pickensthlm Posted July 30, 2005 Report Posted July 30, 2005 ...Lycka till med träningen och utbildningen på skolan.... Det är inte utan att man med en stor portion av avundsjuka skulle vilja raka av sig skägget för att sedan sno ditt Leg. och rycka in igen ;) <{POST_SNAPBACK}> Kan bara instämma - och ändå lämnade jag K23 för drygt 2 månader sedan... Dessa underbara tider... <{POST_SNAPBACK}> Kan bara halla med broder Cosmo, gar inte en dag utan att man drommer sig tillbaka till up1, Va-mat, eldstotar, omvisitationer m.m. MUCK var en sorgens dag! Quote
Jarl Posted July 30, 2005 Report Posted July 30, 2005 ...Lycka till med träningen och utbildningen på skolan.... Det är inte utan att man med en stor portion av avundsjuka skulle vilja raka av sig skägget för att sedan sno ditt Leg. och rycka in igen ;) <{POST_SNAPBACK}> Kan bara instämma - och ändå lämnade jag K23 för drygt 2 månader sedan... Dessa underbara tider... <{POST_SNAPBACK}> Kan bara halla med broder Cosmo, gar inte en dag utan att man drommer sig tillbaka till up1, Va-mat, eldstotar, omvisitationer m.m. MUCK var en sorgens dag! <{POST_SNAPBACK}> aja grabbar, visst var det skoj imellanåt men vi behöver inte överdriva... Quote
Guest Andrew Posted July 30, 2005 Report Posted July 30, 2005 aja grabbar, visst var det skoj imellanåt men vi behöver inte överdriva... Kan bara tala för mig själv och här överdrivs inte , skulle göra om det igen om samma chans lades framför mig idag. Quote
worldeater Posted August 2, 2005 Report Posted August 2, 2005 Öhh, ryck upp er lite i tråden! (så att jag har något att göra på dagarna) Hur går det med träning till exempel? Scheman, resultat, allt av intresse. Quote
Ksp90 Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 hmmm, går väl sådär, marscherar endel med kängorna och ryggsäcken!! löpning blir det inte lika ofta, mycket tråkigare tycker jag! Annars blir de väl lite BRAK övningar då och då!! Känns som man e lite för slapp, men efter efter 9 timmars slit på jobbet så är det ju kul å göra något som inte är lika fysikskt!! men ja kämpar på!! Quote
worldeater Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Kul och kul... Bättre nu än sen. Vad jobbar du med då? Quote
Jarl Posted August 4, 2005 Report Posted August 4, 2005 Själv tycker jag löpning är prio nr 1.. En bra grundkondis är guld värt Quote
ozzie Posted August 4, 2005 Report Posted August 4, 2005 joo är väl som du säger Jarl, men så segt att köra kondis om man inte kör nån sport eller så. Jarl va tog du milen på när du ryckte in? Träningen flyter på. gymmar och springer/cyklar näst intill varje dag. och så slänger jag in ett eller två pass med ryggan. hur går det för resten? åh föresten blir det nån fjällvandring?? vore kul som faan.. ingen som fått några biljetter eller nån info till infohelgen? Quote
worldeater Posted August 4, 2005 Report Posted August 4, 2005 Jarl har helt rätt, utan en grund blir det inget annat heller. Säger ju sig själv egentligen. Själv kör jag på ganska bra nu, drygt 2 mil i veckan löpning utslaget på ett distanspass, fartlek och intervall. Även lite simning mellan varven. Styrka med kroppen efter varje löppass och två pass på gymet. Däremot har jag inte gått något med ryggsäck ännu, lite ågren över detta. Har inte fått någon info från F17 ännu. Jag är sugen på vandring, lite kört nu för min del i och med arbete. Men en helg! I värsta fall får det bli en lång och krävande pubrunda... Quote
