sisuchef Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Enligt artikel nedan så är tydligen US Army intresserade av BONUS. Nån som vet nåt om Smart? Skillnader? Amerikanska armén testar Boforsrobot KARLSKOGA Bofors Defence kan vara nära ett genombrott i USA. I sommar ska den amerikanska armén testa pansarroboten Bonus. Nyligen besökte representanter för amerikanska armén Karlskoga då man följde testskjutningar av Bonus. USA har haft ett eget pansarbrytande robotsystem under namnet Smart. Det var mycket dyrt och är nu nedlagt. Men behovet av ”smart” ammunition mot pansarfordon kvarstår. Om USA skulle välja Bonus kan det leda till betydligt större volymer än som hittills levererats till det svenska och franska försvaret. Quote
Van der Kaye Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Pansarroboten BONUS????? Lite missvisande benämning på en granattyp till 15,5-systemet för bekämpning av hårda mål. Mvh Van der Kye Quote
Guest J-Star Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 (edited) Pansarroboten BONUS????? Lite missvisande benämning på en granattyp till 15,5-systemet för bekämpning av hårda mål. http://www.forsvarsframjandet.org/fmf-00-3...av%20BONUS.html BONUS är en artillerigranat för bekämpning av bepansrade mål som stridsvagnar och andra pansarfordon. Granaten avfyras från långt håll in mot ett målområde, där den utlöser substridsdelar, vilka med sina respektive målsökare uppifrån avfyrar en projektil mot utvalda mål. http://www.susning.nu/Robot En robot är en självstyrd maskin som i viss mån ersätter en människa. Militär användning av ordet är oftast en självstyrd missil eller bomb. (kursivstil från mig) Ser ut som att BONUS kan beskrivas som en pansarvärnsrobot... tycke rjag i alla fall. Att den sedan förlitas sig på en extern framdrivningsskälla (eldrör + gravitation) har inte med saken att göra. /J Edited January 21, 2005 by J-Star Quote
Rickard N Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Vad hände med jänkarnas copperhead, eller blandar jag ihop saker nu? Quote
jonte72 Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Vad hände med jänkarnas copperhead, eller blandar jag ihop saker nu? Det är en laserstyrd granat från början av 1980-talet, och som kräver att målet belyses med laser. Jänkarna har ett antal olika "cargo" granater med substridsdelar mot hårda eller mjuka mål, även granater med stridsvagns och truppminor. Quote
Van der Kaye Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 (edited) @J-STAR Vart i din egen quote nämns Bonus som en pansarrobot? I min värld, samma som din quote, är det en artillerigranat (hårdmålsgranat). MVH van der Kaye Edit: stavning Edited January 21, 2005 by Van der Kaye Quote
Rickard N Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Just, den var tvungen att pekas in (alternativt skjutas som en lysande boll från Airwolf), visste det var något jag glömt... Quote
Guest J-Star Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Vart i din egen quote nämns Bonus som en pansarrobot?I min värld, samma som din quote, är det en artillerigranat (hårdmålsgranat). Ingenstans... det var en slutsats jag drog utifrån de quotes jag postade. BOUNS är en granat för bekämpning av stridsvagnar och andra bepansrade fordon (pansarvärns-) samt att den är självstyrande i slutfasen (-robot). Ergo... pansavärnsrobot. /J Quote
jonte72 Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 En robot har egen framdrivning - bonus framdrivning lämnar aldrig pjäsen....... Quote
Guest J-Star Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 En robot har egen framdrivning - bonus framdrivning lämnar aldrig pjäsen....... Näe... tror inte det. Jag tror det viktigaste för en robot är att vara självstyrande. Det du tänker på är missil... vilka ofta är en specifik typ av robot. /J Quote
jonte72 Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 En robot har egen framdrivning - bonus framdrivning lämnar aldrig pjäsen....... Näe... tror inte det. Jag tror det viktigaste för en robot är att vara självstyrande. Det du tänker på är missil... vilka ofta är en specifik typ av robot. /J Missil är "svensk-engelska" på det engelska ordet för Missile - dvs robot....... En granat skjuts ur ett eldrör och kan på senare tid ibland styras ( slutfasstyrd), och har i vissa fall en tillsats motor(raket motor). Raket - projektil med egen framdrivning. Robot - projektil med egen framdrivning som kan styras. Quote
