Jump to content

krigsfilmer??


Guest

Recommended Posts

Vi hade en film på den gamla goda VHS-tiden, som hette vinterkriget.

Den är på finska vilket jag tycker är ganska underhållande, även om jag inte förstår. (har klagat och svurit lite åt mamma att hon aldrig lärde oss)

 

Undrar om den finns nån annan som sett den och vet om den finns i DVD eller digital form.

Om jag inte minns fel så skulle det även finnas en uppföljare.

Link to comment
Share on other sites

Vi hade en film på den gamla goda VHS-tiden, som hette vinterkriget.

Den är på finska vilket jag tycker är ganska underhållande, även om jag inte förstår. (har klagat och svurit lite åt mamma att hon aldrig lärde oss)

 

Undrar om den finns nån annan som sett den och vet om den finns i DVD eller digital form.

Om jag inte minns fel så skulle det även finnas en uppföljare.

 

Inte ICA:s fyndlåda, men 49:- är i alla fall ett fynd http://www.discshop.se/search.php?q=Talvisota

Link to comment
Share on other sites

Vi hade en film på den gamla goda VHS-tiden, som hette vinterkriget.

Den är på finska vilket jag tycker är ganska underhållande, även om jag inte förstår. (har klagat och svurit lite åt mamma att hon aldrig lärde oss)

 

Undrar om den finns nån annan som sett den och vet om den finns i DVD eller digital form.

Om jag inte minns fel så skulle det även finnas en uppföljare.

 

Inte ICA:s fyndlåda, men 49:- är i alla fall ett fynd http://www.discshop....php?q=Talvisota

 

nästan lite bud på att beställa den. om det nu är samma så har jag inte sett den på 15-16 år.

Link to comment
Share on other sites

Vinterkriget är en fin krigsskildring, som dessutom baserar sig på verkliget, via Antti Tuuris verklighetsbaserade roman med samma namn. Synd att det var en varm vinter det år filmen filmades. Trots det, är filmen från 1989 en av de första realistiska västliga krigsskildringarna, på modern tid. Lång före band of brothers.

 

 

I Finland spelar YLE (motsv. SVT) varje år Okänd soldat, i 1955 års utförande , på självständighetsdagen. Filmen grundar sig på Väinö Linnas roman med samma namn.

 

Däremot visas Mollbergs Okänd soldat från 1985, sällan.

http://www.discshop...._sv_text/P47280

Där Laines film från 1955 använde etablerade skådespelare som var för gamla för sina roller, hade Mollbergs version unga okända skådespelare och hans behandlig av ämnet var allt annat än patriotisk, såsom Laines version i grund och botten var. Dessutom var Mollberg modern, i att använda handkamera för att accentuera dramatiska passager. Detta var 14 år före t.ex Saving Private Ryan, vilken hade ett antal realistiska sekvenser i början.

 

Då Mollbergs film kom ut, uppskattade jag inte den, men har lärt mig att uppskatta den numera.

 

Okänd soldat i olika versioner

http://www.discshop.se/search.php?q=Ok%E4nd+soldat

Link to comment
Share on other sites

Syskyjärvi

 

http://www.youtube.com/watch?v=wP9faqLBl9Y&feature=relmfu

se även

 

 

 

http://www.syskyjarvi1939.fi/etu.xhtml

men förvänta dig inte för mycket

 

edit: det som störde mig enormt, var att en "bataljonskommendör" ger order åt något som närmast är en grupp eller pluton...

 

"skådespelarna" ... ja de kan yttra ord, men där är det

 

Fantastiskt att de finska soldaterna hade moderna dragkedjor på sina värmetröjor 1939. :rolleyes: Kolla från 05:00 in i filmen

Edit: dessutom dragkedja på snöblusarna...

Edited by Vildmannen
Link to comment
Share on other sites

när man förstår dialogen, ser man inte sådana detaljer. det räcker att man försöker klara den pinsamma handlingen och dialogen.

 

 

om vi nu inte är helt negativa, är det ju ok att killarna försökt och faktiskt fått till stånd + 50 minuter.

 

å andra sidan, vilken amatörgrupp i svithjod har gjort något sådant?

Link to comment
Share on other sites

 

å andra sidan, vilken amatörgrupp i svithjod har gjort något sådant?

 

Om du menar dåliga amatörfilmer så finns det speciellt en jag minns.

Jag kommer inte ihåg titeln och den ligger begraven någonstans på vinden så jag kan inte kolla.

Men så vitt jag minns det är det en grupp män som beväpnade med K-pistar medelst ubåt tar sig till en ö och genomför något slags anfall, minns inte varför.

K-pistarna är riktiga och gissningsvis lånade från någon FBU förening (filmen är från 80-talet när sånt fortfarande var möjligt).

Skådespelarna är amatörer och riktigt dåliga, ubåten är den gamla ubåten på tekniska museet i Malmö,osv.

Den var så dålig att den var underhållande.

