Jump to content

krigsfilmer??


Guest

Recommended Posts

vilka krigsfilmer tycker ni är bäst?? nya som gamla, från hela världen!!

 

själv är jag jäkligt fäst vid black hawk down. den är bra gjord och mäktig på bio.

sen finns det också en film om några brittiska soldater på utlandstjänst, den är grymt bra men jag har såklart glömt vad den heter...

 

många klassiker finns ju också...typ green berets osv.

alla med mer eller mindre kvalité..

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Tja det finns ju många men bland favoriterna finns ju bla: Black Hawk Down, We were soldiers, Hamburger Hill, Full Metal Jacket, Plutonen, Saving Private Ryan, Kelly's Hjältar, A bright shining lie, En bro för mycket, Den längsta dagen mfl...  :)

 

Bra serier är: Band of Brothers, Tour of duty (Pluton B i VietNam) och Warriors  :)

Link to comment
Share on other sites

Warriors! just ja det var så den hette!

 

Den är jäkligt bra. Full metal jacket har ju blivit en klassiker.. fast jag tycker inte plutonen är lika bra. annars har du många bra exempel!!

Link to comment
Share on other sites

Warriors tycker jag ger större bild av vad som hände där nere och hur dem som var där reagerade under och efter ???

 

FMJ..hmm ja den e en riktig klassiker :)

"You talk the talk, but do you walk the walk..." :cool:

eller ett annat klassiskt citat

"me so horny, me bom-bom long time" :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Vill slå ett slag för klassikern "Kanonerna på Navarone". Kanske lite väl krigsglorifierande jämfört med dagens krigsfilmer, men ändå en väldigt skön rulle.

Link to comment
Share on other sites

Guest Karlén/KJ

Asså..."Warriors" , då tänker iaf jag på en rätt ball New York- gängkrigs-film från tidigt 80-tal med bla. David Patrick Kelly i rollerna... :) Men den brittiska är rätt ok - trots att de inte (vad jag har hört) reagerade _rikitigt_ så humaninärt som filmen påstår...

 

Annars tycker jag 'Plutonen', 'FMJ', Stalingrad' och 'Kellys Hjältar' ruljerar.. =))

 

H-E vad onykter man kan bli vid denna brutala ålder, märker jag..

Link to comment
Share on other sites

Slaget om Indokina tror jag den heter. Dien bien phu eller nåt sånt. Fransk film iaf om slutstriderna innan de blev utkastade från Vietnam. Kriget som USA sen "ärvde".

 

Otroligt maffiga scener, massvis med statister. Kul med fransk krigsfilm från regionen. De har en lite annan mentalitet än vad man ser på Hollywoods produktioner.

Link to comment
Share on other sites

Guest Karlén/KJ

När nu LD gör ett inslag om Dien Bieh Phu, måste jag göra ett slag för kulturen och musikalen Miss Saigon, som iofs handlar om ett amerikanskt-vietnamiseskt par och deras öde. Den slutade tyvärr gå i Sthlm för ca 2 år sedan och strax därefter i London. Mig veterligen gå¨r den ännu i NY.

Ni som får tillfälle - se den! Ruskigt bra musikal om inte annat!

Link to comment
Share on other sites

Band Of Brothers.

 

Ootrligt bra. Tio timmar lång tio delar. Skall tydligen sändas i fem delar (två i hopslagna delar) på TV4 i sommar.

 

http://www.tv4.se/allman/visa.asp?ID=257153

 

Jahaa nu verkar det som om TV4 har flyttat på starten av serien till hösten. Man kan ju alltid hoppas att dom tänker på hösten som dagen efter midsommar, då vi går mot mörkare tider =) Så att det iallfall för med sig något bra.

Link to comment
Share on other sites

Men hallå, det är helt klart att man måste lämna Hollywood för att hitta de bästa krigsfilmerna.

 

De bästa krigsfilmerna i mitt tycke är:

 

Das Boot

Okänd soldat (svart-vit version)

Stalingrad

Okänd soldat (färgversion)

Vinterkriget

Kom och se

Link to comment
Share on other sites

Faen, ni borde veta hut! :D Ni glömde ju den extremt klassiska "Örnnästet" eller "Where Eagles Dare" som den heter på engelska. En grymt bra rulle med bl a Richard Burton och Clint Eastwood. Härliga skådespelare och fantastisk rekvisita! Till och med statister och birollsinnehavarna gör fina insatser. Tyskarna ser ärrade och "tyska" ut; inga Hollywood gullpojkar där inte! Fast det är ju en av de största skillnaderna mellan äldre filmer och dagens verk. Skådespelarna var bättre...

 

Hur kan man ens få för sig att t ex "Black Hawk Down" är bättre än "A Bridge Too Far", "Where Eagles Dare", "Kelly's Heroes" eller "The Longest Day". :rolleyes:

 

Dagens ungdom vet inte att skilja på bra film och amerikanskt propagandablask! *spårar ur...*

 

Foxtrots filmlista:

 

Full Metal Jacket

The Platoon (bättre än FMJ enligt mig)

Saving Private Ryan

The Longest Day

Where Eagles Dare

Kelly's Heroes

A Bridge Too Far

Hamburger Hill

The Guns of Navarone

Patton

Stalingrad (den tyska versionen!!)