Jarl Posted August 4, 2005 Report Posted August 4, 2005 (edited) joo är väl som du säger Jarl, men så segt att köra kondis om man inte kör nån sport eller så. Jarl va tog du milen på när du ryckte in? Träningen flyter på. gymmar och springer/cyklar näst intill varje dag. och så slänger jag in ett eller två pass med ryggan. hur går det för resten? åh föresten blir det nån fjällvandring?? vore kul som faan.. ingen som fått några biljetter eller nån info till infohelgen? <{POST_SNAPBACK}> Vid förinfon sprang jag på 46, sen under sommarn och fram till inryck kom jag ner mot 43.. Sista gången vi sprang milen på fbjs kom jag under 40 minuter, med en _STOR_ dos vilja och hela plutonen bakom mig .. cooper 3 km 10:17, en minut bättre än när jag ryckte in. Och 2 mils snabbmarsch 1h 58min. Efter förinfon försökte jag köra ett marschpass i veckan, vilket i slutändan inte blev så mycket :P, men 10 gånger kanske. Vettefan om det gav så mycket egentligen. Vi marschade riktigt mycket under GSU´n istället. Det som gav mest med all träningen inför baskerprovet tyckte jag var att man fick tid att prova sig fram med tejpning, fotvård, sulor, sockar, snörning osv. Inte just att man blev starkare/segare. Självklart blev man det också. Framför allt psykiskt.. Gymmet är bra om ni är riktigt klena i axlar/rygg/mage, men se först till att ni har en bra tid när ni springer, och 48 min är inte en bra tid.... Visst hade vi killar som låg där också, men jag föredrar att vara bättre förbredd. Ett tips är att springa med belastning, antingen vikter eller tung terräng. Man blir lätt som en fjäder i slutändan. Men träna med förnuft. Lycka till! Edited August 4, 2005 by Jarl Quote
Rockbjörnen Posted August 5, 2005 Report Posted August 5, 2005 (edited) Lite OT men har en polare som ligger på K3 som underrättelse/span som har fått för sig att fbj och östra nerike skv liknar varandra. har för mig att det är mycket fast span på östra, är det mycket fast span hos fbj, liten onödig fråga men frågar ändå? :P Edited August 5, 2005 by Rockbjörnen Quote
ozzie Posted August 6, 2005 Report Posted August 6, 2005 Jarl har helt rätt, utan en grund blir det inget annat heller. Säger ju sig själv egentligen. Själv kör jag på ganska bra nu, drygt 2 mil i veckan löpning utslaget på ett distanspass, fartlek och intervall. Även lite simning mellan varven. Styrka med kroppen efter varje löppass och två pass på gymet. Däremot har jag inte gått något med ryggsäck ännu, lite ågren över detta. Har inte fått någon info från F17 ännu. Jag är sugen på vandring, lite kört nu för min del i och med arbete. Men en helg! I värsta fall får det bli en lång och krävande pubrunda... <{POST_SNAPBACK}> joo det tvilar jag inte på =) ditt upplägg verkar likna mitt ganska så mycket, förutom det med simning, har ingen simhall :( segt när man verkligen gillar att simma.. det där med packingen kommer man fort in i, några ggr nu innan infohelgen så gåre säker bra =) hehe jag är inte svårt på nåt av alternativen. men vandringen är nog snäppet nyttigare =) Quote
worldeater Posted August 7, 2005 Report Posted August 7, 2005 Stilig bild Jarl, i vilket sammanhang är den tagen? Sju personer med kameramannen, rör man sig inte mest i grupper av fem? Ozzie: Simma i havet/sjön! Det blir säkert varmt i Augusti... Nu ska jag snart börja ordna lite för en tre/fyra dagars vandring med en polare. Ska gå några etapper på Bergslagsleden. Quote
Jarl Posted August 7, 2005 Report Posted August 7, 2005 Stilig bild Jarl, i vilket sammanhang är den tagen? Sju personer med kameramannen, rör man sig inte mest i grupper av fem? Ozzie: Simma i havet/sjön! Det blir säkert varmt i Augusti... Nu ska jag snart börja ordna lite för en tre/fyra dagars vandring med en polare. Ska gå några etapper på Bergslagsleden. <{POST_SNAPBACK}> Den är från baskerprovet. Gruppernas storlek varierade, dÅ gick vi om 10 man. Quote
pickensthlm Posted August 9, 2005 Report Posted August 9, 2005 Stilig bild Jarl, i vilket sammanhang är den tagen? Sju personer med kameramannen, rör man sig inte mest i grupper av fem? Ozzie: Simma i havet/sjön! Det blir säkert varmt i Augusti... Nu ska jag snart börja ordna lite för en tre/fyra dagars vandring med en polare. Ska gå några etapper på Bergslagsleden. <{POST_SNAPBACK}> Den är från baskerprovet. Gruppernas storlek varierade, dÅ gick vi om 10 man. <{POST_SNAPBACK}> Flygbasjägarplutonen arbetar i fyrmannapatruller. Marksäk (som Jarl ingar i) arbetade i 8mannagrupper. Quote
