Sniperlarsson Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Problemet föreligger i att: Ja var nere i Kosovo KS08. Då jag betalade närmare 100 000:- i skatt blev ja inte helt nöjd när jag fick beskedet om restskatt senare på 3000:-. Iochmedatt ja va pinky på den missionen hade ja inte så salt med pengar kvar. Självklart överklagade jag beslutet å är nu i full drabbning med skatteverket. Jag kom genom kontakter över ett dokument om tips för avdrag man kan göra som soldat i utlandsstyrkan. Schablon avdrag och liknande. Dock var dokumentet ifrån en svunnen tid så de verkar som att ja inte får ett öre tillbaka iaf. Då jag har haft kompanjoner som fått tillbaka upp till 50000:- så undrar jag om nån varit med om ngt liknande eller har tips och förslag på avdrag man kan göra? Va som helst, me csn pengen har man knappt råd att gå upp på morgonen. Quote
Blackadder Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 ursäkta att jag frågar men eftersom detta ämne varit uppe tidigare ...du gjorde alltså avdragen som stog på legals papper? (som han fick ta emot massiv kritik för btw) vilka avdrag gjorde du och hur gick det? skälet till att jag frågar är att jag har varnat folk från att göra dom avdragen eftersom dom riskerar kännbara viten. /b har du gjort avdrag för utbildningstiden hemma i Sverige? jag har ett beslut från RSV att det var ok, mitt avdrag granskades och ledde till att jag fick göra ett avdrag på 11000 kr Quote
Magister R Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Var får man tag på dokumentet ifråga? Quote
Sniperlarsson Posted February 23, 2005 Author Report Posted February 23, 2005 ...du gjorde alltså avdragen som stog på legals papper? skälet till att jag frågar är att jag har varnat folk från att göra dom avdragen eftersom dom riskerar kännbara viten. /b har du gjort avdrag för utbildningstiden hemma i Sverige? jag har ett beslut från RSV att det var ok, mitt avdrag Möjligt att detta ämne varit uppe tidigare. N00b här. Nix inte legals papper. Fick mailat ett dokument me tips från en "kompis kompis" som varit nere på ba01 lr nån annan mission långt tillbaka i tiden. Vetifan vilka avdrag egentligen ska se om ja kan hitta de dokumentet. De ja minns e de där Schablon avdraget som ja nämnde tidigare. Quote
Badboy Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Man måste ju skilja på avdrag som är giltiga och avdrag som gått igenom utan att granskas... /Magnus B Quote
Blackadder Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 ...du gjorde alltså avdragen som stog på legals papper? skälet till att jag frågar är att jag har varnat folk från att göra dom avdragen eftersom dom riskerar kännbara viten. /b har du gjort avdrag för utbildningstiden hemma i Sverige? jag har ett beslut från RSV att det var ok, mitt avdrag Möjligt att detta ämne varit uppe tidigare. N00b här. Nix inte legals papper. Fick mailat ett dokument me tips från en "kompis kompis" som varit nere på ba01 lr nån annan mission långt tillbaka i tiden. Vetifan vilka avdrag egentligen ska se om ja kan hitta de dokumentet. De ja minns e de där Schablon avdraget som ja nämnde tidigare. var ju på BA01 själv, men det papper som jag pratar om är mycket nyare och jag hoppas att det inte finns kvar, några har fått igenom ogiltiga avdrag och förr dom, grattis... tur att inte alla får igenom allt, skulle inte bli många kr kvar till bla FM då medan några andra har fått en redig smäll, bla en plutonskamrat till mig som åkte på en sådan skattesmäll pgr av försök till olovliga avdrag att han fortfarande lider av det. /b Quote
Sniperlarsson Posted February 23, 2005 Author Report Posted February 23, 2005 bla en plutonskamrat till mig som åkte på en sådan skattesmäll pgr av försök till olovliga avdrag att han fortfarande lider av det Ledsen för din kamrat.. Nu e de inte så att jag försöket fuska mig till pengar så att jag kan flytta till Monaco resten av livet. Utan snarare dryga ut Studentpengen lite. Hur är de förresten med köp av prylar under missionen förresten. Vill minnas att man skall kunna dra av för datorköp liknande om man kan påvisa kvittot. Stämmer de? Quote
