LeadHead Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Visst är rökhgr 56 ganska bra till att sätta eld på saker? Quote
Hugin Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Farlig riktning har tagits upp tidigare, men det förtjänar att tjatas lite om. Den vanligaste dumheten man ser när man ser filmer eller bilder på SIB är folk som springer med pipan snett ner i marken, och i värsta fall även blicken. Pipan ska peka åt det håll du tittar och du ska titta åt farlig riktning. Detta gäller lika mycket i eldställning som under framryckning (så gott det går). Öva på följsamheten vad gäller farlig riktning! Först i stridsparen; om ettan har valt rakt framåt som farlig riktning så tar tvåan den näst farligaste riktningen. Öva på att automatiskt värdera vilken rikting som är farlig och att vara följsamma med att byta riktning allt efter vilken rikting ettan har. Glöm inte uppåt och neråt. När det sitter i stridsparen, öva i grupp. grpch: Du spelar chack. Du flyttar en pjäs i taget (stridsparen) Gör en sak i taget och se till att du alltid har alla farliga riktingar säkrade, även de du "tror" är säkra eftersom "fienden kan väl inte komma därifrån". Gå aldrig förbi en öppning utan att säkra den på något vis. För PC gäller samma sak, men hans/hennes pjäser är givetvis grupperna. Här och nu, en sak i taget, farlig riktning gäller alla hela tiden. Tjatigt, men tjat ger färdighet... eller nåt Quote
Hammurabi Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Eftersom det kan vara mörkt/svart/rökigt/dammigt/krutigt och allmänt dålig sikt inuti de lokaler där strid förs kan man använda sig av lightsticks för att markera ut speciella punkter. Grönt innebär säkrat rum, blått = uppsamlingsplats/samlingsplats för skadade osv. (rött använde vi för osäkrat rum, det förstod jag aldrig eftersom man inte passerar ett rum utan att säkra det . Eller så minns jag fel.) Quote
Magnus Redin Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 (rött använde vi för osäkrat rum, det förstod jag aldrig eftersom man inte passerar ett rum utan att säkra det . Eller så minns jag fel.) Kanske kan röda ljuspinnar användas för rum som kan vara minerade eller som riskerar att rasa? Quote
GC1 Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 SiB i Krig blir nog ganksa mycket spräng det du inte behöver! Läste att tyskarna under Vk2 brukade spränga gamla stenhus och gruppera i källaren rasmassorna skapade tydligen en grymt skyddad bunker, man slipper också andra problem eftersom ett hus inte kan rasa 2 gånger.. jag vet inte om jag skulle anse en husruin av ett modernt miljonkomplex hus som ett skyddsrum bara för att det inte står upp längre. generellt kan man säga att hus där de bärande strukturerna har pajjat är lite farligare att vara i..... Quote
Fk Satan Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Att använda ljusstavar har både en stor fördel men samtidigt blir det en nackdel.... IFall Fi vet att vi använder exempelvis gröna ljustavar för säkrade rum finns det en sannolikhet att de tänder sådna i rum som inte hunnit blivit säkrade ännu osv. Samma sak gäller med röda stavar. Men det är även ett stort stöd för grupper och plutoner som kanske följer i våra fotspår att se att rum är säkrade och vilka rum man inte bör kliva in i. Så det blir som vanligt en avvägning mellan risk & verkan. Jag tycker att detta är ngt som är bra och som man ska använda! men jag anser att detta är inte ngt som vi på nybörjar nivå skall öva med eller på. Quote
Nifelhel Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Lysstavar/ljusstavar högt eller lågt! Jag ser användningsområdet. Men jag fick lära mig att de enda utrymmen som är säkra, är de utrymmen där du har eget folk i. Och det är nåt som bla amerikanska styrkor upplevt i Fallujah mm, tyskar och ryssar i Stalingrad/Berlin osv. Du kan säkra/rensa ett utrymme och gå vidare, och när du har lämnat så är det med en gång inte säkrat längre. Missförstå mig rätt, jag ser risken som stor att man fastnar i tänket att: "Ahh en grön lysstav, rummet är säkrat....*Pang,pang*..." Oj död soldat! SiB kräver: Ammunition Handgranater Vatten Sprängdeg Vilja Initiativförmåga Tempoväxling @Leadhead Ja den går bra att sätta eld på saker med. ang chgr96: Kastar man in den i ett utrymme så skall man räkna med att någon kan stryka med. Även om inte Fi dör utav smällen, så mår han med all säkerhet annorlunda och är tämligen upptagen med detta å man kan då verka med annat vapensystem. Ang tecken/handsignaler: Det har klara fördelar vid genomsök, man röjer sig inte i onödan genom att skrika å gapa. Det har även stora fördelar i själva striden då man kan ha svårt att göra sig hörd i stridslarmet. Speciellt för oss som vart utbildade i förra milleniet, tiden utan aktiva kåpor. Quote
valiant Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Pappsen det finns en utbildningsanvisning gjord på LG från 2004 av KN T.E., är du intresserad maila mig så skall jag skaka fram den. Läsvärd -Valiant- Quote
Gomer Pyle Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Och för den som är intresserad av resonemang på en mer taktisk och strategisk nivå finns det några artiklar jag vill tipsa om. Dock mycket litet, snarast obefintligt med information om PF-SiB. Men jag tycker de är intressanta... FOI För mervetande (Kolla i menyn, hyfsat långt ner. Visste inte hur jag skulle direktlänka till artiklarna). -Varje gathörn ett hot, med Mats Walldén, Markstridsskolan i Kvarn, själv med erfarenheter från Sarajevo. -Urban strid viktig del av nytt försvar, med Michael Moore, brigadgeneral och försvarsministerns militäre rådgivare. -Bebyggelsen ska skyddas i urbana terrängen, om det framtida stidsfältet. Samtliga artiklar av: Jan-Ivar Askelin, redaktör FRAMSYN. Quote
