Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Skyddsmask 90 i hårdtest

madog

Recommended Posts

Posted

Enda gången jag har använt skyddsmasken skarpt är vid fredagsrutin medelst kalcinex. :baskerHV:

Posted

Vi hade ingen tur när vi eldade i tält i början av KBS. Stora rökbastun tält20 slog till och det sitter drygt 10 pers med skyddsmask på när en fänrik rycker upp tältduken, tittar in på oss och frågar vem i h-e som har beordrat att skyddsmaskregeln gäller (alt skyddsmask på minns inte riktigt), en av oss räcker upp handen och säger "jag fänrik". Fänriken muttrar utmärkt och går. :lol::banana

Posted

Kan tillägga att en bit knäckbröd i munnen om man skär mycke lök funkar bra det också.

Sen kan man ju ÖVA på att skära också så man inte behöver stå framåtlutat över objektet i fråga....

Men bilden var rätt skoj.

Posted
Inget filter (väl?)

Skära/hacka lök på brödskärbräda

Saltkaret för nära kanten

Icke godkänt :D

;)

Jo då, visst sitter där ett filter alltid. man kan ana det om man tittar riktigt noga.

Men, på övriga åtalspunkter blir han fälld.

Posted

Masken tjänstgör ju hos den svenska polisen. Den tar enligt uppgift bort liklukt på ett föredömligt sätt också...

/Magnus B

Posted

Att trycka in lite tandkräm i kompisarnas skyddsmask är oxå bra, då slipper de illadoftande lukt... :lala: Eller att vända på menbranen som styr in och utanding är också mycket roligt. :D

Posted

Sen kan man ju lossa filtret för sin kamrat i tårgaskammaren, när man precis dragit igång två nya facklor..

:) <--Badboy "Kamrat"--> :=o

/Magnus B

Posted
Sen kan man ju lossa filtret för sin kamrat i tårgaskammaren, när man precis dragit igång två nya facklor..

:) <--Badboy "Kamrat"--> :=o

/Magnus B

*ASG*

sådant är alltid uppskattat. Funderar på att öppna upp ett filter för min PC och ta bort hela insidan av filtret :D

Posted

Under min NBC-utbildning blev vistelsen inne i kammaren mycket kort. Efter säkerhetsgenomgången (typ var in- och utgång finns) ställde befälet bara en fråga: "Är det någon mer mask än min som läcker?" Sedan var det ut, efter att ha vistats i gaskammaren typ två minuter.

Posted

mig veterligen skyddar inte masken mot brandrök utan endast mot gas? står inget att läsa om detta på soldf heller...

någon som vet å det bestämdaste

Posted
Under min NBC-utbildning blev vistelsen inne i kammaren mycket kort. Efter säkerhetsgenomgången (typ var in- och utgång finns) ställde befälet bara en fråga: "Är det någon mer mask än min som läcker?" Sedan var det ut, efter att ha vistats i gaskammaren typ två minuter.

Vi fick hoppa och sjunga "små grodorna", något som fler verkar ha råkat ut för. Dock var det ingen som läckte, vilket fick befälen att utbrista något i stil med "Den gamla masken var mycket roligare, den läckte åtminstone lite oftare."

@Fu_Persson: Korrekt, standardfiltret skyddar inte mot brandrök. Någon som vet om det finns fler typer av filter till masken än det vanliga?

Posted

Mitt minne gör gällande att det blev rätt mycket bättre, vi blev beordrade att hänga på oss masken när vi släckte skogsbrand iaf.

Posted
Mitt minne gör gällande att det blev rätt mycket bättre, vi blev beordrade att hänga på oss masken när vi släckte skogsbrand iaf.

Jo, filtret tar säkert partiklar och en del läskiga gaser. Vad jag har för mig att det inte tar är CO.

Posted

Jo, filtret tar säkert partiklar och en del läskiga gaser. Vad jag har för mig att det inte tar är CO.

Nu har jag inte i huvudet exakt vad filter 90 plockar i brandröksväg, men det är inte allt. Långt ifrån. Jag skulle inte lita på skyddsmasken något vidare värst vid exponering av brandrök.

Om det är som AdamKalle skriver att den inte tar CO så borde det vara en ganska klar varningssignal. Kolmonoxid är inget kul.

Sen ska man dessutom komma ihåg att skyddsmasken INTE skyddar mot den syrebrist som normal uppstår lokalt i samband med en brand, framförallt i en inomhusbrand.

Posted

Filtret tar inte bort alla ämnen från röken utom kolmonoxid, eftersom kolmonoxid är både lukt och smakfri så märker man den inte. Man upplever det alltså som att man andas ren luft, tyvärr så är kolmonoxid giftig, så det är inte så bra att använda skyddsmasken mot brand rök någon längre tid. Absolut inte ensam.

