Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Alltså; jag vill ha en tråd öppnad där vi kan diskutera lite "Do´s and Dont´s" inom SiB.

Först kanske någon har bra länkar med grundläggande teori och taktik för exempelvis "tagande" eller "hållande"

Sedan kanske någon har tips och trix när det gäller personlig utrustning och personligt uppförande.

Vad ska man träna på?

Tja hjälp till och fyll på bara.

:baskerFN:

Edited by Pappsen
Posted (edited)
Vad ska man träna på?

Kondition och styrka. Utan dessa spelar det ingen roll vilken utrustning man har.

Edited by BJE
Posted
Vad ska man träna på?

Kondition och styrka. Utan dessa spelar det ingen roll vilken utrustning man har.

håller med!

tycker man att det är lite svettigt att springa runt i anfallsmålet i skogen så är det som att springa marathon med en skivstång i händerna när man kör SIB.

sen är det som vid all utövning av extrema aktiviteter de personliga färdigheterna och gruppens följsamhet som är det viktigaste.

egen färdighet i att förflytta sig skjuta och kommunicera med tecken rop och kroppskontakt.

gruppens färdighet i att kunna strida på avstånd mellan 0,5-2500m med sikt som går ner mot noll kräver följsamhet och rutin vad gäller.

öva på att förflytta er med bibehållen sammanhållning över stora ytor och i trånga utrymmen där man är skymd av väggar osv.

öva på sammanstöt i trånga utrymmen och vad som händer om någon blir skadad, eftersom det ofta ställer till kaos i uppgjorda former för hur gruppen strider på ett mer påtagligt sätt i bebyggelse än i skogen.

nöta nöta nöta

Posted

Märkligt, vår kn drog hela tiden mantrat att "detta mina herrar, är en matrielsport. Den mest bäst materiel vinner." ;)

Posted

Märkligt, vår kn drog hela tiden mantrat att "detta mina herrar, är en matrielsport. Den mest bäst materiel vinner." ;)

funkar kanske för bassar som man kan tvinga till att ha bra kondition jmfr med att slänga ut Hv i stora sätra eller vad det nu kan vara.... B)

Posted

hahaha tänkte - fan det där stämmer exakt in på en av våra kaptener... sen såg jag vem du var och att det faktiskt stämde rätt bra... =)

* öva på att ha vapnet i färdigställning LÄÄÄNGE helst med bt-skjutdel och annat som kan väga extra

* chockgranater är kung, bär med dig så många som möjligt

* ovanstående gäller även ammo, fyll fickorna med så många askar du får tag på

* kötta på, du bär på massa ammo av en anledning

* jävlas med fi, avsätt prsk på lämpliga ställen, man kan inte sitta still och gömma sig om ett kompani kommer sökande, folk kan komma springandes i panik mitt på största gatan när de blir skrämda nog

* överraska fi, rappelering, catcrawl m.m. funkar om man har övat lite

Posted

Svårt, då varje situation/byggnad är unik. Mycket kan hända och händer. Man får ofta improvisera en del, annars infinner sig stando rätt fort.

Öva på många olika scenarion och situationer, speciellt grpch/stfgrp då de i stor utsträkning styr och "placerar/flyttar sina schackpjäser".

Fortsätter trycka på vikten av att ha MYCKET ammo och granater. Mycket bly i luften.

Vid eldställning, försök hitta en skön och "oreglementerad" position, du kan bli tvungen att sitta där länge.

Håll upp åsk-käppen i anläggning hela tiden. Riktad snett ner i marken gör den ingen nytta.

Försök hitta ett sätt att hålla vapnet på som inte påfrestar alltför mycket på armarna.

Vid frr längs gata, håll dig en bit ut från väggen för att undvika rikotcheter vid eventuell sammanstöt.

Öva in tecken, måste kunna göra ett ljudlöst genomsök på äkta :ph34r: -manér.

Försök undvika att gå som "etta" (i täten), ettan blir i regel skjuten direkt vid inbryt. ;)

Utrustning: ett par schyssta goggles är bra att ha. De måste sitta tajt och fast längs med hjälmen. Spegel för att titta runt hörn med. Om möjligt ett sidearm att använda vid eldavbrott i en duellsituation.

Posted (edited)

Ja, handsignaler kan vara bra att kunna. Här är några som ni kan öva på:

Handsignaler 1

och

Handsignaler 2

Men när det väl brakar loss så skit i alla :ph34r: -fasoner och kötta på och skrik ut orden istället.

