Jump to content

krigsfilmer??


Guest

Recommended Posts

Döden på larvfötter är en riktig skitrulle,men Sven Hassels böcker är i övrigt rätt roliga!Man behöver ju inte läsa 75 sidor innan det börjar hända saker!:0)

 

Andra bra!

 

Dhien Bhien Phu

Apocalypse

Menige Ryan

Das boot

okänd soldat

 

Kommer två Clint Eastwood regiserade filmer till våren(tror jag)om Iwo Jima en Amerikansk betraktelse och en Japansk! En heter" the flags of our fathers" o på b vet jag inte:0)

 

Har ej sett Jarhead men det sägs att det är en riktig slowrulle!Nån som vet?Link :rodna:

 

Filminstitutet kunde ju lagt pengar på att göra en långfilm om ex.kongokrisen,där det måste finnas en massa material att jobba med!Och med rätt regisör hade det säkert kunna blitt en riktig hitt,jämfört med alla andra dryga,djupa,eländiga svenska filmer!Hmmm Link :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Håller med ovan om denna film...

 

 

Framom främsta linjen

 

Dramadokumentär om det finska fortsättningskriget och det tappra svensktalande infanteriregementet IR 61:s avgörande motståndskamp vid Svir och på Näset 1942-1944. Rollfigurer och stridsskildringar bygger på verkliga personer och händelser. Filmen är baserad på fänriken Harry Järvs bilder och dagboksanteckningar från fronten.

 

Fan va kul att de finns fler som uppmärksammat denna riktigt bra finlands-svenska krigsfilm... Jag hade inte mycket förväntningar när jag såg den på biopremiären i Sverige för ett par år sen, men när den va slut så satt jag där med hakan vid fötterna å insåg hur välgjord den var för o inte va Hollywoodskapad... :eeh:

 

Så jag slänger in en röst på Framom främsta linjen och sätter mig ner och tittar på den nu!

Link to comment
Share on other sites

En oerhört påkostad rysk krigsfilm har nu släppts svensktextad på DVD i Sverige. Filmen säljs under namnet "Ninth Legion", och handlar om ett ryskt kompani i Afghanistan under de sista månaderna av den sovjetiska ockupationen, samt under grundutbildningen i Ryssland.

Link to comment
Share on other sites

Ni får inte glömma bort "The lost battalion", mycket bra i enligt mitt tycke......

The lost battalion

 

 

GAH!! Trodde jag skulle få äran att slå ett slag för denna exellenta film först! Menmen... Mkt bra film från ww1. Känner bara igen en skådespelare och det är deras Kn som även spelar i BoB. Annars så anser jag att man ska använda okända skådisar i krigsfilmer. Mest känsla så.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En oerhört påkostad rysk krigsfilm har nu släppts svensktextad på DVD i Sverige. Filmen säljs under namnet "Ninth Legion", och handlar om ett ryskt kompani i Afghanistan under de sista månaderna av den sovjetiska ockupationen, samt under grundutbildningen i Ryssland.

 

 

Japp, Rekomenderas starkt... Snyggt filmat är den också..+ att gillar man ryskt pansar får man lite gött att se

Link to comment
Share on other sites

Jag såg "Hunt for eagle one" häromdagen, pengarna kan läggas på något annat den var "sådär" tyckte storyn sög.

 

Den handlar om en grupp som söker efter en nedkämpad helikopter och överlevande från denna på Filipinerna (?), känns som att det är en Black hawk down kopia

Edited by AndersL
Link to comment
Share on other sites

Såg om "Tears of the Sun" när den gick på TV i torsdags, och måste säga att den höjde sig själv ett par snäpp jämfört med när jag såg den första gången. Nej, den är ingen krigsfilm i ordet sanna bemärkelse, men vissa av stridsscenerna är mycket väl genomförda.