• 3 months later...
Posted

Mina erfarenheter av SIB gör att jag inte lämnar skyddsmasken i nån trosspackning. Den duger mycket bra som flyktmask från brandrök och damm. Den gör att du behåller stridsvärdet även när fi slänger in tårgas.

(Till hans stora förvåning).

Posted
Man upplever det alltså som att man andas ren luft, tyvärr så är kolmonoxid giftig, så det är inte så bra att använda skyddsmasken mot brand rök någon längre tid. Absolut inte ensam.

Att ta på sig masken när man tar sig ut ur ett brinnande hus är självklart bra. Alternativet är ju att inte ha något skydd alls.

Beträffande filter så ska det vara någon form av standardgänga så att civila filter av olika typer passar. Men de får man nog slanta för själv...

Posted

Som tidigare inläggsförfattare säger, så skyddar Filter 90 inte mot kolmonoxid eller frånvaro av syre.

Filter anslutningen är av samma gänga som används inom NATO och civila skyddsmasker (arbetarskydd).

Filtergängan heter: Rd 40 * 1/7, EN 148, DIN 3182

Det finns filter för civila gaser att tillgå inom det militära men det är ju inget som delas ut annat än vid behov.

Posted
Man upplever det alltså som att man andas ren luft, tyvärr så är kolmonoxid giftig, så det är inte så bra att använda skyddsmasken mot brand rök någon längre tid. Absolut inte ensam.

Att ta på sig masken när man tar sig ut ur ett brinnande hus är självklart bra. Alternativet är ju att inte ha något skydd alls.

Det kan jag gå med på, men att ifall man masken för att tex springa tillbaka in för att hämta något man tycker är värdefullt, finns det stor risk att man kan bli kvar

Posted

Det har ju att göra med att partikelstorleken på CO-molekylen är hyfsat liten, va. Det finns väl fan grundämnen längre ner i periodiska systemet som är biffigare t.o.m. som enskilda atomer, om jag inte är helt vilse i pannkakan?

Posted

Finns det verkligen masker som "skyddar" mot CO/CO2. Brandmän har ju snarare luft på ryggen för att det just inte går att lösa på anant sätt. Visst finns det system för att reducera CO2-halten i luft, men det är inget man har i gasmasken.

Posted
Finns det verkligen masker som "skyddar" mot CO/CO2. Brandmän har ju snarare luft på ryggen för att det just inte går att lösa på anant sätt. Visst finns det system för att reducera CO2-halten i luft, men det är inget man har i gasmasken.

Precis så vitt jag vet är CO2 filter rätt så stora apparater som man har i typ rymdfärjor.

Något som däremot finns är mätare som visar om det finns CO/CO2 i luften. Det finns små och billiga plastmätare som fungerar mycket bra. Grön-Ok, Gul-Varning och Röd-Get out! Varför har inte fm köpt in dessa? Finns det helt enkelt inget behov av det?

Posted
Brandmän har ju snarare luft på ryggen för att det just inte går att lösa på anant sätt.

Att rökdykarna har lufttuber har väl snarare med att göra att det är enda sättet att skydda sig mot frånvaron av syre...

Posted

Det finns så kallad rebreather-utrustning som man använder vid dykning. I den utrustning har man en lufttvättare som tar upp CO2 mer eller mindre fullständigt. Som syreförråd har man rensyrgas i en förhållandevis liten behållare. Den stora faran med rebreatherdykning är att man aldrig märker om syret tar slut. Men den stora anledningen att inte använda sån utrustning vid bränder torde vara att det är obra att knata runt med rent syre på ryggen i en brand.

Posted

Det där med ebreatherhade jag ingen aning om.Rent syre är ju även jäkligt krångligt av andra anledningar. tex förgiftningsrisken. Vad jag syftade på i mitt första inlägg var vid brand. att ha en mask som skyddar mot CO2 är ju då mindre meningsfullt eftersom syret i luften förbrukas vid förbränning. Där kom brandmännens tuber in. Så att ha en mask som skyddar mot CO/CO2 vid brand innebär väl hur som helst kvävning.

/martinator

Posted

@Martinator

Om syret förbrukas till en sådan nivå att man får andningsvårigheter så kommer även elden få det kärvt. De stora anledningarna för att inte bara ha en "airscrubber" som jag ser är att det förutom CO2 förekommer en hel del andra hälsofarliga gaser i brandrök samt att luften blir ohälsosamt varm. Det är inte mumma för lungorna att dra i sig 300-400 gradiga gaser.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...