106 Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 Både "Silverpilen" och Nproj. Är Silverpilen = prj m/94 och Nproj = prj m/41 (Prick)? Quote
Guest Triggerpuller Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 Jag tror att vi i Sverige har en relativt dålig uppfattning avseende hur man använder prickskyttar inom lätta infanteribataljoner. Och antagligen då därför att vi inte har några lätta infanteribtaljoner. Det närmaste skulle väl vara lbb men mig veterligen så är förbandet avsett att användas mest till raidföretag i kompanis storlek. Att bedriva anfallsstrid som full bataljon i brigads ram är man nog inte särskilt intresserade av. Skulle de börja göra det, ja då skulle vi tveklöst börja använda prickskyttar mer för understöd (overwatch) jämfört med idag då man mest verkar på djupet mot mer kvalificerade mål än tksp/grsp-skyttar etc. Och jag ser helst att prickskyttar-psg finns på kompan/bataljonsinivå och skarpskyttar-akdeluxe (Designated Marksmen) på plutons och gruppnivå. Nu har jag inte 100% koll på hur LBB:s TOEM ser ut så har jag beskrivit något felaktigt är det fritt fram att rätta. Quote
scattergun Posted March 7, 2005 Report Posted March 7, 2005 Och antagligen då därför att vi inte har några lätta infanteribtaljoner Vad kan man hänföra NB85 till? Quote
jonte72 Posted March 7, 2005 Report Posted March 7, 2005 Och antagligen då därför att vi inte har några lätta infanteribtaljoner Vad kan man hänföra NB85 till? Finns inte kvar längre...... Quote
scattergun Posted March 7, 2005 Report Posted March 7, 2005 Och antagligen då därför att vi inte har några lätta infanteribtaljoner Vad kan man hänföra NB85 till? Finns inte kvar längre...... Suck......man blir ju lite ledsen i ögat!! Helt OT vad gäller prickskyttegevär 90, men ändå!! ;) Quote
KD803 Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Jag funderade just på 6,5x55. Hur mycket sådan finns det i dagsläget i svenska militära förråd och varför finns den kvar där? Är det något svenskt förband som är tänkta att använda vapen som använder 6,5x55 om det blir krig i morgon? Hur mycket det finns i militära förråd ska jag låta vara osagt. Kanske en ask eller två på LG, men mer borde det inte vara. Var idag inne i ett amfd och såg där en halv pall 6,5/94 prj 41, så onekligen verkar det fortfarande finnas kvar en hel del lite överallt. Även om ungdomarna nu väl har lämnat g m/96 bakom sig så kommer det nog att ta ett antal år att avveckla ammunitionen. Rent anekdotiskt kan jag berätta att det tydligen finns ammunition kvar till flottans jagarförband. Den sista jagaren togs ur tjänst på 80-talet... Quote
Recommended Posts