Jarl Posted August 9, 2005 Report Posted August 9, 2005 varierade ganska bra under hela året.. Syns på fredag picken! Quote
Clara Posted August 9, 2005 Report Posted August 9, 2005 Vad kommer ni ifrån? Bor i Hedemora(dalarna) så jag har en bit att åka! Jag kommer ifrån Mariestad (Vänerns Pärla) i Västra götaland. //micke Enligt forumets regler får endast personlig bild vara personlig - då är det olämpligt med en bild på Flygbasjägare i ditt fall. Även på 'genomförd militärutbildning' i din profil är det olämpligt att skriva 'flygbasjägarpatrullchef' - dels på grund av att du inte har genomfört utbildningen än, och på att samtliga har samma utbildningstid och den lämpligaste individen i gruppen blir patrullchef...... <{POST_SNAPBACK}> Håller helt med Jonte72. Lika bra att ni vänjer er vid att befinna er på "apstadiet" Quote
Guest Fågel Fenix Posted August 9, 2005 Report Posted August 9, 2005 (edited) Hejsan allihopa! Var ett tag sedan man var här nu och mkt har hänt sedan sist! Det kanske inte är någon stor sak för er men jag som inte har en enda gen som är gjord för löpning har äntligen spräckt 48 min! Närmare best. 47.33 Fick mina nya inlägg samma dag så jag fick en jätteblåsa, men det var det värt! Nu sitter jag bara och väntar ut en snäll version av förkylning innan jag skall ut och springa igen, blev riktigt sugen när jag nu har sett att det inte är omöjligt för mig att springa "fort". Måste dock erkänna att min marschträning har falerat! Brukade gå ut till jobbet (1mil) iaf 2 gånger/vecka. Så det får bli bättring på detta nu innan vi skall ses på F17. Jag är så sugen att jag hoppar! (lite jobbigt att skriva faktiskt). Fast samtidigt så är jag lite rädd. På nåt lurigt vis verkar inte min kropp vara byggd för fysisk aktivitet, inte högintensiv iaf, seg är jag dock. Det är iofs det som jag gillar att hålla på med men det händer inte mkt i kroppen. Bygga muskler?, näpp funkar inte, blir bara segare. Få fler röda blodkroppar?, nja till en viss del men dunderkondis kan jag nog aldrig få. Sammanfattning: VPL kommer förhoppningsvis vara det lärorikaste, roligaste, jobbigaste,(bör väl tilläggas att jag har känt på hur "väggen" känns, den kom när jag tävlade för några år sedan) och det trevligaste kamratgrej man gör i livet och för min del kommer det att få gå på vilja. Fast än finns det tid för att stryka upp kroppen så att han tål lite mer. Tänkte iaf presentera mig för mina, (förhoppningsvis), framtida plutons/gruppkamrater. Jobbar i cykelaffär mest hela tiden. Kanske lite för mkt eftersom jag får dåligt samvete för att jag inte hinner träna så mkt jag vill. Då mitt jobb är väldigt säsongsberoende så får jag mer tid till träning i vinter som tur är. Så jag cyklar ganska mkt, och gör jag inte det så försöker jag få tag på lägenhet. Står precis mitt imellan två nu som det så fint heter. Gick NV på gymnasiet med idrottsinriktning, det bästa jag har gjort hittills i livet. Själva pluggandet var ju segt men i slutet av 3:an hade jag 11h idrott i veckan = roligast! Det var nog det hela. Så om ngn har problem med cykeln lägre fram så kan jag nog fixa det synd att vi inte kommer att kronans cykel som förr i tiden P.S Nu när jag har läst igenom mitt inlägg så låter jag nog som en halvt deppresiv cykelnörd som glorifierar vpl. Cykelnörd = JA. stolt sådan! Deppresiv för att träningen inte går som jag vill?, nej, än finns tid för bättring. Sen finns det ju jävlar annama! Angående glorifierandet, det är inte alls så, jag tycker bara det skall bli jäkligt roligt att träffa nytt folk och att lära sig ngt annorlunda. Svejs! *Nytt inlägg i samma inlägg* har en bekant som muckade med kullen 03 -04 och enligt honom verkar det vara en del "kurser" eller återföreningar/repövn. för muckade fbj:are? han var ksp-skytt så senast jag pratade med honom hade det varit skjutning tillsammans med flygvapnet frivilliga. Är detta ngt som är vanligt eller är det fbj som försöker hålla uppe traditionerna? (Nu kanske ni undrar varför jag inte frågar honom själv, men grejen är den att jag inte träffar honom jätteofta) tack o hej! Edited August 9, 2005 by Fågel Fenix Quote