Skuggan Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 BONUS är förövrigt inte granaten utan själva substridsdelen som det fins 2 av granaten. det fins andra sätt att fälla bonus substridsdelarna, tex med MLRS i en robot ;) den kan nog säkerligen fällas med kryssningsrobot också. dock fins den än så länge endast i 15,5cm artillerigranater ;) (kommer även finnas i Excalibur granaten när den blir operativ) Quote
jonte72 Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 (edited) BONUS är förövrigt inte granaten utan själva substridsdelen som det fins 2 av granaten. det fins andra sätt att fälla bonus substridsdelarna, tex med MLRS i en robot ;) den kan nog säkerligen fällas med kryssningsrobot också. dock fins den än så länge endast i 15,5cm artillerigranater ;) (kommer även finnas i Excalibur granaten när den blir operativ) Enligt Bofors heter granaten Bonus, och har två styrda substridsdelar. http://www.boforsdefence.com/eng/products/int3_bonus.htm Bonus skjuts mot målområdet, och de båda substridsdelarna slutfasstyrs mot sina mål. Excalibur är en Amerikansk styrd basflödesGranat som styrs mot målområdet med GPS. Det kommer finnas tre olika slags versioner - "vanlig HE granat", en med 85 st mindre substridsdelar, och slutligen en med 2 st styrda substridsdelar mot hårda mål - detta är Inte de substridsdelar som finns i Bonus, utan Amerikanska SADARM som redan är operativ i "vanliga" artillerigranater. http://www.globalsecurity.org/military/sys...nitions/155.htm Bofors är med och utvecklar Excaliburs styrning. Edit. Det finns möjlighet att välja Bofors substridsdelar om man så vill, men frågan är om några kommer att göra det. Det är tveksamt om Svenska försvaret någonsin kommer att köpa in Excalibur..... USA kommer att köpa in ett stort antal, och då med SADARM som styrd substridsdel. Edited January 21, 2005 by jonte72 Quote
sisuchef Posted January 21, 2005 Author Report Posted January 21, 2005 Källa lokalpressen www.nerikes.se. Ordet robot, skyller jag på medias feluppfattning etc etc Vad det är BONUS tror jag alla i forumet mer eller mindre är på det klara med. Vad är skillnaden mot tex SMART? Quote
jonte72 Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Källa lokalpressen www.nerikes.se.Ordet robot, skyller jag på medias feluppfattning etc etc Vad det är BONUS tror jag alla i forumet mer eller mindre är på det klara med. Vad är skillnaden mot tex SMART? Det finns ingen Amerikansk Pansarvärnsrobot eller granat som heter SMART......artikelskrivaren har nog ingen större insikt i moderna vapensysytem, när han skriver att Bonus är en "pansarrobot". Quote
sisuchef Posted January 21, 2005 Author Report Posted January 21, 2005 Ja, det kan jag hålla med om, men det är ju inte riktigt grejen. Hur många journalister kan det egentligen. Men SMART existerar, iaf enligt denna artikelSMART Ok ej US men det finns. Quote
Skuggan Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 SADARM vs. BONUS, skillnad? SADARM har en fallskärm Quote
UAV Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Läser ovan att amerikanernas motsvarighet blev dyr. Jag tycker detta är en tendens hos många amerikanska vapensystem. Jag tänker nu på Bradley, Comanche (som lades ner) och Crusader. Stackars skattebetalare. Quote
jonte72 Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Läser ovan att amerikanernas motsvarighet blev dyr. Jag tycker detta är en tendens hos många amerikanska vapensystem. Jag tänker nu på Bradley, Comanche (som lades ner) och Crusader. Stackars skattebetalare. Motsvarighet på vad......SADARM har funnits i några år och kommer anskaffas i stort antal, då blir styckepriset oftast lägre. Till Excalibur finns det ingen motsvarighet, projektet har pågått länge - och Bofors kom med i slutfasen för att utveckla styrningen mm. Vad kostar ett stridsfordon 9040C - det är det man minst får jämföra med om man ska jämföra med Bradley. Anledningen till att Comache lades ner var att projektet startades under kalla kriget, och att målbilden har förändrats. Mer kostnadseffektivt att uppgradera Apacherna + att skaffa fler Blackhawks. De satsade pengarna är inte heller helt förgäves, en hel del saker som har utvecklats i Comache projektet förs vidare i andra vapensystem. Crusader lades ner för att den var för tung och svårförflyttad - också ett arv från kalla kriget. Vad tror du BAMSE har kostat Sveriges skattebetalare......blir nog tveklust världens dyraste LV system om man slår ut det på antal system. Quote
Bostich Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 (edited) Information om SMART: SMArt 155 I princip är det samma sak som BONUS. Ooops! Någon hade visst redan länkat dit. Edited January 24, 2005 by Bostich Quote
Recommended Posts