Jump to content

Flygbasjägare - 2006


Recommended Posts

  • Replies 626
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rosenberg, det e taget! säg bara när, lidingön e annars ett jävligt bra ställe att traska runt på, men men plats e i o för sig onödigt. fan, på något sjukt sätt längtar man tillbaka till F17.det va roligt som fan men jobbigt! e fan riktigt trött idag!saknar att ha LK100 på ryggen, man har vant sig nu med den. drömde inatt om det jävla enmanstältet 2000, var det bara jag som tyckte det var mysigt o sova i :P

Link to comment
Share on other sites

Ja det var en intressant helg! Det var också jäkligt kul att träffa alla gubbar som ska man ska rycka in med!

 

Tyckte det var jäkligt schyst att vi fick ta med sig ryggan hem å träna med också annars hade inte jag haft någon! Å tröjan vi fick var väldigt fin med :D

 

Träna nu hårt inför inryck gubbar...GÖR DET!!

Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var jäkligt schyst att vi fick ta med sig ryggan hem å träna med också annars hade inte jag haft någon! Å tröjan vi fick var väldigt fin med :D

 

 

Vad var det för tröja ni fick?

 

Vi fick en tröja innan vi lämna F17 för att höja motivation ytterligare där det står flygbasjägaraspirant på ryggen, sen har vi lodjuret på vänsterarm. Tröjan är mörkblå. Mycket fin :clap:

Edited by zoom
Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var jäkligt schyst att vi fick ta med sig ryggan hem å träna med också annars hade inte jag haft någon! Å tröjan vi fick var väldigt fin med :baskerPa:

 

 

Vad var det för tröja ni fick?

 

Vi fick en tröja innan vi lämna F17 för att höja motivation ytterligare där det står flygbasjägaraspirant på ryggen, sen har vi lodjuret på vänsterarm. Tröjan är mörkblå. Mycket fin :}

 

Se nu till att använda tröjan vid "rätt" tillfällen... Annars kan det snabbt bli duktigt patetiskt...

Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var jäkligt schyst att vi fick ta med sig ryggan hem å träna med också annars hade inte jag haft någon! Å tröjan vi fick var väldigt fin med :baskerPa:

 

 

Vad var det för tröja ni fick?

 

Vi fick en tröja innan vi lämna F17 för att höja motivation ytterligare där det står flygbasjägaraspirant på ryggen, sen har vi lodjuret på vänsterarm. Tröjan är mörkblå. Mycket fin :}

 

Se nu till att använda tröjan vid "rätt" tillfällen... Annars kan det snabbt bli duktigt patetiskt...

 

Ja det har du helt rätt i...

Link to comment
Share on other sites

zoom: Skillde sig denna förinfo sig mycket ifrån den vi hade förra året? Det lät som att dom såg ganska lika ut.

 

Den var väldigt lik.. det som skillde sig mest var väl att denna gången hade vi befälen hela tiden. Förra året hade vi väl mest de inneliggande har jag för mig?

 

Synd att inte ni killar fick hålla i det! Det hade varit roligt att träffa er igen!

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Vilka hundar fick ni tillbringa natten med? Om ni nu fick veta några namn

 

Infon vi fick av befälen var att vi inte behövde veta ngt namn på hunden och att vi inte under några omständigheter skulle prata med eller vidröra hunden. Detta var det dock minst en person som gjorde under natten ändå.... :baskerPa: men det löste sig ju till slut, han blev omplacerad.

 

Som nilsson sa så har vi satt upp enmanstältet ett stort antal gånger och på lör förmiddag, efter att vi hade övat med puppan för första gången hade vi en förevisning av en patrull med hund. Sen var det marsch (blev språngmarsch) tillbaka till F17 och lunch på en kvart. Denna tid ändrades senare fick jag reda på när jag redan var färdig. :D