armywoman Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 @Sniperlarsson Tror jag hajjar vilket dokument du menar... jag ruvar på ett gyllene ex hemma & fick igen en bra slant på skatten efter senast avslutad mission utan skattefusk! Skicka mig ett PM med ett faxnr du kan nås på, så kan jag faxa det till dig i morgon om du vill?! // Armywoman Quote
Sniperlarsson Posted February 23, 2005 Author Report Posted February 23, 2005 Sweet! Man tackar! Skickar PM så fort ja kommit över ett faxnummer bara. Quote
Elgen Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Vad man möjligen skulle kunna dra av för: Facklitteratur: Böcker osv. om området och tjänsten. Problemet är att det måste bevisas att du absolut MÅSTE ha litterturen för att kunna utföra din tjänst och litteraturen tillhandahålls inte av FM. Avdraget görs i så fall för den faktiska konstnaden. Utrustning: Samma sak här. Du måste vara tvungen att ha den utrustningen som eventuellt avdrag görs på och att du inte får ut motsvarande utrustning av FM. Tillfälligt arbete är det som man bör kunna göra mest avdrag på, om jag nu tolkar det rätt. Utlandstjänsten är en tillfällig anställning som görs på en ort längre än 50 km från din hemort och bör därför i grunden vara avdragsbar. Det hela är uppdelat i två avdelningar: levnadskostnader och boende. När det gäller levnadskostnaderna finns det ett undantag från rätten till avdrag och det är när man får traktamente, vilket man får under utlandstjänsten. Den andra delen gäller bostad och säger att man får dra av för den reella kostnaden eller schablonbeloppet 100:- per dag och här finns inget undantag. Till detta finns avdrag för exempelvis pensionsförsäkring och A-kassa som brukar göras automatiskt genom att skatteverket får uppgifterna tillhanda av banker och A-kassan. Jag är en amatör på detta så komplettera och kritisera samt se till så att jag verkligen har tolkat det här rätt genom att titta på: http://www.skatteverket.se/deklaration/index.html Eller Sveriges rikes lag: Inkomstskattelagen 12. kapitlet. Quote
armywoman Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Hello! Så här poppis har man inte varit på länge... det börjar likna en lovesearch för MÖP:ar i min inkorg!!! ;) Det skjuts in PM till mig med automateld just nu pga min hemliga bibba med deklarationstips!!! HJÄÄÄÄÄLP!!!! Verkar inte bättre än att jag får sjukskriva mig resten av veckan, köpa mig en lastpall mé A4-papper & stationera mig vid en fax med rations för ett par dagars överlevnad för att hjälpa er alla!!! Ska försöka faxa till er alla, men lovar inte att ni får svar på en gång... Jag börjar med dig, Sniperlarsson! // Armywoman -Deklarationsdrottningen Quote
BJK Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 (edited) Det går inte att scanna in exemplaret och lägga upp den "allmäna" servern här då, kanske underlättar för samtliga parter? Bara ett förslag. Edited February 23, 2005 by BJK Quote
Blackadder Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 L8, sänd den till mig så kan jag scanna den om du inte har en scanner. /b Quote
Sniperlarsson Posted February 23, 2005 Author Report Posted February 23, 2005 Ska försöka faxa till er alla, men lovar inte att ni får svar på en gång... Jag börjar med dig, Sniperlarsson! // Armywoman -Deklarationsdrottningen I like you.. Quote
Blackadder Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 akta dig Larsson ;) @armywoman sänder den till mig så gör jag en pdf o lägger på eskils ftp om det verkar bra? /b Quote
Sniperlarsson Posted February 23, 2005 Author Report Posted February 23, 2005 akta dig Larsson ;) @armywoman sänder den till mig så gör jag en pdf o lägger på eskils ftp om det verkar bra? /b Klockrent! Alla blir glada och nöjda.. Hur lång tid tar det tills den e uppe? Och vem e Eskil förresten? Quote
Tobias R Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Jag är intresserad av att få lägga vantarna på ett ex, gärna i PDF format. Quote