 

 

(för övrigt tror jag att jag nån gång svarat i en annan sådan här tråd)

Link to comment
Share on other sites

En oerhört påkostad rysk krigsfilm har nu släppts svensktextad på DVD i Sverige. Filmen säljs under namnet "Ninth Legion", och handlar om ett ryskt kompani i Afghanistan under de sista månaderna av den sovjetiska ockupationen, samt under grundutbildningen i Ryssland.

Riktigt bra film, dock är textningen lite bristfällig i vissa avseenden. Ett måste :)

Link to comment
Share on other sites

Tja det finns ju många men bland favoriterna finns ju bla: Black Hawk Down, We were soldiers, Hamburger Hill, Full Metal Jacket, Plutonen, Saving Private Ryan, Kelly's Hjältar, A bright shining lie, En bro för mycket, Den längsta dagen mfl...  :D

 

Bra serier är: Band of Brothers, Tour of duty (Pluton B i VietNam) och Warriors  :)

 

Finns bara en bra krigsfilm från USA och det är Plutonen. Ta Band of brothers där jänkarna ligger i en vall imot Tyska :/ ställningar. Jänkarna :=o skjuter och träffar alla medan Tyskarna :D skjuter och träffar nästan inga trotts dom har eld övertaget ! Det blir bara för mycket när man vet vad som skedde i Normandie. Sådan skit film borde förjudas.Men Finska ,O krigsfilmer rekomenderar jag

Link to comment
Share on other sites

Såg om "Tears of the Sun" när den gick på TV i torsdags, och måste säga att den höjde sig själv ett par snäpp jämfört med när jag såg den första gången. Nej, den är ingen krigsfilm i ordet sanna bemärkelse, men vissa av stridsscenerna är mycket väl genomförda.

 

 

(för övrigt tror jag att jag nån gång svarat i en annan sådan här tråd)

jag retade mig på att alla hade sina aks på ryggen o bara gick med pistolen o dom hade vapnen på ett sådant sätt att dom inte kunde skifta snabbt.

Men annars var blixlåset fint utfört

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
Döden på larvfötter är en riktig skitrulle,men Sven Hassels böcker är i övrigt rätt roliga!Man behöver ju inte läsa 75 sidor innan det börjar hända saker!:0)

 

Andra bra!

 

Dhien Bhien Phu

Apocalypse

Menige Ryan

Das boot

okänd soldat

 

Kommer två Clint Eastwood regiserade filmer till våren(tror jag)om Iwo Jima en Amerikansk betraktelse och en Japansk! En heter" the flags of our fathers" o på b vet jag inte:0)

 

Har ej sett Jarhead men det sägs att det är en riktig slowrulle!Nån som vet?Link :rockon:

 

Filminstitutet kunde ju lagt pengar på att göra en långfilm om ex.kongokrisen,där det måste finnas en massa material att jobba med!Och med rätt regisör hade det säkert kunna blitt en riktig hitt,jämfört med alla andra dryga,djupa,eländiga svenska filmer!Hmmm Link :happy:

 

"Flags of our fathers" och "Letters from Iwo Jima" är bra, Foof är väl lite halvbra bara men om man ser LfIJ efter så blir man impad, LfIJ är ruskigt bra, och blir ännu bättre om man sett på Foof eftersom det är i princip "samma film"... Så att om ni funderar på att hyra nån så hyr båda, och enligt mig se Foof först eftersom den är lite halvseg men gör så att LfIJ blir mkt bättre!

 

Med samma film menar jag att man ser samma soldater fast dom är fiender istället för vänner, samma händelser och bilder.. Japanernas attack på Amerikanska soldaterna på stranden är i princip likadan innan dom börjar skjuta i båda filmerna tex, fast man ser det från en annan sida...

 

Hhahaha fan va kass jag är på att beskriva B-) men det är sevärt som fan iaf om man gillar WW2 filmer!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite OT, men i band of broters så har dom ju intervjuver med krigsveteranerna, och jag undrar om man kan hitta dom intervjuverna någonstans?