Sen var det snabbmarsch inne på F17. "Ert logemente ligger här, *Röra på sig*, hundarna bor där uppe, dit går vi inte! *röra på sig*, idrottshuset ligger här*röra på sig*, här är hinderbanan! och matsalen har ni redan sett! *röra på sig*, här är vakten." Efter detta var det enkätifyllning med frågor om motivation och vad man önskade för tjänst mm. Detta följdes upp med fystester. 10 km löpning, armböj, chins, dips, step ups, crunchs. Sen var det dusch och efter det mat. Nu var det marschträning ut i naturen igen och här började vi öva på att sätta upp puppan i mörkret ett flertal gånger. nu väntade befälen längre tid innan dom sa "STÅ UPP!" så det var en del som somnade, (en kille sov på denna plats, han vaknade inte alls. Han vaknade på morgonen när vi kom tillbaka till samma plats och hade käkat frukost! :) )

Nu var det marsch igen och vård/intervju med befälen. Sen var det mat i matsalen igen :) och efter det var det "poplinställ håll upp!" osv. Till föråddet, lämna in grejerna, alla som tackade ja till utbn in i aulan. kapten talade om ödmjukhet och gav oss t-shirt samt träningstips. Fick skovårdsmtrl och sen på bussen hem.

 

tror det var allt, fyll gärna i ni som var med.

//Högberg - som var lite stel i måndags :D

 

P.s. Ngn som vet varför vi fick stålex kängor? Dom väger ju massa mer och så blir det kallt på vintern. Visst vi skall väl handskas med GW:n lite men vi skall väl mest gå? Någon fbj som kan vara på detta? d.s

Edited by Fågel Fenix
Link to comment
Share on other sites

Nu har man ju fått höra från kompisarna som är K3/K4 jägers att vi som förhoppningsvis skall bli fbj, vi är inte "riktiga"  jägare. Skit samma säger jag!  :tveka:

 

 

Fråga dig istället varför det är så VIKTIGT för dina "kompisar" att

informera dig om att du inte kommer bli en "riktig" jägare?

 

Det handlar om deras egen osäkerhet. De gör en krävande

utbildning och vill gärna inte att andra har det lika "tufft", lite av

"Min pappa är starkare än din".

 

Sedan får vi låta enskilda individer "tycka" som de vill, oavsett

om de kommer från K3/K4. De jag känner från nämda förband

är duktiga och ödmjuka killar som inte delar dina "vänners" åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Är det bara jag som funderat på att köpa inläggssulor till kängorna?

vad tycker ni som vet?är det en bra idé?

/Eric

 

Jag är precis på väg till ortopeden och skall gjuta sulor i korkmaterial till kängorna. perfekt stöd och helsköna!

 

>>Jarl

yes, det var typ det tipsen vi fick. två rader där det stod kondition på ena och styrka på andra. Ganska basic.

 

Kondition Styrka

Cykling Cykling

Simning Simning

etc. Etc.

 

>>LYNX

Jag vet inte om de bara jävlas eller om de verkligen delar uppfattningen att FBJ är lökiga bevakningssoldater going pro......

Jag är iaf helnöjd med att jag får chansen att försöka!

Link to comment
Share on other sites

Nu har man ju fått höra från kompisarna som är K3/K4 jägers att vi som förhoppningsvis skall bli fbj, vi är inte "riktiga"  jägare. Skit samma säger jag!  :D

 

Jag fattar fan inte varför vi inte är "riktiga" jägare i så fall.

 

Någon som vet? Jag vill iaf vara "riktig" jägare, de kanske blandar ihop det med bassäk. Det gjorde en kompis iaf och han ligger inne i skövde. Snackade med honom som hastigast på bion och jag nämde att jag skall rycka in som flygbasjägare, då rättade han mig med att säga flygbassäk. En tanke bara.

Link to comment
Share on other sites

Nu har man ju fått höra från kompisarna som är K3/K4 jägers att vi som förhoppningsvis skall bli fbj, vi är inte "riktiga"  jägare. Skit samma säger jag!  :D

 

Jag fattar fan inte varför vi inte är "riktiga" jägare i så fall.

 

Någon som vet? Jag vill iaf vara "riktig" jägare, de kanske blandar ihop det med bassäk. Det gjorde en kompis iaf och han ligger inne i skövde. Snackade med honom som hastigast på bion och jag nämde att jag skall rycka in som flygbasjägare, då rättade han mig med att säga flygbassäk. En tanke bara.

 

Vad är en riktig jägare?