Flamdämpare Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Jag behöver veta hur handsignalerna ser ut för: Taget/säkrat rum. Farlig riktning. (Fick lära mig det under SIB i Halmstad, Tyvärr har Alzheimer varit och plockat ur de igen..) Quote
King Kill Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 (edited) Jag behöver veta hur handsignalerna ser ut för: Taget/säkrat rum. Farlig riktning. (Fick lära mig det under SIB i Halmstad, Tyvärr har Alzheimer varit och plockat ur de igen..) Taget rum körde vi med att man bara sträckte ut en hand och gjorde "klartecken" vill jag minnas. *edit* Nu blev jag osäker förresten... Farlig riktigt borde väl vara enklast att illustrera genom att peka med handen i den riktningen? Tror inte vi hade något speciellt tecken för det. Edited April 21, 2005 by King Kill Quote
444 sskbat. Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 * chockgranater är kung, bär med dig så många som möjligt Jag är en novis på SIB. Men varför ska man använda chockgranater istället för spräng? Om du är osäker på civilläget. Quote
Flamdämpare Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Jag vill inte sprida felaktig information om jag kan låta bli. Har ett svagt minne av att taget/säkrat rum visas med en knuten näve som pekas mot golvet. Farlig riktning visas genom att peka med hela handen i aktuell riktning. Observera! Jag är osäker på vad som är riktigt och vill inte heller säga att ovannämnda är rätt. Quote
NisseNord Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Farlig riktigt borde väl vara enklast att illustrera genom att peka med handen i den riktningen? Tror inte vi hade något speciellt tecken för det. Nu kan jag lite om sib, men i skogen så betyder tecknet att peka åt något håll, förflyttning i den riktningen. Låter som en obra idé att ha samma tecken för olika saker Quote
undass Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 (edited) * chockgranater är kung, bär med dig så många som möjligt Jag är en novis på SIB. Men varför ska man använda chockgranater istället för spräng? Om du är osäker på civilläget. Jag har fått lära mig att man använder chockgranater för att undvika splittret från vanliga handgranater. Om man ska rensa ett rum med gips/träväggar så är det inte så smart att kasta in en granat som sprider en massa splitter. Chockgranter kan dock i allra högsta grad allvarligt skada eller t.o.m. döda personer som befinner sig i rummet när de detonerar. Skilj på FMs chockgranater och polisen distraktionsgranter (flashbangs). Edited April 21, 2005 by undass Quote
King Kill Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Nu kan jag lite om sib, men i skogen så betyder tecknet att peka åt något håll, förflyttning i den riktningen. Låter som en obra idé att ha samma tecken för olika saker Men jag skulle vilja sen den rekryt som utan frågor och med språng klättrar upp på fasaden och slänger sig in i det öppna fönstret på 4:e våningen för att gruppchefen pekade ditåt ;) Vi tog ju "självmant" ut farlig riktning hela tiden utan att någon behövde säga till oss. Vad gäller eldställning så hade vi följande: "Knuten näve förs rakt ut från kroppen i höjd med solar plexus och hålls still. Kan kombineras med att peka ut en viss riktning för att förtydliga eldområde" (från Grunder i Sib, LG) Kanske kan va nåt? Quote
Hugin Posted April 22, 2005 Report Posted April 22, 2005 Om man nu av någon anledning behöver ange en farlig riktning för kamraten (han borde ju hitta farlig riktning själv) utan att prata kan man väl göra som man gör när man målanger tyst, dvs föra vapnet fram och tillbaks i en juckande rörelse i riktning mot målet. Quote
Jända Posted April 22, 2005 Report Posted April 22, 2005 Jag vill inte sprida felaktig information om jag kan låta bli. Har ett svagt minne av att taget/säkrat rum visas med en knuten näve som pekas mot golvet. Farlig riktning visas genom att peka med hela handen i aktuell riktning. Observera! Jag är osäker på vad som är riktigt och vill inte heller säga att ovannämnda är rätt. Nja, nästan rätt. Den följd av rörelser du beskriver är iofs till för att ta ut primär farlig rikting åt ett stridspar (eller soldat), men betyder också att stridsparet skall ta eldställning och inte fortsätta framrycka (i min värld iaf). Alltså ett tecken som primärt ges till det främsta stridsparet av gruppchefen när han vill säkra åt ett håll med det stridsparet och sedan fortsätta framryckningen med ett annat. Tecknet för att ta nytt rum är liknande men är istället en knuten näve som som hålls upp och sedans dras ner och sen snabbt peckar ut ny anfallsrikning med hela handen utsträckt. För att signalera fram ett nytt stridspar håller man upp handen utsträckt och vrider den fram och tillbaka. Tycker presonligen inte att de tecken som används specifikt för SIB är särskilt krångliga eller kan blandas ihop med tecken "från skogen", då de bygger på samma tecken och inga tecken motsäger varandra egentligen. Quote
Flamdämpare Posted April 22, 2005 Report Posted April 22, 2005 @Jända Tack! Det var detta jag sökte. Quote
Recommended Posts