PET Posted June 2, 2002 Report Posted June 2, 2002 "...perfekt för militärer..." Är det nån som har använt en nån gång? Under övning etc... Till vad? Quote
Casca Posted June 3, 2002 Report Posted June 3, 2002 "...perfekt för militärer..." Är det nån som har använt en nån gång? Under övning etc... Till vad? Två användningsområden som jag blivit varse: 1. När du ska Powerpointa ihjäl din fiende. 2. Ett användningsområde är angivning av ex eldställningar/eldområden snötäckt terräng dag som natt. Ljusdisciplin? Finns nackdelar nattetid således. Casca Quote
#snowman# Posted June 3, 2002 Report Posted June 3, 2002 När du ska Powerpointa ihjäl dina fiender...?!?! :D Det var riktigt roligt! - På dom bara! Kör sida 7 den med bilden på 122:an och texten som kommer in från höger. Det borde lära dom! Riktigt kul! Quote
PET Posted June 4, 2002 Author Report Posted June 4, 2002 Pryltönt #1 anger utgångspunkter för målangivning med laser pointer... Quote
Casca Posted June 5, 2002 Report Posted June 5, 2002 När du ska Powerpointa ihjäl dina fiender...?!?! :D Det var riktigt roligt! - På dom bara! Kör sida 7 den med bilden på 122:an och texten som kommer in från höger. Det borde lära dom! Riktigt kul! Att leda syrgasövningar genom att skyffla OH ingår i tjänsten som officer. :baaa Quote
Guest Posted June 6, 2002 Report Posted June 6, 2002 laserpekare? En bra ide faktiskt! Används vad jag vet inte mycket i sverige, eller alls. I USA därimot används den flitigt för att guida missiler, något som sverige borde ta efter. Kan även användas som sikte, en bra ide som sagt... Quote
BlåGul -1 9x19 Posted June 6, 2002 BlåGul -1 Report Posted June 6, 2002 laserpekare?En bra ide faktiskt! Används vad jag vet inte mycket i sverige, eller alls. I USA därimot används den flitigt för att guida missiler, något som sverige borde ta efter. Kan även användas som sikte, en bra ide som sagt... Vilket robotsystem kan guidas in med en ficklaserpekare? Blir det inte väldigt jobbigt att hålla den tillräckligt still om man pekar på målet från säkert avstånd? Det enda jag har sett guidas av laserpekare är katter. Quote
PET Posted June 6, 2002 Author Report Posted June 6, 2002 Ännu en kraftigt underskattad underhållning, katt/hund + laser pointer = Quote
Ing Posted June 6, 2002 Report Posted June 6, 2002 Kan meddela att det har samma effekt på papegojjor. Undrans om det funkar på ryssar etc.? Quote
Guest Sandin Posted June 6, 2002 Report Posted June 6, 2002 Hehehe.. Kan se i mitt inre hur en grupp Spetznas klöser väggen för att försöka klättra upp och nå ljuset Quote
Guest Posted June 6, 2002 Report Posted June 6, 2002 Amerikanska armen använder en som ser ut som en kikare, den kan anvädas av tomahawk systemet, det bör räcka... Quote
Ing Posted June 6, 2002 Report Posted June 6, 2002 Tror jag ska gå till militaryshop imorrn och fråga om jag kan få köpa en sådan för en billig peng.... Tror visst att ämnet handlade om typ "pennlaser" Quote
Guest Posted June 6, 2002 Report Posted June 6, 2002 Ett användningsområden som sverige använder laser idag är eldledning. Istort sett samtliga koordinater plockas ut med hjälp av laser. Denna syns dock givetvis inte... Quote
Guest Posted June 6, 2002 Report Posted June 6, 2002 Vc_90: Myckt sannt, men den amerikanska lasern är stark som en "powerpoiter". Synlig laser är liger i betraktarens ögon, har man glasögon med lite elektronik i kan man se osynlig laser, därför är även "din" mätlaser synlig. Quote
Alexandersson Posted June 7, 2002 Report Posted June 7, 2002 Vi använder oss visst av laser på den gamla hederliga Ak5:an dock är den inte synlig för blotta ögat. Du blir en fan så mycket bättre skytt med den kan jag lova=) HEhe Quote