Några andra mantran som kommer sitta hela livet är:

*Här och nu.

*En sak i taget.

*Farlig rikting.

(De tre gyllene reglerna i SiB)

samt:

"Om ni inte har nåt att göra, tryck er mot väggen och HÅLL KÄFTEN!" - Lt M. :D

Skyddsglasögon är förövrigt ett måste om ni kör med b-styrka för att skydda era ögon.* Och både propp och kåpa om ni har ksp-med innomhus.

SiB är (som mycket annat) en hel vetenskap. Det finns inget "rätt" och "fel", som någon sa är det situationen som bestämmer. Öva öva öva öva och öva, sen övar ni lite till (mest för att det är så förbannat kul).

*Tips om ni har m90-hjälm: ta en karbinhake (typ sån som följer med sv2000) och sätt på remmen till skyddsglögonen och sätt fast den i öglan bak på hjälmen där man knyter fast hjälmöverdraget. Glasögonen har en obehaglig tendens att glida av hjälmen och försvinna/åka i backen och bli repiga när man inte använder dem (under genomgång tex).

*edit* Behöver jag nämna att "ATTITYD ÄR ALLT!"? Nä, tänkte väl det.

Edited by King Kill
Posted

En annan bra grej man kan göra istället för att dunka sin kamrat i ryggen, för att visa att man är redo (tex innan man gör en inbrytning), är att krama om sin kamrats arm med handen. Detta för att inte göra en felaktig signal ifall man snubblar och råka knuffa till personen i fråga och han börjar rusa in i ett rum utan dig, bara för att du ligger och krälar omkring på golvet.

Posted

Mja, det låter ju mjukt och mysigt och allt sån't där men min erfarenhet säger att när det är bra med action så är det där inte aktuellt. Förväntar man sig ett massutskick kulor adresserade "berörda parter tillhanda" och märkta med "mottagaren betalar portot" så tenderar all kontakt med mindre fysisk inverkan än så att blekna betänkligt. Tydlighet övertrumfar i det fallet komfort och evetuell akademisk statistik för risken att snubbla när man påkallar uppmärksamhet från stridsparskamraten.

Men visst, finns det förutsättningar för ett softare förfaringssätt så behöver man ju inte kommunicera genom "medelst bandysving i pipan - kolvslag!". Jag menar bara att om man upplever visst obehag vid eventuellt ryggdunk eller hjälmklapp kan man ju kanske hoppas att det senare ges tillfälle att ta upp det på plutonens timme, eller annars vidtala vederbörande om det känns akut.

Posted
* chockgranater är kung, bär med dig så många som möjligt

Jag är en novis på SIB.

Men varför ska man använda chockgranater istället för spräng?

Posted (edited)

@scattergun

Det är väl inget splitter öht utan enbart tryckverkan? (Vilket är eftersträvansvärt i byggnader med tex gipsväggar där splitter skulle kunna gå igenom och skada egen trupp.)

Tryckverkan är god i slutna rum, men i det fria begränsad till det allra

närmaste området.

Handgranaten ger i praktiken inga farliga splitter, men lösa föremål som

grus etc vid detonationsplatsen kan slungas iväg.

edit: tillägg

Edited by Karin
Posted

@Karin, visst splitter blir det ju iom att granatens ytterhölje fragmenteras. Men chockhandgranaten är ju konstruerad just för att avge så lite splitter som möjligt för att skydda civila, sina egna å kanske, ibland, av någon outgrundlig anledning, fienden.

Sen undrar man hur många av dagens kåkar som håller för en spränghandgranat 56...

I övrigt instämmer jag med var flera före mig har påpekat, öva, öva, öva. Försök etablera vissa grundläggande moment så som övergång av vägkorsning, genomsök/ta/ta-rensa osv. När det väl gäller så är det Tempo, Tempo, Tempo som räknas.

Personligen hade jag skippat ninja-signaler å dylikt i början, dessa kan man tillföra senare när/om gruppen blir sammtränad. I början gäller det att vara högljudd å tydlig så att misstagen minimeras.

Sen måste den enskilde soldaten ta egna initiativ inom ramen för gruppens upgift. Ex, stressad-kass grpch ger sold eldställning modell meningslös, då gäller det för soldaten att tänka till själv å kanske bevaka trappan/fönstret/dörren som grpch missade. Dock ska inte soldaten löpa iväg å ensamt men heroiskt rensa intilligande 4 rum å kök.

