Jump to content

Flygbasjägare - 2006


Recommended Posts

  • Replies 626
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Efter att vi gjort de 2 sista veckorna av GSU´n, som ochså var det jävligaste under hela utbåret (soldp, överlevnadsutb, regn osv) var jag en av dom som fick stanna på regementet för beredskap under helgen. Då låg man inne en månad i sträck, för att sedan vara hemma en helg och sen dra ut 2 veckor i fält igen (ännu mer regn!). Då vare lite dystert.. Man behöver komma hem och rensa skallen ibland.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
haha!! ta inte i så du spricker jag ska nog klara mig med en goood marginal.

:lala:  tönt

 

När du tagit och mognat lite med dina inlägg är du välkommen att skriva igen, tills dess kan du ju fundera på om ditt senaste inlägg gav något.

 

8-/

 

/ Kimster

BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Möjligen lite maplacerad, men eftersom vi tidigare talat om saken så ställer jag frågan här i alla fall.

 

Gäller 12 kronor som ersättning för resa med bil, och kan man få bil-ersättning om man KAN åka tåg istället?

 

 

Jepp det kan du, tror det är 12 kr milen du får.. och om du har passagerare så får du 50 öre st för dom också :D

Link to comment
Share on other sites

Bil måste ju vara billigast. Läste dock någonstans att de skulle se över dessa 12 eftersom de inte uppdaterat siffran sen vi förlorade Finland.

 

 

Jaja, men då kanske man ska köpa en gammal bil från sent 80 och åka i istället för det där mjölkatåget som tar fem timmar från Ronneby...

Edited by worldeater
Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne så ville de inte att folk skulle åka egen bil eftersom det hade inträffat flera (döds)olyckor då folk som hade övat under veckan somnade vid ratten på vägen hem. Så i princip var det bara om det inte fanns någon annat sätt som man fick ersättning för bilåkning. Så jag skulle vänta lite med att köpa bil iallafall

Link to comment
Share on other sites

Vi hade alltid permisförbud kvällen efter fält, för att ingan skulle köra hem o somna på vägen. Men hem på helgerna var okej. Kan dock säga att du är så pass trött så finns andra alternativ så ta dem. Mina fem..

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
jag tvingas ta tåget ifrån stockholm den 23/9 kl 0820, det e fan i mig så tididigt oc tar en jäkla tid... :(

 

Hmm, verkar kanske som om man skulleha kollat lite tidtabeller innan. jag skrev att jag gärna åker runt 0600 från uddevalla (7 mil norr om GBG). Då kan man ju å andra sidan ta det lite lungt när man kommer fram...

 

man får änna lite gåshud när man tänker på att det bara är några månader kvar tills det börjar....och detta är väl både på gott & ont :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

hur går det med träning grabbar? känner att min träning äntligen gett resultat..kondtionen är på väg upp. :/. är det nån här som går med packning regelbundet? för min del har det inte blivit så många gånger ännu. funtar på om man ska vänta tills efter förinfon då man fått kängorna, eller ska man börja nu? ,O

Edited by Rockbjörnen
Link to comment
Share on other sites

Träning flyter på bra, ligger på förväntad tid runt milen. Blir ju alltid snabbare när man springer i grupp och kan pressa sig lite.

 

Antagligen BÖR man väl börja med ryggsäcken ordentligt nu. Jag är dock inne på samma spår som du och vänta in kängorna, känns lite gas att gå runt med känga modell gummi från 60-talet...

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

Om ni inte vill gå med kängor så kan ni ju ta joggingskorna, ni får ju träning för rygg/axlar ben ändå.

Min träning går väl sisådär.

Klarar säkerligen milen på kravtiden, iaf med lite pushning från er andra ;)

 

Styrkan är det väl sådär med, armhävningar är tunga!

 

Så för att sammanfatta:

DET KAN BARA BLI BÄTTRE! :camo: skulle inte förvåna mig om jag är den minst tränade på infohelgen. Men et kanske är fler som tänker så? :blink:

Än så finns det tid för att förbättra kroppen.