DarCore Posted August 10, 2005 Report Posted August 10, 2005 (edited) Få fler röda blodkroppar?, nja till en viss del men dunderkondis kan jag nog aldrig få. synd att vi inte kommer att kronans cykel som förr i tiden Alla HF under 03-04 fick ut varsin cykel, dock använde jag min extremt lite eftersom jag fick punka efter 3 dagars användande. (cykeln skulle i första hand användas till och från hundgården pga det pressade tidsschemat samt fys med hund) har en bekant som muckade med kullen 03 -04 Fin kull dedär ;) Edited August 11, 2005 by DarCore Quote
Davidän Posted August 10, 2005 Report Posted August 10, 2005 JAG UNDRAR HUR MAN KAN AVGÖRA OM MAN ÄR EN BRA SOLDAT PÅ EN FÖR INFO som är under 2 dagar ........... Många förlora sin position förra året ... Men jag tror MÅNGA här snackar skit ang sin träning. Vi får se på FÖR infon hur stora o vältränade ni igentligen är ... Kom ihåg att sanningen är nyckeln till ett bättre liv..... ¨JAG SKA VARA BÄSTA I ALLT .... Quote
2Sharp Posted August 10, 2005 Report Posted August 10, 2005 JAG UNDRAR HUR MAN KAN AVGÖRA OM MAN ÄR EN BRA SOLDAT PÅ EN FÖR INFO som är under 2 dagar ........... Många förlora sin position förra året ... Men jag tror MÅNGA här snackar skit ang sin träning. Vi får se på FÖR infon hur stora o vältränade ni igentligen är ... Kom ihåg att sanningen är nyckeln till ett bättre liv..... ¨JAG SKA VARA BÄSTA I ALLT .... <{POST_SNAPBACK}> ...med den sköna, ödmjuka inställningen kommer det nog vara en chock den dagen du inser att du inte är bäst på "allt". Att vara stor i käften brukar sällan ses som en bra egenskap. Förinfon skall väl kanske ses som en info för blivande FBJ och inte bara för att sålla "agnarna från vetet". F.ö tycker jag det är rätt tunt att ha lokatten som avatar innan du genomfört utb. Quote
.Nisse. Posted August 12, 2005 Report Posted August 12, 2005 (edited) JAG UNDRAR HUR MAN KAN AVGÖRA OM MAN ÄR EN BRA SOLDAT PÅ EN FÖR INFO som är under 2 dagar ........... Många förlora sin position förra året ... Men jag tror MÅNGA här snackar skit ang sin träning. Vi får se på FÖR infon hur stora o vältränade ni igentligen är ... Kom ihåg att sanningen är nyckeln till ett bättre liv..... ¨JAG SKA VARA BÄSTA I ALLT .... <{POST_SNAPBACK}> Haha, jag hoppas du skojar, du kan ju inte ens stava till förinfo. Med den inställningen blir man ingen bra soldat! Edited August 12, 2005 by .Nisse. Quote
pickensthlm Posted August 12, 2005 Report Posted August 12, 2005 JAG UNDRAR HUR MAN KAN AVGÖRA OM MAN ÄR EN BRA SOLDAT PÅ EN FÖR INFO som är under 2 dagar ........... Många förlora sin position förra året ... Men jag tror MÅNGA här snackar skit ang sin träning. Vi får se på FÖR infon hur stora o vältränade ni igentligen är ... Kom ihåg att sanningen är nyckeln till ett bättre liv..... ¨JAG SKA VARA BÄSTA I ALLT .... <{POST_SNAPBACK}> Jaja, du får väl se. Kan bara säga att det är inte främst det fysiska som gör att man hoppar av från fbj-utbildningen ( samt förinfon) utan det psykiska. Det går alltid att träna upp sig till toppform, men sen när du sitter ute i skogen och fryser konstant i två veckor och det regnar hela tiden, då spelar det ingen roll hur mycket du tar i bänk, utan hur stort pannben du har! Du borde tagga ner din attityd, speciellt eftersom du redan nu klankar ner på dina kanske blivande lumparkamrater, ingen bra start...... prtlc jplut 04-05 Quote
