Jump to content

Skatteavdrag?


Recommended Posts

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag gjorde avdrag för utbildningen till KS05. Deklarationen blev granskad och avdraget gick igen. Har för mig att det var ett schablonavdrag på 180kr/dag motsv för arbete på annan ort.

 

Så jag var jävligt nöjd när jag skulle deklarera förra året. Tjänstgjorde på IA03 under våren 2003 och utbildning till KS09 på hösten så jag fick ihop hyfsat med arbetsdagar på annan ort. übernöjd över min grymma kunskap om de svenska skattereglerna gick jag visslande till postkontoret på camp Victoria och postade min deklaration. :D

 

Under våren kom ett brev från skattemyndigheten, de undrade varför jag gjorde så feta avdrag i min deklaration. Inga konstigheter tänkte jag, fan man har ju varit ute och flugit förr. Så jag knallade upp till skattekontoret för att reda ut detaljerna. Jag förklarade nöjd för min handläggare att jag under 2003 hade kämpat för kungen/fäderneslandet/världsfreden och what ever samt att konungen valt att förlägga fredsknektarnas utbildning lite här och var i riket. Därmed ansåg jag att jag hade rätt att göra avdrag för arbete på annan ort. Skattehandläggaren var en kvinna på 25 år och ganska söt, så jag tänkte, man kanske skulle bjuda henne på middag för en del av alla skattepengar som man skulle få tillbaka. :camo:

 

Problemet var att hon var av en annan åsikt. Hon förklarade att som knekt i den storsvenska krigsmakten har man inga ökade utgifter när man arbetar på annan ort pga att kungen är så snäll och står för hela kalaset, därmed har man ingen rätt att göra några avdrag. -Fan är hon full eller, tänkte jag. Med hjälp av vissa kraftansträngningar lyckades jag spela oberörd. Med ett framtvingat leende förklarade jag för flickebarnet att jag gjort samma avdrag tidigare och att skattehandläggaren den gången ansåg att det var helt ok att göra avdraget. Men se det spelade ingen roll, något avdrag för arbete på annan ort kunde det inte bli tal om, vidare förklarade hon att skattemyndigheten granskade de svenska krigsmännens deklarationer extra noga pga att vi hade en sån generös arbetsgivare. -Men helvete, är kärringen KGB-agent eller vad är det frågan om. Vad fan skulle jag göra, ringa säpo eller golva tanten på stället. Det var dags att koppla på charmen och förklara för landsförrädaren att man har ökade utgifter även när man är i kronans tjänst. Hon mjuknade upp lite och förklarade storsint att det i bästa fall kunde bli ett avdrag på 10kr/dag, hon skulle fundera på saken.

 

Nedstämd och något ängslig lämnade jag skattekontoret. Jag hade föregående år gjort vissa tveksamma avdrag och var därmed inte speciellt sugen på att gå en holmgång mot skattefascisterna. :(

 

Efter några veckor fick jag ett brev från skattemyndigheten. Handläggaren förklarade att jag skulle bli straffbeskattad för att jag varit så fräck som försökt lura staten på pengar. –Men satan också, nej men vänta, jag är kanske med i dolda kameran? eller också inte. Det blev inte. :baskerPa:

 

Sensmoralen lyder: Man får aldrig vara riktigt glad.

 

För vidare fördjupning läs:

Anfall mot Sverige av Sune Andersson

(Skattemyndigheten styrs av KGB, I shit you not)

Link to comment
Share on other sites

får man eller får man inte göra avdrag för dubbelt boende?

Dubbelt boende är ännu mer kinkigt att få igenom än tillfälligt arbete eftersom man bara får dra av för "Den faktiska ökningen av bostadskostnaden." och "Den faktiska kostnadsökningen för måltider och småutgifter om dessa kan styrkas."

http://www.skatteverket.se/deklaration/index.html

 

Som vi har sett av många andra här på forumet tolkar många av Skatteverkets handläggare det som att inte ens avdrag för tillfälligt arbete kan göras (även om vissa tillåter det).

 

Men om man preciserar vad man drar av för i samband med att man lämnar in deklarationen ska man väl inte kunna få någon straffskatt... eller?

 

EDIT: Skulle vara intressant att veta om det varit uppe något fall i domstol och det inte bara är handläggare som tolkar...