Guest Posted June 7, 2002 Report Posted June 7, 2002 hayes Jag menade givetvis för blotta ögat! Det går att upptäcka istort sett allting, dock krävs det att du har med dig en pallyftare för att bära med dig alla detektorer, sen skall du ha dem på dig också... Quote
Casca Posted June 7, 2002 Report Posted June 7, 2002 Vc_90:Myckt sannt, men den amerikanska lasern är stark som en "powerpoiter". Synlig laser är liger i betraktarens ögon, har man glasögon med lite elektronik i kan man se osynlig laser, därför är även "din" mätlaser synlig. Hayes, jag gillar dig. Du påminner mig om när jag var ung och dum. Casca ??? Quote
Mojo Posted June 7, 2002 Report Posted June 7, 2002 Ang laserpek. Jovisst blir man en jävla mycket bättre skytt. Synd bara att man samtidigt blir en jävla mycket större måltavla med. Som att tända en ficklampa mitt i skogen och skrika "WAAAAH!" när man ligger o-plats och fi marschar förbi. Laserpek är kass enligt mig. Ett alternativ om man strider mot fiender utan goggles, men det är ingenting jag tänker anta att jag gör ivarje fall. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted June 7, 2002 BlåGul -1 Report Posted June 7, 2002 Du blir en fan så mycket bättre skytt med den kan jag lova=) Nej, man blir inte en bättre skytt. Däremot ökar den den mediokre skyttens träffchans, samtidigt som den lär ut ett felaktigt sätt att sikta (fokus på målet/pricken istället för på riktmedlen). Bra att ha nattetid dock, men man ska öva utan också. Quote
Guest Lillan Posted June 8, 2002 Report Posted June 8, 2002 Synlig laser är liger i betraktarens ögon, har man glasögon med lite elektronik i kan man se osynlig laser, därför är även "din" mätlaser synlig. Har du sett för mkt James Bond eller? Självfallet menades det inte att man skulle använda "glasögon med lite elektronik i"!! Det är inte många som har såna, möjligen du då.. men... *hrmm, harkel* Quote
#snowman# Posted June 10, 2002 Report Posted June 10, 2002 Guud vad jag gillar den här tråden! hayes glider in på en snygg mellantid och lägger följande oneliner: "Myckt sannt, men den amerikanska lasern är stark som en "powerpoiter"." Övriga forumbassar spårar ur totalt och tilläpar mejning! Jag har skrattat så svulstigt åt denna tråd! Total missuppfattning och ovilja att lyssna på vad ämnet var från början ledde till att hayes fick gå till skamvrån med dumstruten på skallen... Casca, du dominerar! Ing gled in med fint inlägg... heder till vc_90 och 9x19 som försökte hålla debatten saklig! Detta forum får mej alltid på gott humör! Tack alla!! P.S. Hayes! Sura inte ihop och ställ till nåt fånigt nu, det är bara att hacka i sig och gå vidare! ;) D.S. Quote
Guest Lillan Posted June 10, 2002 Report Posted June 10, 2002 Snowman har också tyckt att den här tråden var rolig, precis som JETSKI *flinar brett* Quote
granQ Posted June 12, 2002 Report Posted June 12, 2002 en andledning till varför inte sverige har det är att även om vi lyser med laser på hela ryssland så har inte så mycke att skicka.. speciellt inte med tanke på budgeten ;) om SSG är mer "offensiva" uppdrag undrar jag om dom lånar utrustning eller bara följer amerikanska isåfall.. men som sagt då snackar vi olika laser här.. dom där röda linje.. som är så popis på film kanske är mer än dåligt.. om man är en liten grupp som ska börja skjuta och man vill att gruppen ska se var man menar.. utan att snacka.. då säger jag använd spårljus ;) Quote