Guest Fågel Fenix Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Kort rapport från Högbergs träningsdagbok. Lör 6/8: Smått förkyld, kör mtb. kroppen verkar hålla. Sön 7/8 lite småont i vänstersidan av bröstkorgen, förkylningen satt sig på hjärtat?? Mån: Fortf. ont, gör armhävningar. Tis: VILA ONS: VILA Tors: Fortf. ont. Fre 12/8: Får tag på läkare. Visade sig vara en överansträngd pectoralis major (stavning kanske inte helt 100)= tuttmuskeln. Så vad göra? käka ipren enligt läkaren. Så nu får jag göra armhäv på en arm, vilket jag aldrig har gjort så om den påbörjade inflammationen inte går över snart så kommer jag att ha en helt värdelös vänsterarm och en svulstig höger på förinfon. kan se roligt ut. Får nog bli att skaffa sig en trainer så att jag iaf kan sitta still och cykla. Jag kan ju varken cykla vanligt eller springa då jag inte skall anstränga muskeln. Tips på annan träning? Alla tankar välkommnas! Alltid skall det var ngt, sa flickan som blödde näsblod. (Eller hur den nu var..) >>Davidkillen Skall bli roligt och träffa dig IRL och se vad du är för en person. Tyvärr börjar det byggas upp en bild. . . Quote
Guest Fågel Fenix Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 (edited) JAG UNDRAR HUR MAN KAN AVGÖRA OM MAN ÄR EN BRA SOLDAT PÅ EN FÖR INFO som är under 2 dagar ........... Många förlora sin position förra året ... Men jag tror MÅNGA här snackar skit ang sin träning. Vi får se på FÖR infon hur stora o vältränade ni igentligen är ... Kom ihåg att sanningen är nyckeln till ett bättre liv..... ¨JAG SKA VARA BÄSTA I ALLT .... <{POST_SNAPBACK}> 1: Jag tror nog vi kommer att kunna bli tillräckligt trötta under de där dygnen för vår egentliga person skall komma fram. Då är dom säkert snabba på att avgöra om vi platsar eller inte. 2: Det behöver väl inte nödvändigtsvis vara så att många "förlora"-(de) sina platser? Många kan väl ha insett eller kommit på att det inte riktigt passade just dem? 3:Snackar skit? Bara att du skriver så här gör ju iaf mig ganska nyfiken på hur tränad du är. Nu vill jag inte bråka med dig eftersom vi ev. blir plut. eller till och med gruppkamrater, men med tanke på ditt uttrycksätt så tyder ju inte det på ngn större ödmjukhet enligt mig. Ärligt talat så skiter jag i om jag är bäst tränad på förinfon eller sämst. Bara det slipper gå ut över er andra så är jag nöjd, samt att jag klarar baskraven då såklart! Min lilla erfarenhet av dem som snackar mkt är att det är dom som först kastar in handduken. Dock så finns det självklart undantag. Men jag tror inte att det viktigaste för att bli en bra soldat sitter i benen eller biceps utan i huvudet. Därför skall man väl inte känna sig misslyckad om man inte blir antagen pga. det. Man kan ju inte ändra på du är. Och även om man gör det så kommer nog det riktiga "jaget" fram efter ett par dagar under hård belasting. Fråga till di lärde... När kom biljetterna till förinfon för er? Personligen så skulle det ju kännas bra att ha dom snart så att man vet att brevet har kommit fram En sak till: Jag vet inte om jag har kommit när ngn knapp ellet ngt men så fort jag har skrivit ett nytt inlägg så kommer det fram en inloggningsruta med ngt som heter "lumpennoja" och så står det FBJS och så kan man då fylla i användarnamn och lösenord. Ngn som vet hur man får bort det? tackar på förhand! Edited August 13, 2005 by Fågel Fenix Quote
.Nisse. Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Får också upp login till lumpen noja, det är pluton 04/05.s bildsida som de (äntligen) infört lösenord till, fattar dock inte hur det kan påverka detta forum... Quote
Jarl Posted August 14, 2005 Report Posted August 14, 2005 Bilden som jag la upp ligger på den servern nämligen, och nu kan jag inte ta bort den, ändra mitt inlägg.. Jag har iaf inte hittat nån "ändra"knapp Quote
Guest Fågel Fenix Posted August 14, 2005 Report Posted August 14, 2005 Inga fler bilder du/ni vill dela med oss andra? Quote
Jarl Posted August 14, 2005 Report Posted August 14, 2005 Inga fler bilder du/ni vill dela med oss andra? <{POST_SNAPBACK}> Det snackas om att lägga upp ett kollage på kamratföreningens hemsida, för allmänheten. Bara att kika in med jämna mellanrum . Quote
Recommended Posts