Posted

Se till att er logistik fungerar. Ha en "pipeline" med personal som kan tillföra både ammunition och föra ut sårade/civila/fångar. SIB gör att förbrukningen av egen personal och amm är hög. Sätt gränser och håll er till dom. Ta inte mer hus/rum än ni klarar av att försvara. Förbered er på motanfallet som alltid kommer.

Posted

Just fan, tänk alltid 10 mot 1, det krävs således EN hel pluton för ynka 3st fi soldater som har grupperat inomhus... Se även till att stf'ar (på alla nivåer) är likvärdiga med sina respektive C, dels för att kunna dela plut/grp i två och dels om C dör.

Posted
Dock ska inte soldaten löpa iväg å ensamt men heroiskt rensa intilligande 4 rum å kök.

Nej det är ju Gruppchefens uppgift. Jag skulle bli skitförbannad om någon av mina soldater gjorde det åt mig. :D B)

Men visst har du rätt, soldatens förmåga att själv uppfatta vad som händer och 'hänga' med gruppen och hela tiden göra rätt saker är enormt viktigt.

Likaså att olika stf:ar vet vad som händer men detsamma gäller enskilda soldater.

Vikten av tydliga och omfattande orienteringar är också av yttersta vikt, på alla nivåer, för alla chefer.

Sen så tycker jag att grupper ska vara väl inkörda på att använda tecken. För om det skulle bli så att ni tappar momentum och blir liggande i en eldstrid mot fi så finns inte mycket ljudmässigt utrymme för att skricka ut orders. Pangandet tenderar att överrösta grpch vid såna tillfällen. Då är signaler ovärderliga. Men jag håller förvisso med om att gruppen bör lära sig själva förfarningssättetn först innan man börjar hantera handsignaller.

Posted

jag skulle vilja peka på två saker.

Ryggdunkningar och motsvarande är bra eftersom de är lätta att uppfatta, nackdelen är att de kan vara enormt tvetydiga och ofta måste kompletteras med ny information.

exempel. du framrycker som etta i ett stridspar 2:an följer dig tätt ihop i ett rum som är precis kolsvart efter att ni kastat in en hgr innan ni bröt in i källaren. en ryggdunkning i det här läget kan betyda:

oj stannade du, oj jag såg dig inte, jag är med, vänta, vart ska du?, öka, såg du?

vilket för oss in på tecken, de är ovärdeliga men gruppen måste enligt mina erfarenheter av övningar vara så följsam att man kan kommunicera med språk eftersom man tidvis kommer att strida i miljöer där man inte ser ett skvatt oavsett hur fina bildförstärkare man har pga väggar, rök mm. att kuta fram till nästa par eller tvärtom blir ofta nödvändigt för att hänga ihop under striden.

ni som genomfört hela GU med sånt här kanske kan komma med synpunkter.

Posted

Ryggdunk: framför allt INNAN ni skall gå in i ett rum/motsv. , så att 1:an vet att 2:an är redo.

Att kunna skjuta från båda axlarna, inget jänkare stuk och böjja sig ut runt hörn.

Sitter du i eldställning: släpp aldrig blicken från det du "bevakar". Ska grpch ge dig en ny order via tecken är det han som skall se till att du uppfattar tecknen han ger, du ska kunna hålla din eldställning även om du får en ny order.

Agera i chefens anda; tjuvta teräng. Kan du och din stridsparskamrat ta en bättre position(utan att sväva iväg för långt), säkra en mer framskjuten plats för att förbättra rådande situation. Men glöm för helvete inte att rapportera till grpch var ni befinner er och vad ni har gjort.

Värt att repetera det som min plutonskamrat kingkill skrev tidigare:

*Farlig riktning: finns oftast en sådan, rikta då pipan dit. (om ingen finns:håll käften)

*Här och nu: Lös den uppgiften DU har just nu, lita på att de andra löser sin.(har du ingen uppgift: håll käften)

*En sak i taget: Gör inte två saker samtidigt till 50%, gör en sak till 100%. Gäller givetvis grpch, plutch osv. (har du inte ens en sak att göra, meddela grpch att du/ni står till förfogande, efter det: håll k... ja ni fattar)

Posted
pehu

*Farlig riktning: finns oftast en sådan, rikta då pipan dit. (om ingen finns:håll käften)

*Här och nu: Lös den uppgiften DU har just nu, lita på att de andra löser sin.(har du ingen uppgift: håll käften)