 

KÖTTA PÅ ALLIHOPA! :)

Link to comment
Share on other sites

Såklart kan man göra så Fågeln, men man missar ju ett moment. Att vänja fötter och ben vid tyngre skor. Sen är det väl inte helt riskfritt för stukningar att knalla med skor som slutar under knölarna.

 

Fågel, du har ju FBU-rutin att leva på om det kniper, kanske inte gör mycket nytta vid böj-sträck, men i alla fall.

 

Fan vad sommaren går långsamt i dessa tider, aldrig haft det problemet förr om sommrarna...

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

SJälvklart är det inte samma sak att marscha med kängor som med joggingskor. Jag tänkte mer att man kan marscha på väg tills man får kängorna så man kan in å gröta i skogen :rockon:

 

FBUU rutin? den kommer jag inte ha mkt nytta av. Är det ngt jag önskar så vore det att det inte skall synas att jag har varit med. De första dagarna kan jag väl kanske klä på mig 2 sec snabbare än ni andra men sen är vi alla på samma nivå.

 

Vore tacksam iaf ingen som rycker in samtidigt som mig påpekar att jag har varit med i FBU-U. Befäl + FBU-U = Ogillande redan från första dan.

 

Har själv en bror som är officer, han tycker inte om FBU-U:are som kommer in hos honom. Ironiskt nog så har han själv varit FBU:are :dribble:

 

Så för att göra ett långt inlägg kort.

Jag tror inte att jag har så mkt nytta av att varit FBU-U:are.

 

P.S det skall bli jäkligt roligt att träffa er alla på infohelgen! D.S

 

Föressten, jag har sett att det är några gbg:are som skall in 06. Jag finns nog på militaryshop från ca 1600 tills 1625 idag kan jag tänka mig. Om det nu är ngn som råkar vara i stan. Leta efter killarna som båda har FOX tröjor, jag kommer även att ha fox keps + byxa ,O

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew

@ Fågel Fenix du har inte möjligtvis tänkt tanken att du finns med i PLIS , samt att det finns befäl på Skolan som är reggade på detta forum ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

>>Andrew

Touché!

Jag finns inte med i PLIS (för det är väl så det heter, det där sys. där uppgifter om regionala kurser finns osv?), rätta mig gärna om jag har fel.

 

Jag är 85:a, enligt mina befäl i FBU så är det först 86 och frammåt som finns med i systemet.

 

Angående FBJ befäl som finns reggade:

Tror du eller vet du? :) ;)

 

Jaja, om dom frågar sen så vet jag inte vad FBU är för ngt. :/

Link to comment
Share on other sites

@Fågel Fenix. Dina befäl kommer med största sannolikhet veta ganska mycket om dig när du rycker in. Min PC visste det när jag ryckte in och på det individuella samtalet som alla hade sa han i stort sett, jag vet men håll tyst om det. Inte ordagrannt men det var ungefär så. Sedan vet jag inte om det bara var pga att ett av befälen i plutonslaget har varit U-Led då jag var HvU eller om han vetat det ändå.

 

 

:rockon:

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew

@ Fågel Fenix Jag är Ateist dvs. jag går inte i Kyrkan och därmed tror jag inte saker , Jag vet ;)

Du behöver inte oroa dig angående FBU-köret .... så länge du själv är ödmjuk och om du mot förmodan skulle råka ha ett försprång i vissa avseenden , och t.ex vara klar före dina kamrater vid vissa tillfällen pga. att du har mer rutin tack vare FBU , så nyttja det bara på rätt sätt genom att hjälpa dina kamrater.

Sådant ser befälen och det uppskattas både av befäl och dina kamrater.

 

Så en nackdel är det inte per automatik så länge man känner sig själv och kan vara ödmjuk.

 

Lycka till med träningen och utbildningen på skolan.... Det är inte utan att man med en stor portion av avundsjuka skulle vilja raka av sig skägget för att sedan sno ditt Leg. och rycka in igen ;)

Link to comment
Share on other sites

...

Lycka till med träningen och utbildningen på skolan.... Det är inte utan att man med en stor portion av avundsjuka skulle vilja raka av sig skägget för att sedan sno ditt Leg. och rycka in igen ;)

 

Kan bara instämma - och ändå lämnade jag K23 för drygt 2 månader sedan...

Dessa underbara tider... :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...