Vad spelar det för roll, alla behövs. I slutändan är alla beroende av varandra.

Link to comment
Share on other sites

Nu har man ju fått höra från kompisarna som är K3/K4 jägers att vi som förhoppningsvis skall bli fbj, vi är inte "riktiga"  jägare. Skit samma säger jag!  :)

 

Jag fattar fan inte varför vi inte är "riktiga" jägare i så fall.

 

Någon som vet? Jag vill iaf vara "riktig" jägare, de kanske blandar ihop det med bassäk. Det gjorde en kompis iaf och han ligger inne i skövde. Snackade med honom som hastigast på bion och jag nämde att jag skall rycka in som flygbasjägare, då rättade han mig med att säga flygbassäk. En tanke bara.

 

Vad är en riktig jägare?

Vad spelar det för roll, alla behövs. I slutändan är alla beroende av varandra.

 

Ingen aning vad en riktig jägare är, fallskärmsjägarna är äkta, det är en sak som är säker. Och för mig spelar det stor roll. :D

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner diskussionen om jägare/icke-jägare! Om ni sökt en tjänst på FbjS (K4/K3/KJ/FJS) för att jägare är "tuffa och häftiga" och det är "hårt att vara jägare" så är det totalt jävla underkänt. Byt tjänst innan ni slösar befälens värdefulla tid...

 

En soldat från FbjS vet vad han kan, vad han och förbandet är bra på och hur han ska lösa sin uppgift. Framför allt har han inget behov att springa runt och skrika "jag är tuff jägare, jag är tuff jägare". Sen vad alla andra tycker och säger spelar absolut ingen roll. Var glada istället att ni fått chansen att få en väldigt bra utbildning...

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner diskussionen om jägare/icke-jägare! Om ni sökt en tjänst  på FbjS (K4/K3/KJ/FJS) för att jägare är "tuffa och häftiga" och det är "hårt att vara jägare" så är det totalt jävla underkänt. Byt tjänst innan ni slösar befälens värdefulla tid...

 

En soldat från FbjS vet vad han kan, vad han och förbandet är bra på och hur han ska lösa sin uppgift. Framför allt har han inget behov att springa runt och skrika "jag är tuff jägare, jag är tuff jägare".  Sen vad alla andra tycker och säger spelar absolut ingen roll. Var glada istället att ni fått chansen att få en väldigt bra utbildning...

 

Varför skall vi inte föra disussionen då? Jag skulle gärna vilja veta varför det heter flygbasjägare om det inte ens är det. Jag tycker det är macho stämpel på att vara det, och det är med all rätt.

 

Ligger nog i kungens intresse att inte skicka dit folk som ej är lämpliga, det ser dom nog redan mönstringen. Är man en stridspitt som bara vill panga finns det bättre utbildningar att söka sig till, och att en FbjS vet vad han kan - det är rätt givet tycker jag.

 

over and out

 

EDIT: stavfel :banghead:

Edited by nilzzon
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Diskussionen skall inte diskuteras i denna tråd därför att det finns en tråd redan där folk har pratat sig trötta på att definiera vad som är Jägare och vad som inte är Jägare.

 

Bryr ni er om vad ni kallas av andra så har ni för lite att göra.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inga problem med kängorna alls under helgen men kan tänka mig att en annan sula skulle göra kängorna betydligt mer komfortabla..

Var inne i en sportaffär idag och kollade på sulor hittade en Hiking- sula för 250 kr som verkade shysst!!

En fråga tror ni befälen har några invändningar mot att man lägger i sådana sulor i kängorna?

 

mvh/Eric

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inga problem med kängorna alls under helgen men kan tänka mig att en annan sula skulle göra kängorna betydligt mer komfortabla..

Var inne i en sportaffär idag och kollade på sulor hittade en Hiking- sula för 250 kr som verkade shysst!!

En fråga tror ni befälen har några invändningar mot att man lägger i sådana sulor i kängorna?

 

mvh/Eric

 

Nej det tror jag inte. Jag ska skaffa ett par inlägg nu för jag har lite problem med benhinnorna. Kapten sa till mig att jag skulle göra så fort som möjligt så jag tror det är rätt lugnt att man får ha inlägg i kängorna!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...