 

Fö är Jarhead en väldans bra krigsfilm. inte så mycket fight i den, men man märker hur tråkigt det är, och att det inte är totalt superkrig hela tiden.

 

Bravo two zero är också en ganska rba film. som just handlar om Bravo teo zero. vet ej om någon tagit upp den, men sevärd enl mig.

Link to comment
Share on other sites

Krigsfilmstoppen

 

Waterloo

Episk film om Napoleons sista slag. Vackert foto, historiskt korrekt. Se bara hur Scots Greys spränger fram i kavalleri chock filmat med flygfoto. Innehåller 10 000tals statister. I rollen som Welligton en otroligt dryg och engelsk Christopher Plummer.

 

Das Boot

Kanske den bästa ubåtsfilmen som gjorts. Klaustrofobisk, realitistisk och full av sarkastisk humor. Ett måste.

 

The Cruel Sea

Svart-vit motsvarighet till Das Boot men på handlar om jägarna istället utspelas på riktiga Castel och Flower korvetter. Scenen från sonarskolan är underbar, vilken pedagogik.

 

The Battle of Britain

Ännu en lysande brittisk krigsfilm från 1960/70-talet. lysande flygfoto och realisisk, fylld av hela brittiska skådesåelar eliten som Michel Caine, Christoffer Plummer mfl

 

Kadettkamrater

Svensk nästan dokumentär skildring av livet som kadett och ung officer i flottan vid krigsutbrottet. Innehåller en hel drös vackra scener från kustflottans övningar och långresa med HMS Gotland, kd utbildning i karlskrona och på Skeppsholmen. Dessutom är den betydligt mer allvarlig än andra beredskapsfilmer. Med Bla Hasse Ekman och Åke Söderblom

 

Master and Commander

Framförallt för detaljrikedomen i miljön, även om filmskaparna fegat och valt en fransk fregatt istället för en amerikansk som bad guy som vilket var fallet i boken, vilket också varit mer verklighetstroget.

 

Övriga Sevärda

Sink the Bismarck

Första Divisonen

Gula Divisonen

Örlogsmän

Örnnästet

Kelly's Hjältar

Black Hawk Down

A Bridge to Far

Top Gun

Hornblower-serien

Kanonerna på Navarone

Enigma

Gettysburg

Battle of Midway

Tora Tora Tora

Krig och Fred (Sovjetiska versionen, innehåller inte så myckete krig men slagen vid Austerlitz och Borodino är extremt realisikt och vackert skildrade, med bla flygfoto och massor av ryska vpl som statister. Följer boken extremt nära)

Tv Serierna: Krigets Vindar, Krig och Hågkomst samt Nord och Syd(första och andra säsongen)

 

Förbjud!!

Patrioten

U-571

Saving Private Ryan (Förutom landstigningen i Normandie som håller hög klass, i övrigt kass)

Pearl Harbour

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Ingen film, men en amerikansk serie om kriget i Irak. "Over there". En kompis hade serien på DVD, vi kollade nästan på allt non-stop

http://www.imdb.com/title/tt0446241/

 

klipp från serien

 

edit:

efterlyser bra WW1 filmer, och inte "the lost battalion" (som är värdelös enligt mig), inte heller "på västfronten intet nytt" utan någon annan film

Edited by Glennke
Link to comment
Share on other sites

Tar väl och listar några favoriter:

 

Das Boot

Talvisota/Vinterkriget

Den tunna röda linjen

Band of Brothers

Der Untergang (Om den nu räknas som krigsfilm)

Full Metal Jacket

Plutonen

Repmånad

 

:rodna:

Link to comment
Share on other sites

Förbjud!!

Patrioten

U-571

Saving Private Ryan (Förutom landstigningen i Normandie som håller hög klass, i övrigt kass)

Pearl Harbour

 

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

 

EDIT:

 

Fan dubbelpost... Sorry.

Edited by Hannes
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...