Jump to content

Recommended Posts

Posted
Synlig laser är liger i betraktarens ögon, har man glasögon med lite elektronik i kan man se osynlig laser, därför är även "din" mätlaser synlig.

Har du sett för mkt James Bond eller?

Självfallet menades det inte att man skulle använda "glasögon med lite elektronik i"!!

Det är inte många som har såna, möjligen du då.. men... *hrmm, harkel*

Givetvis finns det laser som man inte ser med blotta ögat men som man ser genom till exempel en videokamera (då oxå följdaktligen ett par goggels).

Ett annat exempel är en vanlig fjärrkontroll till TV'n (som inte är laser men ljus som man inte kan se med blotta ögat). Prova att filma mot dioden på fjärkontrollen samtidigt som du trycker på någon knapp på fjärren. Det kommer att lysa.

MVH

Tobias

Posted

SFC>>

Jasså, skulle faktiskt helt serisöst vara trevligt om du berättade lite mer om den gyron..

Det är mycket riktigt en gyro i vagnen, men använder den laser??

Häftigt, fick utbildning på den men inte fasen berättade det att den hade laser..

Posted
Givetvis finns det laser som man inte ser med blotta ögat men som man ser genom till exempel en videokamera (då oxå följdaktligen ett par goggels).

Ett annat exempel är en vanlig fjärrkontroll till TV'n (som inte är laser men ljus som man inte kan se med blotta ögat). Prova att filma mot dioden på fjärkontrollen samtidigt som du trycker på någon knapp på fjärren. Det kommer att lysa.

MVH

Tobias

Aktivt IR: Infraröda dioder används för att belysa ett kort område framför en videokamera. Samma diod finns på bildförstärkare KÖRNING. IR finns också givetvis i grövre varianter som strålkastare till fordon mm. Om man blir belyst med aktivt IR syns detta som om man blev lyst på med en ficklampa. Det finns också en gammal IR-indikator som användes av FM förr. Som en filmburk man tittade i och kunde se en IR-källa som en grön punkt. Kass, men roligt.

:)

Den frekvens som används för att skapa osynligt laser har jag ingen kunskap om, utveckla gärna någon.

Casca

Posted
SFC>>

Jasså, skulle faktiskt helt serisöst vara trevligt om du berättade lite mer om den gyron..

Det är mycket riktigt en gyro i vagnen, men använder den laser??

Häftigt, fick utbildning på den men inte fasen berättade det att den hade laser..

Om jag ska vara ärlig så var det ju ett par år sen jag trixade med POS´en och jag kan ha fått allt om bakfoten.

Men den laser jag pratar om är alltså inget som syns eller kan påverkas utifrån utan den finns inbyggd i själva POS-lådan under tornet på Epbv90 (och vad det stora härket heter har jag alldeles glömt bort...), hur denna laser och gyrona i POS´en arbetar är tekniska kunskaper som var "way out of my league" för mig som VC...

Blanda inte ihop detta med gyrostabilisatorn på 9040, då detta är något helt annat!

Posted

Det finns olika sorters gyron. Den gamla typen med snurrande hjul a la leksakssnurra som mäter accelerationer i olika led och kan därigenom bestämma positionsändringar. Ganska avancerade finmekaniska och elektroniska grejer. Laser riggyron är just ringar med optokabel som man skickar laserljus igenom, men det finns två ringar för varje gyroled och sedan skickar men laser igenom dem i motsatta riktingar och genom att mäta tidsdifferanser och joxa en del med matematikan kan man räkan ut samma sak som med ett äldre gyro. Inga rörliga delar är ju klar bra för underhållskostnader osv. Om man utnyttjar att banden(hjulens förflyttningar är kända  och hoppas att man inte slirar för mycket kan man spara in på antalet gyron=pengar men vinner inte direkt i precision.

Posted

Det var något sånt jag hade i bakhuvudet någonstans, alltså har vi fastställt att laser är en av beståndsdelarna i POS´en!

Posted

SFC>>

Jo, jag vet! Var oxå vc på epbv:n...

Mina kunskaper hur fanskapet fungerar är begränsade, fast att någon yttre laser inte används är jag rätt säker på. Likt förbaskatt ropa de i stridsutrymmet efter mig när skiten paja. Minns att den trodde vi var i Finland när vi var på Boden södra...

Dock stämmer säkert Inf MYCKET kunniga inlägg, tack för det!