Edited by Elgen
Link to comment
Share on other sites

Eftersom man erhåller fri kost och logi från FM under utlandsvistelsen förmånsbeskattas man väl för dessa som jag har fattat det? Och då går det väl inte att göra avdrag för t ex dubbelt boende eftersom du inte har några faktiska utgifter utom t ex din hyra hemma i Svedala.

Eftersom du bara får 11% av utlandstraktamentet vill jag påstå att du betalar för mat och boende. Därmed kan du ha dubbla kostnader för boende.

men Harald o alla andra....

 

DETTA ÄR INTE SANT!!

 

fm ger oss 15% bara för att täcka saker som telefonkostnader och dyl,

Om vi skulle få 100% så skulle vi inte ha några kockar och stå för mat o dyl själva.

 

VI BETALAR INTE EN SPÄNN=KAN INTE GÖRA AVDRAG

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Problemet var att hon var av en annan åsikt. Hon förklarade att som knekt i den storsvenska krigsmakten har man inga ökade utgifter när man arbetar på annan ort pga att kungen är så snäll och står för hela kalaset, därmed har man ingen rätt att göra några avdrag.

Detta verkar vara återkommande...

VAD GÖRA AVDRAG FÖR????

Har man inte betalat, ska man inte få igen något!

 

Läs förutsättningarna för avdragen så blir det inga missförstånd!!!! Är folk verkligen så naiva (ja, jag ville skriva något helt annat här... :/ ) att dom tror att man ska få lite pengar av staten bara för att det vore trevlig å så?? Jag är ju inte dummare än att jag förstår dom som chansar på att inte bli granskade, men att sen ifrågasätta ett avslag på en uppenbar lögn.... :lol::)

 

Jaja, man ska väl aldrig sluta förvånas...

 

/Magnus

som också fått avslag på chansningar, vilka däremot varit faktiska utgifter..

Link to comment
Share on other sites

Läs förutsättningarna för avdragen så blir det inga missförstånd!!!![/b] Är folk verkligen så naiva (ja, jag ville skriva något helt annat här... :huh: ) att dom tror att man ska få lite pengar av staten bara för att det vore trevlig å så??

Men mannen, jag gjorde samma avdrag 2002, deklarationen blev granskad och gick igenom. Skattehandläggaren ansåg då att man hade ökade utgifter för arbete på annan ort även när man var anställd av försvarsmakten. Två år senare blev jag straffbeskattad för motsvarande avdrag.

Link to comment
Share on other sites

Men mannen, jag gjorde samma avdrag 2002, deklarationen blev granskad och gick igenom.

Vilka utgifter hade du?

Traktamente utgick, antar jag..

 

Hopklistrat från http://www.skatteverket.se

Avdrag som medges vid tillfälligt arbete:

Den som inte får traktamente från sin arbetsgivare har rätt till ett schablonavdrag på 100 kronor per hel dag de tre första månaderna, och efter det 60 kronor per hel dag.

För boendekostnad medges avdrag med den faktiska ökningen av bostadskostnaden eller med ett schablonavdrag på 100 kronor per övernattning.

 

Ökade levnadskostnader se: Traktamente (utbetalt traktamente, tjänsteresa)

Krav för avdrag:

Att man varit minst 50 kilometer utanför den ordinarie bostads- och verksamhetsorten, samt att man även har övernattat.

Traktamente som följer de skattefria traktamentsreglerna, trycks inte på inkomstdeklarationen och något avdrag görs inte i deklarationen.

 

Jag förstår frustrationen eftersom du fick igenom första avdraget, men det berättigar ju inte situationen om beslutet var fel..

Jag menar inte på något sätt att ersättningen är tillräcklig eller att det är ett liv i lyx i US, bara att det verkar vara detaljgranskning på US-folk, förmodligen för att det görs sådana giganstiska (ogiltiga?) avdrag..?

Avsåg du något annat avdrag än de som ovan redovisats, får du gärna länka så ändrar jag mig =)

 

/Magnus B

..som gjort avdrag för ökade levnadskostnader och boende på annan ort/tillfälligt arbete de senaste åren..

Link to comment
Share on other sites

Lika klok som vanligt Larsson?  :o

Hallå grabben! inte igår! OT.

 

Detta ämnet är otroligt intressant och många riktigt bra inlägg.. Dock vissa motsägelser..

Ska bli kul att se Armywomans dokument..

