importera skottkärror, gem o.s.v.

Jag har läst FN rapporter där inspektörer sagt att dom åkt hem för att det inte var någon nytta med att vara där, dom hade sett allt dom önskat få se....

Har inta sagt att USA vill anfalla Irak, dock så är det ju välkänt att det finns planer på det.

5 000 kurder mot 250 000 barn! vem är värst?

men nu känner jag att det är dags att lägga ner den här diskussionen, mina kunskaper i ämnet är så gott som uttömda och jag vill undvika att sitta här och fabricera fakta.

Vill bara säga det att allt är inte som det ser ut, mycket fakta/orsaker får aldrig se ljuset.......viktigt är att man är kritisk till ALLT man läser, det som skrivs skrivs av en anledning, glöm aldrig det.

tack för mig...........

USA styr FN....de har exakt lika mycket makt som Ryssland, Kina osv diverse de som sitter i säkerhets rådet ( de har vet, jag förbjuder).

Sedan kan du BARA skylla detta på Saddam+FN+resten av omvärlden som ej get tillräckligt med mat.

Sedan kan man ej jämföra mord med berott mod med en svält katastrof!!!!!

Sedan det där om vapeninspektörerna är förkastligt. Det var en svensk som ledde dessa och han beklagades sig att Irak ej lätt dom göra sitt jobb. De stoppades och anlägningar tömdes precis innan de kom ditt....

Sedan ett annát mycket stor anledning till att USA ändrade inställning till AFFE under Clinton tiden var att under TAliban styret producerades mer opium en någonsin tidigare ca 80 % av världsproduktionen ( opium kan förädlas till heroin)

så du påstår på fullt allvar att Ryssland har lika stor "makt" inom FN som USA?  tjeena att dom har, på pappret ja, i verkligheten? knappast

och NU är den har diskussionen verkligen nedlagd för min del

Är det bara jag som läst om ett antal tillfällen då USa använder sin vetorätt i FN??? Mej veterligen dte enda land i FN som använder vetorätt för att skydda egna intressen. Detta konstaterar väl att USA har en styrande roll. Sen var det ju pengarna man var skyldiga...

dessutom så funkar USA's veto rätt.. ryssland la nämligen in sitt veto mot att FN skulle strida för Sydkoreas räkning under korea kriget, hjälpte det.. nopp.. usa i spetsen under FN's flagga..

en annan notis (säkert fler som läste den) var att den domstol skulle någon i Zambia tror jag det var, för rätta.. alltså dom ville ta in och döma någon från ett land som aldrig varit i USA.. detta skulle då funka.. men USA slåss med näbbar och klor att en domstol ska tillsättas som skulle kunna ställa amerikanska soldater inför rätta.. dubbelmoral eller vad?

dessutom så funkar USA's veto rätt.. ryssland la nämligen in sitt veto mot att FN skulle strida för Sydkoreas räkning under korea kriget, hjälpte det.. nopp.. usa i spetsen under FN's flagga..

Helt fel. Sovjet valde att inte rösta. Omröstningen om FNs deltagande i I kriget på Sydkoreas sida hände under en period när Sovjet under Stalins ledning bojkottade FN och FNs säkerhetsråd.

Niklas:

USA´ s inflytande över FN är större än andras.

jag tror inte det är någon här som menar att Saddam är bra för världen, de flesta av oss vil bli av med honom.

men vissa saker så kvar.

att USA satte honom till makten över Irak.

att USA sanktioner har dödat många hundratusen människor i Irak osv.

sen så är det USA som styr hur mycket kvantitet olja Irak får sälja.

sen vill jag också som några andra gjort hänvisa till Domstolen i FN där USA´ s medborgare inte kan straffas.

USA hjälpte även Talibanerna i kampen mot Sovjet.

dom gav vapen till grupper av krigare som dom visste var USA fientliga.

hur många ledare i Sydamerika har inte blivit lönnmördade av CIA?

kuppen i Chile, gissa vem som störde den?

där var det en folkvald regering som störtades.

listan kan göras lång och jag tror inte du kommer få in detta i ditt huvud men för din egen skull så titta inte på så förbannat mycket CNN.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...