*En sak i taget: Gör inte två saker samtidigt till 50%, gör en sak till 100%. Gäller givetvis grpch, plutch osv. (har du inte ens en sak att göra, meddela grpch att du/ni står till förfogande, efter det: håll k... ja ni fattar)

Värst vad ni verkar vilja prata när ni genomför Genomsök/Rensning, jag som trodde det gällde att jämt hålla käften..`? :D

Posted
pehu

Värst vad ni verkar vilja prata när ni genomför Genomsök/Rensning, jag som trodde det gällde att jämt hålla käften..`? :D

Hehe, jaa..det var ju inte riktigt det jag ville ha fram...

Det jag menar är ju givetvis att man inte skall göra något som stör verksamheten när man står i säkert rum och inväntar order. Sen blir det lätt så att om man står ett par stycken i tio minuter i ett säkert rum, så börjar man att snacka en massa skit, nån drar en rolig historia och alla börjar skratta. Detta kan man ju försöka att undvika.

Jag hoppas verkligen att budskapet gick fram ändå.

Annars: gör om gör rätt till mig själv :D

Posted
Väl talat Limpan!! Måste genast nominera dig till årets inlägg för ditt eminenta språkflöde! :lol:

En får tacke, som vi bruker säjj... :worthy:

Posted (edited)
jag skulle vilja peka på två saker.

Ryggdunkningar och motsvarande är bra eftersom de är lätta att uppfatta, nackdelen är att de kan vara enormt tvetydiga och ofta måste kompletteras med ny information.

---

vilket för oss in på tecken, de är ovärdeliga men gruppen måste enligt mina erfarenheter av övningar vara så följsam att man kan kommunicera med språk eftersom man tidvis kommer att strida i miljöer där man inte ser ett skvatt oavsett hur fina bildförstärkare man har pga väggar, rök mm.

Jo, det var väl ungefär vad jag menade. Alltså att tydlighet i kommunikationen är av överordnad betydelse. Om man sen kör med röksignaler, hemliga handslag eller scoutschiffer lägger jag mig inte i. Funkar det för dig, så... Som med så mycket annat i den här verksamheten, skulle jag vilja påstå. Bara du inte förväntar dig att folk med automatik ska förstå vad du menar så fort du står och battar dom på hjälmen. Det finns få saker som är så meningslösa som signaler bara du känner till. Ungefär som att nästan eller kanske kunna ett telefonnummer.

*Det vore gott med en kall pilsner och revbensspjäll, eller hur?* :worthy: *Men för h-e, är karl'n påverkad eller? Vaffan menar han?!*

Edit: Särskrivning är inte alltid av ondo. Som när man vill bilda fullständiga och korrekta meningar, t. ex... :lol:

Edited by Limpan
Posted

Lite OT men ändå...

Kan man konstatera att det inte finns civila i byggnaden och bara fientliga kombatanter, kan du även konstatera att byggnaden inte absolut behövs för någon samhällsvital uppgift och därför måste hållas så intakt som det bara går...

...spräng skiten med allt du har, bomber från en fyrgrupp JAS eller vad fan som helst, skicka iallafall inte in soldater för att dö om du inte behöver det, för folk dör när man krigar i hus. (duh, folk brukar dö i krig rent generellt! säger ni. Men krigar man i ett hus så dör dom ju där, så helt fel har jag inte)

Shit, klockan e mycket, lite trött, brukar inte flamsa iväg så här. Ha överseende, snälla... :worthy:

Posted

SiB i Krig blir nog ganksa mycket spräng det du inte behöver!

Läste att tyskarna under Vk2 brukade spränga gamla stenhus och gruppera i källaren rasmassorna skapade tydligen en grymt skyddad bunker, man slipper också andra problem eftersom ett hus inte kan rasa 2 gånger..

Posted
...spräng skiten med allt du har, bomber från en fyrgrupp JAS eller vad fan som helst, skicka iallafall inte in soldater för att dö om du inte behöver det, för folk dör när man krigar i hus.

Word!

Om man dessutom vill spara in på bomber och granater finns ett billigare alternativ; Tutta eld på skiten. Gruppera därefter på lagom avstånd i skydd och öva PEK på eventuella FI som kommer utspringande ur kåken. Följer detta genevekonventionen då? frågar ni. Troligtvis inte. Men hellre dömd av tolv än buren av sex. Alternativt läs min avatar.