Guest Posted June 12, 2002 Report Posted June 12, 2002 men som sagt då snackar vi olika laser här.. dom där röda linje.. som är så popis på film kanske är mer än dåligt.. om man är en liten grupp som ska börja skjuta och man vill att gruppen ska se var man menar.. utan att snacka.. då säger jag använd spårljus ;) Jo varför visa alla att man kommer vart man står vem man siktar osv.. måste va poppis bland offren "titta dom ska skjuta mig" Quote
Guest Posted June 12, 2002 Report Posted June 12, 2002 Är det bara jag som tycker att allt det här tjötet om laser är överdrivet. Laser i krig är det mest filmindustrin som använder, i krig andvänts det för mätning samt av VISSA specialstyrkor. Med andra ord inget som bassen kommer i kontakt med... Quote
Casca Posted June 12, 2002 Report Posted June 12, 2002 Är det bara jag som tycker att allt det här tjötet om laser är överdrivet. Laser i krig är det mest filmindustrin som använder, i krig andvänts det för mätning samt av VISSA specialstyrkor. Med andra ord inget som bassen kommer i kontakt med... Laser används väldigt flitigt i försvaret idag: 1 Laser AI för eldledare eller allmän avståndsbedömning, dräller det av. 2 Laserpek för Amfibiekårens Hellfiregrupper 3 POS-systemet(Sveriges komplement till GPS) Finns säkert fler områden. Casca Quote
Guest Posted June 12, 2002 Report Posted June 12, 2002 Casca>> Används laser i POS-systemet!?? Nej, nej och åter nej! Isåfall har det utvecklat ngt nytt på ett år sen jag låg inne. POS är tröghetsnavigering som helt bygger på bandens rörelser, när koordinaterna uppdateras så görs det vid fasta punkter som man vet innan och där matar man helt enkelt för hand in vilka koordinater man står vid och sen arbetar POS utefter det...! Vad beträffar eldledarnas användning av laser kan du kolla in ett av mina tidigare inlägg i denna tråd. Quote
Casca Posted June 12, 2002 Report Posted June 12, 2002 Casca>>Används laser i POS-systemet!?? Nej, nej och åter nej! Isåfall har det utvecklat ngt nytt på ett år sen jag låg inne. POS är tröghetsnavigering som helt bygger på bandens rörelser, när koordinaterna uppdateras så görs det vid fasta punkter som man vet innan och där matar man helt enkelt för hand in vilka koordinater man står vid och sen arbetar POS utefter det...! Vad beträffar eldledarnas användning av laser kan du kolla in ett av mina tidigare inlägg i denna tråd. Du borde veta bättre än mig, men jag blev itutad att POS mäter höjdskillnader i förflyttningen för att beräkna fågelvägen. Detta berättades för mig av en major som ansvarade för utbildningen av beväringar på Arthur vagnen. Denna vagn har ju stort behov av att veta exakt var den befinner sig, även utan GPS om Nato beslutar sig för att koppla ur sändarna. Casca Quote
Guest Posted June 12, 2002 Report Posted June 12, 2002 Ok, möjligt att de har annan positioneringsutrustning än pansar! "Våran" är dock gjord som tröghetsnavigering pga av just det faktum att något utanför vagnen tex satelliter inte skall påverka oss! Quote
SFC Posted June 16, 2002 Report Posted June 16, 2002 Casca>>Används laser i POS-systemet!?? Nej, nej och åter nej! Isåfall har det utvecklat ngt nytt på ett år sen jag låg inne. POS är tröghetsnavigering som helt bygger på bandens rörelser, när koordinaterna uppdateras så görs det vid fasta punkter som man vet innan och där matar man helt enkelt för hand in vilka koordinater man står vid och sen arbetar POS utefter det...! Det är helt riktigt att POS-systemet använder sig av tröghetsnavigering, men för att bestämma höjden används något som kallas LASERringgyron om jag inte minns helt fel, lite svårt att ange Z-värde enbart med hjälp av bandens rörelser... Quote
Recommended Posts