Av allt att döma verkar som min personliga fejd med RSV är förlorad för denna gången. :2guns: Skam den som ger sig!

Dock är de nya uppdrag på gång för undertecknad (LA04) och informationen som kommer fram här är ju användbar i framtiden..

Link to comment
Share on other sites

Har fått en hel del olika "exklusiva" tips på hur man ska kunna lura staten på en slant efter en utlandsresa. Dock har det visat sig att alla tips och trixs efter en del kontroll varit ogiltiga avdrag.

Som jag sagt förut. Man KAN försöka göra avdrag. Men det fins sågottsom INGET man kan göra för att få pengar från staten efter en utlandsresa. Och det är rätt. Se själva på vad det är man lägger pengar på. Inte är det något som man MÅSTE ha för att lösa sin uppgift.

 

Återigen, de sluga och vettiga byråkraterna ser till att inga soldater i US kan göra några avdrag som är 100% giltiga. Vilket gör att vissa kanske får igenom ogiltiga avdrag tack vare oseriösa kontrollanter, men det kan straffa sig i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu fått svar på ett mail jag skickade till Skattverket:

 

Fråga:

Hej!

Vi sitter och diskuterar eventuella avdrag i samband med tjänst i

försvarsmaktens utlandsstyrka.

Vad gäller?

- under tiden för utbildning i Sverige?

- under tjänst utomlands?

 

Finns möjlighet till avdrag för :

- ökade levnadskostnader?

- tillfälligt arbete?

- dubbel bosättning?

- annat?

 

Svar:

Hej

 

Du har inte rätt till ökade levnadskostnader, tillfälligt arbete eller

dubbel bosättning

under tjänst i utlandet och inte heller under utbildningstiden i Sverige.

Du erhåller traktamenten under tiden och traktamenten är till för att täcka

kostnader för arbete på annan ort.

Har du kostnader på annan ort överstigande det erhållna traktamentet kan du

få avdrag med den del som

överstiger trakatmentet.

 

 

Med vänlig hälsning

xxxxxxxx xxxxxxxxx

Skatteverket, Norrland

 

Så ser det alltså ut. Har man tvingats till utlägg som överstiger ersättningen skall man kunna styrka dessa.

 

/Magnus B

Link to comment
Share on other sites

Utlandstraktamentet för Liberia: 422 kronor/dag

 

På en månad blir det ungefär 12600 kronor.

 

85% av 12600 kronor, det vill säga ungefär 10700 kronor, går till mat och logi här nere, för att slippa förmånsskatt.

 

Nog för att Kingechos mat är skitgod och boendet är hyggligt. Men för 10700 spänn skulle man bo och äta riktigt fint både i Sverige och i Liberia.

 

Skulle hellre se att jag blev skattad på en skälig summa pengar för mat och boende.

Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till att vi inte för ut utlandstraktamentet sägs vara att man inte på egen hand kan ordna eget boende/mat osv. Nigerianerna har dock ett bra system där de får betalt av sin Försvarsmakt för att inte bo och äta på campen. Nigerianerna skaffar sig en bushwife, dvs en kvinna som de bor hos om nätterna och som lagar mat åt dem för en liten summa pengar. Jag tror inte att jag skulle ha några problem med att kunna skaka fram en lokal donna som skulle vara villig att laga mat åt mig varje dag för mindre än 10000/månad. ;)

Link to comment
Share on other sites

viss procent av URF dras av för frukost,lunch,middag, 15% kvarstår för tidningar,telefon o andra små utgifter

 

arbetsgivaren erbjuder detta system, allternativet är att FM drar hem alla kockar och alla får ordna egen mat (skulle inte detta skulle bli billigare för FM?) tidsförlusten skulle vara mycket stor.

 

läget i missionsområdet borde inte tillåta att vi går ut på stan och äter, då "borde" vi inte vara där

 

fram tills OF och FöF förhandlat fram en annan lösning så är det detta som gäller. och inget som någon får göra någon som helt form av avdrag för kostförmån.

 

 

/b

Link to comment
Share on other sites

arbetsgivaren erbjuder detta system, allternativet är att FM drar hem alla kockar och alla får ordna egen mat (skulle inte detta skulle bli billigare för FM?) tidsförlusten skulle vara mycket stor.