Born Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 (edited) Hmm, jag höjer ett varnande finger till alla som försöker göra avdrag som man enligt boken inte får göra. Man kan ha oturen att bli kontrollerad i efterhand och få STORA problem om man inte skött det korrekt tidigare år. dessutom så finns ju alltid risken att man blir extrakollad i framtiden. Mig veterligen så har man inte rätt till några speciella avdrag när man gör utlandstjänst, men vissa får igenom en del avdrag iallafall. Vår kära regering har sett till att det inte finns några kryphål för de som ställer upp och gör en insats (som det så fint heter). EDIT, påminner om min svåra fobi för särskrivningar. Edited February 23, 2005 by Born Quote
Fogfighter Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Eftersom man erhåller fri kost och logi från FM under utlandsvistelsen förmånsbeskattas man väl för dessa som jag har fattat det? Och då går det väl inte att göra avdrag för t ex dubbelt boende eftersom du inte har några faktiska utgifter utom t ex din hyra hemma i Svedala. Citerat från Skatteverket: Med förmåner som betalats ut för arbete menas förmåner i anställningsförhållande eller uppdragsförhållande, förmåner som lämnas som ersättning för tillfälligt arbete m.m. Det kan vara kostförmån, bostadsförmån, bilförmån, förmån av värdepapper e.d. och ränteförmåner. Alla förmåner är i princip skattepliktiga och värderas till marknadsvärdet, d.v.s. vad du själv skulle få betala för varan eller tjänsten där du bor. Vissa förmåner är schablonbeskattade som bilförmån eller kostförmån. /Slut citat Mer information finns på Skatteverkets FAQ. Quote
Luger Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Man får göra avdrag för följande: Tjänstgöringsperioden i sverige. Här får man göra avdrag på, jag tror det är 50 sek per dag. Telefonkostnader i utlandstjänst. Förmånsbeskattade resor, dvs de resor du fåt biljett från FM. Thats it. Alltså: Inget dubbelt boende, tillfälligt arbete, traktamente i utlandet, ingen som helst utrustning eller böcker. Dock är det inte olagligt att försöka dra av något, bara man tydligt deklarerar vad man gör avdrag för. Ex: man kan dra av för köp av en elefant bara man skriver det på deklarationen. De som kollar deklarationerna är oftast extraarbetande högskolestudenter och de kollar typ 5 deklarationer om dagen. Alltså är risken att bli granskad extremt liten även om man överskrider gränsvärden för kontroll. Dock: om du i efterhand blir granskad( upp till fem år) får du betala tillbaka allt, med ränta. Quote
olaevil Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Bara undrar går ni under sjömanskatt under missioner eller skattar ni som vanligt? Ett alternativ är ju att skriva ut sig från Sverige under 6 månader. men det kanske inte går. Tråkigt att ni måste dra med sådana problem när man STÄLLER upp för UN. Får man lönen av UN eller försvarsmakten? MVH Olaevil Quote
BJK Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Det var väl några under KS05 som skrev sig i Kosovo eller Jugoslavien *kommer inte ihåg vilket* och betalade endast lokalskatt motsv, men tydligen var inte detta godkänt på något sätt utan dessa personer åkte på en rejäl kvarskatt hemma i Sverige. Men någon från 05:an kan väl bekräfta/förneka/förtydliga eftersom jag inte har förstahandsinfo i ärendet. Quote
olaevil Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Det var väl några under KS05 som skrev sig i Kosovo eller Jugoslavien *kommer inte ihåg vilket* och betalade endast lokalskatt motsv, men tydligen var inte detta godkänt på något sätt utan dessa personer åkte på en rejäl kvarskatt hemma i Sverige.Men någon från 05:an kan väl bekräfta/förneka/förtydliga eftersom jag inte har förstahandsinfo i ärendet. Satt o kollade runt lite och tror att man måste vara borta minst 1 år.Är ju själv utskriven och skattar såklart mina 7% här...men tycker fortfarande att det är förjävligt att skattefolket ska jävlas men ER....Men sjömanskatt går väl alla på va?Har för mig att det fanns en sådan förr i tiden iallafall... MVH Olaevil Quote