Jag skall försöka leta upp den vid tillfälle och lägga upp den på TPB,

Den såldes via en videoklubb som fungerade ungefär som en bokklubb i slutet av 80-talet. Alla deras filmer var udda produktioner som inte fanns att tillgå någon annanstans.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Såg den franska filmen Special Forces(Forces speciales) härom dagen. Liknade handling och upplägg som Act of Valor fast den är lite bättre. Gillar man taktik och vapenhantering etc som ligger över snittet för en krigsfilm så rekommenderas den. Utspelas i Afghanistan och Kosovo. Forces Speciales har handlett skådisarna av vilka några är ret. SF.

Link to comment
Share on other sites

Såg den franska filmen Special Forces(Forces speciales) härom dagen. Liknade handling och upplägg som Act of Valor fast den är lite bättre. Gillar man taktik och vapenhantering etc som ligger över snittet för en krigsfilm så rekommenderas den. Utspelas i Afghanistan och Kosovo. Forces Speciales har handlett skådisarna av vilka några är ret. SF.

 

Har också sett den och kan hålla med.

Blev väldigt överraskad av den goda kvalitén på soldateriet i filmen.

 

Helt klart sevärd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

å andra sidan, vilken amatörgrupp i svithjod har gjort något sådant?

 

Om du menar dåliga amatörfilmer så finns det speciellt en jag minns.

Jag kommer inte ihåg titeln och den ligger begraven någonstans på vinden så jag kan inte kolla.

Men så vitt jag minns det är det en grupp män som beväpnade med K-pistar medelst ubåt tar sig till en ö och genomför något slags anfall, minns inte varför.

K-pistarna är riktiga och gissningsvis lånade från någon FBU förening (filmen är från 80-talet när sånt fortfarande var möjligt).

Skådespelarna är amatörer och riktigt dåliga, ubåten är den gamla ubåten på tekniska museet i Malmö,osv.

Den var så dålig att den var underhållande.

Jag skall försöka leta upp den vid tillfälle och lägga upp den på TPB,

Den såldes via en videoklubb som fungerade ungefär som en bokklubb i slutet av 80-talet. Alla deras filmer var udda produktioner som inte fanns att tillgå någon annanstans.

 

Liten update. Filmen heter Eagle Island, även känd som Örne öen (med danskt ö) och Ninja Mission 2.

Det är en av Mats Helges alster, han har även gjort bland andra Ninja Mission och War Dog.

 

En hemlig militärbas på en ö skall erövras och förstöras, en blandning av kommandosoldater och ninjor! tar sig dit i en ubåt och genomför uppdraget. Bo F Munthes dåvarande Ninja Center på Havregatan i Stockholm har försett hans filmer med en del skådespelare och statister. Jo ni läste rätt, det fanns ett ninja center i stockholm på 80-talet!

Vapnen är inlånade från det lokala hemvärnet och lösskjutningsanordningen på k-pistarna togs bort för att det inte skulle se för töntigt ut. Så i praktiken skjuter de skarpt i filmen, om än med plastplugg. Ack ljuva 80-tal.

 

Här är en klassisk scen från Ninja Mission, alltså inte Eagle Island utan en annan av Mats Helges klassiker, men den är så bra att jag inte kan undanhålla er den.

 

Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kan varmt rekommendera dramatiseringen av insatsen mot Usama Bin Laden.

 

Seal Team Six: The Raid on Osama Bin Laden (2012)

 

Filmklipp från Y-tuben

 

Ser onekligen intressant ut. Men jag blev ändå lite...nja, när jag såg xzibit.

Men jag ska ändå kolla in den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Zero dark thirty,

 

http://www.imdb.com/title/tt1790885/

 

Det är inte mycket krig i den, men det kallades ju "kriget mot terror". Slutscenerna är iallafall i uniform.

 

Den är lång, spännande och intressant. Det är inte mycket action, men ändå inte tråkigt.

 

Huvudpersonen är inte den man tror och trailern visar inte alls hur filmen är (på ett positivt sätt tycker jag).

 

Hur mycket som är sant kan man ju diskutera, men gissningsvis så finns det lite sanning i skildringen hur det gick till.

 

Spoiler, eller iallafall lite kul info: The bizarre, four-lens night vision goggles worn by SEAL Team Six are in fact, authentic. They are cutting-edge GPNVG-18 (Ground Panoramic Night Vision Goggles) manufactured by L-3 Warrior Systems. The extra lenses provide more peripheral vision to the operator.(vit text)

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Har nu sett "Seal Team 6 - The raid on Usama Bin Laden"

 

Kan väl sammanfatta den som: Riktigt kass.

 

Den är väldigt mycket stars and stripes/Moto-movie/USA är bäst. Den är i princip utan handling, ingen dramaturgi över huvudtaget. Den kan väl mer ses som blandning mellan en dålig dramatisering och en dålig dokumentär, men utan att vara verklighetstrogen.

 

Ska bli mer spännande att se Zero Dark Thirty istället.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...