 

läget i missionsområdet borde inte tillåta att vi går ut på stan och äter, då "borde" vi inte vara där

 

 

 

 

/b

Ett annat alternativ kunde ju vara att varje soldat får ut hela traktamentet, och att alla gemensamt går ihop och anställer ett par riktiga kockar. Borde väl inte vara helt omöjligt att fixa rent praktiskt?

Säg att varje soldat skulle betala 400 kr/man i liberia, på 230 man skulle man då få ihop 92000kr. Det borde ju räcka till att anställa 3-4 kockar iaf. Hur det funkar med skatt för dem då det vet jag inte, men jag antar att de ska betala skatt i det land de jobbar. Precis som PX killarna. O vad jag vet så finns det väl inget fungerande skattesystem i liberia?

Link to comment
Share on other sites

@jaegare: Låter i och för sig som en intressant idé, men vem ska i så fall vara deras arbetsgivare? Jag skulle inte vilja ha ett helt pskkompani som chef. Hur gör man med dem som väljer att inte betala för någon kock, ska det vara ett solidariskt förhållningssätt till detta och att alla ska tvingas betala för kockarna ändå? Klart att alla vill ha så mycket pengar i fickan som möjligt, men nog tror jag att systemet som det är upplagt idag är ett fungerande system och bör fortsätta drivas så tills vidare. Kanske någon annan lösning a´la Brown & Root skulle kunna förändra det hela?

 

Förresten, det är väl inte för pengarnas skull som ni far på mission? ;)

Link to comment
Share on other sites

nu har jag skapat pdf'en med Armywomans deklarationstips och lagt upp på eskils ftp i mappen incomming, så hoppas att han har tid att granska den o lägga upp filen publikt.

 

 

[edit] användes på egen risk, jag har granskat det som står där och gör du en del av dom avdragen o åker dit kommer det bli dyrt

 

MVH

 

/b

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Undrar om det går att få tag på det här superspecial dokumentet från Armywoman. Är inte särskilt haj på FTP servrar. Har DC++ men har inte satt mig in i det. Går det inte att lägga upp på SoldF.com? Eller skulle den som gjorde riskera ngt isåfall. Det börjar dra ihop sig :}

Link to comment
Share on other sites

Kommentarer:

 

1a) Då arbetsgivaren försett dig med all skyddsutrustning du behöver skall avdragen i princip inte medges. Läkarutlåtande på att du behöver andra kängor skulle kunna göra att avdraget medges.

 

1b) Knivar, leatherman, solglasögon osv är personliga levnadskostander. Avdrag borde inte medges. Speciellt eftersom din arbetsgivare förser dig med kniv och dom andra verktyg som du behöver, om än av annan kvalité och sort. Skall du försöka måste du kunna uppvisa kvitton.

 

Att solglasögon inte borde medge avdrag är RÅ 1975 ref.50 ett exempel på – där fick den skattskyldig inte avdrag för glasögon som gått sönder i arbetet eftersom det ansågs vara personlig levnadskostnad.

 

1c) Är ett tänkbart avdrag om inte schablonavdraget för småutgifter går igenom. Då arbetet är tillfälligt arbete på annan ort medges avdrag för småutgifter. Kvitton kommer att krävas.

 

 

Övrigt:

 

Förmånen av fri hemresa och kost skall inte tas upp alls för sådan personal som tjänstgör i väpnad tjänst för fredsbevarande styrkor utomlands. Har du påförts förmånsvärde för tiden utomlands skall detta givetvis bestridas. Inkomstskattelagen 11:3

Link to comment
Share on other sites

När jag snackade med en tjomme på skattemyndigheten, så sa hon att det var ok att göra ett schblonavdrag på 100kr de första dagarna och 60kr resterande dagar för tidsbegränsat arbete på annan ort en bostadsorten(mission).Men det är väl upp till det lokala kontoret att godkänna eller avslå. Jag testar iallafall, alla har ju rätt till att FÖRSÖKA göra avdrag.........

Link to comment
Share on other sites

När jag snackade med en tjomme på skattemyndigheten, så sa hon att det var ok att göra ett schblonavdrag på 100kr de första dagarna och 60kr resterande dagar för tidsbegränsat arbete på annan ort en bostadsorten(mission).Men det är väl upp till det lokala kontoret att godkänna eller avslå. Jag testar iallafall, alla har ju rätt till att FÖRSÖKA göra avdrag.........

Och de HAR rätt att gå in om ett par år och titta lite nogrannare på årets deklaration, även om det går igenom i år. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...