Rune Frunkh Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 För att få några skattelättnader krävs att man har kontrakt på mer än ett år, d.v.s. 365 dagar. (Det är därför alla observatörskontrakt är på 367 dagar ;) ) (Rätta mig om jag har fel: skattelättnaden består i att man inte betalar någon komunalskatt?) Om man rekar och skriver på för ytterligare för sex månader skulle man kunna tro att de två perioderna tillsammans skulle räknas som ett år och skattebefrielse utfalla, men så är det inte: All skatt skall betalas! Avdraget för dubbelt boende under utbildningstiden (samt leave och återträffen!!!) är en schablon som finns angiven i någon av Skatteverkets skrifter. Varför gnälla om att betala? Alla vet ju att det är sexigt att betala skatt! Quote
Sniperlarsson Posted February 24, 2005 Author Report Posted February 24, 2005 Tack för alla tips! Jag känner mig iofs inte ett dugg klokare ändå.. Jag var under min tid i KS08 skriven i en mindre stad. Antagligen därför som just jag kom under "luppen". Så jag ringde till RSV i göteborg och hörde mig för.. Enligt den (för att jobba på skatteverket) trevliga damen så ska man ha som grundregel att: De man inte betalar för själv, kan man inte göra avdrag på.. Så om jag fattat de rätt så har ja inte en sportkeps att göra ett avdrag på något! Förutom den där engångsavgiften på ca: 30euro som vi betalade för att få ringa hem. Den sa hon att ja skulle kunna göra avdrag på, och få ut en läcker hundralapp för. Dock måste jag ju naturligtvis påvisa kvitto för detta. Som antagligen ligger nånstans å skräpar i en GW. (om vi ens fick ngt kvitto?) Så jag kan fortfarande inte förstå hur någon kunna fått igenom ett enda avdrag för nåt!!? Förutom om man som ovan nämnda kollegor sagt haft "turen" att bli granskad av dom lyckliga studenterna som går igenom pappren me en kall bira i vänsternäven och en "godkänd" stämpel i höger.. Quote
Badboy Posted February 24, 2005 Report Posted February 24, 2005 (edited) Alltså, avdrag handlar ju inte om att få en massa pengar från ingenstans, bara för att man behöver dom... Avdrag gör man ju för dem utgifter man har i syfte att kunna skaffa sig inkomst. Är jag egen företagare och i arbetet behöver skyddsklädsel, så är detta avdragsgillt. Är jag anställd är arbetsgivaren skyldig att tillhandahålla detta. I det senare fallet kan jag således inte göra avdrag. Om du blev förvånad över den generella regeln; Det du inte betalat för kan du inte göra avdrag på, vad tror du då det handlar om, egentligen?? Vad som sen går igenom om inte ärendet granskas är ju inte relevant. Det är ju som att säja: Vaddå olagligt? Alla gånger jag stulit tidigare och inte upptäckts har det ju gått bra?! /Magnus B Edit: förtydligande Edited February 24, 2005 by Badboy Quote
Sniperlarsson Posted February 24, 2005 Author Report Posted February 24, 2005 Om du blev förvånad över den generella regeln; Det du inte betalat för kan du inte göra avdrag på, vad tror du då det handlar om, egentligen?? Nej.. Jag blev ju inte förvånad av den regeln direkt. För mig låter det väldigt logiskt. Och de e just de som e grejjen! Det som förvånar mig fortfarande är att folk får igenom sina avdrag.. Det är ju som att säja: Vaddå olagligt? Alla gånger jag stulit tidigare och inte upptäckts har det ju gått bra?! Alltså de e inget olagligt med att göra en omprövning av deklarationen.. Quote
Harald Posted February 24, 2005 Report Posted February 24, 2005 Eftersom man erhåller fri kost och logi från FM under utlandsvistelsen förmånsbeskattas man väl för dessa som jag har fattat det? Och då går det väl inte att göra avdrag för t ex dubbelt boende eftersom du inte har några faktiska utgifter utom t ex din hyra hemma i Svedala. Eftersom du bara får 11% av utlandstraktamentet vill jag påstå att du betalar för mat och boende. Därmed kan du ha dubbla kostnader för boende. Quote
BJK Posted February 24, 2005 Report Posted February 24, 2005 Du har ju fri kost och logi och det är därför du bara får ut 11% i snuspengar. Quote
Jimbo Posted February 24, 2005 Report Posted February 24, 2005 får man eller får man inte göra avdrag för dubbelt boende? Quote
Recommended Posts