Das Boot

The Eagle Has Landed (med bl a Michael Caine och Sven-Bertil Taube som hans ställföreträdare! Kul att se J R fråb "Dallas" i en biroll)

We Were Soldiers

The Battle of the Bulge

+ en massa andra

 

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde att nämna "The Dirty Dozen" med bl a Telly Savalas (Kojak), Donald Sutherland, Charles Bronson och Lee Marvin. Kanske inte så mycket pang-pang, men även den en mycket sevärd rulle från 60-talet (om jag inte mins fel).

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Den är ju tämligen kass iaf... Men den har som du säger sin charm, men alltihop i den filmen är ju ungefär fel, precis som böckerna... Det finns dock en som skall tas upp, "Krigets dårar". Handlar om en brittisk psykantaslt under VK 1, för soldater med diverse problem från fronten. Oerhört bra och gripande film! Se den!

Link to comment
Share on other sites

Attackstyrka Z

Toy Soldiers

Rambo III

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 

 

Detta är ett ämne som man kan engagera sig i hur mycket som helst. Personligen vill jag nog särskilt framhålla följande filmer.

 

Okänd soldat (s/v)

Das boot

Vinterkriget

Stalingrad

Järnkorset

Saving private Ryan

Fullmetal jacket

Plutonen

Link to comment
Share on other sites

Ehhh, Vlad.

Bara för att jag gillar pansar gillar jag inte all skit som kommer ut. :)

 

Jag är förvånad att ingen nämt Järnkorset eller filmen om en rysk stridsvagn i Afghanistan, tror den hette just stridsvagnen. (The Tank)

 

Annars är ju Kellys Hjältar den stora kultfilmen.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Aaaah... Ja just det, "Das Eizernes Kreuz" eller "Järnkorset" som den heter på svenska. En finfin rulle och kanske den krigsfilm som överensstämmer mest med verklighetens detaljer, såsom uniformer och annat. Har den till och med på VHS... Se den! :thumbs:

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Lillan

Ok..Lillans lista är något kortare beroende på att jag .... ja jag orkar inte skriva upp alla

:cool:

 

Full Metal Jacket

Rambo III

Patrioten(faktiskt ordentligt skön film, Mel G. är nästan aldrig fel)

U-571

Apocalypse Now

Rädda menige Ryan

Black Hawk Down (gillade scenerna då det pangade iaf, vissa skådespelare var underbara.)

 

Jaja..som sagt..orkar inte skriva lång lista...

Link to comment
Share on other sites

Rambo III

hehe, det var ju på den tiden det var andra tongångar om samarbete med "terrorister", så länge de tjänar USA's intressen så gör det inget. Inget ont om just det afganska folket men mer kommer ju där till.

 

Just nu står Bin Ladin och stryker sin BDU-skjorta som han fått av CIA. Måste svida lite i ögonen på dem när de ser han iklädd denna samt turban i sina "hemvideos".

 

Snart flyger det stingers över flygplatserna.

Link to comment
Share on other sites

"Stingers över flygplatserna"

 

hehehe

 

Har GetN kanske läst "Enemy Within"?

 

Tror den boken ger CIA/FBI lite mardrömmar.

 

0446516767.01.LZZZZZZZ.jpg

 

Denna bok skrevs dock på mitten av 90talet, långt före 9-11. Vi fick den dock utdelad, tillsammans med en hög andra grejer, på kompaniet efter WTC ramlat ihop "för att börja tänka i terrorist banor"

Link to comment
Share on other sites

Den amerikanska filmen om stridsvagnen som irrar omkring i Afghanistan är ju så extremt "amerikansk kritik mot Rysslands Vietnam" som något bara kan bli. Dock imponerad över att filmbolaget lyckats skramla fram en T-55:a.

 

Hm, med tanke på området den spelats in i så kan det väl lika gärna vara en kinesisk kopia?

Link to comment
Share on other sites

Lurp, nej den har jag inte läst.

 

Örnnästet, hade nästan glömt den som är så grym.

Får mig osökt att tänka på Heartbreak ridge med Clintan, inte mycket action i den men måste väl kanske kunna räknas in i genrén ändå.

 

De mest sunkiga krigsfilmerna är fan de där "12 fördömda män blablabla" , fruktansvärt dåligt. Ett gäng mordgalningar utan folkvett som stryker omkring som ett gäng dirlevangers, nä fy fan bespara mig skräpet.

 

A bridge to far, samtisproduktion men håller mer klass och underhållning. Das boot är nog det bästa jag sett, inte ens för alla dollar i hollywood skulle dem kunna göra något liknande, endast en imitation och en själlös kopia.

Link to comment
Share on other sites

Das boot är nog det bästa jag sett, inte ens för alla dollar i hollywood skulle dem kunna göra något liknande, endast en imitation och en själlös kopia.

Helt riktigt, den där ***** U-571 är ren Hollywood-propaganda, den mest irriterande filmen jag sett på väldigt länge...

 

Fram för Das Boot och gamla hederliga "Stalingrad"...

 

Enemy at the Gates är ok, men de måste ju så klart till lite brudar o kärlek för o lalla till de lite...

 

Lynx_39

Link to comment
Share on other sites

En annan film som JAG tyckte var helt ok är

Devils Brigade !!

 

Någon annan som har sett den?

 

Swede jag tänkte mer på den lilla korta episod i filmen som innehåller pansarslaget. du vet när dom möter T-36:orna.

 

 

Mvh

Vlad

Link to comment
Share on other sites

Guest Lillan
Helt riktigt, den där ***** U-571 är ren Hollywood-propaganda, den mest irriterande filmen jag sett på väldigt länge...

Möjligt..men film om krig osv är det :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...